Jump to content
IGNORERAD

Mordförsök på tysk i Udon - Ungdomar ville rekonstruera Koh Tao-morden


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu är det dock mindre än 7% av svenskar som har en privat sjukvårdsförsäkring, och då pratar vi vuxna(källa: Sifo). (http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forsakring/privata-sjukvardsforsakringar-okar-kraftigt-i-sverige_3285496.svd

 

Men det kvittar i denna diskussion, att leva i Thailand med barn i skola, i bostad, ett fordon och försäkringar för en femtedel eller en tiondel av det kostar att leva i Sverige är en trollkonst som jag aldrig hört någon lyckats med, så än en gång, hur gör du för att lyckas med detta?

Har sagt det förut, men säger det igen, det är skillnad på att överleva och att leva. Jag skulle inte på långa vägar klara mig med en svensk normalpension, låt säga att kursen skulle vara 1-4, utan att gå ner i kvalitet ganska rejält och då har inte junior börjat riktig skola ännu, som dagis betraktat duger risbyns nivå gott!

Generellt sett får man mer, dock inte alltid kvlitativt samma saker för sin surt intjänade pension här, men, då ska man ha tur med saker o ting samt en hygglig hälsa!

 

Normal svensk pension i mina ögon är runt 15 000 före skatt (egenpensioner icke inräknade). har man en hygglig koll på slantarna gissar jag att en familj, två personer, inga barn, lever gott på SEK 20 000 netto i månaden, men har man barn förslår det inte länge!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    14

  • Tamdai

    10

  • Baa

    8

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När jag bodde i Arvidsjaur så nog tusan låste jag alltid bilen när jag lämnade den, även om det bara var för en kort stund. Gick jag 200 m till Lill-ICA för att köpa mjölk och en korvbit så låste jag dörren till huset. Men det är annorlunda vid Himmelska fridens torg i Holmsund ser jag. :wink:

Fritz..

Vid den Himmelska fridens torg vistas jag nästan aldrig numera.

 

vågar inte det.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visade artikeln för frugan som snabbt konstaterade, där ser du, du får aldrig gå ut själv i Udon Thain igen, att man aldrig lär sig när man ska hålla käften. :)

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion om säkerhet...

 

Mitt överlägset enklaste tips är att inte demonstrera sitt eventuella välstånd utan att ligga lågt.

 

Ett av skälen till att jag föredrar condo framför hus är säkerheten. (Det andra är att jag kan äga i eget namn - också en form av försäkring.) I condo kan man stänga vatten och el och dra iväg hur länge som helst (om alla räkningar betalas i förskott), utan minsta oro för någonting, förutsatt att man som i vårt hus har kortläsare på dörren in till hissarna och 24 timmars övervakning. Ett redigt brandsäkert kassaskåp för värdesaker kompletterar. Visst, för en duktig tjuv är skåpet inget oöverstigligt hinder, men man får väga vad det kostar och smakar för tjuven. Brandsäkerhet för dokument och eventuella kontanter är också ett plus.

 

När det gäller thailändska hus tror jag många missar den lättaste vägen in. Galler för dörren och fönstren, jo visst, det stoppar ju den vägen. Men tänk på den del av taket som sticker ut över väggen! Den är oftast gjord av ytterst klent material, papp nästan. Det räcker nästan med matbestick för att bryta sig igenom. Sedan är man över murkrönet och har i bästa fall bara 6 mm gipsskiva mellan sig själv och det man eventuellt vill stjäla. Kanske lite krångligt, men lättare än att bryta sig in igenom rejäla järngaller, om ägaren nu brytt sig om att installera sådana. Det buller man orsakar är nog också värre om man bryter upp järngaller. Så om ingen är hemma är det rena promenaden över taket.

 

Som andra åtgärd efter kassaskåpet, om jag bodde i hus, vore ett larm. Då vi bodde i hus med familjen brydde vi oss inte om det. Men om det vore aktuellt så skulle det vara ett som ger fjärrlarm till vaktbolag (finns det i Thailand?) och till den egna telefonen. Sirener skrämmer kanske tjuven, särskilt om det är en högljudd skrika, men att grannar skulle rusa till undsättning kan man nog knappast räkna med. Men ett rejält skådespel med oljud och massor av ljus bör utbryta vid larm i alla fall. Larmet skulle då ha IR detektorer också på vinden! Den tjuv som sticker upp nyllet där och omedelbart möts av en larmsiren  väljer kanske att retirera medans tid är.

 

Nästa steg är väl taggtråd och elstängsel, blodhundar och S&W Magnum 500 under huvudkudden, men då har man nog passerat paranoians gräns och då är det knappast kul längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, nu måste jag protestera lite, förmodligen lite olika men att kateegoriskt påsta att cancerpatienter inte får snar behandling stämmer föga i min uppfattning.

En av mina vänner som var i Thailand en längre period upptäckte orosmoln i att han fick blod i avföringen, åkte hem direkt, medio oktober, in till Karolinska på undersökning, massa röntgen av olika slag och fick diagnosen, tjock eller ändtarmscanser (vet inte skillnaden) en vecka senare efter vissa förberedelser började cellgift o strålning som fortgick i cirka 2 veckor, Hem o vila upp sig för ytterligare kontroller den 1 dec då även datum för operation kommer att bestämmas, så att man inte får vård vid behov tycker inte jag stämmer!

 

Ursäkta OT men då måste nog jag protestera också. Enligt Socialstyrelsen är väntetiden i snitt 52 dagar för tjocktarmscancer och 65 dagar för ändtarmcancer. I min värld är det en extremt lång väntan och anledningen till att jag anser att privat sjukvårdsförsäkring är nödvändigt i Sverige.

post-3106-0-86767700-1416567431.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Har på senare år sett en del thaikillar i byn som tittar efter mig på ett sätt som gör att jag förstår att de inte kommer att bli mina bästa vänner. Nu har jag tur med en by på ca 5000 invånare och en svåger som är lagen i byn men det är väl kanske inte alla som känner till. Har också många som jag betraktar som goda vänner men de flesta av dem har någon koppling till familjen. Ser inte fram mot att råka i bråk med en Thai även om de normalt inte är mycket mer än en halv Fredman så får de ju inte förlora ansiktet med att ta stryk. Vore inte så kul att gå och vänta på någon ska ge tillbaka bakifrån med ett järnrör.

 

Berättade historien för frugan som bara skakade på huvudet. Jag fick ju såklart ännu en anledning till att tillbringa mindre tid i byn och mer i fiskebyn så det är som de säger även om det är syniskt i detta fall "inget ont som inte har något gott med sig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det dock mindre än 7% av svenskar som har en privat sjukvårdsförsäkring, och då pratar vi vuxna(källa: Sifo). (http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forsakring/privata-sjukvardsforsakringar-okar-kraftigt-i-sverige_3285496.svd

 

Men det kvittar i denna diskussion, att leva i Thailand med barn i skola, i bostad, ett fordon och försäkringar för en femtedel eller en tiondel av det kostar att leva i Sverige är en trollkonst som jag aldrig hört någon lyckats med, så än en gång, hur gör du för att lyckas med detta?

 

Ungefär 70 milj thailändare verkar ju klara det med tanke på att genomsnittsinkomsten är drygt 13 000 baht per månad?

 

Visst förstår jag att det inte är något roligt liv som farang att (över)leva på 13 000 baht i månaden men många faranger verkar ha en avsevärt högre levnadsstandard än i Sverige. T ex fina hus, hemmafru och ny bil trots att de lever på en relativt låg pension. Tyvärr verkar de inte uppskatta det efter ett tag utan tycker bara att allt är dyrt i Thailand.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag inte Thailand blivit så mycket farligare de senaste 20 åren, varken för thailändare eller Faranger, även om det nog sakta men säkert går åt fel håll; lyckligtvis för sakta dock för att kunna säga att "det blivit värre de senaste åren". Man hör ofta folk säga hur allt blir sämre och värre men har inte folk alltid sagt det, oavsett om de är i Tomelilla, Mukdahan eller Barcelona? Det ständigt ökande nyhetsflödet från gammelmedia och sociala media samt många thailändares förkärlek till snaskiga och snuskiga historier gör nog att bilden framstår som betydligt värre än vad den faktiskt är.

 

Med det sagt vill jag ändå påstå att risken för oprovocerat våld säkert är större i Thailand än i Sverige, om än förmodligen inte för svenskar. Mängden av "aggressiva" droger är betydligt högre, andelen psykiskt sjuka helt utan behandling är betydligt högre och antalet personer helt utan mål, mening och medel i livet är också betydligt högre i Thailand.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär 70 milj thailändare verkar ju klara det med tanke på att genomsnittsinkomsten är drygt 13 000 baht per månad?

 

Visst förstår jag att det inte är något roligt liv som farang att (över)leva på 13 000 baht i månaden men många faranger verkar ha en avsevärt högre levnadsstandard än i Sverige. T ex fina hus, hemmafru och ny bil trots att de lever på en relativt låg pension. Tyvärr verkar de inte uppskatta det efter ett tag utan tycker bara att allt är dyrt i Thailand.

 

/Krille

 

Det här med hur mycket pengar som behövs för att leva i Thailand är ett intressant ämne som aldrig kan diskuteras för mycket.

 

När jag flyttade hit 98 så hade jag en låg traineelön från Sverige och frugan, som då var flickvän, studerade. En liten 1:a, telefon samt försäkring stod företaget för och jag hade runt 50,000 Baht ut varje månad och vi lyckades ändå spara 10-20,000 Baht varje månad. Nu är dock situationen en annan och 50,000 Baht/månad täcker inte ens dotterns skola och med högre inkomst har givetvis lite dyrare vanor lagts till i form av resor, bättre mat mm. Vår månadsbudget, inkluderat skolavgifter, resor och pensionssparande, är klart högre än mina kompisars i Sverige men då unnar vi oss ju också saker som de sällan kan göra.

 

Den dagen Dotter Atom är gammal nog för att flytta utomlands för vidare studier är jag säker på att jag och frugan skulle klara oss på 50,000 Baht/månad, i dagens prisläge, hemma i byn. Det förutsätter dock att jag slutar snusa för där ryker 10,000 Baht/månad, att vi aldrig vill resa till Sverige, att vi slutar med dyr importerad mat och att vi inte blir allvarligt sjuka.

 

Jag har nog kommit till ett stadie där jag inte älskar Thailand tillräckligt mycket för att gladeligen ta vad som erbjuds och göra vad som helst för att vara kvar. Jag vill ha en standard, alltså inte bara sol och bad, som är bättre än vad jag skulle haft i Sverige och då är inte Thailand så billigt längre. Det är tveklöst billigare än Sverige, om dyra skolavgifter räknas bor,t men det är inte en faktor 5 eller 10, snarare en faktor 2.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Visade artikeln för frugan som snabbt konstaterade, där ser du, du får aldrig gå ut själv i Udon Thain igen, att man aldrig lär sig när man ska hålla käften. :)

/Martin

Du får väl hänga på "gubben Baa" som vanligt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär 70 milj thailändare verkar ju klara det med tanke på att genomsnittsinkomsten är drygt 13 000 baht per månad?

 

Visst förstår jag att det inte är något roligt liv som farang att (över)leva på 13 000 baht i månaden men många faranger verkar ha en avsevärt högre levnadsstandard än i Sverige. T ex fina hus, hemmafru och ny bil trots att de lever på en relativt låg pension. Tyvärr verkar de inte uppskatta det efter ett tag utan tycker bara att allt är dyrt i Thailand.

 

/Krille

 

Om du är lite rädd för att som pensionär bli sjuk så kolla gärna upp vad sjukförsäkringen(om man ens kan få en) kostar.

 

Och ännu en gång, hur lyckas du ha boendekostnader för ca 3000 baht per månad, jag vill verkligen veta då jag då skulle spara ca 20 000 per månad, tack på förhand.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu en gång, hur lyckas du ha boendekostnader för ca 3000 baht per månad, jag vill verkligen veta då jag då skulle spara ca 20 000 per månad, tack på förhand

 

Vad du går på , driftkostnad på vårat hus per månad är:

 

El          850,-

vatten       5,- (har egen brunn) men betalar en avgift för att ha en anslutning ifall

sopor    159,-

bensin för gräsklippare ?

skatt        5,- per år

 

Så om du har 20.000 per månad skyll dej själv eller kanske grattis för att

 

leva i ett "mansion"

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är lite rädd för att som pensionär bli sjuk så kolla gärna upp vad sjukförsäkringen(om man ens kan få en) kostar.

 

Och ännu en gång, hur lyckas du ha boendekostnader för ca 3000 baht per månad, jag vill verkligen veta då jag då skulle spara ca 20 000 per månad, tack på förhand.

 

Du har alltså rena driftskostnader (d v s el, vatten och sopor) på 23 000 baht/mån för ert boende? Hur lyckas ni med det?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med hur mycket pengar som behövs för att leva i Thailand är ett intressant ämne som aldrig kan diskuteras för mycket.

 

När jag flyttade hit 98 så hade jag en låg traineelön från Sverige och frugan, som då var flickvän, studerade. En liten 1:a, telefon samt försäkring stod företaget för och jag hade runt 50,000 Baht ut varje månad och vi lyckades ändå spara 10-20,000 Baht varje månad. Nu är dock situationen en annan och 50,000 Baht/månad täcker inte ens dotterns skola och med högre inkomst har givetvis lite dyrare vanor lagts till i form av resor, bättre mat mm. Vår månadsbudget, inkluderat skolavgifter, resor och pensionssparande, är klart högre än mina kompisars i Sverige men då unnar vi oss ju också saker som de sällan kan göra.

 

Den dagen Dotter Atom är gammal nog för att flytta utomlands för vidare studier är jag säker på att jag och frugan skulle klara oss på 50,000 Baht/månad, i dagens prisläge, hemma i byn. Det förutsätter dock att jag slutar snusa för där ryker 10,000 Baht/månad, att vi aldrig vill resa till Sverige, att vi slutar med dyr importerad mat och att vi inte blir allvarligt sjuka.

 

Jag har nog kommit till ett stadie där jag inte älskar Thailand tillräckligt mycket för att gladeligen ta vad som erbjuds och göra vad som helst för att vara kvar. Jag vill ha en standard, alltså inte bara sol och bad, som är bättre än vad jag skulle haft i Sverige och då är inte Thailand så billigt längre. Det är tveklöst billigare än Sverige, om dyra skolavgifter räknas bor,t men det är inte en faktor 5 eller 10, snarare en faktor 2.  

 

Visst är det så och jag förstår också att Thailand blir dyrt om man har dyra vanor och t ex vill ha dottern på privatskola för över 50 000 baht per månad. På samma sätt så finns det inte så många i Sverige som har råd att skicka sina barn på privatskola för över 10 000 kr i månaden. 

 

För att "stå ut" med ett liv i Thailand räknar även jag med en faktor 2. Det beror nog mest på att jag skulle vilja ha avsevärt högre standard för att kunna tänka mig ett liv i Thailand med alla de nackdelar det innebär. Skulle jag däremot nöja mig med en relativt enkel standard räknar jag med en faktor 3-5 beroende på var jag bosätter mig.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag inte Thailand blivit så mycket farligare de senaste 20 åren, varken för thailändare eller Faranger, även om det nog sakta men säkert går åt fel håll; lyckligtvis för sakta dock för att kunna säga att "det blivit värre de senaste åren". Man hör ofta folk säga hur allt blir sämre och värre men har inte folk alltid sagt det, oavsett om de är i Tomelilla, Mukdahan eller Barcelona? Det ständigt ökande nyhetsflödet från gammelmedia och sociala media samt många thailändares förkärlek till snaskiga och snuskiga historier gör nog att bilden framstår som betydligt värre än vad den faktiskt är.

 

Med det sagt vill jag ändå påstå att risken för oprovocerat våld säkert är större i Thailand än i Sverige, om än förmodligen inte för svenskar. Mängden av "aggressiva" droger är betydligt högre, andelen psykiskt sjuka helt utan behandling är betydligt högre och antalet personer helt utan mål, mening och medel i livet är också betydligt högre i Thailand.    

Får man bara bort juntan kommer det väl att lösa sig och bli paradiset igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man bara bort juntan kommer det väl att lösa sig och bli paradiset igen?

Absolut, sedan är det bara att se till att MPR medlemmarna får tillsätta sina fiktiva parlamentsledamöter.

Jäklar vilket drag det skulle bli och va många pannben det skulle knackas!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du går på , driftkostnad på vårat hus per månad är:

 

El          850,-

vatten       5,- (har egen brunn) men betalar en avgift för att ha en anslutning ifall

sopor    159,-

bensin för gräsklippare ?

skatt        5,- per år

 

Så om du har 20.000 per månad skyll dej själv eller kanske grattis för att

 

leva i ett "mansion"

 

Kul att några har så låga kostnader!

 

Mina är, El ca 5-7000 per månad, har många barn.

Vatten ca 4-6000, har i.o.f en pool.

Avgift för vakter i området och gaturengöring samt soptömning(sker varannan dag) 2400.

KabelTV ca 1200 per månad

Data-anslutning 600 (snabb)

Snittunderhåll, målning förbättring etc, var förra året ca 25000 baht.

 

Och sedan en liten muta till farbror polis för att de kollar allt var fjärde timma dygnet runt(alla i området betalar samma) 600 i månaden.

 

Som någon skrev, 850 i månaden finns inte på kartan där vi har vårt hus, inte för någon.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att några har så låga kostnader!

Mina är, El ca 5-7000 per månad, har många barn.

Vatten ca 4-6000, har i.o.f en pool.

Avgift för vakter i området och gaturengöring samt soptömning(sker varannan dag) 2400.

KabelTV ca 1200 per månad

Data-anslutning 600 (snabb)

Snittunderhåll, målning förbättring etc, var förra året ca 25000 baht.

Och sedan en liten muta till farbror polis för att de kollar allt var fjärde timma dygnet runt(alla i området betalar samma) 600 i månaden.

Som någon skrev, 850 i månaden finns inte på kartan där vi har vårt hus, inte för någon.

Bock[emoji1] [emoji1] [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har inte heller mer än 1000 bath/mån för vårt hus inkl el för svärmors hus men har då inte räknat med kostnader för ev underhåll av huset.

 

Har inga skulder på huset och ingen AC men flyttar vi dit pemanent så kommer internet och TV kostnader öka på månadspengen

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så och jag förstår också att Thailand blir dyrt om man har dyra vanor och t ex vill ha dottern på privatskola för över 50 000 baht per månad. På samma sätt så finns det inte så många i Sverige som har råd att skicka sina barn på privatskola för över 10 000 kr i månaden. 

 

För att "stå ut" med ett liv i Thailand räknar även jag med en faktor 2. Det beror nog mest på att jag skulle vilja ha avsevärt högre standard för att kunna tänka mig ett liv i Thailand med alla de nackdelar det innebär. Skulle jag däremot nöja mig med en relativt enkel standard räknar jag med en faktor 3-5 beroende på var jag bosätter mig.

 

/Krille

 

Om man som jag verkligen avskyr kyla samt värderar vardagslyxen att kunna gå ut och käka när man känner för det så känns Thailand som ett bra alternativ, så jag behöver inte muta mig själv för att stanna kvar. Jag har aldrig varit intresserad av kapitalvaror, klarar mig bra på enbart thailändsk mat osv så den dagen dottern är utflugen så kan vi nog leva relativt billigt, om vi behöver det. Jag förstår därför svenska pensionärer som väljer Thailand; så länge man huvudsakligen nöjer sig med Thaiproducerade varor och tjänster så lever du ett betydligt behagligare liv i Thailand än i Sverige på samma fasta peng.

 

Jag behöver dock fortfarande tjäna pengar i några år till samt har barn i skolåldern och då är givetvis inte Thailand helt idealiskt. Mitt minimumkrav är att vår dotter ska få en bättre utbildning än i Sverige vilket innebär att jag behöver tjäna bra vilket ger att jag måste ha ett jobb som jag inte nödvändigtvis vill ha vilket i sin tur leder till att jag känner att jag måste ha en hög levnadsstandard för att det ska vara värt det.

 

Jag älskar Sverige och fick jag inte minst 2 sommarveckor varje år så skulle jag lida. Att bo i Sverige för gott är dock inget jag någonsin saknat sedan jag lämnade och även om jag gärna skulle bo ett år eller två i Sverige så känns en "bosättning" i Sverige inte som något önskvärt alternativ.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att några har så låga kostnader!

 

Mina är, El ca 5-7000 per månad, har många barn.

Vatten ca 4-6000, har i.o.f en pool.

Avgift för vakter i området och gaturengöring samt soptömning(sker varannan dag) 2400.

KabelTV ca 1200 per månad

Data-anslutning 600 (snabb)

Snittunderhåll, målning förbättring etc, var förra året ca 25000 baht.

 

Och sedan en liten muta till farbror polis för att de kollar allt var fjärde timma dygnet runt(alla i området betalar samma) 600 i månaden.

 

Som någon skrev, 850 i månaden finns inte på kartan där vi har vårt hus, inte för någon.

 

Allt är som sagt en fråga om standard. Du kan ha samma kostnad i kronor i Sverige om du har många barn, bor i ett stort hus med hög elförbrukning, har pool, betalar ett privat vaktbolag, räknar med underhåll o s v. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina är, El ca 5-7000 per månad, har många barn.

 

Går barnen på el ????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...