Jump to content
IGNORERAD

Resväskor


M33

Recommended Posts

Köp den lättaste, om man har rätt till 20Kg bagage så är det ju trist om en tredjedel (7kg) tas upp av den tomma väskan.

 

Jag reser oftast med en bag, typ dykbag, den väger mindre än 1 Kg tom, kan bäras som ryggsäck också, bagagevagnar finns ju på flygplatserna.

 

 

MVH Tommy

 

Ja på de jag tittar på nu så är det 4 hjul, 100 liter, 3,3kg eller 2 hjul, 87 liter och 4,5kg. Samma prisklass ungefär (skiljer 500kr)

Föredrar spinner men de verkar ju paja oftast så vi får se hur det blir. Samsonite Aeris se lite klumpig ut men får bra betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • M33

    15

  • Galten

    4

  • Sangwal

    4

  • borje222

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänk på att en lättviktsväska behöver vara full båda vägarna, lätt att den trycks sönder annars.

Min senaste väska är il-orange, kanske lite utstickande med bra, dels så ser man den direkt på bandet, sen så är den inte heller helt lätt att stjäla pga att den syns.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en American Tourister hårdplast, några år på nacken. 4 hjul, men än har dom inte lossnat. Några repor i plasten, övrigt inga roplem.

 

Hade gått efter dessa kreterierna:

 

Hårdplast

Lätt.

4 hjul, trevligt att "leda" väskan bredvid sig i köer osv.

Utstickande färg.

 

Kollar lite själv på nåt sånt här. Dock gillar jag inte dragkedjor.

 

Kanske den limegröna.

 

http://www.väskan.com/art/american-tourister-vivotec-70cm

Ändrades av THAISWEDE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en American Tourister hårdplast, några år på nacken. 4 hjul, men än har dom inte lossnat. Några repor i plasten, övrigt inga roplem.

 

Hade gått efter dessa kreterierna:

 

Hårdplast

Lätt.

4 hjul, trevligt att "leda" väskan bredvid sig i köer osv.

Utstickande färg.

 

Kollar lite själv på nåt sånt här. Dock gillar jag inte dragkedjor.

 

Kanske den limegröna.

 

http://www.väskan.com/art/american-tourister-vivotec-70cm

 

inte helt nöjd med min American Tourister så det blir ingen sån igen. Lånade morsans Samsonite när jag åkte senast och den var jäkligt bra.

Har kollat lite på denna som är hyfsat bra i pris

http://www.samsonite.se/engenero-spinner-75cm-green/produkt-sv.htm?or=0158055255

Link to comment
Dela på andra sajter

inte helt nöjd med min American Tourister så det blir ingen sån igen. Lånade morsans Samsonite när jag åkte senast och den var jäkligt bra.

Har kollat lite på denna som är hyfsat bra i pris

http://www.samsonite.se/engenero-spinner-75cm-green/produkt-sv.htm?or=0158055255

Vet inte om det skiljer så mycket på dom två märkena.

 

Efter en resa funkade inte mitt lås (3 "skivor"). Försäljaren var ganska säker på att det var nån med flugpapper på fingrarna som ville kolla i min väska och helt sonika slitit upp låset.

 

När jag lämnade in den för lagning byte försäljaren ut hela låset mot ett Samsonite-lås. Han sa att det var samma prylar i båda väskorna.

 

Så nu har jag en Samsonite istället för en AT! :good:

Ändrades av THAISWEDE
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli läge att köpa ny väska. Vad säger den samlade eliten inom resande om väskval. Kanske väskdängaren har koll på vilka väskor som är svårast att ha sönder?

 

Hittade detta när jag googlade lite och valet står just nu mellan "bäst i test" eller Samsonite, någon som har erfarenhet av Titan?

 

attachicon.gifväskor.png

köp en rulle sopsäckar duger åt dig :haha:  :haha: :haha:  :haha:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackan, jag har denna stekarväska liggandes som du kan få för en billig peng.

 

post-3290-0-47333700-1419189453_thumb.jp

 

post-3290-0-01526600-1419189455_thumb.jp

 

 

Tyvärr inga hjul men här finns lösningen på det!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den här funkar bra ja

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1419194000.428623.jpg

Enis

 

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den här funkar bra ja

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1419194000.428623.jpg

Enis

 

Rest ganska mycket på 80/90-talet med en dåtida kamrat...Mötte upp honom i Karachi, för första gången, då gemensamma vänner hade tipsat oss om att vi skulle på samma plan, han reste alltid med en plastkasse...Bert S. från Göteborg...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns resväskor i kolfiber?

Jag har sökt men bara hittat väskor som ser ut som kolfiber men inte är det

Skulle vara superbra pga vikt och hållbarhet men priset skulle nog tyvärr vara för högt.

Polycarbonate är hightech som material för resväskor,dom är väldigt lätta,tål väldigt mycket etc.

 

Inhandlade en brandgul (lätt att upptäcka på rullbandet mm) av märket high way, ultralight i Thailand för ett par års sedan och har för mig att den kostade 4000:- (bath) och vikten låg på ca:2kg, 4 hjul (360gr).

Den är väldigt smidig,man kan rulla fram den med handtaget när man står i incheckningskön / dra den med det utskjutande handtaget på 2 hjul om man går längre sträckor eller ställa den

på lågkant (90gr) om underlaget lutar.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Polycarbonate är hightech som material för resväskor,dom är väldigt lätta,tål väldigt mycket etc.

 

Inhandlade en brandgul (lätt att upptäcka på rullbandet mm) av märket high way, ultralight i Thailand för ett par års sedan och har för mig att den kostade 4000:- (bath) och vikten låg på ca:2kg, 4 hjul (360gr).

Den är väldigt smidig,man kan rulla fram den med handtaget när man står i incheckningskön / dra den med det utskjutande handtaget på 2 hjul om man går längre sträckor eller ställa den

på lågkant (90gr) om underlaget lutar.

Väldig bra vikt får jag säga allt under 4 kg är ok och tålig också för icke märkesbög :good:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den här funkar bra ja

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1419194000.428623.jpg

Enis

Tyvärr så blir man inspekterad lite extra i tullen när man reser så. Har en bekant som åkte 3 veckor till New York / Miami / Hawaii med en plastpåse som handbagage  - han blev väldigt utfrågad i USA. (inget incheckat bagage)

Ändrades av mackan33
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde Mackan 33 var stekare men nu framgår det ju att han bara låtsas steker...

Riktiga stekare slänger väskan efter en resa och köper en ny inför nästa resa. :dirol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalité på väskor handlar ju lite om hur mycket de används, för en som åker 2 gånger om året till Thailand och sedan sitter pall i någon ris eller fiskeby behövs knappast en dyr Samsonite eller Rimowa väska. Där funkar Jula och Clas Ohlson bra.

 

Själv har jag snittat mellan 100-150 resdagar per år de senaste 15 åren, med flyg, bil, buss, tåg, båt och då känns det bättre att inte behöva byta väska 3 gånger om året. Räknar jag sen på vad mina två Samsonite väskor kostat totalt så är det runt 8000 battingar-och då har jag ändå fått båda två utbytta under tiden-de ena gratis och den andra mot 300 kronor i "Slitage" så total summan för väskorna är fortfarande väldigt låg utslaget på antal resdagar.

 

Köpte några biliga väskor i början men kasserade dem snart-att dra en väska efter sig genom Arlanda vars hjul låter som om man plågar en katt i falsett är inte roligt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvalité på väskor handlar ju lite om hur mycket de används, för en som åker 2 gånger om året till Thailand och sedan sitter pall i någon ris eller fiskeby behövs knappast en dyr Samsonite eller Rimowa väska. Där funkar Jula och Clas Ohlson bra.

 

Själv har jag snittat mellan 100-150 resdagar per år de senaste 15 åren, med flyg, bil, buss, tåg, båt och då känns det bättre att inte behöva byta väska 3 gånger om året. Räknar jag sen på vad mina två Samsonite väskor kostat totalt så är det runt 8000 battingar-och då har jag ändå fått båda två utbytta under tiden-de ena gratis och den andra mot 300 kronor i "Slitage" så total summan för väskorna är fortfarande väldigt låg utslaget på antal resdagar.

 

Köpte några biliga väskor i början men kasserade dem snart-att dra en väska efter sig genom Arlanda vars hjul låter som om man plågar en katt i falsett är inte roligt...

 

Även Sankt Erikshjälpen, Röda korsett och andra loppmarknader går bra, bara väskan är billig och någolunda lätt och sedan alltid 2 små spännband runt varje väska.

Vet inte vilken som är bäst i test :wink:

post-3132-0-66628200-1419233806_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så blir man inspekterad lite extra i tullen när man reser så. Har en bekant som åkte 3 veckor till New York / Miami / Hawaii med en plastpåse som handbagage  - han blev väldigt utfrågad i USA. (inget incheckat bagage)

 

detta har drabbat mig i san francisco men bara 1 gång,  och det var ganska ofta jag reste med konsumkassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har under snart 20 års kringflackande kört med Samsonite "Medelhårda" väskor. Tygklädda men ändå som hårda väskor. Fått både handbagageväskan och incheckningsväskan utbytta under tiden av olika flygbolag efter att de på ett eller anats sätt förstört dem. 

 

Sist för en 4-5 år sedan, stod på arlanda och när väskan kom på bandet var en "stödbenet" i plast sönder, gick bort till disken och fick fylla i en skadeanmälan sen kom damen med en helt ny likadan samsonite väska som jag kunde flytta över mina prylar till.

 

Så i princip kan man säga att Samsonite har livstidsgaranti...

 

...och i januari i år så dök väskan upp med ena hjulparet löst på bandet vid Suvvan efter en flygning från Yangoon till Bangkok. Gick bort till Thai´s bagageservice och fick en skadeanmälan. Eftersom jag skulle flyga vidare 2 dagar senare så fick jag besked om att skicka in skadeanmälan till Thai i Sverige och få det fixat här istället för i Thailand.

 

Sagt och gjort, de erbjöd mig en sådan här i utbyte:

 

post-3473-0-40311300-1427274913_thumb.jp

 

Den som var sönder var modellen med två hjul, upright tror jag de kallas men de tillverkas inte längre och att ha en väska med 4 hjul som sitter så pass oskyddat är inget jag ville ha.

 

Efter lite diskuterande med företaget som skulle leverera utbytesväskan kom vi fram till en sådan här skulle passa mig bättre:

 

post-3473-0-00742200-1427275029_thumb.jp

 

Den är aningen större, 0.9 kilo tyngre men ack så mycket tåligare. 200 kronor fick jag lägga i mellanskillnad vilket var helt okej. Lagom sitthöjd på den också. Vikten spelar inte så stor roll numera när de flesta bolag erbjuder 30 kilo incheckat bagage.

 

Får bara hoppas den anländer i tid innan jag åker iväg den 7/4...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är grym  :good:

Den är nog bra Gumman köpte en billig på Biltema 450 Sek  Använt en gång hittills Kan köpa 9 till för fyra tusen Antar att det är Bhat efter som jag såg en annons på nätet 10 000 men det var bra rabatt på det Ni som är i LOS har säkert fått upp annonsen

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i januari i år så dök väskan upp med ena hjulparet löst på bandet vid Suvvan efter en flygning från Yangoon till Bangkok. Gick bort till Thai´s bagageservice och fick en skadeanmälan. Eftersom jag skulle flyga vidare 2 dagar senare så fick jag besked om att skicka in skadeanmälan till Thai i Sverige och få det fixat här istället för i Thailand.

 

Sagt och gjort, de erbjöd mig en sådan här i utbyte:

 

attachicon.gifsams7149_01.jpg

 

Den som var sönder var modellen med två hjul, upright tror jag de kallas men de tillverkas inte längre och att ha en väska med 4 hjul som sitter så pass oskyddat är inget jag ville ha.

 

Efter lite diskuterande med företaget som skulle leverera utbytesväskan kom vi fram till en sådan här skulle passa mig bättre:

 

attachicon.gifsams4266_01.jpg

 

Den är aningen större, 0.9 kilo tyngre men ack så mycket tåligare. 200 kronor fick jag lägga i mellanskillnad vilket var helt okej. Lagom sitthöjd på den också. Vikten spelar inte så stor roll numera när de flesta bolag erbjuder 30 kilo incheckat bagage.

 

Får bara hoppas den anländer i tid innan jag åker iväg den 7/4...

 

Jag fick en likadan på Arlanda direkt i handen när jag fick ett hjul på min 20 år gamla Samsonite Oyster sönderslaget på en flygning från Island förra året

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...