Jump to content
IGNORERAD

Kines gripen för stöld på plan till Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Varför skall ni alla spekulera i hur kvinnan fått pengarna?

Och varför tänker ni alla (nästan) på att det i så fall rör sig om sexarbete?

Är det så att era respektive kommer ifrån nöjesindustrin? "På sig själv känner man andra"

Det kan väl lika gärna vara så att hon tillsammans med sin svenska man tjänat ihop dessa på vanligt hederligt arbete, och nu var på väg till Thailand med grundplåten till deras husbygge. Så hemskt mycket pengar rörde det ju sig heller inte om.

 

Det jag funderar mera på är hur Kinesen visste att pengar förvarades däruppe i bagagehyllan och exakt i vilken väska, där brukar ju vara ganska knökat med väskor. Han kan väl inte ha grävt runt i alla väskor och dess olika fack.

De hittade pengarna under sätet, hade han alltså lagt dem på golvet?

Och varför thaikvinnan hade lagt dem däruppe. Jag skulle ha haft dem nära kroppen, där jag kunde ha omedelbar uppsikt över dem.

Såna här historier låter så osannolika, kan det bero på att viktig information går förlorad vid översättningen?

 

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    13

  • Soengsang

    10

  • rolba

    9

  • Carl

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Scandinaviancorner
2 timmar sedan, skrev Sakhon:

Varför skall ni alla spekulera i hur kvinnan fått pengarna?

Och varför tänker ni alla (nästan) på att det i så fall rör sig om sexarbete?

Är det så att era respektive kommer ifrån nöjesindustrin? "På sig själv känner man andra"

Det kan väl lika gärna vara så att hon tillsammans med sin svenska man tjänat ihop dessa på vanligt hederligt arbete, och nu var på väg till Thailand med grundplåten till deras husbygge. Så hemskt mycket pengar rörde det ju sig heller inte om.

 

Det jag funderar mera på är hur Kinesen visste att pengar förvarades däruppe i bagagehyllan och exakt i vilken väska, där brukar ju vara ganska knökat med väskor. Han kan väl inte ha grävt runt i alla väskor och dess olika fack.

De hittade pengarna under sätet, hade han alltså lagt dem på golvet?

Och varför thaikvinnan hade lagt dem däruppe. Jag skulle ha haft dem nära kroppen, där jag kunde ha omedelbar uppsikt över dem.

Såna här historier låter så osannolika, kan det bero på att viktig information går förlorad vid översättningen?

 

Bästa inlägget i denna tråd hittils..

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Tjejen kommer troligen från Sverige (gift med en Svensk alltså) pga sedlarna i Svensk valör, mellanlandade med Emirates (borde vara Doha) och skulle hem till föräldrarna i Thailand med lite bidrag till föräldrarna eller kanske för ett husbygge. Kanske läst på MPR att cash is king dessutom.

Äntligen en person som inte svärtar ner en Thailändsk kvinna

Dina antaganden är mer relevanta än tididgare inlägg

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Sakhon:

Varför skall ni alla spekulera i hur kvinnan fått pengarna?

Och varför tänker ni alla (nästan) på att det i så fall rör sig om sexarbete?

Är det så att era respektive kommer ifrån nöjesindustrin? "På sig själv känner man andra"

Det kan väl lika gärna vara så att hon tillsammans med sin svenska man tjänat ihop dessa på vanligt hederligt arbete, och nu var på väg till Thailand med grundplåten till deras husbygge. Så hemskt mycket pengar rörde det ju sig heller inte om.

 

Det jag funderar mera på är hur Kinesen visste att pengar förvarades däruppe i bagagehyllan och exakt i vilken väska, där brukar ju vara ganska knökat med väskor. Han kan väl inte ha grävt runt i alla väskor och dess olika fack.

De hittade pengarna under sätet, hade han alltså lagt dem på golvet?

Och varför thaikvinnan hade lagt dem däruppe. Jag skulle ha haft dem nära kroppen, där jag kunde ha omedelbar uppsikt över dem.

Såna här historier låter så osannolika, kan det bero på att viktig information går förlorad vid översättningen?

 

Grattis Sakhon 

Glädjer mig att det finns någon likasinnad person på MPR

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag steg upp tidigt i morse och skumögt läste igenom den här tråden måste jag sett ut som en fågelholk i ansiktet. Jag kunde inte riktigt tro att jag läste sådana dumheter på MPR, uppenbarligen skrivet av medlemmar som sitter i Sverige. I stället för att diskutera det som är intressant i det här börjar ett antal ljushuvuden att misstänkliggöra och stigmatisera offret, i stället för att klandra förövaren? ("Höhöhöhö, hon har nog sugit k*k för pengarna.") WTF? Vad är ni för ena ryggradslösa krakar? Ni verkar sakna hjärna och om ni har ett hjärta sitter det nog i närheten av rövhålet. Det spekuleras om att pengarna intjänats genom prostitution, ungefär som att det skulle vara ett mindre ärligt sätt att tjäna pengar än att stjäla dom!?!?!? Tvi vale.

 

För egen del gläds jag åt att kvinnan fick tillbaks de stulna pengarna. Jag kan tänka mig hur det skulle känts om dom inte kommit tillrätta. Jag förutsätter att dom är ärligt förtjänade genom hårt arbete, oavsett vad detta arbete kan ha varit. Det fanns rimligen stora planer för dessa pengar. Jag ser folk i liknande situationer i Mellanöstern. Dom jobbar stenhårt i några år och drömmer om ett bättre liv senare när dom kommer hem med pengarna. För den här kvinnan skulle dom drömmarna gått i kras, tack vare en lumpen tjuv.

 

Det som är intressant att diskutera, i min mening, är följande.

 

Hur skyddar man sig från att bli bestulen på flygplan? Trots att jag flyger så mycket som jag gör har det faktiskt aldrig hänt mig. (Däremot har tjuvar sökt igenom och även stulit ur incheckat bagage, men det är en annan fråga.) Kanske känner man att man sitter i samma båt. Alla har sitt att skydda. Man kan inte fly om man blir upptäckt, osv. Jag förvarar själv kontanter i bagagehyllan, i ett tjugotal olika valutor. Men inte mer än jag i allra värsta fall har råd att förlora. Pass, dator, hårddiskar och annat vore större förluster. Gäller det stora belopp ligger det i byxfickan. Men metalltrådarna i sedlar kan vara nog för att sätta igång detektorerna i säkerhetskontrollen, så i den fasen ska dom ligga i väskan. (Ja, jag vet av erfarenhet...) Andra förslag? För övrigt har jag efter mycket flygande lärt mig att aldrig lägga mitt handbagage bakom mig i planet, så man slipper gå mot strömmen först när man skall av.

 

Nästa intressanta sak jag kan se här är den juridiska aspekten. Kommer detta att räknas som en fullbordad stöld eller ett försök? I min mening fullbordad stöld, eftersom han tagit godset i besittning. Vilket lands lagar gäller? Stölden skedde ju inte i ett visst land, utan i internationellt luftrum. Kanske tillfaller ärendet polisen i Thailand, i kraft av att dom är "först på¨bollen" så att säga. Solklart är det inte. Hoppas han får ett passande straff i alla fall.

 

(Och nej, Emirates har inte sin hub i Doha, DOH, det har Qatar Airways. Emirates håller till i Dubai, DXB. Inte för att är någon skillnad i sak.)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Celsius:

Nästa intressanta sak

 

 

Precis. Hur kunde kinesen veta vilken väska (och att den innehöll pengar) han skulle ta? Hade han spionerat på henne under en lång tid, eller var det ren "tur"?

Link to comment
Dela på andra sajter

En het Issan tjej med en stor sedelbunt får det alltid till att hugga till i baguetten på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Precis. Hur kunde kinesen veta vilken väska (och att den innehöll pengar) han skulle ta? Hade han spionerat på henne under en lång tid, eller var det ren "tur"?

 

Han hade kanske varit med och plockat jordgubbar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
35 minuter sedan, skrev Celsius:

När jag steg upp tidigt i morse och skumögt läste igenom den här tråden måste jag sett ut som en fågelholk i ansiktet. Jag kunde inte riktigt tro att jag läste sådana dumheter på MPR, uppenbarligen skrivet av medlemmar som sitter i Sverige. I stället för att diskutera det som är intressant i det här börjar ett antal ljushuvuden att misstänkliggöra och stigmatisera offret, i stället för att klandra förövaren? ("Höhöhöhö, hon har nog sugit k*k för pengarna.") WTF? Vad är ni för ena ryggradslösa krakar? Ni verkar sakna hjärna och om ni har ett hjärta sitter det nog i närheten av rövhålet. Det spekuleras om att pengarna intjänats genom prostitution, ungefär som att det skulle vara ett mindre ärligt sätt att tjäna pengar än att stjäla dom!?!?!? Tvi vale.

 

För egen del gläds jag åt att kvinnan fick tillbaks de stulna pengarna. Jag kan tänka mig hur det skulle känts om dom inte kommit tillrätta. Jag förutsätter att dom är ärligt förtjänade genom hårt arbete, oavsett vad detta arbete kan ha varit. Det fanns rimligen stora planer för dessa pengar. Jag ser folk i liknande situationer i Mellanöstern. Dom jobbar stenhårt i några år och drömmer om ett bättre liv senare när dom kommer hem med pengarna. För den här kvinnan skulle dom drömmarna gått i kras, tack vare en lumpen tjuv.

 

Det som är intressant att diskutera, i min mening, är följande.

 

Hur skyddar man sig från att bli bestulen på flygplan? Trots att jag flyger så mycket som jag gör har det faktiskt aldrig hänt mig. (Däremot har tjuvar sökt igenom och även stulit ur incheckat bagage, men det är en annan fråga.) Kanske känner man att man sitter i samma båt. Alla har sitt att skydda. Man kan inte fly om man blir upptäckt, osv. Jag förvarar själv kontanter i bagagehyllan, i ett tjugotal olika valutor. Men inte mer än jag i allra värsta fall har råd att förlora. Pass, dator, hårddiskar och annat vore större förluster. Gäller det stora belopp ligger det i byxfickan. Men metalltrådarna i sedlar kan vara nog för att sätta igång detektorerna i säkerhetskontrollen, så i den fasen ska dom ligga i väskan. (Ja, jag vet av erfarenhet...) Andra förslag? För övrigt har jag efter mycket flygande lärt mig att aldrig lägga mitt handbagage bakom mig i planet, så man slipper gå mot strömmen först när man skall av.

 

Nästa intressanta sak jag kan se här är den juridiska aspekten. Kommer detta att räknas som en fullbordad stöld eller ett försök? I min mening fullbordad stöld, eftersom han tagit godset i besittning. Vilket lands lagar gäller? Stölden skedde ju inte i ett visst land, utan i internationellt luftrum. Kanske tillfaller ärendet polisen i Thailand, i kraft av att dom är "först på¨bollen" så att säga. Solklart är det inte. Hoppas han får ett passande straff i alla fall.

 

(Och nej, Emirates har inte sin hub i Doha, DOH, det har Qatar Airways. Emirates håller till i Dubai, DXB. Inte för att är någon skillnad i sak.)

 

 

Visst gjorde kinesen fel. Det finns säkert mycket information som inte delges i artikeln vilket gör att många frågor är obesvarade. 

Men att ha så mycket kontanter i svenska pengar får en genast att bli misstänksam. I Sverige är det bara digitalt som gäller för att det ska vara vita pengar. Det finns säkert undantag där lönen består av kontanta beskattade pengar. 

 

Jag har inte läst allt i artikeln men står det någonstans att thai kvinnan var turist i sverige? Eller har hon (P)UT? Bor hon i Sverige eller har / hade anställning? 

 

Var hon turist finns det inte många sätt att få tag på den summan.

 

Jag gissar på att hon har PUT och har sålt ett kontrakt på en massagesalong alternativt en Thai Takeaway och fått betalt kontant.

Inte säkert att de 110.000 var hela summan hon hade med sig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkrare med banköverföring än bära på cash.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det ju åxå thai folk som är rika, hur dom blitt rika är en annan femma, men rika finns det. Liksom det finns rika Islänningar eller Danskar! Undrar hur mycket pengar som är uppe i luften varje dag, såg något program på tuben från England på en flygplats där man hade hundar som kollade vem som hade stora mängder pengar på sig, och oftast var det folk från typ Pakistan eller Indien som åkte dit och inte kunde förklara vart pengarna kom ifrån. Detta kunde tydligen staten sedan ta hand om och stoppa i sin egen ficka!! Sedan får man inte glömma bort alla falska pengar som rör sig där ute, det fanns siffror hos Europol om detta, skall se om jag hittar denna uppgift? 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Säkrare med banköverföring än bära på cash.

 

Anonymiteten är ju bättre med cash såvida ingenting händer, typ det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som pratar om banköverföringar verkar glömma den lilla detaljen att man måste ha ett bankkonto i båda länderna för att det skall fungera. För att få ett bankkonto i Sverige krävs ett svenskt personnummer. I alla fall krävdes det när min fru skulle öppna ett för ett par år sedan. Med PUT får man personnummer så då är det inget problem. Men om man jobbat tillfälligt i Sverige är det nog kört att öppna bankkonto. Det skulle i så fall tala för en tillfällig besökare. Några spekulationer om svarta pengar tänker jag däremot inte ge mig in på. Jag är övertygad om att det finns "vita kontanter" också, särskilt när det gäller tillfälliga anställningar. I övrigt har jag ingen aning om hur kvinnan i artikeln fått sina pengar och det är hennes ensak.

 

Jag brukar själv hjälpa thailändska bekanta med "överföringar". I stället för att jag skickar hem pengar till familjen (i vårt fall går det ju så att säga åt motsatt håll, eftersom jag arbetar i Thailand och familjen bor i Sverige) så gör jag en överföring i Thailand till den som ska ha pengarna, sedan görs en motsvarande överföring till oss i Sverige i kronor. Vi slipper båda överföringskostnader mellan länderna. Men det gör vi bara med folk vi känner förstås.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som pratar om banköverföringar verkar glömma den lilla detaljen att man måste ha ett bankkonto i båda länderna för att det skall fungera. För att få ett bankkonto i Sverige krävs ett svenskt personnummer. I alla fall krävdes det när min fru skulle öppna ett för ett par år sedan. Med PUT får man personnummer så då är det inget problem. Men om man jobbat tillfälligt i Sverige är det nog kört att öppna bankkonto. Det skulle i så fall tala för en tillfällig besökare. Några spekulationer om svarta pengar tänker jag däremot inte ge mig in på. Jag är övertygad om att det finns "vita kontanter" också, särskilt när det gäller tillfälliga anställningar. I övrigt har jag ingen aning om hur kvinnan i artikeln fått sina pengar och det är hennes ensak.

 

Jag brukar själv hjälpa thailändska bekanta med "överföringar". I stället för att jag skickar hem pengar till familjen (i vårt fall går det ju så att säga åt motsatt håll, eftersom jag arbetar i Thailand och familjen bor i Sverige) så gör jag en överföring i Thailand till den som ska ha pengarna, sedan görs en motsvarande överföring till oss i Sverige i kronor. Vi slipper båda överföringskostnader mellan länderna. Men det gör vi bara med folk vi känner förstås.

Fungerar bra via western union, behövs inget bankkonto då, men vissa föredrar cash, inget fel i det.

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tydligen någon bubbe som åker runt till salongerna och samlar in pengar, sedan dyker dom dom upp i Thailand tex på nått konstigt sätt! :misdoubt:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev audirs2:

Finns tydligen någon bubbe som åker runt till salongerna och samlar in pengar, sedan dyker dom dom upp i Thailand tex på nått konstigt sätt! :misdoubt:

 

Bubbe?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev audirs2:

Finns tydligen någon bubbe som åker runt till salongerna och samlar in pengar, sedan dyker dom dom upp i Thailand tex på nått konstigt sätt! :misdoubt:

 

Bubbar?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Jag undrar som några andra här vilken syn vissa här på forumet har om den Thailänska  kvinnan. Jag kallar det förnedring!!!!!! Det går jävligt bra och och åka hit och utnyttja dessa kvinnor och sen snacka skit om dessa kvinnor.  110 000 sek är ungefär 5 års löner för en tjej som jobbar hos Nikons löpande band i Thailand. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev haan:

Hej Jag undrar som några andra här vilken syn vissa här på forumet har om den Thailänska  kvinnan. Jag kallar det förnedring!!!!!! Det går jävligt bra och och åka hit och utnyttja dessa kvinnor och sen snacka skit om dessa kvinnor.  110 000 sek är ungefär 5 års löner för en tjej som jobbar hos Nikons löpande band i Thailand. mvh

 

Varför just Nikon, känner du någon där eller? Vart ligger det?

 

Bara nyfiken / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev haan:

Hej Jag undrar som några andra här vilken syn vissa här på forumet har om den Thailänska  kvinnan. Jag kallar det förnedring!!!!!! Det går jävligt bra och och åka hit och utnyttja dessa kvinnor och sen snacka skit om dessa kvinnor.  110 000 sek är ungefär 5 års löner för en tjej som jobbar hos Nikons löpande band i Thailand. mvh

Issan flickorna utnyttjar man inte de vill bli påsatta. Kåtaste tjejerna som finns.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer vanligt än ovanligt att frugan har med sig liknande summa i kontanter när vi åker ned, visserligen i tusenlappar men ändå.

Tar inte alls stor plats om sedlarna är oanvända och min fru litar INTE på banker eller kort, det ska bara vara kontanter.

Tror dock inte på att thaitjejen lagt bagaget med pengar på bagagehyllan, tvärtom har hon säkert haft väska tätt intill kroppen.

För övrigt är många thaitjejer djävligt duktiga på att skaka fram pengar UTAN att sälja eller erbjuda sexuella handjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
9 minuter sedan, skrev haan:

Hej Jag undrar som några andra här vilken syn vissa här på forumet har om den Thailänska  kvinnan. Jag kallar det förnedring!!!!!! Det går jävligt bra och och åka hit och utnyttja dessa kvinnor och sen snacka skit om dessa kvinnor.  110 000 sek är ungefär 5 års löner för en tjej som jobbar hos Nikons löpande band i Thailand. mvh

Det här med kontanter om det nu är svara pengar. Oftast är det väl en svensk man som står bakom det hela, thaitjejen måste på något sätt ha fått visa / PUT etc. Visst finns det driftiga thai tjejer men de måste komma till Sverige först.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

kan ju vara så att dom plockar svamp med mera en normal svampsäsong plockar dom lätt ihop 50 000 -70 000  och där finns det en del svarta pengar

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Carl:

Issan flickorna utnyttjar man inte de vill bli påsatta. Kåtaste tjejerna som finns.?

Ofattbart att det finns folk som dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thomas001:

Ofattbart att det finns folk som dig!

Det värsta är att det inte skulle ta mig mer en 30 minuter bort till där du bor.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...