Jump to content
IGNORERAD

Funderar!


thomas001

Recommended Posts

39 minuter sedan, skrev Celsius:

Iden med solcellsdriven kupefläkt är bra och man kan undra varför det inte blivit populärt. SAAB hade ett sånt system på någon modell vill jag minnas.

 

Även Audi om jag inte minns fel, solceller i takluckan.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    35

  • Tallviking

    14

  • Kenneth4618

    12

  • andrejsdenruskige

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

57 minuter sedan, skrev thomas001:

Har ju alltid kört och köpt toyota under alla år i Thailand. Varit mycket nöjd med service och bilarna. Här där vi bor är servicen på Cheva kanon. svågern har en och han är mycket nöjd. Tvärtom med Ford, dom är ökända här för sin service. Skörtar gärna upp sina kunder med att ta extra betalt. frugan har en Ford Fiesta Sport och hon har gått bananas varje gång hon varit på Ford här uppe. Har kollat in Ford Ranger men är fullständigt ointresserad av 4x4. Vill jag ha en Ford  4x2 så måste jag välja en med deras 2,2L motor. går fetbort för mig.

Vridmomentet på motorn i Chevan är hela 500NM plus att den har 200 hästar. Då den har både turbo och intercooler får man ju kraft hela tiden. Behöver inte vänta på att turbon ska börja jobba. Helt rätt att motorn är från Isuzu. Beprövad teknik.

Har även kollat in Toyotas nya pickup men den känns ålderstigen jämnfört med Chevan. 

Andrahandsvärdet på Cheva Colorado och liknande pickupper är ungefär lika här uppe. Så det oroar mig inte.

Framtiden får utvisa om det blir ett bra köp....inget jag oroar mig för i dagsläget!

 

Det påståendet förstår jag inte. Hur menar du med "kraft hela tiden" och på vilket sätt påverkar en intercooler det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det påståendet förstår jag inte. Hur menar du med "kraft hela tiden" och på vilket sätt påverkar en intercooler det ?

Mycket enkelt. En intercooler jobbar från låga varv. Det gor inte en turbo.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev thomas001:

Mycket enkelt. En intercooler jobbar från låga varv. Det gor inte en turbo.

 

Vad menar du med att laddluftkylaren (intercooler) roterar med låga varv ?

 

Den kyler ju bara den komprimerade luften mellan turbon och insuget så du kan få in mer luft från turbon och förstärker turbons effekt

 

article_inter6.jpg

Är det kanske "Kompressor" du menar egentligen ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev thomas001:

Mycket enkelt. En intercooler jobbar från låga varv. Det gor inte en turbo.

Nja, en Intercooler är en laddluftkylare, du tänker på en kompressor.

Intressant att Izuzu samarbetar med Cheva i Thailand. Så GM samarbetar med sej själva?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tommy:

Nja, en Intercooler är en laddluftkylare, du tänker på en kompressor.

Intressant att Izuzu samarbetar med Cheva i Thailand. Så GM samarbetar med sej själva?

 

MVH

The Isuzu D-Max is a pickup truck manufactured since 2002 by Isuzu Motors. It shares the same platform with several General Motors (GM) mid-size trucks in the United States such as the Chevrolet Colorado, GMC Canyon and Isuzu i-Series. The Chevrolet Colorado name is also applied to a rebadged version of the D-Max in the Middle East and Thailand, although not identical to the American version. The original D-Max is sold alongside the Chevrolet Colorado in the Thai market where they are both built. In Australasia between 2003 and 2008, the D-Max was marketed as the Holden Rodeo, but has since been relaunched as the Holden Colorado. The Isuzu D-Max itself was also introduced in Australia during 2008, selling alongside the Holden offering. In the United Kingdom, the D-Max is offered there as the Isuzu Rodeo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lärt mig nåt nytt och det är att en intercooler jobbar.

skickat från min eller annans mobil någonstans out there

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev thomas001:

The Isuzu D-Max is a pickup truck manufactured since 2002 by Isuzu Motors. It shares the same platform with several General Motors (GM) mid-size trucks in the United States such as the Chevrolet Colorado, GMC Canyon and Isuzu i-Series. The Chevrolet Colorado name is also applied to a rebadged version of the D-Max in the Middle East and Thailand, although not identical to the American version. The original D-Max is sold alongside the Chevrolet Colorado in the Thai market where they are both built. In Australasia between 2003 and 2008, the D-Max was marketed as the Holden Rodeo, but has since been relaunched as the Holden Colorado. The Isuzu D-Max itself was also introduced in Australia during 2008, selling alongside the Holden offering. In the United Kingdom, the D-Max is offered there as the Isuzu Rodeo.

Thomas, jag vet att det inte var du som skrev om samarbetet i Thailand, mellan GM och GM.

En verkstadshandbok för Cheva Colorado är samma bok som den för Isuzu. Det gör att du kan få service överallt i Thailand, inga problem.

Chevan är snyggare än Isuzun, bara att handla!

 

Vi var helnöjda med servicen på Cheva-centret vi använde i Bangkok, tänk om man kunde hitta samma service i Sverige...

Lämna in bilen för nåt litet elfel (en sladd som lossnat under passagerarsätet), och få tillbaka bilen, lagad och tvättad på garantin, lite extra service!

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara detta påstående om att intercoolern påverkar kraften vid låga var Tomas läst

Skärmklipp.JPG

 

Låter väldigt "säljsnack" och vad jag vet har Intercoolern inte någon effekt alls förrän turbon börjat ladda

 

Någon mer motorkunnig som kan förklara vad dom menar ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Tallviking:

Verkar vara detta påstående om att intercoolern påverkar kraften vid låga var Tomas läst

Skärmklipp.JPG

 

Låter väldigt "säljsnack" och vad jag vet har Intercoolern inte någon effekt alls förrän turbon börjat ladda

 

Någon mer motorkunnig som kan förklara vad dom menar ?

Utan att veta skulle jag strunta i intercoolern i den texten, det som faktiskt påverkar är nog "Variable Geometry Turbo".

En Turbo som ställer om sej för att ge extra mycket luft redan vid låga avgasflöden fungerar säkert!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

Utan att veta skulle jag strunta i intercoolern i den texten, det som faktiskt påverkar är nog "Variable Geometry Turbo".

En Turbo som ställer om sej för att ge extra mycket luft redan vid låga avgasflöden fungerar säkert!

 

 

MVH Tommy

 

VGT/VNT-turbos på dieselmotorer är ju inte direkt något varken ovanligt eller nytt. Inte heller intercoolers

 

Säljsnack med andra ord som låter fint men egentligen är ganska standard.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

VGT/VNT-turbos på dieselmotorer är ju inte direkt något varken ovanligt eller nytt. Inte heller intercoolers

 

Säljsnack med andra ord som låter fint men egentligen är ganska standard.

Japp!

Men säljare behövs, för alla använder dem!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Japp!

Men säljare behövs, för alla använder dem!

 

MVH

 

Ja, folk som går på alla säljarens snack är tyvärr vanliga

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Denna Ford tyckte jag var en trevlig bekantskap MEN helsvart framruta tycker jag är fullkomligt idi*tiskt då mörkerkörningen blir lidande

20160613_135137.jpg

Skulle jag köpa en så blir det att fixa lite mjukare fjädring också  Såg att man kunde få en 2016 för 1 077 000 Bath

En kul grej är att det finns en inbyggd omformare och 220V uttag på flaket

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket enkelt. En intercooler jobbar från låga varv. Det gor inte en turbo.

Host, host.

En intercooler kyler ned luften från turbon innan insuget.

Dvs ökar densiteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt har jag ingen aning om varför folk vill ha en pickup.

Är det för att folk ska få nöjet att åka på flaket 20mil?

Fattar inte grejen riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 minuter sedan, skrev Nicholas:

För övrigt har jag ingen aning om varför folk vill ha en pickup.

Är det för att folk ska få nöjet att åka på flaket 20mil?

Fattar inte grejen riktigt.

Därför att vi som bor på landet brukar köra grejor, folk, fä och sånt ;)

 

+ att hela släkten och halva byn får plats på flaket

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Nicholas:

För övrigt har jag ingen aning om varför folk vill ha en pickup.

Är det för att folk ska få nöjet att åka på flaket 20mil?

Fattar inte grejen riktigt.

Har två stora hundar som gärna vill åka med plus en jävla massa grejer som ska köras. Varje gång jag ska till byggshopen måste jag låna en av svågrarnas pickisar. Har haft en suv i sex år nu. Är jävligt opraktiskt där jag bor. Frugan kommer att sakna den. Hon kör med släkten ett par ggr till Issan med fullastad suv. Men det överlever jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kanske inbillning men jag känner mig tryggare i en hög och stor pickis

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Har två stora hundar som gärna vill åka med plus en jävla massa grejer som ska köras. Varje gång jag ska till byggshopen måste jag låna en av svågrarnas pickisar. Har haft en suv i sex år nu. Är jävligt opraktiskt där jag bor. Frugan kommer att sakna den. Hon kör med släkten ett par ggr till Issan med fullastad suv. Men det överlever jag.

 

Fan vad du funderar, har du inte köpt än? Förövrigt kännar jag igen resonemanget vid bilbyte, finns alltid många anledningar till att byta. Lycka till !

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev hamnoi:

 

Fan vad du funderar, har du inte köpt än? Förövrigt kännar jag igen resonemangen vid bilbyte, finns alltid många anledningar till att byta. Lycka till !

Handlade samma dag jag var och tittade på bilen! Tog inte många minuter att bestämma sig efter att jag hade fått budet på min Fortuner. Inget trams här. Får den nästa vecka. Ska ju plockas på lite extra grejer. Bl.a film på rutorna,plastbox bak m.m

Allt extra bjuder dom på! Gratis är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev thomas001:

Handlade samma dag jag var och tittade på bilen! Tog inte många minuter att bestämma sig efter att jag hade fått budet på min Fortuner. Inget trams här. Får den nästa vecka. Ska ju plockas på lite extra grejer. Bl.a film på rutorna,plastbox bak m.m

Allt extra bjuder dom på! Gratis är gott.

Härligt, snabba puckar?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev thomas001:

Har två stora hundar som gärna vill åka med plus en jävla massa grejer som ska köras. Varje gång jag ska till byggshopen måste jag låna en av svågrarnas pickisar. Har haft en suv i sex år nu. Är jävligt opraktiskt där jag bor. Frugan kommer att sakna den. Hon kör med släkten ett par ggr till Issan med fullastad suv. Men det överlever jag.

Men om du byter ut musikanläggningen mot en lite mindre variant, så blir kanska suvven riktigt praktisk.;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

Men om du byter ut musikanläggningen mot en lite mindre variant, så blir kanska suvven riktigt praktisk.;)

Väntade på den! Du är inte den forste som har påtalat detta for mig! Men det har varit kul under tiden.

stereo.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Väntade på den! Du är inte den forste som har påtalat detta for mig! Men det har varit kul under tiden.

stereo.jpg

:D Klart man skall ha kul!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...