Jump to content
IGNORERAD

Beviset varför Thai är så dåliga på engelska


Rillex

Recommended Posts

Hej

Självklart behöver eller kanske snarare bör man kanske inte alltid ta seden dit man kommer, men i mitt fall blev det kärlek vid första ögonkastet när det gäller Thailand och jag gillar faktiskt mycket av det som andra utlänningar verkar förfasa sig över.

Kanske är det en anledning till att jag trivs så bra och blir så väl mottagen och behandlad, jag känner mig precis som en i mängden, varken bättre eller sämre.

Jag försöker anpassa mig på alla sätt och det gör förmodligen mitt liv lättare, trevligare och omgivningen runt mig positivare och gladare.

Mvh isan lover

Håller fullständigt med dig och vill bara poängtera att jag personligen tillhör inte gruppen som "förfasar sig" över skillnaderna mellan Thailand och Sverige. Tvärtom så tillhör jag den lilla grupp av människor här på klotet som varken vill ha eller behöver några myndigheter eller ledare med en massa lagar och regler. Jag är den som tycker att sunt förnuft skall vägleda människan.

Men eftersom så inte är fallet, så får man ju försöka att ställa in sig i ledet så gott det går.  

Jag vill därmed säga att trots att jag håller med dig om den "olagliga undervisningen" så skulle jag själv inte vilja riskera att bli ertappad med detta med tanke på strafföljden. Vad beträffar fem på en moppe, tycker jag att väldigt många har problem med att köra ensamma på moppen. Hjälm och bilbälte använder jag för att det gör ont som fasen att få huvudet/ansiktet sönderslaget vid en vurpa eller krock, inte för att det finns en lag om detta. De som inte använder hjälm eller bilbälte, tänker inte med sunt förnuft eller saknar det helt och hållet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    20

  • Nemo

    12

  • leifen

    9

  • måne

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

 

 

 

Stämmer bra det, gratis är inte gratis skulle man kunna säga, skoluniform, 3 olika för vardag, sport o tradition, svarta o vita skor till dessa, maten är i vår skola OK, inte mer, men i förskolan skickar man inga pengar med barnen, istället lite typ matlåda som alla inte har resurs till så vi tar en lite större så det blir någon mer som får i sig lite mer än ris m grönsaker o mjölk som skolan bjuder på.

Föräldrarna uppmanas då o då av skolans personal att bidraga med div. materiel till barnens sysselsättning, för oss inga problem, men för de ensamstående mammor med liten inkomst blir det ju en annan sak. Vi bidrar med kopieringspapper, ett par kartonger om året, inga våldsamma kostnader, lite kakor o bullar nån gång ibland samt en gång per termin en lite festligare måltid, mycket uppskattat av såväl barnen som fröknarna! Vill man att barnet ska ha böcker istället för kopierade sidor får man köpa det själv, men det tycker jag är OK, kopierat eller i bok är det i alla fall samma budskap som ges!

Skoluniformen är bra då den tar bort modedockorna, men istället blir det lyxigare ryggsäckar, skor m.m. för att visa status så helt klasslös är inte byskolan i Thailand heller.

Hej

Skoluniform måste vi betala själva men annars har vi inte behövt köpa eller betala för något under dom 6 år pojken har gått på skolan (förskola och vanlig skola), men vi skickar med 10-20 baht som han köper glass för när byns mobile glassförsäljare besöker skolan.

Vi tar som du med oss lite kakor och annat några gånger om året till eleverna, bjuder alla på tårta när pojken fyller åt o.s.v, men efter att dom har ätit upp skolmaten får dom faktiskt en donut eller några kakor gratis varje dag.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller fullständigt med dig och vill bara poängtera att jag personligen tillhör inte gruppen som "förfasar sig" över skillnaderna mellan Thailand och Sverige. Tvärtom så tillhör jag den lilla grupp av människor här på klotet som varken vill ha eller behöver några myndigheter eller ledare med en massa lagar och regler. Jag är den som tycker att sunt förnuft skall vägleda människan.

Men eftersom så inte är fallet, så får man ju försöka att ställa in sig i ledet så gott det går.  

Jag vill därmed säga att trots att jag håller med dig om den "olagliga undervisningen" så skulle jag själv inte vilja riskera att bli ertappad med detta med tanke på strafföljden. Vad beträffar fem på en moppe, tycker jag att väldigt många har problem med att köra ensamma på moppen. Hjälm och bilbälte använder jag för att det gör ont som fasen att få huvudet/ansiktet sönderslaget vid en vurpa eller krock, inte för att det finns en lag om detta. De som inte använder hjälm eller bilbälte, tänker inte med sunt förnuft eller saknar det helt och hållet.

 

Hej

Det kan ju bero på att man är uppväxt både utan bälte och hjälm i Sverige, där man för övrigt spelade bandy och hockey utan hjälm o.s.v på min tid + att ingen annan i byn använder hjälm heller + att jag kör både lugnt och sakta på näst intill otrafikerade vägar.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så trodde också jag om skoluniform. Tyvärr har en del barn mycket dyrare och finare "märkeskläder", bara det är rätt färg mm så.

Tex stor skillnad på billiga vita och svarta skor än dyra vita och svarta märkesskor. Så det med skoluniform är faktiskt bara idi*ti, det är mycket dyrare för föräldrar att köpa både skolkläder och privata kläder. Syns stor skillnad på skolgården vilka som har det gott ställt och inte.

Hej

Visst finns det varianter på skoluniformen och många barns uniformer och skor är helt utslitna o.s.v, men jag är nog ändå för detta och skulle vilja ha något liknande i Sverige, men det bästa hade varit om skolan tillhandahöll uniform och skor, då skulle alla ha samma kläder och allas kläder vara hela.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara en undran, vilka betalar för allt detta som är gratis?

Jag trodde inte skolan var gratis i Thailand.

BTT

Hej

Det är staten som betalar och så har det varit ganska länge, men som sagt alla nöjer sig inte med denna skola utan väljer att skicka barnen på en annan skola och då kostar det.

Men alla går inte i skolan fast det är i princip gratis p.g.a att föräldrarna är så fattiga att barnen måste arbeta, men det är inte längre så vanligt som förr.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

men det bästa hade varit om skolan tillhandahöll uniform och skor, då skulle alla ha samma kläder och allas kläder vara hela.

Så länge det inte är på det viset så är det varken bra för barn eller föräldrar.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan ju bero på att man är uppväxt både utan bälte och hjälm i Sverige, där man för övrigt spelade bandy och hockey utan hjälm o.s.v på min tid + att ingen annan i byn använder hjälm heller + att jag kör både lugnt och sakta på näst intill otrafikerade vägar.

Med vänlig hälsning isan lover

Ok, detta köper jag......... nästan. Men vore det då inte för dig, som lärare i byn, ett ypperligt tillfälle till att försöka förklara för barnen att det gör ont som fasen att slå huvudet i backen utan hjälm, hur sakta man än kör (prova att ramla stillastående med skallen före, utan att ta emot dig) så att de förstår detta. Eller vill du att de ska bli lika oupplysta som du själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok, detta köper jag......... nästan. Men vore det då inte för dig, som lärare i byn, ett ypperligt tillfälle till att försöka förklara för barnen att det gör ont som fasen att slå huvudet i backen utan hjälm, hur sakta man än kör (prova att ramla stillastående med skallen före, utan att ta emot dig) så att de förstår detta. Eller vill du att de ska bli lika oupplysta som du själv?

Hej

Hur jag gör i det fallet har nog ingen större betydelse, både eleverna, deras syskon, föräldrar och mor och farföräldrar kör ju alla utan hjälm, liksom deras lärare och lärarinnor, ute på landet är detta en icke fråga.

Dom flesta tycker nog att man skulle vara lite konstig om man började använda hjälm, men det skulle man ju i.o.f.s kunna förklara med att man är utlänning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur jag gör i det fallet har nog ingen större betydelse, både eleverna, deras syskon, föräldrar och mor och farföräldrar kör ju alla utan hjälm, liksom deras lärare och lärarinnor, ute på landet är detta en icke fråga.

Dom flesta tycker nog att man skulle vara lite konstig om man började använda hjälm, men det skulle man ju i.o.f.s kunna förklara med att man är utlänning.

Mvh isan lover

Brukar kunna hålla med dig i många frågor men när det kommer till vissa saker som du försvarar med några jävla fnoskler i vanlig ordning blir det för mycket.

Skärpning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kan ju bero på att man är uppväxt både utan bälte och hjälm i Sverige, där man för övrigt spelade bandy och hockey utan hjälm o.s.v på min tid + att ingen annan i byn använder hjälm heller + att jag kör både lugnt och sakta på näst intill otrafikerade vägar.

Med vänlig hälsning isan lover

Gjorde man?

Jag är några år äldre än vad du är, jag fick min första hjälm vid ca 9-10 års ålder.

När jag var 12-13 år så köpte jag en hjälm för egna sparade pengar, det var samma modell som hockeylandslaget hade och jag var oerhört stolt för den.

Kanske var vi klokare och inte lika inavlade i den del av landet där jag växte upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I byn som ligger närmast där jag bor ca 2,5 mil söder om Ptt är det väldigt ovanligt att folk kör med hjälm.

Nästan alla falanger kör utan, givetvis så även Thai

För någon månad sedan var det en olycka i väldigt låg fart Thai/Dansk som tur var inte jätteallvarligt

Dansken som berättade detta för mig var lite tagen eftersom han var med och såg att skinnet blev uppfläkt på skallen på sin kompis, mycket blod.

Därefter hoppar han upp på sin moppe och åker hem, självklart utan hjälm!

Själv började jag moppekärriären med hjälm så det känns mer naturligt med än utan

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att hjälmen kan kosta 100-200 baht som dom använder, behöver inte betyda att den skyddar för mer än böter.

Jag undrar om det här med att använda hjälm och bilbälte är samma sak som när man var tonåring. 

Man blev klassad som en tönt och helt ute.

För det tar ju bara 1 sekund att ta på sig bilbältet och kan inte säga att jag märker av det ens.

Men när jag cyklar så har jag ingen hjälm och kommer aldrig att ta på mig det heller. Där går gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur jag gör i det fallet har nog ingen större betydelse, både eleverna, deras syskon, föräldrar och mor och farföräldrar kör ju alla utan hjälm, liksom deras lärare och lärarinnor, ute på landet är detta en icke fråga.

Dom flesta tycker nog att man skulle vara lite konstig om man började använda hjälm, men det skulle man ju i.o.f.s kunna förklara med att man är utlänning.

Mvh isan lover

Ja, de vet antagligen bäst. Varför då engagera sig i att försöka lära dem engelska? Det är ju bara utlänningar som pratar engelska, nej låt dem hålla på med sin Thai-Lao dialekt som de har gjort i generationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur jag gör i det fallet har nog ingen större betydelse, både eleverna, deras syskon, föräldrar och mor och farföräldrar kör ju alla utan hjälm, liksom deras lärare och lärarinnor, ute på landet är detta en icke fråga.

Dom flesta tycker nog att man skulle vara lite konstig om man började använda hjälm, men det skulle man ju i.o.f.s kunna förklara med att man är utlänning.

Mvh isan lover

 

Så här ser våran hjälmhylla ut, inga 200 batting hjälmar mer än den som vi fick när vi köpte moppen, den har ingen använt mer än junior på sin trehjuling!

DSC01430.JPG

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att hjälmen kan kosta 100-200 baht som dom använder, behöver inte betyda att den skyddar för mer än böter.

Jag undrar om det här med att använda hjälm och bilbälte är samma sak som när man var tonåring. 

Man blev klassad som en tönt och helt ute.

För det tar ju bara 1 sekund att ta på sig bilbältet och kan inte säga att jag märker av det ens.

Men när jag cyklar så har jag ingen hjälm och kommer aldrig att ta på mig det heller. Där går gränsen.

Kommer ihåg en gång i Ao Nang sex år sen....Lasse o jag var på Hippie bar på kvällen, en massa Chang (riktiga) blev det.
Vi åkte på varsin moppe Nopparat thara beachroad mot Ao Nang senare, med badbyxor, linne, flipflops.
Inga skydd alls. 40-50 km/h ca. 
Känslan av frihet var enorm! Inga problem i världen! Stor lycka!

Klart jag fattar varför lagar med bälte och hjälm finns, är ju uppväxt i Sverige.
Frihetskänslan som den där gången sitter hårt fortfarande. Man vill va där?

Jag vill iallafall, och jag är inte ensam om det.
 

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  Men när jag cyklar så har jag ingen hjälm och kommer aldrig att ta på mig det heller. Där går gränsen.

Där går du emot strömmen. Thailändarna som har pengar att köpa en lite finare cykel, använder ju en sån där löjlig strömlinjeformad sak på huvudet när de cyklar. Sen när de hoppar på moppen, så används det ingen hjälm.   :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg en gång i Ao Nang sex år sen....Lasse o jag var på Hippie bar på kvällen, en massa Chang (riktiga) blev det.Vi åkte på varsin moppe Nopparat thara beachroad mot Ao Nang senare, med badbyxor, linne, flipflops. Inga skydd alls. 40-50 km/h ca. 
Känslan av frihet var enorm! Inga problem i världen! Stor lycka!

Klart jag fattar varför lagar med bälte och hjälm finns, är ju uppväxt i Sverige.
Frihetskänslan som den där gången sitter hårt fortfarande. Man vill va där?

Jag vill iallafall, och jag är inte ensam om det.
 

Sätt dig framför en fläkt på högsta hastighet, så har du din frihetskänsla.    :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att hjälmen kan kosta 100-200 baht som dom använder, behöver inte betyda att den skyddar för mer än böter.

Jag undrar om det här med att använda hjälm och bilbälte är samma sak som när man var tonåring. 

Man blev klassad som en tönt och helt ute.

För det tar ju bara 1 sekund att ta på sig bilbältet och kan inte säga att jag märker av det ens.

Men när jag cyklar så har jag ingen hjälm och kommer aldrig att ta på mig det heller. Där går gränsen.

Hjälmen ska matcha cykeln, ingen hjälm = töntig gubbcykel med ballongdäck och cykelkorg.

Link to comment
Dela på andra sajter

@‌Mr atm, du menar alltså att jag är en tönt?:hello:(hur hittar man ironiskylten)

I mitt fall så hade jag varit en (förmodligen) död hårding om jag inte använt hjälm vid moppekörning i yngre dagar, klarade mig med en rejäl hjärnskakning.

Tilläggas kan att i mitt fall så finns det ingen frisyr att vara rädd om, kan det ha inverkan?(ironiskylt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt dig framför en fläkt på högsta hastighet, så har du din frihetskänsla.    :laugh:

Knappast! :smile:

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej

Att gå på en vanlig statlig skola är gratis, men många nöjer sig inte med detta och väljer därför att placera barnen i en privat skola och då kostar det pengar.

Själv är jag lite imponerad över utvecklingen inom dom statliga skolorna sedan TRT bildades, numera får barnen nya böcker (tidigare ärvde man gamla), att barnen sedan ganska många år får riktig mjölk varje dag i skolan, samt får med sig en hel låda mjölk med ca 30 paket hem när det är lov, även maten i skolan är numera gratis och riktigt god, både lärare och elever äter den och jag käkar den också ibland om jag är i skolan, man har numera tillgång till rent vatten, nya TV apparater, fler datorer, mer leksaker o.s.v.

Mvh isan lover

 

Ungefär samma sak som en australiensisk lärare sa en gång angående thailändska skolbarns ointresse för engelska språket.

" varför ska barnen lära sig engelska när dom ändå bara ska köra tuk tuk eller servera ris"?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

@‌Mr atm, du menar alltså att jag är en tönt?:hello:(hur hittar man ironiskylten)

I mitt fall så hade jag varit en (förmodligen) död hårding om jag inte använt hjälm vid moppekörning i yngre dagar, klarade mig med en rejäl hjärnskakning.

Tilläggas kan att i mitt fall så finns det ingen frisyr att vara rädd om, kan det ha inverkan?(ironiskylt)

Nej!

Jag vet tyvärr inte Shell om du är tönt 555.

Jag har hjälm i Thailand när jag åker moppe, men jag hade aldrig mössa på mig när jag var typ 13 även om det var -40. 

Hemma är det, och var det ju nästan coolt att ha en häftig hjälm på sig.

P.S Märkte att jag skrev fel tidigare jag menade att det var alltså töntigt att ha mössa förr, Shell.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Brukar kunna hålla med dig i många frågor men när det kommer till vissa saker som du försvarar med några jävla fnoskler i vanlig ordning blir det för mycket.

Skärpning!

Hej

Jag är medveten om att dom allra flesta anser att man bör använda hjälm även om ingen annan i ens omgivning gör detta, men alla har väl någon brist och detta är väl en av mina, jag tar seden dit jag kommer även i fallet med avseende på hjälm.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sen att hjälmen kan kosta 100-200 baht som dom använder, behöver inte betyda att den skyddar för mer än böter.

Jag undrar om det här med att använda hjälm och bilbälte är samma sak som när man var tonåring. 

Man blev klassad som en tönt och helt ute.

För det tar ju bara 1 sekund att ta på sig bilbältet och kan inte säga att jag märker av det ens.

Men när jag cyklar så har jag ingen hjälm och kommer aldrig att ta på mig det heller. Där går gränsen.

Hej

Roligt att höra att även du har en gräns i hur långt du är beredd att gå.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ungefär samma sak som en australiensisk lärare sa en gång angående thailändska skolbarns ointresse för engelska språket.

" varför ska barnen lära sig engelska när dom ändå bara ska köra tuk tuk eller servera ris"?

BTT

Hej

Tyvärr har nog många med ansvar inom den Thailändska skolan den inställningen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...