Jump to content
IGNORERAD

Laotiska slavar räddade från farm utanför Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Nu är det inte bara militären som bör bli bättre utan också polisen.Först och främst polisen eftersom vi sett hur ovilliga de varit under senare år och varit en stor anledning till varför militären/landet idag är i den här sitsen nu.

Hej

Självklart bör alla inblandade förbättra sig och då inte minst polisen, alla vet väl hur det ofta fungerar där, så dom har självklart sin del i detta och mycket annat i Thailand.

Men många gör det lite lätt för sig och beskyller polisen för allt negativt och blundar för det positiva dom faktiskt gör ibland.

Men när det gäller flyktingar och människohandel längs landets gränser så är det nog snarare militären än polisen som är dom mest aktiva i det första skedet och det av förklarliga skäl, det är ju dessa som patrullerar landets gränser och har sina baser och läger där t.ex i södra Thailand, längs gränsen mot Burma, Laos och Kambodja.  

Sen i nästa skede när flyktingarna har sålts vidare och befinner sig på fiskebåtar, farmer och bordeller m.m är det ju polisen som ska ingripa, men tyvärr mutas dom ofta att inte göra detta, så problemen är stora, men jag vidhåller dock att både anmälningar och medial uppmärksamhet kan tvinga fram ingripande av det här slaget och att det inte alls är speciellt ovanligt förekommande.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 121
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    14

  • Surin P3

    12

  • MaiChai

    7

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Självklart bör alla inblandade förbättra sig och då inte minst polisen, alla vet väl hur det ofta fungerar där, så dom har självklart sin del i detta och mycket annat i Thailand.

Men många gör det lite lätt för sig och beskyller polisen för allt negativt och blundar för det positiva dom faktiskt gör ibland.

Men när det gäller flyktingar och människohandel längs landets gränser så är det nog snarare militären än polisen som är dom mest aktiva i det första skedet och det av förklarliga skäl, det är ju dessa som patrullerar landets gränser och har sina baser och läger där t.ex i södra Thailand, längs gränsen mot Burma, Laos och Kambodja.  

Sen i nästa skede när flyktingarna har sålts vidare och befinner sig på fiskebåtar, farmer och bordeller m.m är det ju polisen som ska ingripa, men tyvärr mutas dom ofta att inte göra detta, så problemen är stora, men jag vidhåller dock att både anmälningar och medial uppmärksamhet kan tvinga fram ingripande av det här slaget och att det inte alls är speciellt ovanligt förekommande.

Mvh isan lover

Håller med.

Men att polisen skulle få beröm för att utföra sina jobb är väl att önska för mycket i dagsläget.

En organisation som polisen, ska inte ha beröm.
Lika lite som jag skulle ha beröm för att jag som larm-montör förut lyckades skruva in en skruv i en vägg.

Med andra ord så skall polisens dåliga sidor belysas. Alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart bör alla inblandade förbättra sig och då inte minst polisen, alla vet väl hur det ofta fungerar där, så dom har självklart sin del i detta och mycket annat i Thailand.

Men många gör det lite lätt för sig och beskyller polisen för allt negativt och blundar för det positiva dom faktiskt gör ibland.

Men när det gäller flyktingar och människohandel längs landets gränser så är det nog snarare militären än polisen som är dom mest aktiva i det första skedet och det av förklarliga skäl, det är ju dessa som patrullerar landets gränser och har sina baser och läger där t.ex i södra Thailand, längs gränsen mot Burma, Laos och Kambodja.  

Sen i nästa skede när flyktingarna har sålts vidare och befinner sig på fiskebåtar, farmer och bordeller m.m är det ju polisen som ska ingripa, men tyvärr mutas dom ofta att inte göra detta, så problemen är stora, men jag vidhåller dock att både anmälningar och medial uppmärksamhet kan tvinga fram ingripande av det här slaget och att det inte alls är speciellt ovanligt förekommande.

Mvh isan lover

Men många gör det lite lätt för sig och beskyller militären för allt negativt och blundar för det positiva dom faktiskt gör ibland

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller med.

Men att polisen skulle få beröm för att utföra sina jobb är väl att önska för mycket i dagsläget.

En organisation som polisen, ska inte ha beröm.
Lika lite som jag skulle ha beröm för att jag som larm-montör förut lyckades skruva in en skruv i en vägg.

Med andra ord så skall polisens dåliga sidor belysas. Alltid.

Hej

Du har väl rätt i att det bara ingår i deras jobb, men jag tycker faktiskt att polisen får så mycket skit hela tiden att lite beröm känns motiverat ibland.

Sen är det ju faktiskt så att vi på landet i vart fall egentligen har ett ganska bra samarbete med våra "egna" poliser, dom ingriper inte mot det som anses vara normalt där, köra utan hjälm, köra bil efter några öl, skriver ut papper till försäkringsbolagen så att byborna får ersättning dom annars inte skulle ha fått, ser mellan fingrarna med att ca 50% av dom som kör på landet saknar körkort, ingriper handgripligen när någon galning löper amok, stänger karaokebarer med minderåriga, griper narkotikahandlare, går på samma fester, har barnen i samma skolor m.m.

Så här uppe är befolkningen ganska nöjda med sin egen polis men lite rädda för och skeptiska mot poliser utifrån som ibland gör trafikkontroller längs större vägar till Udon Thani eller Nong Khai, då kan det det kosta pengar.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men många gör det lite lätt för sig och beskyller militären för allt negativt och blundar för det positiva dom faktiskt gör ibland

Hej

Ja jag är definitivt en av militärens största kritiker på forumet och det grundar sig nog i att i min värld är militären under civil kontroll och till för att försvara landet mot anfall ifrån andra länder, hjälpa till vid naturkatastrofer och liknande.

Militären i Thailand är inte under civil kontroll, avsätter och tillsätter egna regeringar under mandatperioderna, är politiskt aktiv, torterar civila och använder sina vapen mot sin egen befolkning t.ex för att avskaffa demokratin, stoppa studentprotester, jaga vänsteraktivister m.m.

Detta accepterar jag inte och jag tror aldrig att Thailand kommer att utvecklas demokratiskt så länge militären inte kommer under civil kontroll och blir underställd landets regering och parlament.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har väl rätt i att det bara ingår i deras jobb, men jag tycker faktiskt att polisen får så mycket skit hela tiden att lite beröm känns motiverat inland.

Sen är det ju faktiskt så att vi på landet i vart fall egentligen har ett ganska bra samarbete med våra "egna" poliser, dom ingriper inte mot det som anses vara normalt där, köra utan hjälm, köra bil efter några öl, skriver ut papper till försäkringsbolagen så att byborna får ersättning dom annars inte skulle ha fått, ser mellan fingrarna med att ca 50% av dom som kör på landet saknar körkort, ingriper handgripligen när någon galning löper amok, stänger karaokebarer med minderåriga, griper narkotikahandlare, går på samma fester, har barnen i samma skolor m.m.

Så här uppe är befolkningen ganska nöjda med sin egen polis men lite rädda för och skeptiska mot poliser utifrån som ibland gör trafikkontroller längs större vägar till Udon Thani eller Nong Khai, då kan det det kosta pengar.

Mvh isan lover

I vår by, där vårt första hus finns, har vi inga poliser alls.
Och där är det som inga problem med att byborna själva tar hand om vissa mindre problem, om de skulle uppstå.

Så det är inte där polisens problem ligger.

Polisens problem som organisation är ju att de inte själva följer lagarna samt utnyttjar sina positioner för att tjäna pengar och trycka ner sin egen befolkning, på nivåer där de inte är samhällets "egna" poliser, såsom i städer, där det inte finns någon personlig kontakt.
Och det är lika beklämmande som vilket maktmissbruk som helst.

För mig känns beröm idag som omotiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst borde det fungera så hela tiden men i Thailand fungerar det tyvärr bara som det ska ibland i såna här sammanhang.

Dom funna dolda flyktinglägren i söder där militären gömde flyktingar och där man fann massgravar är väl ett bra exempel på deras inblandning i denna handel, polisen blundar som alla vet om dom får betalt o.s.v, men vid en anmälan eller artikel i media händer det ofta något ändå.

Mvh isan lover

Militären skulle alltså ha gömt flyktingar i dessa läger? Du får gärna förklara detta lite närmare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag är definitivt en av militärens största kritiker på forumet och det grundar sig nog i att i min värld är militären under civil kontroll och till för att försvara landet mot anfall ifrån andra länder, hjälpa till vid naturkatastrofer och liknande.

Militären i Thailand är inte under civil kontroll, avsätter och tillsätter egna regeringar under mandatperioderna, är politiskt aktiv, torterar civila och använder sina vapen mot sin egen befolkning t.ex för att avskaffa demokratin, stoppa studentprotester, jaga vänsteraktivister m.m.

Detta accepterar jag inte och jag tror aldrig att Thailand kommer att utvecklas demokratiskt så länge militären inte kommer under civil kontroll och blir underställd landets regering och parlament.

Mvh isan lover

Undrar när i livet du skall inse att militärer i andra länder inte följer den världsunika inställning Sverige har till hur militär skall eller inte skall användas ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I vår by, där vårt första hus finns, har vi inga poliser alls.Och där är det som inga problem med att byborna själva tar hand om vissa mindre problem, om de skulle uppstå.
Så det är inte där polisens problem ligger.

Polisens problem som organisation är ju att de inte själva följer lagarna samt utnyttjar sina positioner för att tjäna pengar och trycka ner sin egen befolkning, på nivåer där de inte är samhällets "egna" poliser, såsom i städer, där det inte finns någon personlig kontakt.
Och det är lika beklämmande som vilket maktmissbruk som helst.

För mig känns beröm idag som omotiverat.

Hej

Vi har inte heller någon polis boende just i vår lilla by men vi har ju ändå lokala poliser som byborna ser som "sina" och tar hjälp av när det behövs, men visst kan folk i byn lösa många mindre problem och konflikter själva via diskussioner mellan familjer under trädet, ibland via bychef och via medling ifrån byäldste.

Men själv upplever jag det faktiskt inte som om just poliserna ute i byarna förtrycker sin omgivande befolkning på något märkbart sätt, snarare verkar dom medvetet satsa på att hålla sig väl med dessa och vara behjälpliga i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Men visst har dom extrainkomster, men enligt mig då främst ifrån ex.vis dom som hugger ned fridlysta träd, säljer olagligt virke, kanske sysslar med häleri, droghandel eller har en verksamhet med sexhandel eller liknande, detta var bara några exempel, det finns naturligtvis fler liknande verksamheter som polisen "beskattar".

Med vänlig hälsning isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Undrar när i livet du skall inse att militärer i andra länder inte följer den världsunika inställning Sverige har till hur militär skall eller inte skall användas ? :whistle:

Hej

Det är väl just därför Sverige ses som ett fördeömme i många sammanhang.

Att som vissa andra länder ha en självständig och mäktig militär som sysslar med politik, tillsätter och avsätter regeringar, torterar och mördar sin egen befolkning, startar krig och begår övergrepp mot andra länders befolkningar, utför massakrer och brott mot mänskligheten, förtrycker sin egen befolkning via militära undantagslagar, sysslar med människohandel, knarksmuggling och annan brottslighet är väl knappast några bra exempel på vad militären ska syssla med? 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det med dessa läger där militären har ägnat sig att gömma flyktingar? Detta är ju faktiskt väldigt sensationella uppgifter som jag inte hört någon annanstans ifrån. Vore väldigt intressant att få reda på källan till denna information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det med dessa läger där militären har ägnat sig att gömma flyktingar? Detta är ju faktiskt väldigt sensationella uppgifter som jag inte hört någon annanstans ifrån. Vore väldigt intressant att få reda på källan till denna information.

Samma källa som rapporterade om hur militären förföljde,jagade,misshandlade och mördade Kambodjaner som uppehöll sig olagligt i Thailand

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur gick det med dessa läger där militären har ägnat sig att gömma flyktingar? Detta är ju faktiskt väldigt sensationella uppgifter som jag inte hört någon annanstans ifrån. Vore väldigt intressant att få reda på källan till denna information.

Hej

Jag är inte det minsta förvånad över att du vare sig känner till dessa läger eller massgravarna i deras närhet, det är väl snarare mer regel än undantag när militären och olika myndigheter är inblandade i något negativt.

Såna nyheter och trådar hoppar du väl över alternativt förtränger och påstår senare att dom inte finns och aldrig har existerat?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är inte det minsta förvånad över att du vare sig känner till dessa läger eller massgravarna i deras närhet, det är väl snarare mer regel än undantag när militären och olika myndigheter är inblandade i något negativt.

Såna nyheter och trådar hoppar du väl över alternativt förtränger och påstår senare att dom inte finns och aldrig har existerat?

Med vänlig hälsning isan lover

Läger och massgravar har rapporterats om i media. Däremot har jag aldrig sett något om att det var militären som drev dessa läger. Det är just därför jag tycker du skall redovisa källan. Om det nu finns någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läger och massgravar har rapporterats om i media. Däremot har jag aldrig sett något om att det var militären som drev dessa läger. Det är just därför jag tycker du skall redovisa källan. Om det nu finns någon.

Men det har de facto förflyttats en mängd "troligen inblandade" i denna human trafficingaffär, så helt utan skuld är de förmodligen inte, lika lite som polisen. Det skulle nog vara näst intill omöjligt med dessa läger o förflyttningar utan båda dessas inblandning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Läger och massgravar har rapporterats om i media. Däremot har jag aldrig sett något om att det var militären som drev dessa läger. Det är just därför jag tycker du skall redovisa källan. Om det nu finns någon.

Hej

Du valde nog snarare att "missa" detta viktiga faktum, det framkom tydligt att militär på plats var inblandad och något befäl fick väl sparken p.g.a just detta?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog är det skillnad på om lägren drevs av militären eller om några militärer var inblandade.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du valde nog snarare att "missa" detta viktiga faktum, det framkom tydligt att militär på plats var inblandad och något befäl fick väl sparken p.g.a just detta?

Med vänlig hälsning isan lover

Det var nog tallen som nämde det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du valde nog snarare att "missa" detta viktiga faktum, det framkom tydligt att militär på plats var inblandad och något befäl fick väl sparken p.g.a just detta?

Med vänlig hälsning isan lover

Intressant, Bangkok Post, Aftonbladet, CNN, BBC, CNN, HRW, Amnesty etc etc tycks också ha missat detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, Bangkok Post, Aftonbladet, CNN, BBC, CNN, HRW, Amnesty etc etc tycks också ha missat detta.

Ja det är ju märkligt eftersom det presenterats här på världsmetropolen MPR

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi har inte heller någon polis boende just i vår lilla by men vi har ju ändå lokala poliser som byborna ser som "sina" och tar hjälp av när det behövs, men visst kan folk i byn lösa många mindre problem och konflikter själva via diskussioner mellan familjer under trädet, ibland via bychef och via medling ifrån byäldste.

Men själv upplever jag det faktiskt inte som om just poliserna ute i byarna förtrycker sin omgivande befolkning på något märkbart sätt, snarare verkar dom medvetet satsa på att hålla sig väl med dessa och vara behjälpliga i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Men visst har dom extrainkomster, men enligt mig då främst ifrån ex.vis dom som hugger ned fridlysta träd, säljer olagligt virke, kanske sysslar med häleri, droghandel eller har en verksamhet med sexhandel eller liknande, detta var bara några exempel, det finns naturligtvis fler liknande verksamheter som polisen "beskattar".

Med vänlig hälsning isan lover 

Du missuppfattar lite.

Det är inte i byarna som polisen är något problem, utan i större samhällen där man inte har någon koppling till polisen. 

Och det är där polisen måste lära sig "sin plats".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nog är det skillnad på om lägren drevs av militären eller om några militärer var inblandade.

Hej

Säkert en viss skillnad för vissa av oss på forumet men knappast för dom som satt i lägren, väntade på att säljas och varav en del uppenbarligen hamnade i dessa massgravar, själv tycker jag att det är oerhört graverande att dessa läger var belägna i ett av militärens skyddsområden där militären själva har ansvar för säkerhet, har läger och dagligen patrullerar i området på jakt efter muslimska separatister (terrorister), även det faktum att en av dom gripna är Lieuenant General Manas Kongpan som befordrades av Juntaledaren General Prayuth själv under dennes tid som Armechef, så det är inte direkt en vanlig menig som har lett detta.

Just det faktum att denne Manas är den ende militär som har pekats ut som inblandad väcker misstro hos människorättsorganisationerna som anser det högst osannolikt att denne Manas har agerat helt på egen hand, allt talar väl för att han hade åtskilliga medhjälpare och fler militärer borde vara inblandade.

http://www.aljazeera.com/news/2015/08/human-traffickers-arrested-Thailand-crackdown-150813150308864.html

Human Rights

Human traffickers arrested in Thailand crackdown

Twenty-two arrested over Thailand trafficking as authorities continue to ignore official involvement in trade.

13 Aug 2015 16:27 GMT | Human Rights, Asia Pacific, Thailand, Human trafficking

  •  

Thai Lieutenant General Manus Kongpan has been accused of involvement in human trafficking [Reuters]

Thai Lieutenant General Manus Kongpan has been accused of involvement in human trafficking [Reuters]

Among the suspects was Lieuenant General Manas Kongpan, thought to be a major smuggling kingpin in the human trafficking trade.

His alleged involvement has raised questions for junta chief Prayut Chan-O-Cha, who has repeatedly justified his coup last year as a needed solution to the graft that he says flourished under a series of civilian governments.

Manas was promoted while Prayut was his army chief.

Manas remains the only military officer charged with complicity in people smuggling, an issue that has raised concern among rights groups who say it is unlikely such an influential officer could be acting alone.

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Du missuppfattar lite.

Det är inte i byarna som polisen är något problem, utan i större samhällen där man inte har någon koppling till polisen. 

Och det är där polisen måste lära sig "sin plats".

To serve and protect!

Undrar om inte detta skulle uppfattas som ett hån om man applicerade det på en slogan hos Thaipolisen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du missuppfattar lite.

Det är inte i byarna som polisen är något problem, utan i större samhällen där man inte har någon koppling till polisen.

Och det är där polisen måste lära sig "sin plats".

Hej

Då är vi nog överens.

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...