Jump to content
IGNORERAD

Thailand räknar med bra turismavslut på året


MPR Nyheter

Recommended Posts

Mängden anländande turister i Thailand väntas öka med 17,8% under det sista kvartalet av 2016 jämfört med förra året tack vare kinesiska besökare, detta uppgav Turismrådet under måndagen.
Turismen utgör runt 10% av Thailands BNP och har varit ett ljus i tunneln för den sydostasiatiska nationen, som drabbats av låga exporter och dålig efterfrågan inrikes. Bombattentaten i södra Thailand verkar ha gjort lite för att avskräcka turisterna, och centralbanken sänkte förra veckan sin turistprognos för 2016 med 400,000 till 33,6 miljoner, bland annat på grund av attentaten samt de nedslag som utförts mot extremt billiga resepaket – så kallade "zero-dollar tours".
Under ledigheten "Gyllene Veckan" nästa månad tror man att minst 600,000 kinesiska turister kommer besöka Thailand. Totalt förväntar man sig runt 10 miljoner kinesiska turister i år, vilket kan jämföras med förra årets 7,93 miljoner.

 

c1_1089921_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    13

  • spooncreek

    6

  • Esspe

    4

  • Wangthong

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev IH-fan:

Detta stämmer nog Var i Thailand augusti  september  Kineser överallt 

Hej

Tydligen räknar man med över 10 miljoner i år och det är ju en rejäl ökning ifrån det landet, även ifrån Malaysia kommer det många, men hur är det med turister ifrån EU, USA och Ryssland.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför Chiang Mai för 5 år sedan och idag så kan jag lugnt påstå att trots Mängder av Kineser så är det 50 % minskning av turister.

Pratar man med företagare typ restauranger, massage, barer, taxi så går det väldig dåligt för de flesta.

Många går på knäna redan, många har redan stängt eller sålde sina verksamheter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev JJC:

Om man jämför Chiang Mai för 5 år sedan och idag så kan jag lugnt påstå att trots Mängder av Kineser så är det 50 % minskning av turister.

Pratar man med företagare typ restauranger, massage, barer, taxi så går det väldig dåligt för de flesta.

Många går på knäna redan, många har redan stängt eller sålde sina verksamheter. 

Nu har du svurit i kyrkan. Huka dig......

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev JJC:

Om man jämför Chiang Mai för 5 år sedan och idag så kan jag lugnt påstå att trots Mängder av Kineser så är det 50 % minskning av turister.

Pratar man med företagare typ restauranger, massage, barer, taxi så går det väldig dåligt för de flesta.

Många går på knäna redan, många har redan stängt eller sålde sina verksamheter. 

Jag var precis i Chiang Mai och i vart fall på Sunday market var det mycket turister. Var det så pass många fler turister för fem år sen?

Kineser gör av med lite pengar jämfört med européer så jag förstår företagarnas problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var precis i Chiang Mai och i vart fall på Sunday market var det mycket turister. Var det så pass många fler turister för fem år sen?

Kineser gör av med lite pengar jämfört med européer så jag förstår företagarnas problem.



Ja, åsså vill dom ha billiga plastsouvenirer så det tar död på allt vad handarbete och kvalitet heter.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Söker man efter statistik på nätet så dyker andra sanningar upp om kinesiska turister. Dock är många länkar gamla.

 

"Tourism is a major economic factor in the Kingdom of Thailand. Estimates of tourism receipts ... The average Chinese tourist spends 6,400 baht (US$180) per day—more than the average visitor's 5,690 baht (US$160). ..."

 

Sen denna från 2012, och där ser man vad olika regioner spenderar. Européerna minst ;) 

 

DailyExpenditure.gif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev leifen:

Söker man efter statistik på nätet så dyker andra sanningar upp om kinesiska turister. Dock är många länkar gamla.

 

"Tourism is a major economic factor in the Kingdom of Thailand. Estimates of tourism receipts ... The average Chinese tourist spends 6,400 baht (US$180) per day—more than the average visitor's 5,690 baht (US$160). ..."

 

Sen denna från 2012, och där ser man vad olika regioner spenderar. Européerna minst ;) 

 

DailyExpenditure.gif

 

Omöjligt, turismen har störtdykt i Thailand efter kuppen, sånt vet ju alla...

 

Att kineserna inte hänger på beerbars, köper massage på stan eller äter västerländsk mat har ju inget med att de som driver dylika inrättningar tycker turismen minskat att göra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Söker man efter statistik på nätet så dyker andra sanningar upp om kinesiska turister. Dock är många länkar gamla.

 

"Tourism is a major economic factor in the Kingdom of Thailand. Estimates of tourism receipts ... The average Chinese tourist spends 6,400 baht (US$180) per day—more than the average visitor's 5,690 baht (US$160). ..."

 

Sen denna från 2012, och där ser man vad olika regioner spenderar. Européerna minst ;) 

 

DailyExpenditure.gif

 

Sen kommer ju dom flesta kineser på ett par dagars turné medan västerlänningar stannar betydligt längre.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att få reda på var alla dessa kineser övernattar. Min (vår) erfarenhet är att visst har kinesernas antal ökat men de dyker upp skockvis för att sedan försvinna lika fort. På de boenden vi nyttjat har vi i alla fall inte märkt av några kineser - som tur är (kanske).

Finns det någon tillförlitlig statistik som visar antalet hotellnätter turisterna gör. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Rasamus:

Jag var precis i Chiang Mai och i vart fall på Sunday market var det mycket turister. Var det så pass många fler turister för fem år sen?

Kineser gör av med lite pengar jämfört med européer så jag förstår företagarnas problem.

Det var faktisk jätte många faranger på Sunday Market och den var större och pågick till midnatt ibland längre. Torget innan Thapegate var fylld med säljare och turister samt Night Baazar far fult med folk

Anusarn market var fyld. Nu är det bara kineser. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Seaserpent:

 


Ja, åsså vill dom ha billiga plastsouvenirer så det tar död på allt vad handarbete och kvalitet heter.

 

Dessutom vill de inte betala för något. Försöker och få ner priser på allt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Överetablering förekommer en hel del...inte ens i byn är det långt mellan ställen som har kalla öl..men massagerna finns ju inte dessvärre ..

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Sen kommer ju dom flesta kineser på ett par dagars turné medan västerlänningar stannar betydligt längre.

Stämmer.

Snittet för alla turister är 10 dagar, européerna 16 dagar och kineserna 8 dagar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Sen kommer ju dom flesta kineser på ett par dagars turné medan västerlänningar stannar betydligt längre.

Spenderar de 1000 spänn mer på en par dar än vad västerlänningen gör på betydligt längre tid så vet jag vilka jag skulle föredra som turister i landet om jag vore thailändare!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev leifen:

Stämmer.

Snittet för alla turister är 10 dagar, européerna 16 dagar och kineserna 8 dagar.

 

Trodde faktiskt att dom stannade kortare tid än så. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Trodde faktiskt att dom stannade kortare tid än så. 

Kan vara så då siffrorna är 3-4 år gamla. I viss statistik är inte Kina separerat från övriga ”East Asia” och slås ihop med Korea och Japan m.fl. 

 

Svensken är den som stannar längst i snitt 19,5 dar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JJC:

Om man jämför Chiang Mai för 5 år sedan och idag så kan jag lugnt påstå att trots Mängder av Kineser så är det 50 % minskning av turister.

Pratar man med företagare typ restauranger, massage, barer, taxi så går det väldig dåligt för de flesta.

Många går på knäna redan, många har redan stängt eller sålde sina verksamheter. 

 

Kan det bero på att många fått upp ögonen på att de våldsamma röda, som ställt till oroligheter flera gånger, kommer därifrån. Vem vill gynna en våldsmobb?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev JJC:

Om man jämför Chiang Mai för 5 år sedan och idag så kan jag lugnt påstå att trots Mängder av Kineser så är det 50 % minskning av turister.

Pratar man med företagare typ restauranger, massage, barer, taxi så går det väldig dåligt för de flesta.

Många går på knäna redan, många har redan stängt eller sålde sina verksamheter. 

Nu ökar ju turisterna från Europa också, men om det är barnfamiljer som ökar mest är det inte så konstigt att det inte märks bland barer, massage mm. i Chiang Mai ;)

 

Tycker mig se en trend att västerländskt folk börjar tröttna på barer, som nästan alla har samma koncept, ett hål i väggen, bardisk, ett biljardbord och alldeles för hög musik.

Sen ligger dom granne med andra barer efter samma gata.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

åkte från koh larn till Pattaya fullt med kineser som tjattra hela tiden personalen på båten sa till dom VA TYST men det hjälpe inte   dom tjattra på ändå 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spenderar de 1000 spänn mer på en par dar än vad västerlänningen gör på betydligt längre tid så vet jag vilka jag skulle föredra som turister i landet om jag vore thailändare!



Visst men pengarna går till researrangörer, större hotell och utvalda turistfällor och restauranger.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Seaserpent:

 


Visst men pengarna går till researrangörer, större hotell och utvalda turistfällor och restauranger.

 

 

Dessutom är dom t.o.m. mer impopulära än ryssarna. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dessutom är dom t.o.m. mer impopulära än ryssarna. 

Knappast en god kvalitet, men det är något dom måste ha jobbat på för att uppnå.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Kan det bero på att många fått upp ögonen på att de våldsamma röda, som ställt till oroligheter flera gånger, kommer därifrån. Vem vill gynna en våldsmobb?

wow vilken slutlednings-förmåga. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...