Jump to content
IGNORERAD

Orientexpressen spårade ur i Ratchaburi under söndagen


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En utredning har startas av Orientexpressens urspårning i västra Thailand under gårdagen.

Två passagerare skadades när en sektion av lyxtåget - som drivs av Eastern and Oriental Express - spårade ur i en kurva i Ratchaburi på söndag förmiddag. Två japanska kvinnor ska ha förts till sjukhus med lindriga skador. Tåget var på väg från stationen Hua Lamong i Bangkok till slutdestinationen i Singapore, och 77 passagerare - mestadels europeiska och asiatiska turister - ska ha befunnit sig ombord.

Tjänstemän från Thailands Statliga Järnvägar(SRT) säger att tungt regnande kan ha fått spåret att sjunka och sära på sig, vilket orsakade urspårningen. En utredning ska dock genomföras och den väntas ta en månad.

Källa: http://en.khaosod.co.th/detail.php?newsid=1406535938

 

post-8073-0-35048700-1406547146.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... ett expresståg på Thailänska spår, kan bara sluta så...

Expresståg i Thailand har bara namnet gemensamt med det som vi vanligen förknippar med Expresståg. Banstandarden är under all kritik i Thailand, liksom i Sverige...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Utredningen kommer säkerligen fastslå att det var fel på vagnarna och dess hjulsätt, för de är ju inte thailändska.

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Expresståg i Thailand har bara namnet gemensamt med det som vi vanligen förknippar med Expresståg. Banstandarden är under all kritik i Thailand, liksom i Sverige...

Har fått för mig att Express = inga eller få stopp. Men hastigheten kan dom nog inte öka.

Men såklart kan jag ha fel, jag lyckades ju missa BKK senast (eller näst senast om man ska vara petig) jag åkte tåg så jag är nog inte en tillförlitlig källa.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att Express = inga eller få stopp. Men hastigheten kan dom nog inte öka.

Men såklart kan jag ha fel, jag lyckades ju missa BKK senast (eller näst senast om man ska vara petig) jag åkte tåg så jag är nog inte en tillförlitlig källa.

 

Nyttan med inga stopp kan man undra över.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nyttan med inga stopp kan man undra över.

555 OK, inga stopp efter vägen var väl det jag menade. Men helt rätt, Det blir lite som "Hur får man stopp på en bil med ABS" (som inte kopplas ur i låga hastigheter). ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

En utredning har startas av Orientexpressens urspårning i västra Thailand under gårdagen.

Två passagerare skadades när en sektion av lyxtåget - som drivs av Eastern and Oriental Express - spårade ur i en kurva i Ratchaburi på söndag förmiddag. Två japanska kvinnor ska ha förts till sjukhus med lindriga skador. Tåget var på väg från stationen Hua Lamong i Bangkok till slutdestinationen i Singapore, och 77 passagerare - mestadels europeiska och asiatiska turister - ska ha befunnit sig ombord.

Tjänstemän från Thailands Statliga Järnvägar(SRT) säger att tungt regnande kan ha fått spåret att sjunka och sära på sig, vilket orsakade urspårningen. En utredning ska dock genomföras och den väntas ta en månad.

Källa: http://en.khaosod.co.th/detail.php?newsid=1406535938

 

attachicon.gif14065359381406535990l.jpg

 

Som järnvägsman sedan 1974 törs jag säga att spåret skulle sjunka och sära sej är avanserat skitsnack. Om regn skulle få spåret att sjunka så beror det på dåligt underbyggd bankropp, markarbeten och dräneringar är förmodligen fuskarbete och att spåret delar sej kan endast bero på rutten utsliten slipers där befästningen inte längre orkar stå emot belastningarna. Och du MaiChai att Svensk banstandard har sjunkit katastrofallt beror på att en regering (S) har beslutat att banunderhåll ska utföras av privata UTLÄNSKA företag.  

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du MaiChai att Svensk banstandard har sjunkit katastrofallt beror på att en regering (S) har beslutat att banunderhåll ska utföras av privata UTLÄNSKA företag.

 

Men hallå där, i så fall är det väl dags att ge sossarna en ny chans att reparera sitt misstag. Banstandarden har väl inte direkt blivit bättre under dom senaste 8 åren av borgeligt styre. :crazy:

 

Skämt åsido så måste vi nog acceptera utländska aktörer på den svenska marknaden i och med medlemsskapet i EU.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå där, i så fall är det väl dags att ge sossarna en ny chans att reparera sitt misstag. Banstandarden har väl inte direkt blivit bättre under dom senaste 8 åren av borgeligt styre. :crazy:

 

Skämt åsido så måste vi nog acceptera utländska aktörer på den svenska marknaden i och med medlemsskapet i EU.

 

Fritz..

Finns den kunskapen och konkurrenssituationen är rättvis så absolut.Men det har vi ju sett både i bygg och transportbranschen hur det slarvas med det.Krav på yrkesutbildning för att utföra jobben på rätt sätt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...