Jump to content
IGNORERAD

Färre kinesiska bilister i norra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Striktare regler för att reglera kinesiska turister som reser in i Thailand via bil har resulterat i noll inresande fordon en månad efter att reglerna implementerats, detta uppger Pakaimass Viara – vice chef för Chiang Rais Handelskammare.
Nyheten kommer samtidigt som boende i Chiang Mai välkomnar de striktare kontrollerna av kinesiska turister för att förbättra vägsäkerheten. De flesta bilresande kineser kommer till Thailand via motorvägen R3A genom Laos. Pakaimass tror att minskningen beror på de nya reglerna, eftersom de gjort det för dyrt att resa till Thailand för många.
"Det här är en helt annorlunda historia jämfört med situationen förra året, när många kinesiska turister besökte vårt land med bil. Nu har turistindustrin i Chiang Khon, som förlitar sig stort på kinesiska turister, redan påverkats och vissa rörelser har redan stängt," sade han. Lertchai Wangtrakuldee – chef för Thailands Turismmyndighet i Chiang Rai – sade att de kinesiska förarna måste genomgå ett körtest som tar en hel dag samt köpa bilförsäkring, och då kan de ändå inte köra i andra provinser än Chiang Rai.

 

30291396-01_big.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    7

  • andrejsdenruskige

    5

  • Fritz

    4

  • Persistant

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ännu ett utmärkt exempel på att det är fullt möjligt att bita sig själv i arslet..... Det finns ju säkert goda intentioner (säkerhet bla), men man behöver ju inte göra det omöjligt för, i det här fallet, kineser. Men TiT....

 

Undrar om reglerna bara gäller kineser? Jag kör glatt på mitt internationella körkort, utan att ha gått några dagskurser eller köpt extraförsäkringar (självklart är jag och fordonet försäkrade från början).

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
11 minuter sedan, skrev MPR Nyheter:

Striktare regler för att reglera kinesiska turister som reser in i Thailand via bil har resulterat i noll inresande fordon en månad efter att reglerna implementerats, detta uppger Pakaimass Viara – vice chef för Chiang Rais Handelskammare.
Nyheten kommer samtidigt som boende i Chiang Mai välkomnar de striktare kontrollerna av kinesiska turister för att förbättra vägsäkerheten. De flesta bilresande kineser kommer till Thailand via motorvägen R3A genom Laos. Pakaimass tror att minskningen beror på de nya reglerna, eftersom de gjort det för dyrt att resa till Thailand för många.
"Det här är en helt annorlunda historia jämfört med situationen förra året, när många kinesiska turister besökte vårt land med bil. Nu har turistindustrin i Chiang Khon, som förlitar sig stort på kinesiska turister, redan påverkats och vissa rörelser har redan stängt," sade han. Lertchai Wangtrakuldee – chef för Thailands Turismmyndighet i Chiang Rai – sade att de kinesiska förarna måste genomgå ett körtest som tar en hel dag samt köpa bilförsäkring, och då kan de ändå inte köra i andra provinser än Chiang Rai.

 

30291396-01_big.jpg
Källa

 

De Thailänska förarna borde också ta detta test. Vet inte hur det är med bilförsäkring för Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

 

De Thailänska förarna borde också ta detta test. Vet inte hur det är med bilförsäkring för Thai.

Men det vet du väl? Thaiarna gör aldrig fel, det är utlänningarna.

Alla thaiare kör som gudar.......

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev frogfish:

Men det vet du väl? Thaiarna gör aldrig fel, det är utlänningarna.

Alla thaiare kör som gudar.......

Ahh! Tänkte inte på det. När det nu blir färre kineser på vägarna så minskar förståss olyckorna, det är så dom tänker. Smart.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Men det vet du väl? Thaiarna gör aldrig fel, det är utlänningarna.

Alla thaiare kör som gudar.......

Jo du menar på fullt allvar att 60 miljoner thaiare gör aldrig fel ???

ALLA thaiare kör som gudar  och ändå dör 27 000 i trafiken

Ja vi har olika synsätt på att bedömma och se saker och ting.

Om du känner på detta sätt så måste din vistelse i Thailand vara olidlig

Ja för min del ser jag det  på följande vis att många Thaiare är  inte benägna att erkänna ett fel som begåtts

och i synnerhet om en faranger är inblandad

Betr. trafiken så är MÅNGA thaiare precis som faranger fastbeslutna att de skall fram först , lämnar aldrig företräde ,

håller aldrig tillåten hastighet. Detta har också varit fallet i Europa men beroende på mer poliser och trafikövervakning

har dödsantalet i Europa under ca 10 år sjunkit med 45 %. Vi alla är ögontjänare

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Persistant:

Jo du menar på fullt allvar att 60 miljoner thaiare gör aldrig fel ???

ALLA thaiare kör som gudar  och ändå dör 27 000 i trafiken

Ja vi har olika synsätt på att bedömma och se saker och ting.

Om du känner på detta sätt så måste din vistelse i Thailand vara olidlig

Ja för min del ser jag det  på följande vis att många Thaiare är  inte benägna att erkänna ett fel som begåtts

och i synnerhet om en faranger är inblandad

Betr. trafiken så är MÅNGA thaiare precis som faranger fastbeslutna att de skall fram först , lämnar aldrig företräde ,

håller aldrig tillåten hastighet. Detta har också varit fallet i Europa men beroende på mer poliser och trafikövervakning

har dödsantalet i Europa under ca 10 år sjunkit med 45 %. Vi alla är ögontjänare

Persistant

 

Har du kantrat med indiankanoten?

 

I min naivitet angående människans förmåga att (vilja?) missförstå saker, så trodde jag inte att följande tillägg till min tidigare kommentar var nödvändig. Men, endast för din skull Persistant, min kommentar bör läsas med förbehållet att den kan innehålla spår av sarkasm. Jag hoppas att kommentarens andemening blir tydligare så.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jo du menar på fullt allvar att 60 miljoner thaiare gör aldrig fel ???

ALLA thaiare kör som gudar  och ändå dör 27 000 i trafiken

Ja vi har olika synsätt på att bedömma och se saker och ting.

Om du känner på detta sätt så måste din vistelse i Thailand vara olidlig

Ja för min del ser jag det  på följande vis att många Thaiare är  inte benägna att erkänna ett fel som begåtts

och i synnerhet om en faranger är inblandad

Betr. trafiken så är MÅNGA thaiare precis som faranger fastbeslutna att de skall fram först , lämnar aldrig företräde ,

håller aldrig tillåten hastighet. Detta har också varit fallet i Europa men beroende på mer poliser och trafikövervakning

har dödsantalet i Europa under ca 10 år sjunkit med 45 %. Vi alla är ögontjänare

Persistant

 

Nja, har du en länk på att thailändare gör fel.

Nä, skulle inte tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev frogfish:

Detta har också varit fallet i Europa men beroende på mer poliser och trafikövervakning

har dödsantalet i Europa under ca 10 år sjunkit med 45 %. Vi alla är ögontjänare

Persistant

Det var värst ! Var hittade du den statistiken ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Det var värst ! Var hittade du den statistiken ?

 

Fritz..

Nu har du nog trollat när du citerat. Det där har jag aldrig skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev frogfish:

Nu har du nog trollat när du citerat. Det där har jag aldrig skrivit.

Se där, mycket har man blivit anklagad för i livet men nu hände nåt nytt. Jag är anklagad för att ha trollat. :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
19 minuter sedan, skrev Fritz:

Se där, mycket har man blivit anklagad för i livet men nu hände nåt nytt. Jag är anklagad för att ha trollat. :dance1:

 

Fritz..

Njae rättare sagt du citerade fel gubbe 55555

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Se där, mycket har man blivit anklagad för i livet men nu hände nåt nytt. Jag är anklagad för att ha trollat. :dance1:

 

Fritz..

Självklart, eftersom du har citerat frogfish med persistants text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
10 minuter sedan, skrev Sam sip sam:

Njae rättare sagt du citerade fel gubbe 55555

Inte så konstigt då han har varit ute på själavård idag ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Självklart, eftersom du har citerat frogfish med persistants text.

Hur kunde det gå till ? Vad händer ?

Jag fattar noll.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hur kunde det gå till ? Vad händer ?

Jag fattar noll.

 

Fritz..

Alla har vi ett troll i oss.

Det är bara att erkänna, lätta på bördan och gå vidare.

Alternativet är att skylla på P3

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev frogfish:

Men det vet du väl? Thaiarna gör aldrig fel, det är utlänningarna.

Alla thaiare kör som gudar.......

Tror minsann att ett stort ironiplakat saknades här,för någon gick igång på detta uttalande.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev frogfish:

Har du kantrat med indiankanoten?

 

I min naivitet angående människans förmåga att (vilja?) missförstå saker, så trodde jag inte att följande tillägg till min tidigare kommentar var nödvändig. Men, endast för din skull Persistant, min kommentar bör läsas med förbehållet att den kan innehålla spår av sarkasm. Jag hoppas att kommentarens andemening blir tydligare så.

Hej

Sarkasm eller rasism ???

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Sarkasm eller rasism ???

Persistant

Jag vet inte om du är grälsjuk.

Jag har förklarat vad jag menade, men vill du inte acceptera det så är det ditt problem.

Mitt tips är att gå vidare, då det inte finns nåt att hämta här, du missförstod helt enkelt.

Och visste du nånting om mig, så är rasism det sista du skulle anklaga mig för. En ganska otrevlig beskyllning, förresten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Jag vet inte om du är grälsjuk.

Jag har förklarat vad jag menade, men vill du inte acceptera det så är det ditt problem.

Mitt tips är att gå vidare, då det inte finns nåt att hämta här, du missförstod helt enkelt.

Och visste du nånting om mig, så är rasism det sista du skulle anklaga mig för. En ganska otrevlig beskyllning, förresten.....

Jag går alltid vidare , för att avrunda så anmärkte jag på ditt sätt att skriva thaire i obstämnd form dvs alla

Men jag vet att ibland så utrycks det på det sättet på MPR

Tex poliser i Thailand är korrupta, vilket är att generalisera

Ett helt annat exempel på ett slarvigt sätt att uttrycka sig är tex svetsaren

när han på fullt allvar säger att SD är ett nazistiskt parti , dvs 15 % av valmnskåren är nazistiskt

Hörde kanske inte hit men ibland blir populism bättre än fakta

Punkt slut

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Persistant:

Jag går alltid vidare , för att avrunda så anmärkte jag på ditt sätt att skriva thaire i obstämnd form dvs alla

Men jag vet att ibland så utrycks det på det sättet på MPR

Tex poliser i Thailand är korrupta, vilket är att generalisera

Ett helt annat exempel på ett slarvigt sätt att uttrycka sig är tex svetsaren

när han på fullt allvar säger att SD är ett nazistiskt parti , dvs 15 % av valmnskåren är nazistiskt

Hörde kanske inte hit men ibland blir populism bättre än fakta

Punkt slut

Persistant

Du är ju helt skruvad. Vore jag du skulle jag först försöka bärga kanoten och försöka få upp alla indianer i den (där har du ett litet embryo till åtminstone kulturell appropriering du kan spinna vidare på).

 

Och när det gäller dina andra ämnen du vill dra in hela tiden, ta det med nån som är intresserad av att prata med dig, även om jag förstår att det kan bli svårt att hitta nån......

 

Och jag vill inte ens gå in på att du anmärker på hur jag skriver. Jag vet att en del diagnoser gör att en del inte skriver så väl (så jag brukar inte anmärka på det), men då borde ju även lite självinsikt infinna sig att inte vilt angripa hur andra skriver. Men det är nog för mycket begärt....

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare i år infördes restriktioner / förbud för husbilar o dyl. Nu ökar man restriktionerna med förartest, försäkring och rörelsefrihet. 

Kommer man över bron i Chiang Khong så får man alltså inte köra utanför Chiang-Rai-provinsen. 

Och så blir man förvånad att ingen kommer.....!

 

Skälet till beslutet är, enligt min analys, att man inte vill att Kineser, Malyer, Laoter och Burmaneser ska resa med egna fordon i Thailand. Utan de ska använda turistbranchens kära minibussar..... Alltså för att gynna turistbranchen. 

 

Säkerhet är ju något som thailändare inte kan atava till, så det är nog inte orsaken.....Att hyra bil och MC krävs ju inget körtest....

 

Att man på detta sätt missar en stor del av turister som vill färdas på egen hand är ju som att skjuta sig själv i foten.....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev hakancnx:

Tidigare i år infördes restriktioner / förbud för husbilar o dyl. Nu ökar man restriktionerna med förartest, försäkring och rörelsefrihet. 

Kommer man över bron i Chiang Khong så får man alltså inte köra utanför Chiang-Rai-provinsen. 

Och så blir man förvånad att ingen kommer.....!

 

Skälet till beslutet är, enligt min analys, att man inte vill att Kineser, Malyer, Laoter och Burmaneser ska resa med egna fordon i Thailand. Utan de ska använda turistbranchens kära minibussar..... Alltså för att gynna turistbranchen. 

 

Säkerhet är ju något som thailändare inte kan atava till, så det är nog inte orsaken.....Att hyra bil och MC krävs ju inget körtest....

 

Att man på detta sätt missar en stor del av turister som vill färdas på egen hand är ju som att skjuta sig själv i foten.....

Krävs det inte körkort för att få hyra bil/mc?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev måne:

Krävs det inte körkort för att få hyra bil/mc?

Har ofta hyrt utan att de bett om körkort. Lite tragiskt då det i slutänden ställer till det en hel del på försäkringsfronten om man inte har giltigt körkort vid en olycka (plus ev böter vid en kontroll).

Men tråkigt nog så behövs det ofta inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...