Jump to content
IGNORERAD

Studentvisum kontra turistvisum?


S m i l e 1

Recommended Posts

Hej. Jag ska läsa Thai i vinter på Koh Lanta.
För och nackdelar med turist/studentvisum?
Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Studentvisum gäller för en längre period + att det faktiskt speglar det du ska göra i landet. Turistvisum är till för turisande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glenn Phuket

O med tanke på de senaste ändringarna i visaruns så e studentvisa som jag skulle satsa på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Studentvisum gäller för en längre period + att det faktiskt speglar det du ska göra i landet. Turistvisum är till för turisande.

Hej. 6 månader tänkte jag plugga enligt skolan kan jag välja vilketsom men studentvisum har mera planketter att fylla i.

Vilka fördelar har jag med studentvisum?

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

O med tanke på de senaste ändringarna i visaruns så e studentvisa som jag skulle satsa på...

Ock även här har det väl kommit nya regler.

Handlar väl som jag förstått om fem dagars studier,på hel tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. 6 månader tänkte jag plugga enligt skolan kan jag välja vilketsom men studentvisum har mera planketter att fylla i.

Vilka fördelar har jag med studentvisum?

Puman

Slippa visa runs. Om du ska studera och har möjlighet att få studentvisum, så se till att få det (även om du måste fylla i en blankett eller 2). Att skolan säger att du får studera på ett visum som gäller för nåt annat skulle inte jag lita på. Och är det en shysst skola så borde de kunna hjälpa dig med visumbiten.

 

Och varför inte göra det korrekt? Många skulle "döda" för ett studentvisum, har du väl fått ett är det inte svårt att förlänga det upp till 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slippa visa runs. Om du ska studera och har möjlighet att få studentvisum, så se till att få det (även om du måste fylla i en blankett eller 2). Att skolan säger att du får studera på ett visum som gäller för nåt annat skulle inte jag lita på. Och är det en shysst skola så borde de kunna hjälpa dig med visumbiten.

 

Och varför inte göra det korrekt? Många skulle "döda" för ett studentvisum, har du väl fått ett är det inte svårt att förlänga det upp till 5 år.

 

 

Hej. Detta skriver ambassadens hemsida

 

"6. PERIOD OF STAY

Upon arrival, travellers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period of not exceeding 90 days (subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point)"

 

På immigration på Suvan stämplar de på för hela studie tiden 6 månader eller blir det visarun efter 90 dagar ?

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Studentvisum funkar bra om du är under 50 år annars är retar-visa å föredra pga kostnarna

studentvisa kostar 1900 bht var 3 dje månad på img.vilket inte retar-visa gör,

Har haft båda modellerna slutade med student visa när jag fyllde 50

B

Link to comment
Dela på andra sajter

retar-visa å föredra

 

 

 

 

retar-visa är det grundat på    :30:  reta nån ?

 

Ärlig fråga har inte sett det alternativet på ambassadens hemsida eller annanstans

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Detta skriver ambassadens hemsida

 

"6. PERIOD OF STAY

Upon arrival, travellers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period of not exceeding 90 days (subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point)"

 

På immigration på Suvan stämplar de på för hela studie tiden 6 månader eller blir det visarun efter 90 dagar ?

 

Puman

Jag är ingen expert på det hela. Men jag utgår från att du "bara" behöver besöka immigration om du får studentvisa. Men du kommer nog inte ifrån 90-dagarsregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på det hela. Men jag utgår från att du "bara" behöver besöka immigration om du får studentvisa. Men du kommer nog inte ifrån 90-dagarsregeln.

 

 

Hej. Jag fick Info från skolan idag

"When you have got your ED visa you will get a 90 day stamp on arrival in Thailand. Remember this

date. If you have a single entry ED visa and need to make an extension please tell us at least one

month before your first 90 days expire so we can start to prepare the documents for your

extension. After your extension you will have to do a Notification of stay at Krabi Immigration every

90 days. LILS can help you with this if you want.

If you have a multiple entry ED visa you have to leave Thailand every 90 days. 10 minutes in

another country is enough."

 

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag fick Info från skolan idag

"When you have got your ED visa you will get a 90 day stamp on arrival in Thailand. Remember this

date. If you have a single entry ED visa and need to make an extension please tell us at least one

month before your first 90 days expire so we can start to prepare the documents for your

extension. After your extension you will have to do a Notification of stay at Krabi Immigration every

90 days. LILS can help you with this if you want.

If you have a multiple entry ED visa you have to leave Thailand every 90 days. 10 minutes in

another country is enough."

 

Puman

Så jag utgår från att du vet vilket visum du ska välja nu :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag utgår från att du vet vilket visum du ska välja nu :thumbsup:

 

 

Hej. Ja det blir single entry ED visa

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...