Jump to content
IGNORERAD

Debatt efter hundattack mot 14-åring i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Oansvariga hundägare i Thailand har hamnat i rampljuset efter att en 14-årig flicka var tvungen att sy fler än 100 stygn i ansiktet efter en hundattack i Bangkok.
Attacken skedde tidigare under månaden och fick stor publicitet på grund av bilder och en video som publicerades på internet. Flickans pappa sade att hunden kom ut från ett hus när hans dotter lekte på gatan. Den hade alltid sett hotfull ut men aldrig bitit någon, sade han. Han försökte undsätta sin dotter när attacken skedde, men eftersom det gick så snabbt hade hon redan åsamkats svåra ansiktsskador när han fick bort hunden. Han gjorde en polisanmälan och krävde 300,000 baht från hundägaren. I slutänden nöjde han sig med hälften, men han tror inte detta kommer räcka eftersom han redan lagt 40,000 på vård, och framtida operationer kommer behövas. På grund av förlikningen kommer hundägaren inte åtalas för något.
En av de som riktigt stark kritik mot hur hundattacker hanteras rättsligt är sångaren Joe Nuvo, som påpekade att personer som attackerar hundar får hårda domar medan ägare som låter sina djur attackera någon får gå fria. Han och många andra anser att dessa incidenter bör anses vara brottmål.

 

dog.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    61

  • Nemo

    15

  • Cavemannen

    14

  • leadbelly

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

hundar: jag undrar vad dessa hundar som befinner sig på vägen i närhet av vägen utan ett ägaransvar vad dessa olyckor med hundar kostar samhället varje dag jag vet inte men det måste vara jättesummor 4 tvärnitar med bil och mycket nära nära att jag kört på en hund i hög hastighet  då var det någon som ville att jag skulle få vara tillsammans med min fru lite längre

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev MPR Nyheter:

personer som attackerar hundar får hårda domar medan ägare som låter sina djur attackera någon får gå fria. Han och många andra anser att dessa incidenter bör anses vara brottmål

 

Ja det är mycket som är jävligt fel i det här landet. Naturligtvis ska hundjävulen avrättas och ägaren straffas med kännbara böter förutom att vederbörande ska betala för sjukhusvård. :wacko:

Sen borde det även vara skottpengar på dessa lösspringande soihundar och "tempelhundar". Eller så får väl munkarna hålla dem inspärrade innanför templets område.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en möjlighet att anmäla till stadens myndigheter om lösspringande störande/farliga gathundar, så brukar någon patrull plocka bort en del av dessa nattetid.

Dock så ska dom vara utan halsband eller sönderklippt tröja.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer ju ganska många brutala hundöverfall i sverige också.

 

För att inneha skjutvapen krävs vapenlicens, men för att ha en kamphund krävs ingenting. Trots att kamphunden faktiskt är farligare än ett skjutvapen, eftersom hunden trots allt själv orsaka skada utan att ägaren har kontroll över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror drottningen värnar om hundar och då blir det inget gjort.

I Bangkok har drottningen ett stor ställe som tar han om lösa hundar.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
45 minuter sedan, skrev arnea:

Sänd hundarna, enkel resa till Vietnam eller Kina. Skicka gärna med lite kryddor.

 

Fel, aggresiva hundar ska avlivas inte plågas, jag gillar inte djurplågeri.

 

Du kanske vill sitta i en bur i många timmar i värmen utan vatten, prova.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju naturligtvis inget försvar för att en hund angriper ett barn. Allra helst då det tydligen var en tamhund. Den krassa sanningen är att många hundägare (speciellt i Thailand) skaffar sig hund, inte för att dom älskar hundar. Utan rätt och slätt vill ha en vakthund.

Detta brukar gå till så att man har hunden lös på gården ensam  hela dagarna, utan att någon varken bryr sig om hunden eller er den uppmärksamhet. På våran gata har jag en granne som har 2 Bangkaew under dessa förhållanden. Och jag kan bara tänka mig vad som skulle kunna hända om dom oavsiktligt skulle komma ut när barnen leker på gatan. Då barn springer och viftar med armarna. Så väcker detta ofta jaktbeteendet hos hunden och olyckan är ett faktum.

Och då dessa hundar ofta får väldigt lite mental stimulans annat än att stå och skälla på folk. Så skapar ju detta ett riskbeteende hos hunden som lätt triggar denna typ av olyckor. Allra helst då det ända roliga som händer i hundens liv är när folk reagerar på när dom skäller och blir rädda. Vilket då blir som att belöna hunden för detta vaktbeteende.

Personligen tycker jag att Thailändska myndigheter borde starta en upplysningskampanj vad det krävs som hundägare för att en hund ska må bra. Vilket i förlängningen är en förutsättning för att hunden ska fungera med att vara i samhället.

Sen mår jag även illa när jag ser Thailändare med småhundar som dom aldrig låter gå ut. Utan för kissa och bajsa inne på tidningar eller typ kattlådor. Det är inte hälsosamt det med.

Så en upplysningskampanj i hundhållning skulle nog behövas i Thailand.

När jag och min fru var i Hua Hin för några veckor sedan. På kvällen var vi ute med hundarna Ninja(dvärgpinscher)  och Viking(chihuahua). När vi gick förbi en lokal thai restaurang så kom det ut ett par hundar från restaurangen. Som direkt utan varning gick till angrepp mot våra hundar. Och på grund av att vi lyckades lyfta undan hundarna snabbt, så var det bara en hårsmån från att våra hundar var skadade. Detta beror naturligtvis för att restaurangen lockar till sig dessa gathundar och matar dom. Utan tanke på konsekvenserna för folk som går förbi eller deras egna gäster.

Att man sen har straff för att göra dåliga saker med hundar i Thailand. Ser jag som något positivt. Då det bevisligen florerar många videos på Youtube som visar hur grymma vissa människor kan vara mot hjälplösa varelser som inte vare sig gjort något ont eller kan försvara sig.

 

Sen i Sverige är det ju hysteriskt åt andra hållet. Där skriker man ju farlig hund och polisanmälan bara man ser en stor hund som skäller. Så allting är inte svart eller vitt.

 

  

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Frugan kom hem för något år sedan rent förtvivlad när en av våra hundar nafsat ett barn, det kostar pengar, ja ja berätta nu vad som hänt.

Då berättar hon att vår hund låg och sov när ungen slog hunden med en bräda, även ungens föräldrar hade sett detta, då sa jag att det var en bra hund, här betalas inga pengar och hoppas att ungjäveln lärt sig något.

 

Det hände ingenting.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev stefan5300:

Frugan kom hem för något år sedan rent förtvivlad när en av våra hundar nafsat ett barn, det kostar pengar, ja ja berätta nu vad som hänt.

Då berättar hon att vår hund låg och sov när ungen slog hunden med en bräda, även ungens föräldrar hade sett detta, då sa jag att det var en bra hund, här betalas inga pengar och hoppas att ungjäveln lärt sig något.

 

Det hände ingenting.

 

Ja det är ju dessutom lite roligt hur Thai prioriterar.

Att det kostar pengar är mera överordnat än om någon faktiskt skadat sig. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
13 timmar sedan, skrev stefan5300:

Frugan kom hem för något år sedan rent förtvivlad när en av våra hundar nafsat ett barn, det kostar pengar, ja ja berätta nu vad som hänt.

Då berättar hon att vår hund låg och sov när ungen slog hunden med en bräda, även ungens föräldrar hade sett detta, då sa jag att det var en bra hund, här betalas inga pengar och hoppas att ungjäveln lärt sig något.

 

Det hände ingenting.

 

Det var denna skräckinjagande "Pipong" jycke som nafsade ungen.

12032125_1160206537337985_5975069064551079844_n.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2016-05-25 at 08:01, skrev Nemo:

 

Ja det är mycket som är jävligt fel i det här landet. Naturligtvis ska hundjävulen avrättas och ägaren straffas med kännbara böter förutom att vederbörande ska betala för sjukhusvård. :wacko:

Sen borde det även vara skottpengar på dessa lösspringande soihundar och "tempelhundar". Eller så får väl munkarna hålla dem inspärrade innanför templets område.

 

 

Men du måste ju förstå att hunden kan vara en avliden släkting.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Men du måste ju förstå att hunden kan vara en avliden släkting.

 

BTT

 

Var det därför ungen slog den med plankan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla lösa hundar, med eller utan ägare, bör snarast samlas ihop och avlivas.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
11 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

Var det därför ungen slog den med plankan?

 

Ungen kanske inte tyckte om just den släktingen.

 

Vad vet jag?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-05-25 at 10:23, skrev Herluf:

Det förekommer ju ganska många brutala hundöverfall i sverige också.

 

För att inneha skjutvapen krävs vapenlicens, men för att ha en kamphund krävs ingenting. Trots att kamphunden faktiskt är farligare än ett skjutvapen, eftersom hunden trots allt själv orsaka skada utan att ägaren har kontroll över den.

 

Skjutningar ute på stan begås oftast inte av oss som har vapenlicens!

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2016-05-25 at 10:49, skrev janne_h:

Det finns ju naturligtvis inget försvar för att en hund angriper ett barn. Allra helst då det tydligen var en tamhund. Den krassa sanningen är att många hundägare (speciellt i Thailand) skaffar sig hund, inte för att dom älskar hundar. Utan rätt och slätt vill ha en vakthund.

Detta brukar gå till så att man har hunden lös på gården ensam  hela dagarna, utan att någon varken bryr sig om hunden eller er den uppmärksamhet. På våran gata har jag en granne som har 2 Bangkaew under dessa förhållanden. Och jag kan bara tänka mig vad som skulle kunna hända om dom oavsiktligt skulle komma ut när barnen leker på gatan. Då barn springer och viftar med armarna. Så väcker detta ofta jaktbeteendet hos hunden och olyckan är ett faktum.

Och då dessa hundar ofta får väldigt lite mental stimulans annat än att stå och skälla på folk. Så skapar ju detta ett riskbeteende hos hunden som lätt triggar denna typ av olyckor. Allra helst då det ända roliga som händer i hundens liv är när folk reagerar på när dom skäller och blir rädda. Vilket då blir som att belöna hunden för detta vaktbeteende.

Personligen tycker jag att Thailändska myndigheter borde starta en upplysningskampanj vad det krävs som hundägare för att en hund ska må bra. Vilket i förlängningen är en förutsättning för att hunden ska fungera med att vara i samhället.

Sen mår jag även illa när jag ser Thailändare med småhundar som dom aldrig låter gå ut. Utan för kissa och bajsa inne på tidningar eller typ kattlådor. Det är inte hälsosamt det med.

Så en upplysningskampanj i hundhållning skulle nog behövas i Thailand.

När jag och min fru var i Hua Hin för några veckor sedan. På kvällen var vi ute med hundarna Ninja(dvärgpinscher)  och Viking(chihuahua). När vi gick förbi en lokal thai restaurang så kom det ut ett par hundar från restaurangen. Som direkt utan varning gick till angrepp mot våra hundar. Och på grund av att vi lyckades lyfta undan hundarna snabbt, så var det bara en hårsmån från att våra hundar var skadade. Detta beror naturligtvis för att restaurangen lockar till sig dessa gathundar och matar dom. Utan tanke på konsekvenserna för folk som går förbi eller deras egna gäster.

Att man sen har straff för att göra dåliga saker med hundar i Thailand. Ser jag som något positivt. Då det bevisligen florerar många videos på Youtube som visar hur grymma vissa människor kan vara mot hjälplösa varelser som inte vare sig gjort något ont eller kan försvara sig.

 

Sen i Sverige är det ju hysteriskt åt andra hållet. Där skriker man ju farlig hund och polisanmälan bara man ser en stor hund som skäller. Så allting är inte svart eller vitt.

 

  

 

Olyckor???

Du skojar med oss??

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Olyckor???

Du skojar med oss??

 

Nä hunden hade naturligtvis planerat detta i veckor. Och med berått mod så gick han till attack.....

Ja det är en olycka om något oförutsett som händer som ej var planerat.

Att man sen kan tycka ett och annat om hundägaren är en annan sak. Men även där betvivlar jag uppsåtet.

Således betecknar jag det som en tragisk olycka.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nä hunden hade naturligtvis planerat detta i veckor. Och med berått mod så gick han till attack.....

Ja det är en olycka om något oförutsett som händer som ej var planerat.

Att man sen kan tycka ett och annat om hundägaren är en annan sak. Men även där betvivlar jag uppsåtet.

Således betecknar jag det som en tragisk olycka.

 

Att hundägare inte håller farliga hundar under kontroll kan ALDRIG anses som en olycka!

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Att hundägare inte håller farliga hundar under kontroll kan ALDRIG anses som en olycka!

 

 

Så om en bilförare framför bilen utan kontroll och krockar, så är detta inte en olycka då?

Du kanske kan precisera vad exakt ordet olycka inbegriper och utesluter, så vi okunniga inom svenska språket kan lära oss någonting.

 

På Wikipedia kan du läsa vad olycka är för någonting.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olycka

 

Men troligtvis har du en bättre uppfattning om vad ordet olycka betyder än det som står på Wikipedia?

 

Det skulle då vara på sin plats om du kunde presentera vad man i Svenska språket betecknar detta som hände.

Du har hittills bara presenterat vad du anser att man INTE betecknar händelsen som.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
12 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Så om en bilförare framför bilen utan kontroll och krockar, så är detta inte en olycka då?

Du kanske kan precisera vad exakt ordet olycka inbegriper och utesluter, så vi okunniga inom svenska språket kan lära oss någonting.

 

På Wikipedia kan du läsa vad olycka är för någonting.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olycka

 

Men troligtvis har du en bättre uppfattning om vad ordet olycka betyder än det som står på Wikipedia?

 

Det skulle då vara på sin plats om du kunde presentera vad man i Svenska språket betecknar detta som hände.

Du har hittills bara presenterat vad du anser att man INTE betecknar händelsen som.

 

Har du på senhösten läst texten: "olyckan orsakades av halkan"?

Halkan orsakar fan inga olyckor utan det gör dåliga fordonsförare!

Om något av mina vapen ligger framme och någon tar detta och skjuter ihjäl någon, menar du att det är en olycka?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 

Ja det är en olycka om något oförutsett som händer som ej var planerat.

Att man sen kan tycka ett och annat om hundägaren är en annan sak. Men även där betvivlar jag uppsåtet.

Således betecknar jag det som en tragisk olycka.

 

Nej det var nog inget uppsåt av ägaren, men han borde väl känna till att en lös hund på gatan (utanför ägarens hus) mycket väl kan attackera en förbipasserande. Hundkräket ska hållas på tomten och inget annat. Ägaren är ansvarig och det kan inte betraktas som en olycka.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Har du på senhösten läst texten: "olyckan orsakades av halkan"?

Halkan orsakar fan inga olyckor utan det gör dåliga fordonsförare!

Om något av mina vapen ligger framme och någon tar detta och skjuter ihjäl någon, menar du att det är en olycka?

Eftersom en person medvetet tar ett av dina vapen och utför ett medvetet dåd, är det ingen olycka naturligtvis.

Om däremot vapnet går av som ett vådaskott så är det oftast att se som en olycka.

Och naturligtvis så kan en olycka bero på halka då huruvida hur duktig föraren är så lär det ju knappast vara planerat att halka på en isfläck och krascha bilen.

Dock skulle det fortfarande vara intressant att veta vad du betecknar hundincidenten som är trådens ämne som om det inte är en olycka. Det har du inte velat förklara hittills.

Olycka eller inte har ju med uppsåtet att göra. Att Åsa Romson kallade attentaten mot WTC som olyckor var ju naturligtvis totalt missvisande. Då detta var medvetna planerade handlingar med uppsåt att döda.

Dock blir det fortfarande lite konstigt. Vem menar du medvetet har styrt hunden för att bita barnet? Vilket skulle kunna vara jämförbart med din vapen jämförelse.

Att det är en olycka förtar ju inte hundägarens ansvar att förhindra så att olyckor inte kan ske med hans hund.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nej det var nog inget uppsåt av ägaren, men han borde väl känna till att en lös hund på gatan (utanför ägarens hus) mycket väl kan attackera en förbipasserande. Hundkräket ska hållas på tomten och inget annat. Ägaren är ansvarig och det kan inte betraktas som en olycka.

 

Skilj på ansvar och om det är en olycka eller inte. Olycka har med uppsåtet att göra. Och man kan anses som ansvarig även fast man inte har ett uppsåt att skada eller döda.

Exempel i lagen på detta är vållande till annans död. Där man genom en olycka utan uppsåt kan ha dödat någon. Men ändå i lagens mening anses som ansvarig för det som hänt.

Den troligaste orsaken är väl att någon kanske glömt grinden? Hunden fick en knäpp och brukade normalt vara ute? Barnet provocerade hunden?

Dock kan vii väl vara överens om att risken för att det var en planerad handling är näst intill obefintlig?

Hundägaren har/hade ett stort ansvar att tillse att hunden inte var bland barnen, och inte bet någon. Men för att du ska få detta till en icke olycka så måste det finnas ett uppsåt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...