Jump to content
IGNORERAD

Thailands fria skolgång förlängs till 15 år


MPR Nyheter

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev haan:

Hej tja det det är väl bara att höja skatterna så får vi också fria dagis eller. Alla regeringar likväl  alla familjer har en budget. Alla måste prioreterar vart man lägger pengarna som finns i budgeten Vi  prioreterar min fru:s barns skolgång. Jag ser detta utspel av PM som ett röstfiske. Förslaget är bra. Mycket bra för de som inte har det så bra. Har Juntan nu insett att utan flera ( så kallade röda röster) vinner vi inga val? mvh 

 

Ser fram emot dagen då militärjuntan får fler röster än de röda i ett thailändskt val. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    16

  • HuaHindinnge

    13

  • frogfish

    11

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Ojoj! Ett helt år utökade dom! Lär inte spela så stor roll med tanke på kvalitén på utbildade och kompetenta lärare. Vågar man hoppas att solstolarna kommer tillbaks med!? :mdr:

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

15 års gratis skola? Vad inebär det, hur gamla är barnen när dom startar skolan?

Kommer det att vara/är det nån form av skolplikt eller friviligt skola i Thailand?

Det kommer ju att krävas fler utbildade lärare fins dom?

Det räcker ju inte att bara förlänga utbildningen, den måste ju också ha kvalite.

Engelska är ju ett viktigt ämne och det är ju (nästan) det ända ämne som vi Faranger kan kontrolera?

Nån som har en uppfatning om hur kvaliten generelt är på utbildningen i Thailands Skolor?

Ryktet säjer ju ofta bland oss faranger att kvaliten är rätt dålig eller?

Huvudräkning verkar lärarna ju inte Priotiera det är i alla fall min uppfatning då Thai ofta verkar vara rätt dålig på dylika?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
13 timmar sedan, skrev frogfish:

Jag kan inte tala för nån annan, men för egen del spelar det ingen roll från vilket håll en bra sak kommer.

 

:thumbsup:

 

Väl sagt!

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev hasseryd:

15 års gratis skola? Vad inebär det, hur gamla är barnen när dom startar skolan?

Kommer det att vara/är det nån form av skolplikt eller friviligt skola i Thailand?

Det kommer ju att krävas fler utbildade lärare fins dom?

Det räcker ju inte att bara förlänga utbildningen, den måste ju också ha kvalite.

Engelska är ju ett viktigt ämne och det är ju (nästan) det ända ämne som vi Faranger kan kontrolera?

Nån som har en uppfatning om hur kvaliten generelt är på utbildningen i Thailands Skolor?

Ryktet säjer ju ofta bland oss faranger att kvaliten är rätt dålig eller?

Huvudräkning verkar lärarna ju inte Priotiera det är i alla fall min uppfatning då Thai ofta verkar vara rätt dålig på dylika?

 

 

Vi har en representant för PTT ombord, samma kille har varit ombord förutom korta semestrar då och då i 12 år. Efter varje lastoperation så skriver han rapporter till PTT med information ang. bl.a. fartygets djupgående. Ofta när vi är utlossade är djupgåendet 5m där framme och 7m i arslet och det krävs en miniräknare för killen att räkna fram att djupgåendet på mitten då blir 6m. Helt fantastiskt!

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vi har en representant för PTT ombord, samma kille har varit ombord förutom korta semestrar då och då i 12 år. Efter varje lastoperation så skriver han rapporter till PTT med information ang. bl.a. fartygets djupgående. Ofta när vi är utlossade är djupgåendet 5m där framme och 7m i arslet och det krävs en miniräknare för killen att räkna fram att djupgåendet på mitten då blir 6m. Helt fantastiskt!

 

/ SatanG 

Borde inte djupgående räknas på den punkt som är djupast ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Borde inte djupgående räknas på den punkt som är djupast ?

Sjöman????

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Borde inte djupgående räknas på den punkt som är djupast ?

 

Räknas på 3 ställen, föröver, mitten och aktern. 

Han får djupet där framme och där bak så räknar han ut vad det blir i mitten. Ofta helt ointressant information, good for nothing sas.

Medeldjupgåendet används bl.a. till hur djupt du kan lasta en båt "lasta på märket" beroende på i vilka olika områden du kommer befinna dig. 

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nu var det inte ett påstående utan en frågeställning "du ska säkert se", kanske borde förtydligat med ett frågetecken?

 

 

Nja är man så fräck att man klistrar på folk namn som "juntaälskare" etc. så får man nog utstå dessa frågeställningar som du citerade.

 

Vill minnas att du hade en avatar som sa "support Thai military" just efter kuppen. Så lite juntaälskare är du nog :big_smile:

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Räknas på 3 ställen, föröver, mitten och aktern. 

Han får djupet där framme och där bak så räknar han ut vad det blir i mitten. Ofta helt ointressant information, good for nothing sas.

Medeldjupgåendet används bl.a. till hur djupt du kan lasta en båt "lasta på märket" beroende på i vilka olika områden du kommer befinna dig. 

 

/ SatanG

 

6 ställen ;)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Dempa:

Vill minnas att du hade en avatar som sa "support Thai military" just efter kuppen. Så lite juntaälskare är du nog :big_smile:

 

Klart man stödjer den kungliga militären, kuppen var ju i första hand för att skydda landets befolkning mot det urskillningslösa mördandet som skedde, det är en armens primära syfte att skydda sitt lands befolkning. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

6 ställen ;)

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

 

Hahaha clever guy :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Ser fram emot dagen då militärjuntan får fler röster än de röda i ett thailändskt val. :D 

Hej Surin hur länge hade du tänkt leva? PT och DEMOKRATERNA   ca 75% av röstern  https://asiancorrespondent.com/2011/10/analysis-of-the-2011-thai-election-part-4-constituency-vote/  här hittar du en tabell valresultat 2011. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

 

Självklart är förslaget bra, det man undrar är bara vad som orsakade denna kovändning, det är ju bara månader sedan juntan ville genomföra en rejäl sänkning av den fria skolan ifrån dom nuvarande fria 14 åren?

 

 

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Det tidigare förslaget ifrån juntan som skulle innebära att den fria skolgången skulle minskas med 3 år kan väl knappast någon (inte ens juntavänner) ha sett som något annat än en försämring?

 

 

Kan du inte sluta med dina lögner?

Förstår att du själv tror på det du hittar på och ljuger om, men för fan, sluta hitta på saker och sluta ljug för andra.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
39 minuter sedan, skrev frason:

 

 

Kan du inte sluta med dina lögner?

Förstår att du själv tror på det du hittar på och ljuger om, men för fan, sluta hitta på saker och sluta ljug för andra.

Tror det är detta som avses.

Recently, many teachers and education activists complained about the fate of Thai education under the 2016 draft constitution, which will reduce the state budget for free compulsory schooling from 12 to only nine years.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det verkar som att dom flesta i tråden rycker lite extra i kuken så fort militären kastar lite smulor till dom mest eftersatta i landet. Nej, oavsett om dom suger så är det så mycket bättre med militärdiktatur!

Ta mig fan så patetiskt så man får allt kräkas lite i munnen.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev wUThai:

Det verkar som att dom flesta i tråden rycker lite extra i kuken så fort militären kastar lite smulor till dom mest eftersatta i landet. Nej, oavsett om dom suger så är det så mycket bättre med militärdiktatur!

Ta mig fan så patetiskt så man får allt kräkas lite i munnen.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

 

Undrar om du skulle sagt så om du sett oskyldiga barn dödats av motdemonstranter för ett par år sedan, jag tycker det var droppen, och tycker militären gjorde helt rätt som skyddade sitt lands innevånare.

Sen begriper väl alla någorlunda nyktra hjärnor att en militärdiktatur inte är framtiden för något land, men kanske ibland nödvändigt när de så berömda "demokratiska krafterna" inte klarar att bibehålla säkerhet och rättvisa.

Givetvis är en fungerande demokrati målet för alla.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev wUThai:

Det verkar som att dom flesta i tråden rycker lite extra i kuken så fort militären kastar lite smulor till dom mest eftersatta i landet. Nej, oavsett om dom suger så är det så mycket bättre med militärdiktatur!

Ta mig fan så patetiskt så man får allt kräkas lite i munnen.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

 

Så ditt alternativ i dagens Thailand är...... ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Så ditt alternativ i dagens Thailand är...... ?

Jag väntar också på ett svar från en som säkert är mycket kunnig om Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

 

Så ditt alternativ i dagens Thailand är...... ?

Enkelt. Hade dom gjort som dom skulle göra från början. Så hade det kanske funnits en chans till ett bättre Thailand. Mao, dom sa att dom skulle införa demokrati. Dom sa att dom skulle ta tag i korruptionen. Hade dom verkligen velat göra nåt av dessa saker, så hade Thailand gått mot en bra mycket bättre framtid. Men som dom röda och gula så ser dom till att sko sig själva.

Som en del påstår att man måste leva i Thailand för att förstå detta ter sig ju jävligt märkligt. Det fattar ju en femteklassare. Sen så är jag övertygad om att min fru som bor i Sverige känner till en hel del angående den politiska situationen och hur den fungerar.

Den som tycker att militären gjort bra ifrån sig de senast två åren, räck upp en hand. Så kan vi sålla bort dom som inte fattar ett skit om dagens situation i Thailand.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar ju militärjuntan inte bestå av så många militärer alls, några få generaler och en fd som PM och resten är den rika civila eliten som styr även folkvalda regimer.

 

PM verkar bara jobba som en VD och övriga är doldisar är styrelsen i AB Thailand.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev frogfish:

Jaja, när "risfältsromantikern" säger nåt får han skit för det. Men när han inte säger nåt verkar det nästan vara ännu värre, då hånas han ännu mer.

Det är ju skönt att järngänget inte har släppt takterna från skolgården......

 

Nja det var väl så att ganska nyligen (utan belägg) så stod denna risfälts romantiker och förbannade juntan då han menade att dom förkortade den fria skolgången.

Blir ju öppet mål när dom har gjort precis tvärtom. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...