Jump to content
IGNORERAD

Pensionsutbetalningar till svensk eller thai bank?


Kitung

Recommended Posts

Parasollkillen

Tjenixen govänner!

 

Jag hade också tidigare en bank som krävde dosa för mina bankärenden. Jag tröttnade på hela den karusellen med batteribyte, dosa och kort och valde en annan bank som skickar en kod via sms som jag sedan loggar in med.

 

Jag loggar naturligtvis in via bankid som vanligt och därefter väljer jag sms eller om jag vill logga in via mitt kodkort. Banken lägger in mitt thailändska nummer eller mitt svenska beroende på var jag är!

 

Jag har under mina år aldrig haft problem med att logga in och slipper oroa mig för batteribyte eller förlust av dosa samt kort när jag är i Thailand. Jag har med mig 3 kodkort till Thailand med vardera 50 koder ifall det skulle bli problem med telefonnätet eller min telefon och då loggar jag in med hjälp av dessa koder!

 

Den bank jag numera använder är Skandiabanken!

 

Ha en fortsatt god helg!

Ändrades av Parasollkillen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • khun-petch

    11

  • Fritz

    7

  • kitungmakmak

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag försökte byta batteriet i seb dosan men då låste den sig. Så jag skrev till seb och bad dem skicka en ny till mig i Thailand.

 

Tydligen skillnad på bank och bank. Är själv sugen på att byta, men det kostar ju en resa till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Swedbank vägrade att lämna ut en ny dosa till någon annan än mig personligen.    :wacko:

Då gör dom olika.Men jag kanske ska tillägga att jag legitimerade mig med telefonbanken samt att min dotter som har begränsad

fullmakt på mina konton hämtade ut dosan.Men det känns fel att bli sur för att dom är nogranna.

Men skulle jag tvingas flyga hem för att hämta en dosa skulle jag tveklöst bli förbannad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gör dom olika.Men jag kanske ska tillägga att jag legitimerade mig med telefonbanken samt att min dotter som har begränsad

fullmakt på mina konton hämtade ut dosan.Men det känns fel att bli sur för att dom är nogranna.

Men skulle jag tvingas flyga hem för att hämta en dosa skulle jag tveklöst bli förbannad.

 

Ja, jag frågade dem om min far skulle kunna hämta ut den med en fullmakt från mig. Icke sa Nicke, det går inte, den måste hämtas personligen.

 

Nåväl, när jag väl fick dosan av dem så frågade jag dem om Mobilt BankID.  Jo då det hade de ju, men för att få tillgång till samtliga tjänster i Internetbanken så måste man aktivera tjänsten "för utökad användning" med ett "kodkort" som de skickar till din folkbokföringsadress.

 

Låter ju bra sa jag och visade dem min adress.  Jamen, jamen det måste vara en Svensk folkbokföringsadress säger fanskapet då (i och för sig inte hon som skrev reglerna).  Vi kan inte skicka den utomlands.

 

Jävla skitbank (Swedbank) är vad det är!!

 

 

Edit.    Jag blev häpen över skillnaden i service, jämfört med bankerna här i Thailand.

 

Här blir man bemött med leenden (i och för sig professionella, men ändå) och vänliga hälsningar. Iste eller vatten bjuds det också på ibland.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag håller med om att det är en skitbank efter alla år.Men som utskriven så vågar jag inte byta.

Det där med mobilt bankid verkar bra men för mig som är både dum och ointresserad,finns det nån

smartfon som en idi*t klarar av.Fan man ryser ju av bara namnet,smartfon!

PS.Jag frågade en av mina döttrar om smartfon eller surfplatta kune va nåt för mig.Nej pappa jag

tror inte det blev svaret.Jag har förstås bara en hand och ofta ser man att det går åt två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det är en skitbank efter alla år.Men som utskriven så vågar jag inte byta.

Det där med mobilt bankid verkar bra men för mig som är både dum och ointresserad,finns det nån

smartfon som en idi*t klarar av.Fan man ryser ju av bara namnet,smartfon!

PS.Jag frågade en av mina döttrar om smartfon eller surfplatta kune va nåt för mig.Nej pappa jag

tror inte det blev svaret.Jag har förstås bara en hand och ofta ser man att det går åt två.

 

Ha ha, jag har nyligen fått en sk smartfån, men jag har ännu inte lyckats få den att fungera med mobilt BankID ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med mobilt bankid verkar bra men för mig som är både dum och ointresserad,finns det nån

smartfon som en idi*t klarar av.Fan man ryser ju av bara namnet,smartfon!

PS.Jag frågade en av mina döttrar om smartfon eller surfplatta kune va nåt för mig.Nej pappa jag

tror inte det blev svaret.Jag har förstås bara en hand och ofta ser man att det går åt två.

 

 

 

En smartfån är nog lite svårt men en surfplatta är ju lite tyngre och med ett skal som går att använda som stöd så går det bra att använda liggande på ett bord, funkar bra med mobilt bankid under förutsätning att man har wi-fi förtstås

Sen verkar en del banker skäpt kraven för mobilt bankid, med swedbank går det fortfarande att beställa med dosan, medans LF "bank" kräver att du anger sifferkoden från körkortet och sedan personligen hämtar ut en kod från posten, en bedragare kan ju ställa till med en hel del om han skulle få tag på ditt bank id..

 

Det finns ju iof numera surfplattor med inbyggd telefon som är rätt stora, köpte en 7" asus fonpad till lillgrabben, men det är ju inget man normalt har i bakfickan..

Ändrades av islander
Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

En smartfån är nog lite svårt men en surfplatta är ju lite tyngre och med ett skal som går att använda som stöd så går det bra att använda liggande på ett bord, funkar bra med mobilt bankid under förutsätning att man har wi-fi förtstås

Sen verkar en del banker skäpt kraven för mobilt bankid, med swedbank går det fortfarande att beställa med dosan, medans LF "bank" kräver att du anger sifferkoden från körkortet och sedan personligen hämtar ut en kod från posten, en bedragare kan ju ställa till med en hel del om han skulle få tag på ditt bank id..

 

Det finns ju iof numera surfplattor med inbyggd telefon som är rätt stora, köpte en 7" asus fonpad till lillgrabben, men det är ju inget man normalt har i bakfickan..

Det gäller väl att gå vidare medans tid är med tanke på identifieringsproblemet så en 7tummare från asus,kan det va nåt för gamgubben

Link to comment
Dela på andra sajter

Handelsbanken delar ut dosor. Jag har 2 med mig till Thailand och 2 säkerhetkort.Mobilt ID och bank på telefonen. Funkar bra.  Dessutom har jag en person  hemma i sverige som har full behövrighet att fixa med min bank. Fast denna person vet inte om det. Jag litar till 100% men vill ha 110% så.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Får väl tipsa för dom som nu hänger kvar med XP att bankid inte fungerar med detta operativ.

Fick installera om hemmaburken med W7 för att få till detta. Kunde väl stoppat in W8.1 åxå, men jag är lite konservativ med OS.

 

Kan ju vara bra att veta om det kniper, börjar vara mer och mer använt nu med bankid vad jag tycker mig se.

Och för linux fungerar det inte alls om jag har fattat det rätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser den ut så här?

 

attachicon.gifsvart dosa.jpg

En sån fick jag sist, hade en som det gick att byta batt på och med lättavlästa siffror, men sist lade den bara av vid battbytet och jag fick en sån svart. Tycker att siffrorna är mer svåravlästa och att när denna lägger av måste man in till banken och byta...  Saknar fan min gamla dosa.

Link to comment
Dela på andra sajter

mobilt bank id är kanon slipper dosor och kort

Kanon är väl att inte ha någon ting av dessa varianter som kommer upp.

 

Atumatisk över förning från Pensions myndigheten är kanon inga problem,

 Varken med trasiga telefoner eller doser, efter som du inte behöver dessa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Kanon är väl att inte ha någon ting av dessa varianter som kommer upp.

Atumatisk över förning från Pensions myndigheten är kanon inga problem,

Varken med trasiga telefoner eller doser, efter som du inte behöver dessa.

Precis så är det men du kanske vill betala eller göra en överföring då är mobilt bank id kanon[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller väl att gå vidare medans tid är med tanke på identifieringsproblemet så en 7tummare från asus,kan det va nåt för gamgubben

"

Vilken som passar just dig vet jag inte, stor skärm med lägre upplösning ger ju större text, en smartfån med liten skärm vill man ju hålla rätt nära ögonen därför är den kanske mindre lämplig i ditt fall, att det blev en asus var mest för att den var billig, 1290:- på Netonnet, är ju asus som gjort Google Nexus den är väl ännu billigare.. I Sverige har fonepad bara ett som kort men den är annars byggd för två simkort.

 

Till min mor som är 70 köpte jag och syrran en ipad Air, hon är mycket nöjd, speciellt när hon hittade en massa kanaler som spelade country en anledning till att det blev en Ipad var att de redan innan fått en apple TV som de även använder en hel del, blir nog även en äldre modell av Iphone för henne nu då hon nu kan apples gränssnitt...

 

 

Köpte ett sånt här fodral till fonepaden kallas visst roterande 360. Liggande är det väldigt stabilt, stående känns det lite svajigt..

post-3236-0-28346900-1432473669.png

post-3236-0-56052600-1432473676.png

Ändrades av islander
Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Swedbank vägrade att lämna ut en ny dosa till någon annan än mig personligen.    :wacko:

Nu måste jag tyvärr pudla.Jag ringde Swedbank idag för at vara på säkra sidan men fick då reda på att dom ändrat sedan

2008 när min nuvarande dosa skickades hit.Nu måste man personligen hämta den och dåliga nyheter för mig som inte

tänkte resa hem.Får väl sova med dosan i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag har också telefonbanken och mina behov som thailandsboende klarar jag med hjälp av den.

Mina ända utbetalningar är gnägg-gnägg och slanten till unicef går med automatik varje månad.

Jag ringde banken nyss och är riktigt glad vilket för mig inte tillhör vanligheterna vid

bankkontakter.Jag frågade ändå om man kan få hjälp att låsa upp dosan om den strular efter

batteribyte och det ville hon inte svara på nu men bad mig återkomma om det hände mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...