Jump to content
IGNORERAD

Vilka konstiga krav för ettårsvisum


Kitung

Recommended Posts

Hej

Jag ska för första gången sedan vi flyttade till Thailand i september ansöka om ett ettårsvisum baserat på marriage. För att vara säker på att ha alla papper i ordning såg åkte vi till imigration i Khon Khaen och frågade vad vi skulle ha med oss när vi gör ansökan. Förutom de rimliga som intyg om pengar, och papper på att vi är gifta så skulle de ha:

  • Två foton av mig och min fru, ett där vi står utanför huset och ett av oss inifrån huset
  • En (ritad) karta som visar vägen från den närmaste större staden Kaegn Khro till där vi bor i Nanongthum

Är det något som någon annan råkat ut för detta?

Tycker det verkar mycket konstigt

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kitung

    8

  • Nemo

    7

  • Fritz

    5

  • Surin P3

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte alls konstigt. Under tiden ditt visa behandlas(tar ca 1 månad) kommer ni att få besök av personal från Imigration. Dom kommer att kolla ert förhållande på plats. Inga konstigheter,men så funkar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Troligen är det alla som råkat ut för detta, de är nämligen ett av flera krav för O visum för familjeanknytning. Har varit och fotat flera par för det.
De vill se att Ni värkligen är gifta på riktig, ungefär som när man har en intervju vid PUT ansökan till Sverige. Där frågade de vissa saker, bla
vilken färg vi hade på lakan. Så det är inga konstigheter isig

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då fattar jag kanske kravet på fotona, fast de säger ju inget om vårt förhållande egentligen

Och kartan för att de är så dj_a lata att de inte kan leta reda på vägen själv med hjälp av Google maps

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ska för första gången sedan vi flyttade till Thailand i september ansöka om ett ettårsvisum baserat på marriage. För att vara säker på att ha alla papper i ordning såg åkte vi till imigration i Khon Khaen och frågade vad vi skulle ha med oss när vi gör ansökan. Förutom de rimliga som intyg om pengar, och papper på att vi är gifta så skulle de ha:

  • Två foton av mig och min fru, ett där vi står utanför huset och ett av oss inifrån huset
  • En (ritad) karta som visar vägen från den närmaste större staden Kaegn Khro till där vi bor i Nanongthum

Är det något som någon annan råkat ut för detta?

Tycker det verkar mycket konstigt

Kitung

Tänk på att ni behöver ha dubbla kopior på allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även som gift går det att söka 'visa', uppehållstindstånd, som pensionär, d.v.s. om man har råd (65k/mån. eller 800k på bank). Blir enklare så, inga foton och besök.

Klart på 'stubben' om nödiga dokument medföres.

 

Oscar, pensionär.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Koratt får man en manual med vad de kräver mycket papper men ,aldrig de kommit på besök.

Men nu mera efter att haft visa baserat på gifte mål tre år är jag trött på alla dessa papper samt att vänta en månad på besked.

Så nu ser jag till att ha pengar på banken som täcker upp det som fattas för ett visa baserat på 800 000 bht.så klart på en kvart.

Ock numera ser jag dessa sparade pengarna som en försäkring, både för mig o frugan.

Så spara på , det får vi göra som inte kan sitta på takbarerna i Bangkok  o lösa Thailändska problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Koratt får man en manual med vad de kräver mycket papper men ,aldrig de kommit på besök.

Men nu mera efter att haft visa baserat på gifte mål tre år är jag trött på alla dessa papper samt att vänta en månad på besked.

Så nu ser jag till att ha pengar på banken som täcker upp det som fattas för ett visa baserat på 800 000 bht.så klart på en kvart.

Ock numera ser jag dessa sparade pengarna som en försäkring, både för mig o frugan.

Så spara på , det får vi göra som inte kan sitta på takbarerna i Bangkok  o lösa Thailändska problemen.

Numera kommer de på besök. Även för dem med pensionäsvisum ibland. I alla fall här uppe hos oss.
De besöker huset man bor i, pratar med grannar som måste ge kopior på ID handlingar osv.

Som ett litet sidåspår, så har vi en norrman här i Surin som precis skilt sig och sökt förlängning på sitt pensionärsvisum.
När de besökte honom för nån vecka sen, så frågade tjänstemännen om var hans fru var... 
Jag har ingen fru, vi har skilt oss, var svaret.
De var ihärdiga och var i princip tvungna att träffa ex-frun innan de gav sig.
Även här skulle grannarna i princip gå i god för norrmannen.

En annan kille tröttnade helt när de ville att byhövdingen skulle vara med och skriva på papper vid själva ansökan.
Samt bankbevis på att inkomstkravet för pensionärsvisumet faktiskt flyttats över till thailändsk bank i sin helhet.
Det räckte tydligen inte med att inkomsten var verifierad av ambassad, som tidigare.
Det blev ett vanligt visum i Savannakhet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera kommer de på besök. Även för dem med pensionäsvisum ibland. I alla fall här uppe hos oss.

De besöker huset man bor i, pratar med grannar som måste ge kopior på ID handlingar osv.

Som ett litet sidåspår, så har vi en norrman här i Surin som precis skilt sig och sökt förlängning på sitt pensionärsvisum.

När de besökte honom för nån vecka sen, så frågade tjänstemännen om var hans fru var... 

Jag har ingen fru, vi har skilt oss, var svaret.

De var ihärdiga och var i princip tvungna att träffa ex-frun innan de gav sig.

Även här skulle grannarna i princip gå i god för norrmannen.

En annan kille tröttnade helt när de ville att byhövdingen skulle vara med och skriva på papper vid själva ansökan.

Samt bankbevis på att inkomstkravet för pensionärsvisumet faktiskt flyttats över till thailändsk bank i sin helhet.

Det räckte tydligen inte med att inkomsten var verifierad av ambassad, som tidigare.

Det blev ett vanligt visum i Savannakhet istället.

Hade besök för typ ett år sedan, typ ett smygande besök, precis som de råkade passera.

Men de var trevliga och ville just få bekräftat att jag bodde har.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte 400000 när man är gift?

Fick det beskedet for en dryg månad sedan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hört nåt om några förändringar angående krav på ekonomi när man är gift utan jag tror att det är detsamma som förr. http://www.Thailand-immigration.org/Thailand-marriage-visa

Det som jag upplever som konstigt i det hela är att kraven halveras när man gifter sig. Inte tusan blev det då billigare för mig att leva bara för att jag gifte mig, nix pix. ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man kravet för visat på Thailands ambassaders hemsidor i vissa länder så nämns det med krav på ekonomi, tex Thailands ambassads hemsida i Singapore.

På Thailands ambassads hemsida i Stockholm nämns inte det ekonomiska kravet, och jag har aldrig varit tvungen att redovisa någon ekonomi när jag sökt mitt O-visum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man kravet för visat på Thailands ambassaders hemsidor i vissa länder så nämns det med krav på ekonomi, tex Thailands ambassads hemsida i Singapore.

På Thailands ambassads hemsida i Stockholm nämns inte det ekonomiska kravet, och jag har aldrig varit tvungen att redovisa någon ekonomi när jag sökt mitt O-visum.

Kraven gäller vid förlängning, inte vid ansökan om visum. Åker man till Sverige en gång om året så är det mycket bättre att ansöka om nytt 1-års visa i Sverige, än att ansöka om förlängning i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraven gäller vid förlängning, inte vid ansökan om visum. Åker man till Sverige en gång om året så är det mycket bättre att ansöka om nytt 1-års visa i Sverige, än att ansöka om förlängning i Thailand.

Varför är det mycket bättre ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraven gäller vid förlängning, inte vid ansökan om visum. Åker man till Sverige en gång om året så är det mycket bättre att ansöka om nytt 1-års visa i Sverige, än att ansöka om förlängning i Thailand.

Nja.

På Singapore ambassadens hemsida nämns en summa vid ansökan om O-visa "family", inte extension.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte bättre, men betydligt lättare.

OK du har säkert rätt, jag glömde bort att det var "family" det handlade om. Däremot för dom som söker "pensionärsvisa" tycker jag att det är både enklare och billigare att söka förlängning här i Thailand. Med ett vanligt "O" från Sverige så måste man lämna landet var 90:e dag vilket man inte behöver om man fixat det här i Thailand, det räcker att visa upp sig på Immigration.....om man nu inte nyligen ändrat på reglerna vill säga.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK du har säkert rätt, jag glömde bort att det var "family" det handlade om. Däremot för dom som söker "pensionärsvisa" tycker jag att det är både enklare och billigare att söka förlängning här i Thailand. Med ett vanligt "O" från Sverige så måste man lämna landet var 90:e dag vilket man inte behöver om man fixat det här i Thailand, det räcker att visa upp sig på Immigration.....om man nu inte nyligen ändrat på reglerna vill säga.

Fritz..

Det man slipper vid ansökan om nytt visum är ju byråkratin inom Thailand.
Bara det är värt en resa utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det som jag upplever som konstigt i det hela är att kraven halveras när man gifter sig. Inte tusan blev det då billigare för mig att leva bara för att jag gifte mig, nix pix.

;)

Fritz..

Du vet pastorn, gumman och släkten står för resten när man gift sig med dem. :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag upplever som konstigt i det hela är att kraven halveras när man gifter sig. Inte tusan blev det då billigare för mig att leva bara för att jag gifte mig, nix pix. ;)

Fritz..

Har jag full förståelse för. Är övertygad att det skulle gå mycket mer pengar om jag var nere själv, än om jag är nere med min fru ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag full förståelse för. Är övertygad att det skulle gå mycket mer pengar om jag var nere själv, än om jag är nere med min fru ;)

Speciellt de första veckorna :-)

 

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

I Koratt får man en manual med vad de kräver mycket papper men ,aldrig de kommit på besök.

Men nu mera efter att haft visa baserat på gifte mål tre år är jag trött på alla dessa papper samt att vänta en månad på besked.

Så nu ser jag till att ha pengar på banken som täcker upp det som fattas för ett visa baserat på 800 000 bht.så klart på en kvart.

Ock numera ser jag dessa sparade pengarna som en försäkring, både för mig o frugan.

Så spara på , det får vi göra som inte kan sitta på takbarerna i Bangkok  o lösa Thailändska problemen.

Nu har jag fått användning för min egen finansiering av mina sparade pengr, för sjuk vård samt EMI.

30 000 för frugan 36 000 för mig så nu är det bara att ta nya spartak. så att ettårs visat går i hamn, har fem månader på mig.

Men ser nu att jag nog får öka den sparade bufferten lite. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...