Jump to content
IGNORERAD

Juntans första korruptions skandal.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Efter som det är militärdiktatur som råder lär inte mycket hända, det är ju olagligt att kritisera juntan som styr landet, juntan har ju dessutom full kontroll över alla myndigheter i landet inklusive domstolarna, Gen Prayuth själv innehar ju 15 höga tjänster.

 

Så det enda som förmodligen kommer att inträffa är väl att dom som rotar i detta kommer att hotas och då upphöra med detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, nu har ju kritiken faktiskt redan framförts och saken verkar ju faktiskt diskuteras ganska allmänt i diverse thailändska media, så juntans kontroll verkar ju inte vara direkt järnhård.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    9

  • Tallviking

    5

  • janne_h

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hm, nu har ju kritiken faktiskt redan framförts och saken verkar ju faktiskt diskuteras ganska allmänt i diverse thailändska media, så juntans kontroll verkar ju inte vara direkt järnhård.

Kontrollen ar nog ganska stenhard, men eftersom detta redan hade lackt ut skulle det med storsta sannolikhet fororsaka en jatteforlust i trovardighet att lagga pa locket, gissar att man maste ta tag i detta ganska sa resolut eljest dyker nog meningsmotstandarna upp med stora rubriker!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollen ar nog ganska stenhard, men eftersom detta redan hade lackt ut skulle det med storsta sannolikhet fororsaka en jatteforlust i trovardighet att lagga pa locket, gissar att man maste ta tag i detta ganska sa resolut eljest dyker nog meningsmotstandarna upp med stora rubriker!

Verkar inte som thailändska media känner sig alltför hotade av den stenhårda kontrollen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är givetvis pinsamt för militärregeringen! Dom står med brallorna nere när dom inte lyckats utrota korruptionen som pågår mitt framför näsan på dom. Om dom håller stilen tror jag, och hoppas, att vi kommer att se några huvuden rulla offentligt. Är dom smarta kan dom vända detta till ett plus. Dom kan säga: "där ser ni hur allvarligt problemet är - vi blev också lurade (alternativt vi hade också rötägg inom våra led) men nu har vi rensat här också och kommer att gå vidare på samma sätt överallt". Nyckeln är att alltid gå från ord till handling med minsta dröjsmål. Lite pikant detta, det skall bli kul att se hur det slutar.

 

Vi kan också konstatera, som några gjort ovan, att juntan definitivt tolererar rättvis kritik - som detta självfallet är. Man måste minnas vad dom sagt om censuren. Det är falsk propaganda dom är sura på. Saker som kan destabilisera och förvirra. Ja, och LM prylar då, förstås. Kritik mot diktatur och juntan finns ju i tidningarna varje dag och ingen journalist har blivit inburad för sådant, det är jag nästan säker på för då skulle jag läst om det på MPR. Garanterat. Porrsurfning tror jag också ni kan hållas med om ni har lust, det ligger nog långt utanför fokus för juntan. (Det var väl förresten sådant dom sysslade med i parlamentet under pågående session under förra styret om jag inte minns fel.)

 

Att priset på mikrofonerna droppar med cirka en tredjedel så fort detta hamnade i fokus tror jag vi kan använda till att ungefär räkna ut vilka summor det handlar om. Leverantören har tredubblat normalpriset. Sedan har en tredjedel gått till mutor och en tredjedel har varit överpris i leverantörens egen ficka. Det är således överpriset som leverantören nu erbjuder sig att lämna tillbaks när han är avslöjad. Mutan är svårare att lämna igen eftersom han inte längre disponerar dom pengarna.

 

Siffrorna ligger också i linje med dom uppskattningar som jag har hört om hur stor del av skatterna som "normalt" har försvunnit i korruption vid offentliga upphandlingar, cirka 30-50% används till det verkliga syftet, resten läcker ut. (Nej, jag har ingen länk, det är hörsägen och det medges.) Som skattebetalare i Thailand blir man förbannad och less på att betala skatt. Jag skulle gissa att detta går på ren rutin i offentliga upphandlingar. Man gör som man alltid gjort, systemet är grundligt murat och tar tid att bryta ner. Den här mikrofonhistorien och de andra prylarna som köpts till överpris kanske kan röra om i det där och få folk att förstå att man menar allvar med korruptionsbekämpningen, om dom inte fattat det tidigare.

Bra inlägg men väldigt långt.Jag hoppas som dig att det verkligen händer nåt nu.

Det skulle kännas bra i hela kroppen för jag tror att korruptionen är Thailands enskilt

största problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte som thailändska media känner sig alltför hotade av den stenhårda kontrollen. 

 

Djävulens advokat ser det inte så!

 

Märkväl att han inte tar ställning, hehe, not.

 

Han  är bara en fristående thaksinlower.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Djävulens advokat ser det inte så!

 

Märkväl att han inte tar ställning, hehe, not.

 

Han  är bara en fristående thaksinlower.

Hej

 

Självklart har organisationer som FN, Amnesty, Human Right Watch och Reporters Without Borders rätt när dom kritiserar militärjuntan i Thailand för dess hårda censur och indragna yttrandefrihet

 

Den flitiga användningen av LM-lagarna och gripandet av folk för "frivillig attityd korrigering" på hemlig militärbas på obestämd tid är väl inte heller några tecken på åsiktsfrihet och öppenhet ifrån juntans sida ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Självklart har organisationer som FN, Amnesty, Human Right Watch och Reporters Without Borders rätt när dom kritiserar militärjuntan i Thailand för dess hårda censur och indragna yttrandefrihet

Den flitiga användningen av LM-lagarna och gripandet av folk för "frivillig attityd korrigering" på hemlig militärbas på obestämd tid är väl inte heller några tecken på åsiktsfrihet och öppenhet ifrån juntans sida ?

Med vänlig hälsning isan lover

Juntan kan ju alltid använda sig av ett uttryck som du försvarat många gånger.

"UN is not my father "

Ha ihjäl 2800 går tydligen bra för dig utan rättegång.

Kan du ta exempel på en demokratisk stat som utövar liknande åtgärder på sina medborgare utan rättegång?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart har organisationer som FN, Amnesty, Human Right Watch och Reporters Without Borders rätt när dom kritiserar militärjuntan i Thailand för dess hårda censur och indragna yttrandefrihet

 

Den flitiga användningen av LM-lagarna och gripandet av folk för "frivillig attityd korrigering" på hemlig militärbas på obestämd tid är väl inte heller några tecken på åsiktsfrihet och öppenhet ifrån juntans sida ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu är det väl så att Yingluck och andra Thaksinregeringar mycket väl skulle kunna tagit bort dessa LM-lagar. Nu valde man att inte göra det och därmed torde dom väl enligt känt resonemang vara "demokratiska"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Efter som det är militärdiktatur som råder lär inte mycket hända, det är ju olagligt att kritisera juntan som styr landet, juntan har ju dessutom full kontroll över alla myndigheter i landet inklusive domstolarna, Gen Prayuth själv innehar ju 15 höga tjänster.

 

Så det enda som förmodligen kommer att inträffa är väl att dom som rotar i detta kommer att hotas och då upphöra med detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det blir lite motsägelsefullt när du själv startar tråden och länkar till thailands största engelskspråkiga tidnings rapport om korruptions skandalen och sedan i detta inlägg förklarar att inget kommer att hända då det är förbjudet att kritisera juntan, är det inte just det som Bangkok Post gör?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Juntan kan ju alltid använda sig av ett uttryck som du försvarat många gånger.

"UN is not my father "

Ha ihjäl 2800 går tydligen bra för dig utan rättegång.

Kan du ta exempel på en demokratisk stat som utövar liknande åtgärder på sina medborgare utan rättegång?

Hej

 

Kan inte se att dessa påståenden ifrån din sida gör att diktaturen, förtrycket och dom brott mot mänskliga rättigheterna som den nuvarande militärjuntan står för kommer i en bättre dager på något sätt.

 

Jag vidhåller att kritiken ifrån FN, Amnesty, Human Right Watch och Reporters Without Borders gällande situationen dagens Thailand i högsta grad är befogad.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan inte se att dessa påståenden ifrån din sida gör att diktaturen, förtrycket och dom brott mot mänskliga rättigheterna som den nuvarande militärjuntan står för kommer i en bättre dager på något sätt.

Jag vidhåller att kritiken ifrån FN, Amnesty, Human Right Watch och Reporters Without Borders gällande situationen dagens Thailand i högsta grad är befogad.

Med vänlig hälsning isan lover

Vem har påstått det. Dock skjuter detta din trovärdighet i sank.

Då ingen normal människa kan först försvara mord på 2800 människor som samhälls nyttigt. Och sen i var och varannan tråd kritisera juntan för odemokratiska metoder.

Personligen tycker jag det är för djävligt att man kan ge polisen rätt att skjuta ihjäl folk utan rättegång. Samtidigt som jag med samma avsky ogillar fängslande av människor och utsätta folk för tortyr bryta mot mänskliga rättigheter mm.

Det är så man blir spyfärdig när man läser din sken helighet! Och falska förespegling att du är för mänskliga rättigheter.

När man sätter upp en barriär mellan vilka som har rätt eller inte att åtnjuta mänskliga rättigheter. Då har man även förbrukat sin rätt att kalla sig demokratisk!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vem har påstått det. Dock skjuter detta din trovärdighet i sank.

Då ingen normal människa kan först försvara mord på 2800 människor som samhälls nyttigt. Och sen i var och varannan tråd kritisera juntan för odemokratiska metoder.

Personligen tycker jag det är för djävligt att man kan ge polisen rätt att skjuta ihjäl folk utan rättegång. Samtidigt som jag med samma avsky ogillar fängslande av människor och utsätta folk för tortyr bryta mot mänskliga rättigheter mm.

Det är så man blir spyfärdig när man läser din sken helighet! Och falska förespegling att du är för mänskliga rättigheter.

När man sätter upp en barriär mellan vilka som har rätt eller inte att åtnjuta mänskliga rättigheter. Då har man även förbrukat sin rätt att kalla sig demokratisk!

Hej

 

Tråkigt att du lever i det förflutna och vägrar diskutera dom nutidsfrågor som tas upp i respektive tråd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tråkigt att du lever i det förflutna och vägrar diskutera dom nutidsfrågor som tas upp i respektive tråd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu är väl Thaksin knappast någon historisk figur från det fjärran förflutna. Han har tyvärr länge varit en av Thailands mäktigaste personer och man bör nog inte glömma vilken inställning denna person har till demokrati, mänskliga rättigheter och mänskligt liv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tråkigt att du lever i det förflutna och vägrar diskutera dom nutidsfrågor som tas upp i respektive tråd.

Med vänlig hälsning isan lover

Det är ju det jag gör. Dock anser jag å det bestämdaste! Att du inte är trovärdig i dessa nutidsfrågor. Beroende på dina tidigare ställningstagande.

Lite som om Albert Speerskulle komma och påstå att han vill företräda judar i frågor som rör mänskliga rättigheter. I samband med nunberg rättegången.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är väl Thaksin knappast någon historisk figur från det fjärran förflutna. Han har tyvärr länge varit en av Thailands mäktigaste personer och man bör nog inte glömma vilken inställning denna person har till demokrati, mänskliga rättigheter och mänskligt liv. 

Hej

 

Så du tycker alltså att det är ok att juntan drar in dom olika historieböcker som skolan kunde välja att använda före kuppen och ger ut en egen redigerad historiebok där juntan har raderat  personer och händelser som militära övergrepp på civilbefolkningen ifrån historien som student massakrer precis som i Kina och Nord Korea ?

 

Bör inte en historiebok värd namnet innehålla allt det som har varit av stor betydelse för landet oavsett om det är positivt eller negativt för en militärjunta ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju det jag gör. Dock anser jag å det bestämdaste! Att du inte är trovärdig i dessa nutidsfrågor. Beroende på dina tidigare ställningstagande.

Lite som om Albert Speerskulle komma och påstå att han vill företräda judar i frågor som rör mänskliga rättigheter. I samband med nunberg rättegången.

Hej

 

Det är väldigt tråkigt för diskussionerna att du och några till vill blanda in Thaksin i alla trådar oavsett ämnet, detta har flera andra medlemmar påpekat tidigare i olika trådar och jag instämmer i detta, man borde kunna aktuella diskutera nutids händelser utan att blanda in Thaksin.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är väldigt tråkigt för diskussionerna att du och några till vill blanda in Thaksin i alla trådar oavsett ämnet, detta har flera andra medlemmar påpekat tidigare i olika trådar och jag instämmer i detta, man borde kunna aktuella diskutera nutids händelser utan att blanda in Thaksin.

Med vänlig hälsning isan lover

Jag vet att du försöker glida bort från ämnet. Jag tillhör väl dom du kallar några till.

Faktum är att Thaksin är roten till allt det onda och anledningen till att det ser ut som det gör.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så du tycker alltså att det är ok att juntan drar in dom olika historieböcker som skolan kunde välja att använda före kuppen och ger ut en egen redigerad historiebok där juntan har raderat  personer och händelser som militära övergrepp på civilbefolkningen ifrån historien som student massakrer precis som i Kina och Nord Korea ?

 

Bör inte en historiebok värd namnet innehålla allt det som har varit av stor betydelse för landet oavsett om det är positivt eller negativt för en militärjunta ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Såvitt jag vet har jag aldrig någonsin kommenterat thailändska historieböcker, thailändska böcker eller några böcker i allmännhet på detta forum Vad har du fått detta ifrån? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är väldigt tråkigt för diskussionerna att du och några till vill blanda in Thaksin i alla trådar oavsett ämnet, detta har flera andra medlemmar påpekat tidigare i olika trådar och jag instämmer i detta, man borde kunna aktuella diskutera nutids händelser utan att blanda in Thaksin.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och du kommer givetvis att föregå med gott exempel och aldrig mer ta upp den thailändska juntan i någon diskussion i fortsättningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vet att du försöker glida bort från ämnet. Jag tillhör väl dom du kallar några till.

Faktum är att Thaksin är roten till allt det onda och anledningen till att det ser ut som det gör.

Hej

 

Vem (vilka) det är som försöker glida bort ifrån ämnet kan man nog diskutera, har du överhuvudtaget läst trådens titel som är "Juntans första korruptions skandal" ?

 

Hur ni kan få in Thaksin i detta är för mig en gåta, kanske du kan förklara närmare hur Thaksin är inblandad i Juntans första korruptions skandal ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vem (vilka) det är som försöker glida bort ifrån ämnet kan man nog diskutera, har du överhuvudtaget läst trådens titel som är "Juntans första korruptions skandal" ?

 

Hur ni kan få in Thaksin i detta är för mig en gåta, kanske du kan förklara närmare hur Thaksin är inblandad i Juntans första korruptions skandal ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hm, hur lyckades du få in LM-lagarna och thailändska historieböcker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vem (vilka) det är som försöker glida bort ifrån ämnet kan man nog diskutera, har du överhuvudtaget läst trådens titel som är "Juntans första korruptions skandal" ?

Hur ni kan få in Thaksin i detta är för mig en gåta, kanske du kan förklara närmare hur Thaksin är inblandad i Juntans första korruptions skandal ?

Med vänlig hälsning isan lover

Som sagt, vad är roten till allt det onda?

Dessutom ställde jag en fråga till dej igår i en annan tråd, även den har du undvikit att svara på. Ändå skrev du om trovärdighet för någon vecka sedan.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som sagt, vad är roten till allt det onda?

Dessutom ställde jag en fråga till dej igår i en annan tråd, även den har du undvikit att svara på. Ändå skrev du om trovärdighet för någon vecka sedan.

Hej

 

Att Thaksin skulle vara roten till allt ont är ju en teori som landets gula har drivit under många år nu, problemet med den teorin är ju att korruptionen var lägre under hans tid som PM och högre under alla efterträdares tid vid makten inklusive den tidigare juntan.

 

För mig är det en gåta att Thaksin skulle ha något med dessa "dyra" mikrofoner som bl.a installerades i juntaledarens eget kontor att göra, men en del skyller ju t.o.m dåligt väder på honom och det är väl ok i.o.f.s men föga troligt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så du tycker alltså att det är ok att juntan drar in dom olika historieböcker som skolan kunde välja att använda före kuppen och ger ut en egen redigerad historiebok där juntan har raderat  personer och händelser som militära övergrepp på civilbefolkningen ifrån historien som student massakrer precis som i Kina och Nord Korea ?

 

Bör inte en historiebok värd namnet innehålla allt det som har varit av stor betydelse för landet oavsett om det är positivt eller negativt för en militärjunta ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Thaksin ska nog vara glad att juntan bara valde att radera honom ur historieböckerna-det hade kunnat vara mycket värre för honom om juntan valt att skriva in sanningen om honom i historieböckerna.

Skolan kunde välja? Kunde verkligen skolorna välja vilka historieböcker de skulle använda innan? Det verkar ju helt barockt, då kan ju vem som helst med lite pengar och inflytande se till att författa en historiebok där de och deras gärningar gör att de framstår som osjälviska hjältar.

Då har jag mer förståelse varför man begränsar utbudet av olika historieböcker.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...