Jump to content
IGNORERAD

Thailands flotta vill köpa kinesiska ubåtar för 36 miljarder baht


MPR Nyheter

Recommended Posts

andersbangkok

Faktum är ju att dom senaste kupperna har lett till stora militära affärer med korruption, ökat antal generaler och ökat politiskt inflytande via militär konstitution och beslutade försämringar av demokratin.

Det där skulle det vara intressant att få bekräftat. Vilken data har du som stödjer detta påstående?

jag har, som du säkert kommer ihåg, påvisat hur din röda regering köpt in mängder av vapen. Med din logik så måste det betyda att dessa affärer genomförts med hjälp av mutor.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    8

  • Tallviking

    6

  • turisten

    4

  • Juha

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad tydligen ingen orkar bry sig om är varför?

En flotta av ubåtar som ska göra vadå?

Alla vet att om det blir ett stort krig så finns det så mycket vapen att men kan spränga det här klotet flera gånger.

Vad ska då ett halft uland som Thailand med ubåtar till.

Bättre vore att lägga dessa pengar till att ge drägliga förhållanden till äldre som ramlar ur systemet, dvs ingen tar hand om dom.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjeena.

Visst vore det bra med en satsning på vård, skola och omsorg, som man brukar säga i Sverige.

Och tänk då vad alla miljarder som Thaksin bluffade till sig hade kunnat göra nytta där.

Ett förfarande som är olagligt i hela den demokratiska världen, men bara "möjligen omoraliskt". "Enligt dig".

Tjeena.

Hej

Du lever tydligen fortfarande i det förgångna och kopplar allt även i nutid till Thaksin?

Men faktum är nog att det aldrig har satsats så mycket på landets fattiga som just under Thaksins och TRT tid vid makten och det vet du nog.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du lever tydligen fortfarande i det förgångna och kopplar allt även i nutid till Thaksin?

Men faktum är nog att det aldrig har satsats så mycket på landets fattiga som just under Thaksins och TRT tid vid makten och det vet du nog.

Mvh isan lover

Haha du har fortfarande inte förstått att han strödde smulor för att få stöd.

Hans syfte var enbart privat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad tydligen ingen orkar bry sig om är varför?

En flotta av ubåtar som ska göra vadå?

Alla vet att om det blir ett stort krig så finns det så mycket vapen att men kan spränga det här klotet flera gånger.

Vad ska då ett halft uland som Thailand med ubåtar till.

Bättre vore att lägga dessa pengar till att ge drägliga förhållanden till äldre som ramlar ur systemet, dvs ingen tar hand om dom.

Hej

Håller med dig där, vad ska ett land som fortfarande på många sätt är ett u- land med dyra u-båtar till när det saknas så mycket för landets fattiga majoritet.

Det borde helt klart gå att använda pengarna till något vettigare.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där skulle det vara intressant att få bekräftat. Vilken data har du som stödjer detta påstående?

jag har, som du säkert kommer ihåg, påvisat hur din röda regering köpt in mängder av vapen. Med din logik så måste det betyda att dessa affärer genomförts med hjälp av mutor.

Hej

Strax efter kuppen 2006 var militärbudgeten fördubblad jämfört med TRT,s militärbudget före kuppen och detta vet du nog redan även om du låtsas vara ovetande.

Dom flesta med erfarenhet ifrån tidigare kupper förväntar sig nog något liknande den här gången.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Singapore har svenska u-båtar. Det vet jag säkert, eftersom jag utbildat en del av personalen som arbetar ombord. Om u-båtarna var nya eller begagnade vet jag inte.

 

U-båtar ser jag nog som mer strategiskt nyttiga för Thailand att ha än hangarfartyg, om man enbart jämför dom båda. U-båtar är typiskt defensiva, medan ett hangarfartyg ganska tydligt visar att man vill föra krig långt från sina egna landningsbanor på land.

 

Senaste nytt från Sverige är att politikerna som sitter i försvarsutskottet(!) inte vet vilken ypperlig kapacitet Sverige har i u-båtsvapnet, åtminstone sett till kvalité. (Läste det nånstans men kan inte hitta artikeln...)

De var begagnade och genomgick spciell ombyggnad pa kokums i malmo fore leverans.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha du har fortfarande inte förstått att han strödde smulor för att få stöd.

Hans syfte var enbart privat.

Stora smulor var det.

 

80% fler bilar under den senaste sex års perioden i  den Tambon jag bor i, samt många nya traktorer, samt säkert ett fyrtiotal nya hus för att inte tala om en massa renoveringar med mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stora smulor var det.

80% fler bilar under den senaste sex års perioden i den Tambon jag bor i, samt många nya traktorer, samt säkert ett fyrtiotal nya hus för att inte tala om en massa renoveringar med mera.

Jo undrar hur mycket han tjänar på folk som skuldsätter sig upp över öronen, du har helt rätt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo undrar hur mycket han tjänar på folk som skuldsätter sig upp över öronen, du har helt rätt.

Det är väl som i Sverige inte var det väl politiker som tjänar på att folk skulder sätter sig över skorstenen, utan naturligt vis helt andra aktörer.

 

Du kan väl gissa vilka! 

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Hej

Du lever tydligen fortfarande i det förgångna och kopplar allt även i nutid till Thaksin?

Men faktum är nog att det aldrig har satsats så mycket på landets fattiga som just under Thaksins och TRT tid vid makten och det vet du nog.

Mvh isan lover

Tjeena.

Jag förstår att du vill sopa undan allt dumt din idol har gjort och som du konstant stöder.

Du märkte uppenbart inte att du visade vilken hycklare du är. Självklart ska man vara kritisk till att militären själva kan bestämma om pengar ska satsas på försvaret. Det borde ligga hos en civil regering.

Att du som självutnämnd demokratikämpe och talesman för fattiga däremot tycker det är ok att en "folkvald" obehindrat kan sno miljarder av medborgarnas pengar är skrämmande. Tack och lov är du i stort sätt ensam om den uppfattningen.

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Strax efter kuppen 2006 var militärbudgeten fördubblad jämfört med TRT,s militärbudget före kuppen och detta vet du nog redan även om du låtsas vara ovetande.

Dom flesta med erfarenhet ifrån tidigare kupper förväntar sig nog något liknande den här gången.

Mvh isan lover

Du kanske ska fördjupa dig i hur budgetarna läggs i Thailand. Då kommer du att förstå hur och varför försvarsbudgetarna ser ut som de gör.

Dina påståenden var alltså inte alls underbyggda utan "det vet väl alla", eller som i detta fall "dom flesta med erfarenhet ifrån tidigare kupper..."

 

Du briljerar fortfarande med din okunskap ser jag.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det borde helt klart gå att använda pengarna till något vettigare.

Du kanske tänker på det förnäma ris-programmet?? Det var ju vettigt :fie:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Hej

Håller med dig där, vad ska ett land som fortfarande på många sätt är ett u- land med dyra u-båtar till när det saknas så mycket för landets fattiga majoritet.

Det borde helt klart gå att använda pengarna till något vettigare.

Mvh isan lover

 

Tjeena.

 

Håller med. Men kan man få ett rakt svar för ovanlighetens skull. Du påstår ju att dom miljarder din "folkvalde" idol myglade till sig var tillåtet. Det är du ganska ensam om.

Tycker du att dom pengarna gör bättre nytta på hans bankkonton än hos befolkningen? Ja eller nej?

Resultatet av det du kallar demokrati är det här:

post-3096-0-57810200-1436082720.jpg

 

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som i Sverige inte var det väl politiker som tjänar på att folk skulder sätter sig över skorstenen, utan naturligt vis helt andra aktörer.

Du kan väl gissa vilka!

Hur tänkte du nu, försvarar det er husguds Taksins mygel?

NATURLIGT_VIS måste du tänkt så[emoji6]

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Strax efter kuppen 2006 var militärbudgeten fördubblad jämfört med TRT,s militärbudget före kuppen och detta vet du nog redan även om du låtsas vara ovetande.

Dom flesta med erfarenhet ifrån tidigare kupper förväntar sig nog något liknande den här gången.

Mvh isan lover

Enligt SIPRI hade Thailand en försvarbudget på 1,5% av BNP år 2001, 1,1% år 2005, 1,1% år 2006 och 1,6%  år 2007. Störst militärbudget hade man 2009 med 1,9%. 

Verkar som även SIPRI låtsas vara ovetande om denna fördubbling. 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Enligt SIPRI hade Thailand en försvarbudget på 1,5% av BNP år 2001, 1,1% år 2005, 1,1% år 2006 och 1,6%  år 2007. Störst militärbudget hade man 2009 med 1,9%. 

Verkar som även SIPRI låtsas vara ovetande om denna fördubbling. 

De saknar nog erfarenhet från tidigare kupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Stora smulor var det.

 

80% fler bilar under den senaste sex års perioden i  den Tambon jag bor i, samt många nya traktorer, samt säkert ett fyrtiotal nya hus för att inte tala om en massa renoveringar med mera.

Hej

Och inte minst.den allmäna sjukvårdsreformen förändrade livet för miljoner människor så det var ganska stora smulor det handlade om.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt SIPRI hade Thailand en försvarbudget på 1,5% av BNP år 2001, 1,1% år 2005, 1,1% år 2006 och 1,6%  år 2007. Störst militärbudget hade man 2009 med 1,9%. 

Verkar som även SIPRI låtsas vara ovetande om denna fördubbling.

Hej

I baht räknat fördubblades militärbudgeten efter kuppen och det p.g.a stora och dyra affärer i kombination med ökat antal generaler och andra höga befäl gav fördubblade militärbudgeten.

Men även i dina % av BNP framgår det ju tydligt att militärbudgetarna ökade efter kuppen 2006 ifrån 1.1% före kuppen till 1.6% 2007 och till hela 1.9% 2009, så även i procent räknat är ökningen stor med + 0.8 % av BNP vilket näst intill är en fördubbling även där.

Hur det sedan kan få detta till att SIPRI skulle vara ovetande om ökningen när dom själva just bekräftar den samma är nog något du själv får försöka förklara om du kan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du nu, försvarar det er husguds Taksins mygel?

NATURLIGT_VIS måste du tänkt så[emoji6]

Och var har jag försvarat Thaksin.

 

Du får nog vakna upp.Möjligt att du blir avundsjuk på att många Thai fått sin levnarts standard höjd.

 

Det har ju drabbat din plånbok även min, men jag delar gärna med mig av de små medel jag har.

 

Kan kompenseras av den löne ökningen frugan fått.

 

Så jag är nöjd med den utveckling stora delar av den utveckling många fått.

 

Tyvärr priseis som hemma så har ju en del fått problem med banker o finans institut, så även där jag bor.

Men i det stora hela så tror jag att de flesta fått det bättre, de senaste sex åren.

 

Vad det beror på kan ju du fundera på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I baht räknat fördubblades militärbudgeten efter kuppen och det p.g.a stora och dyra affärer i kombination med ökat antal generaler och andra höga befäl gav fördubblade militärbudgeten.

Men även i dina % av BNP framgår det ju tydligt att militärbudgetarna ökade efter kuppen 2006 ifrån 1.1% före kuppen till 1.6% 2007 och till hela 1.9% 2009, så även i procent räknat är ökningen stor med + 0.8 % av BNP vilket näst intill är en fördubbling även där.

Hur det sedan kan få detta till att SIPRI skulle vara ovetande om ökningen när dom själva just bekräftar den samma är nog något du själv får försöka förklara om du kan.

Mvh isan lover

Att 2009 skulle vara "strax efter kuppen" håller nog inte många med om.

 

2009 års budget sattes i september 2008 av dåvarande regering (PPP). Den adapterades en smula av 2009 års regering (demokraterna) den 29:e januari 2009. 

 

Juntan har satt budgeten för 2007 och tillsammans med PPP år 2008.

 

Att hävda att 2009 skulle vara "strax efter" kuppen 2006 låter synnerligen långsökt. Att dessutom räkna med PPP:s/demokraternas budget för 2009 som ett resultat låter som

ett patetiskt försök att motivera ett korkat påstående.

 

Strax efter kuppen 2006 är 2007 och då satte juntan själv budgeten till 1,3% av BNP. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Och var har jag försvarat Thaksin.

 

Du får nog vakna upp.Möjligt att du blir avundsjuk på att många Thai fått sin levnarts standard höjd.

 

Det har ju drabbat din plånbok även min, men jag delar gärna med mig av de små medel jag har.

 

Kan kompenseras av den löne ökningen frugan fått.

 

Så jag är nöjd med den utveckling stora delar av den utveckling många fått.

 

Tyvärr priseis som hemma så har ju en del fått problem med banker o finans institut, så även där jag bor.

Men i det stora hela så tror jag att de flesta fått det bättre, de senaste sex åren.

 

Vad det beror på kan ju du fundera på. 

 

Man kan ju undra varför länderna runt Thailand avsevärt mer ökat sin levnadsstandard under samma period !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra varför länderna runt Thailand avsevärt mer ökat sin levnadsstandard under samma period !

Dom hade väl ett annat styrelseskick    :ironi:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Dom hade väl ett annat styrelseskick    :ironi:

 

Ja. Deras "demokratier" fungerar tydligen bättre och bryr sig mer om folket än den "genomsympatiske" tasken !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...