Jump to content
IGNORERAD

Thailand kan komma att köpa fler JAS 39 Gripen


MPR Nyheter

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Även Viggen var ett grymt plan

Jo visst var det också imponerande, men ack så tungt och klumpigt.

Man brukar säga att vackra flygplan är bra flygplan, och det tycker jag stämmer till 100%. Och alldeles särskilt bra på Gripen - världens snyggaste!?

Både Lansen och Draken vår ju också bland de allra vackraste vid sin tid.

T.o.m. Tunnan var ju, om inte en direkt skönhet, så helt Ok om man jämför med Mig-15 och F-86 och därmed mycket konkurrenskraftig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    14

  • Tallviking

    13

  • Soengsang

    12

  • Kenneth4618

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Viggen var jättestor jämfört med dagens plan rent storleksmässigt och var väl bra när den lanserades men tidens tand var snabb.

Jas är väl konkurrenskraftig för alternativen är för dyra om det skall vara nytt och där är det bara och lyfta hatten för utvecklarna av planet .

Vet väl inte så mycket om dem men i militära så fick vi besöka Karlsborg och titta på viggen, draken mm.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Tallviking said:

 

Det handlar om framför allt två saker. Priset och man vill inte göra sig beroende av stormakter

Men sverige är ju en stormakt, enligt vår regering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

http://dailycaller.com/2016/01/22/american-gripen-the-solution-to-the-f-35-nightmare/

 

Det finns amerikaner som är imponerade av SAAB j 39 Gripen och tycker att U.S. Air Force ska köpa ett gäng. Men det kommer nog inte att hända och jag vet inte vilken kompetens artikel författaren har heller.

Men JAS har sina anhängare världen över.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Chrille Columbus:

http://dailycaller.com/2016/01/22/american-gripen-the-solution-to-the-f-35-nightmare/

 

Det finns amerikaner som är imponerade av SAAB j 39 Gripen och tycker att U.S. Air Force ska köpa ett gäng. Men det kommer nog inte att hända och jag vet inte vilken kompetens artikel författaren har heller.

Men JAS har sina anhängare världen över.

Okej Jas har sina anhängare ?? men ingen köper ??

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Kan du översätta det där :)

Herregud att jag måste hjälpa dej varenda dag så du förstår, hur var det med militär grejorna som står på Gottland, ingen kunde köra och inte tankade

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Chrille Columbus:

http://dailycaller.com/2016/01/22/american-gripen-the-solution-to-the-f-35-nightmare/

 

Det finns amerikaner som är imponerade av SAAB j 39 Gripen och tycker att U.S. Air Force ska köpa ett gäng. Men det kommer nog inte att hända och jag vet inte vilken kompetens artikel författaren har heller.

Men JAS har sina anhängare världen över.

Nja, Boeing och SAAB håller gemensamt på att utveckla ett nytt skol/övningsplan för stridspiloter, det säger lite om den kompetens och det rykte SAAB har, sen om de vinner upphandlingen är en annan sak, det är nog mycket politik inblandat där, men det är en STOR affär, troligen den största SAAB varit inblandad i.

LM_concept_-_main.jpg

SAAB:s fördel är väl att de bevisligen kan leverera lättskötta, högteknologiska och billiga plan, låg kostnad per flygtimme.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nja, Boeing och SAAB håller gemensamt på att utveckla ett nytt skol/övningsplan för stridspiloter, det säger lite om den kompetens och det rykte SAAB har, sen om de vinner upphandlingen är en annan sak, det är nog mycket politik inblandat där, men det är en STOR affär, troligen den största SAAB varit inblandad i.

LM_concept_-_main.jpg

SAAB:s fördel är väl att de bevisligen kan leverera lättskötta, högteknologiska och billiga plan, låg kostnad per flygtimme.

 

 

Vad händer om dom inte vinner nån upphandling, vem har då betalat planen, politiker ska inte vara inblandade i affärer som det tyvärr är. Är SAAB ensamma om detta ,tror inte det finns nog länder som har bättre teknologi om detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
32 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad händer om dom inte vinner nån upphandling, vem har då betalat planen, politiker ska inte vara inblandade i affärer som det tyvärr är. Är SAAB ensamma om detta ,tror inte det finns nog länder som har bättre teknologi om detta

 

Det är Boeing i USA som driver projektet och SAAB deltar i det med vissa delar

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Herregud att jag måste hjälpa dej varenda dag så du förstår, hur var det med militär grejorna som står på Gottland, ingen kunde köra och inte tankade

Man startar och landar JAS på Brorakan. /allmänt väg/ 

Man kan tanka och serva de där. Yenkare var mycket imponerande när militären hade uppvisning för NATO.

Undrar om du vet var Gotland ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Man startar och landar JAS på Brorakan. /allmänt väg/

Man kan tanka och serva de där. Yenkare var mycket imponerande när militären hade uppvisning för NATO.

Undrar om du vet var Gotland ligger?

Gotland klart jag vet i Norge

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är Boeing i USA som driver projektet och SAAB deltar i det med vissa delar

 

 

Inte blir väl SAABs intäkter så stora då, nån bytes affär och politiker som klappar sej för bröstet, men pengar, inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Nineteen68
5 minuter sedan, skrev JJC:

Man startar och landar JAS på Brorakan. /allmänt väg/ 

Man kan tanka och serva de där. Yenkare var mycket imponerande när militären hade uppvisning för NATO.

Undrar om du vet var Gotland ligger?

Gripen har inget på allmänna vägar "Bas 90" att göra, det var Viggens domäner. Gripen ska stora fina flygfält...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
11 minuter sedan, skrev Nineteen68:

Gripen har inget på allmänna vägar "Bas 90" att göra, det var Viggens domäner. Gripen ska stora fina flygfält...

Jas(så) ???

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nineteen68
11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jas(så) ???

 

 Vad jag menade var att Sverige har gått ifrån vägbaser "Bas 90". Det finns nog några rakor kvar ute i landet men merparten är borta.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nineteen68:

 Vad jag menade var att Sverige har gått ifrån vägbaser "Bas 90". Det finns nog några rakor kvar ute i landet men merparten är borta.

Rakorna är kvar, men ”hangarer och farmartankar” och div byggnader är inte kvar. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Vad händer om dom inte vinner nån upphandling, vem har då betalat planen, politiker ska inte vara inblandade i affärer som det tyvärr är. Är SAAB ensamma om detta ,tror inte det finns nog länder som har bättre teknologi om detta

 

Det är liksom så det funkar i den riktiga världen, man satsar, ibland vinner man, ibland förlorar man.....alla kan inte var offentligt anställda.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev JJC:

Man startar och landar JAS på Brorakan. /allmänt väg/ 

Man kan tanka och serva de där. Yenkare var mycket imponerande när militären hade uppvisning för NATO.

Undrar om du vet var Gotland ligger?

Det är typiskt amerikaner att vara vänliga och vilja få med sverige i Nato. Precis samma sak hände för några dagar sedan i finland. Dom var mäkta imponerade.

Ta båda med en smula salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är liksom så det funkar i den riktiga världen, man satsar, ibland vinner man, ibland förlorar man.....alla kan inte var offentligt anställda.

Jag har haft eget och även varit resande ombud för Tools Company i 30 år sista åren ville jag ta det lugnt och jobba, i mitt fall socialtjänsten. Det blev inget lugn finns hur mycket jobb som helst. När man gör ett bra jobb ringer dom från hela kommunen och vill ha hjälp, förskoler, alla socialtjänsten olika barn och hjälpsaker. Så säljare och köpare har jag utbildning och provat i stor utsträkning. Man satsar inte om man inte vet man vinner när det gäller dom pengarna, ingen dj tombalo

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

resande ombud för Tools Company i 30 år

 

Jaha, nasare också i meritlistan :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du läst den artikel du hänvisar till, tror inte det du är eller var nån liten löjtnant eller nåt sånt och tror du är nåt dj stort som alla militärer, vet bäst

Nä men han är allmänbildad och har läsförståelse, det klarar man sig långt med.....och framstår inte som korkad.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Har du läst den artikel du hänvisar till, tror inte det du är eller var nån liten löjtnant eller nåt sånt och tror du är nåt dj stort som alla militärer, vet bäst

 

Så vad i artikeln pekar på ditt påstående om att det inte finns några pengar till SAAB i affären med inledningsvis 350 flygplan och totalt 1000 flygplan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Boa52:

Har du läst den artikel du hänvisar till, tror inte det du är eller var nån liten löjtnant eller nåt sånt och tror du är nåt dj stort som alla militärer, vet bäst

Nope man bör nog fråga  socialen i Umeå om sådana frågor   :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...