Jump to content
IGNORERAD

Norwegian vs Thai för Jul-Aug 2015


Magrood

Recommended Posts

Norwegian blir också dyrare närmare avgång i turistklassen PE är det dock samma pris så vitt jag kunnat se. Men har du Bank Norwegian kort så blir bonusen 20 procent istället för 2. 

 

Fördelen med Norwegian för mig är att jag checkar in bagage hela vägen BKK- UME

 

Vad är det för bonus du pratar om?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 572
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    94

  • Sam sip sam

    36

  • leifen

    29

  • pigge01

    28

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Norwegians medlemsförmån är inte så tokigt, man får cashpoints i pengar som kan dras av vid nästa resa istället för poäng som många gånger aldrig går att utnyttja.

 

Man behöver inte ha deras bankkort för det.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för bonus du pratar om?

 

  / Joe

Se också Leifens svar.

 

  • Bonus med upp till 20% CashPoints när du flyger med Norwegian
  • Bonus med 1% CashPoints på alla varuköp. Gäller Bank Norwegianskort.

Dessa CashPoints kan användas vid biljettköp.

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

Se också Leifens svar.

 

  • Bonus med upp till 20% CashPoints när du flyger med Norwegian
  • Bonus med 1% CashPoints på alla varuköp. Gäller Bank Norwegianskort.

Dessa CashPoints kan användas vid biljettköp.

 

Intressant, helt klart.

 

Ingen årsavgift heller, synd att det är ett valutapåslag på 1.75% vid kontantuttag utomlands, annars hade det kunnat konkurrera med ICA-kortet.

 

Man kan även betala räkningar med kortet via deras internetbank, men jag hittar inte om man tjänar cash points även på detta? Betala räkningar brukar betraktas som kontantuttag och då brukar man inte få poäng. Nån som vet?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog bara poäng på köp.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog bara poäng på köp.

 

Misstänker detta också.

 

Jag fortsatte att läsa och de har ett sparkonto också med insättningsgaranti, med en ränta på 1.3% Detta är idag en väldigt bra ränta.

 

Det får nog bli en ansökan.

 

  / Joe 

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker detta också.

 

Jag fortsatte att läsa och de har ett sparkonto också med insättningsgaranti, med en ränta på 1.3% Detta är idag en väldigt bra ränta.

 

Det får nog bli en ansökan.

 

  / Joe 

Notera att det inte går att ha Norwegians kort om man är skriven i Thailand. Alltså har flyttat ut från Sverige.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att det inte går att ha Norwegians kort om man är skriven i Thailand. Alltså har flyttat ut från Sverige.

Jag är inte utskriven, så jag är inte säker på Bank Norwegian, man kan inte öppna, men troligen kan man behålla kort och bank.

 

Jag använder sparandet just nu med 1,3 procent som med insättningsgaranti är den bästa jag kunde hitta.  

 

Ang. utskrivning så bör man flytta ISK till en Kapitalförsäkring, om man vill behålla schablonbeskattningen. Här gäller också att man normalt inte kan teckna i Sverige om bosatt i Thailand men det går bra att behålla K-förs med schablonbeskattning.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte utskriven, så jag är inte säker på Bank Norwegian, man kan inte öppna, men troligen kan man behålla kort och bank.

 

Jag använder sparandet just nu med 1,3 procent som med insättningsgaranti är den bästa jag kunde hitta.  

 

Ang. utskrivning så bör man flytta ISK till en Kapitalförsäkring, om man vill behålla schablonbeskattningen. Här gäller också att man normalt inte kan teckna i Sverige om bosatt i Thailand men det går bra att behålla K-förs med schablonbeskattning.  

Jag vet att man inte kan öppna ett konto hos Norwegian som utlandssvensk. Känner ej till om det går att behålla vid utlandsflytt. Lärde mig när vi flyttade i förfjol att bankerna har olika regler om detta.

De vanliga stora affärsbankerna och ICA-banken tillåter att man behåller kontot vid utlandsflytt. Samma med nischbankerna Collector (1,10% idag), Marginalen (1,05%) och TF-bank (1,15%).

Däremot går det ej med Avanza och Svea Ekonomi.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att man inte kan öppna ett konto hos Norwegian som utlandssvensk. Känner ej till om det går att behålla vid utlandsflytt. Lärde mig när vi flyttade i förfjol att bankerna har olika regler om detta.

De vanliga stora affärsbankerna och ICA-banken tillåter att man behåller kontot vid utlandsflytt. Samma med nischbankerna Collector (1,10% idag), Marginalen (1,05%) och TF-bank (1,15%).

Däremot går det ej med Avanza och Svea Ekonomi.

Vet du Hur är det med Avanzas K-förs vid flytt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, premium med baggarna är med all säkerhet bekvämare än eco med Thai!

 

Hej, någon som kan säga hur det är med skillnaden mellan PE i Thai jfr Norwegian?

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, någon som kan säga hur det är med skillnaden mellan PE i Thai jfr Norwegian?

mvh

cpo

Som natt och dag.

Baggarn har inte samma stolar och är trånga.

Som gamla stolarna på 747 innan stolsbytena.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Som natt och dag.

Baggarn har inte samma stolar och är trånga.

Som gamla stolarna på 747 innan stolsbytena.

post-5349-1431450408,92_thumb.jpg

Man kan knappast kalla dom trånga.

post-5349-1431450502,95_thumb.jpg

Hoppsan dessa är visst trängre.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hej, någon som kan säga hur det är med skillnaden mellan PE i Thai jfr Norwegian?

mvh

cpo

Thais är flatbed helt liggbara till skillnad mot baggarnas som du kan luta tillbaka en bit o h sedan skiljer det på pris också naturligtvis[emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan knappast kalla dom trånga.

Hoppsan dessa är visst trängre.

 

Du kan kolla i dessa länkar

 

B787-8 Norwegan

http://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php

 

B777-300ER Thai

http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/Thai_Airways_Boeing_777-300ER.php

 

Saknar sittmap till Thais B747 i original.

då alla kvarvarande 747-400 är ombyggda nya stolar år 2009-2012.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Norwegian blir också dyrare närmare avgång i turistklassen PE är det dock samma pris så vitt jag kunnat se. Men har du Bank Norwegian kort så blir bonusen 20 procent istället för 2. 

 

Fördelen med Norwegian för mig är att jag checkar in bagage hela vägen BKK- UME

Tja, det var ju flera tusen redan nu... PE Flex 6722 mot Eco+ för 4355 Hem. Men det kan vara datumen (December) som spökar.

 

Kan göra samma (väskan går hela vägen) med sas+Thai åxå

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Från början hade dom 18" 34" i ekonomi.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kolla i dessa länkar

 

B787-8 Norwegan

http://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php

 

B777-300ER Thai

http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/Thai_Airways_Boeing_777-300ER.php

 

Saknar sittmap till Thais B747 i original.

då alla kvarvarande 747-400 är ombyggda nya stolar år 2009-2012.

 

Hej!

Tack för info. Det var ju faktiskt en avsevärd skillnad till Thai:s klara fördel. Naturligtvis kostar det mer, det begriper jag också, men det var inte det jag frågade efter - det kan jag kolla själv, men detta var lite svårt för mej att hitta. Tack!  

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ju utresetiden på morgonen som jag retade mig lite på. Tar in på hotell nära suvan så blir det lite vettigare tider i alla fall.

 

Men det kanske blir tvärt om med ungar. Nu var ju snorungen bakom mig vaken hela flygningen och roade sig med att ömsom sparka i mitt ryggstöd, gallskrika eller blockera gången. Jag hade hellre sett att han sov hela vägen.

 

Men priset+direkt ARN-BKK är ju klart trevligt. Dom flyger inte över Ryssland eller Ukraina så det blir en liten omväg, lite längre tid - men det märkte jag inte nåt av.

 

Ta med egna hörlurar, mobiltelefonens funkar. Filt, kudde osv får man inte heller. Fast dom har jag inte behövt.

 

Vatten på flaska 4$ och öl 7$ (tar bara kort, ej kontanter) var väl smolket i bägaren. Vin eller sånt var över 10$ så priserna var inte gratis i alla fall, men dom kom på 3 röda när man beställt. Och jag sparade ett par tusen kronor på baggarna (med käk och bagage), gjorde väl av med under 200kr, så det blev ändå billigare.

 

Går att ladda med USB kontakt åxå, kan ju vara bra att veta om ungarna leker med mobilen och det tar slut på batteri. 220VAC har jag inte hittat än, tror det inte finns i apklass. Eller så har jag bara känt efter dåligt. Ids inte treva bland stolsgrannens ben heller :wink:

 

Trevlig resa, ta med kameran!

 

Tack!

Är det därför det tar längre tid för Norwegian att flyga?

:::

För att par år sedan flög jag och min svenska mamma med mina två barn med Thai, tror jag det var.

Barnen somnade precis innan vi skulle gå igenom säkerhetskontroll.

Det vill jag helst slippa uppleva igen - att bära två sovande barn igenom röntgen på flygplatsen mitt i natten. he he he

:::

Hade jag flugit utan barn hade jag nog valt att flyga så sent som möjligt för att kunna sova på flyget.

Men då hade jag nog inte valt direktflyg om det fanns billigare alternativ.

:::

 

 

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tack!

Är det därför det tar längre tid för Norwegian att flyga?

:::

För att par år sedan flög jag och min svenska mamma med mina två barn med Thai, tror jag det var.

Barnen somnade precis innan vi skulle gå igenom säkerhetskontroll.

Det vill jag helst slippa uppleva igen - att bära två sovande barn igenom röntgen på flygplatsen mitt i natten. he he he

:::

Hade jag flugit utan barn hade jag nog valt att flyga så sent som möjligt för att kunna sova på flyget.

Men då hade jag nog inte valt direktflyg om det fanns billigare alternativ.

:::

 

 

 

Mvh

Magrood

 

Som jag fattat det (och sett på rutten på infotainment) så flyger dom inte över Ryssland, och undviker nu åxå Ukraina så det blir längre sträcka - ja.

Sen hade vi motvind hem åxå (-190km/h som mest om jag inte fattade det hela fel) så hastigheten sjönk om man jämförde med groundspeed med nästan 200km/h vilket gör sitt till åxå.

 

Men var inte mycket sena i alla fall, hann ju sätta mig ner och pusta ut lite vid inrikesgaten i alla fall. Men det var inte så många minuter tillgodo.

 

Ang ungar så är jag ju egoist efter 12 timmar helvete med en vilding bakom mig som inte föräldrarna kunde hålla i schack. Försökte gjorde om ju, men det hjälpte föga.

Nästan bäst var det när han vägrade flytta på sig från gången för vagnen som dom skulle servera eller plocka upp skräp med.

 

Men, visst är det bökigt när dom somnar vart som helst. Hade en brorsdotter som somnade på snöskotern.. Hur fan man nu kan göra det. Den är ju varken tyst eller ger en vidare bra komfort (skakar och hoppar). Men det gick tydligen.

 

Jag uppskattar direktflyg då jag inte kan sova på plan, buss, bil, tåg (tja nån timme slumrade jag nog till på tåget, men inte var det mer). Så 35 timmar med Air China skulle nog ta knäcken på mig. Vågar ju inte somna på flygplatsen heller - vill ju inte missa flyget.

 

Men 6138 så tar jag mig till bkk och hem, det är när jag flexar som det drar iväg. Skall kolla om jag har lite points på norwegian som jag kan använda och sen ställa det mot nonkis samt att boka hemresan sen. 

 

Blir ju inte billigare att göra om jag gjorde nu, kom hem i dec 2014 efter 3 månader, och reste i slutet på jan igen, kom hem för nån vecka sen. Uppskattningsvis runt 16 kkr.

Då kan ju flex biljetterna vara billigare ändå. Och så kanske jag börjar uppskatta Thai igen, har inte testat dom till kambodja - men flygtiden 1:10 gör ju att jag skulle kunna stå hela vägen om det bara är billigt.

 

Dom där korta flygbytena när man landar inom EU är ju inte roliga. Passkontrollen kan ju ta sin lilla tid - så jag missade planet till ARN. Nu hade jag ju star alliance så det var bara kliva på nästa kärra.

 

Det om nåt kan ju vara en nackdel med Norwegian. Har dom strul med ett longhaul-plan så blir man sittande. Skulle inte förvåna mig om thai/star alliance kan lösa det med en ombokning (kanske inte direkt längre, men man kommer dit man ska ungefär rätt dag i alla fall).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood

Du har väl oinga småbarn.

Dom är väl lite äldre.

Kring 5 år.

Jag flög mycket med Nitt71 och Bob 2004 då han var i 7 års åldern.

Ett litet Nintendo spel löste det mesta.

Så en platta, eller bara spelen i stolsryggen så är barnen sysselsatta.

Dom somnar när dom är trötta.

Svåras var resan till Thailand som gick på eftermiddag/ kväll, Svensk tid

Thai landar i Bangkok, på sommaren vid 01 svensk tid

Hemresan var det lättare för honom att sova.

Starta i Bangkok ca: 20 landa på Kastrup 06 Svensktid.

Bob är i dag 18 år. Tiden går.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
UglyFarang

 

 

Förutom ev adapter så funkar det lika bra med 110, det är bara det att det tar dubbelt så lång tid att ladda, de flesta moderna PC/Smartphones har sånt inbyggt.

 

 

Beror väl på Amperé?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood

Du har väl oinga småbarn.

Dom är väl lite äldre.

Kring 5 år.

Jag flög mycket med Nitt71 och Bob 2004 då han var i 7 års åldern.

Ett litet Nintendo spel löste det mesta.

Så en platta, eller bara spelen i stolsryggen så är barnen sysselsatta.

Dom somnar när dom är trötta.

Svåras var resan till Thailand som gick på eftermiddag/ kväll, Svensk tid

Thai landar i Bangkok, på sommaren vid 01 svensk tid

Hemresan var det lättare för honom att sova.

Starta i Bangkok ca: 20 landa på Kastrup 06 Svensktid.

Bob är i dag 18 år. Tiden går.

 

He he he...

Jag upplever fortfarande att de är små trots att det äldsta barnet snart börjar förskoleklass.

 

Har tyvärr satt mig själv i stressframkallande situation med följande föreställningar:

1. Jag är nojig och är rädd att mina barn ska störa andra passagerare.

 

2. Jag vill helst inte mina barn ska glo för mycket på elektroniska skärm.

Men det råder undantag när vi reser. Och nu har jag även köpt lite fritid med extra speltid vid speciella tillfällen.

Normalt får de bara 30 min/dag att stirra på en fyrkantig elektronisk skärm. (Pojken har föreslagit att dela upp skärmen så den blir trekantig istället - för då kan kan glo på den längre.)

På morgonen kan de spela extra om de gör sig iordning snabbt och väntar på resten av familjen.

Och de kan jobba för extra speltid.

Plocka ut disken ger typ 2 poäng som motsvarar 4 minuters speltid.

 

På semester får de 1 timme per dag.

 

:::

Sen tror jag att det är stor skillnad när det gäller hur lätt flygresan upplevs

- om det är en vuxen som åker med två barn i 5 o 6 års åldern eller

- om det är 2 vuxna med 1 barn

- om det är 1 vuxen med en tonåring och 1 barn

plus vilken läggning varje barn har och jag och barnens pappa är inte kända för att vara lugna direkt... he he he. Så ni kan tänka er hur våra barn är.

 

:::

Som tur var så har pojken blivit mycket mycket lugnare under det senast halvåret (och jag själv med) :-)

 

 

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Nix, beror på spänningen som laddaren får.

 

Så du menar att det är Volt som avgör och Amperé har inte med saken att göra?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...