Jump to content
IGNORERAD

Bortkörda försäljare på Phuket vill att Prayuth besöker dem


MPR Nyheter

Recommended Posts

Men inse att även turister vill tillbringa sin resa genom att gynna de som driver sin rörelse med lagliga och justa villkor! :13:

Visst vore det den basta situationen, men i dagslaget blir det fel, man tar bort det som manga kommit just till Phuket for att uppleva, solstol, parasoll, bira pa beachen o.s.v.

Hade varit en betydligt battre losning att ge strandfolket  en manad eller tva pa sig att soka tillstand for den rorelse dom bedriver, da hade det skett en smidig overgang och alla hade fatt mojlighet att fa sina olagliga tillstand legaliserade och chartersvenne hade fatt sin solstol och Singha beer, 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    24

  • Khun Ken

    16

  • frogfish

    15

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om ni kikar lite noggrant på min bild från Kamala, så ser ni några solstolar och parasoll.

 

Dessa tillhör SunVing hotellet, det övergår mitt förstånd hur dessa kunde få vara kvar vid rensningen av stranden. Det hotellet tar död på alla små fina restauranger i byn

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni kikar lite noggrant på min bild från Kamala, så ser ni några solstolar och parasoll.

 

Dessa tillhör SunVing hotellet, det övergår mitt förstånd hur dessa kunde få vara kvar vid rensningen av stranden. Det hotellet tar död på alla små fina restauranger i byn

Det kan man ju fundera på. Kanske är det nån i grön tajt klädsel som tycker att just det hotellet är jättebra. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Låt oss leka med tanken att man i Sverige skall göra det trevligare för turisterna, låt oss börja på västkusten och låta vem som vill får lov att placera ut solstolar och bygga strandrestauranger sen kan vi exportera det till Blekinge, St Annas skärgård, Öland, Gotland, Gotska Sandön och slutligen Stockholms skärgård, snacka om arbetstillfälle för svartarbetare. 

Hej

 

Själv är jag övertygad om att både arbetslösheten skulle sjunka och turismen öka om strandförsäljare med skaldjur, glass, öl och mat skulle få besöka Svenska stränder också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

:13:

:13:  

Hej

 

Själv är jag övertygad om att både arbetslösheten skulle sjunka och turismen öka om strandförsäljare med skaldjur, glass, öl och mat skulle få besöka Svenska stränder också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du är ju inte klok på enda fläck, ska de sälja öl på stränderna i Sverige utan serveringstillstånd?

Fy fan för en Jimmy Hoffa wannabee som dig! :13:  :13:  :13:  :13: :13:  

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

:13:

:13:  

Du är ju inte klok på enda fläck, ska de sälja öl på stränderna i Sverige utan serveringstillstånd?

Fy fan för en Jimmy Hoffa wannabee som dig! :13:  :13:  :13:  :13: :13:  

Hej

 

I Danmark kör man runt på stränderna och säljer öl, frukt, glass och dricka, I  Danmark kan man stå på gatan och servera öl ifrån tappkran o.s.v, det samma gäller i princip resten av Europa också och själv ser jag många fördelar med detta och relativt få nackdelar. 

 

När vi jobbar i Syd Europa i länder som Italien, Portugal och Spanien har man både öl, vin och snaps i serveringsbilar och mindre gatustånd där man kan käka mackor och sallad, detta fungerar utmärkt.

 

Det samma är det i Östeuropa i länder som Kroatien, Bosnien, Serbien, Montenegro, Polen och Estland för att nämna några, inte heller här tycker jag att detta är något problem, snarare något som gör semesterlivet behagligare + att det sysselsätter massor av folk.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart blir det tråkigare om man måste handla öl på 7/11 som sedan ska inmundigas i ljummiga doser.

Det måste väl t.o.m. vänner av ordning och reda hålla med om.

 

Jag tycker inte de ambulerande försäljare av mat, öl och tingeltangel utgör något större problem

men är å andra sidan bara på de thailändska stränderna någon vecka per år.

 

De tjänar otroligt lite per enhet fast arbetsvillkoren för mig ser olidliga ut.

Vandra kilometer efter kilometer i lös sand i 40 graders värme.

 

Jetskiuthyrare (med dåligt rykte dessutom) och de som hyr ut hundratals parasoller/solstolar däremot..

 

Jag är dock övertygad om att de samma snart får reda på vem de nya mottagare av lämpliga mutor blir

och då är vi tillbaka på ruta 1.

 

Ska kolla igen om ett år eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni "glittermeffialovers", kan ni forklara for mig hur man innan era idoler tog over och "rensade bort patrasket" skulle fa ett lagligt tillstand att serva turisterna med solstolar o parasoll. serva med dricka e.t.c. det gick ju for tusan inte att uppbringa, kanske skulle ni fundera lite pa deras situation innan ni spyr galla over patrasket som ska skylla sig sjalva.

Jag har bott pa Phuket ett par ar och jag kan med fog pasta att turisterna trivts alldeles utmarkt med att ha stolar, parasoll, kall dryck, massage e.t.c. pa stranden, sa lange det ar ett turistmal och inte en natonalpark sa tycker jag att det skall vara sa, och nog fasen va det ordning o reda pa beacherna, dom holl ordning, stadade och sag till att vi soldyrkare och badande gaster hade det bra.

Ni som ju kommit over turiststadiet behover ju inte aka dit sa va fan gnaller ni om?
"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Självklart blir det tråkigare om man måste handla öl på 7/11 som sedan ska inmundigas i ljummiga doser.

Det måste väl t.o.m. vänner av ordning och reda hålla med om.

 

Jag tycker inte de ambulerande försäljare av mat, öl och tingeltangel utgör något större problem

men är å andra sidan bara på de thailändska stränderna någon vecka per år.

 

De tjänar otroligt lite per enhet fast arbetsvillkoren för mig ser olidliga ut.

Vandra kilometer efter kilometer i lös sand i 40 graders värme.

 

Jetskiuthyrare (med dåligt rykte dessutom) och de som hyr ut hundratals parasoller/solstolar däremot..

 

Jag är dock övertygad om att de samma snart får reda på vem de nya mottagare av lämpliga mutor blir

och då är vi tillbaka på ruta 1.

 

Ska kolla igen om ett år eller så.

Hej

 

Är också övertygad om att dessa kommer att ersättas på sikt, jag är precis som du intreserad av vem (vilka) som då kommer att tjäna pengar på detta.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Är också övertygad om att dessa kommer att ersättas på sikt, jag är precis som du intreserad av vem (vilka) som då kommer att tjäna pengar på detta.

 

Mvh isan lover

 

 

Frugan är en fena på att lista ut sånt - hon blir vänner med försäljarna direkt :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Danmark kör man runt på stränderna och säljer öl, frukt, glass och dricka, I Danmark kan man stå på gatan och servera öl ifrån tappkran o.s.v, det samma gäller i princip resten av Europa också och själv ser jag många fördelar med detta och relativt få nackdelar.

När vi jobbar i Syd Europa i länder som Italien, Portugal och Spanien har man både öl, vin och snaps i serveringsbilar och mindre gatustånd där man kan käka mackor och sallad, detta fungerar utmärkt.

Det samma är det i Östeuropa i länder som Kroatien, Bosnien, Serbien, Montenegro, Polen och Estland för att nämna några, inte heller här tycker jag att detta är något problem, snarare något som gör semesterlivet behagligare + att det sysselsätter massor av folk.

Mvh isan lover

Jag förstår naturligtvis problematiken med att köra bort försäljare. Samtidigt så handlar det om

att ha lite ordning på torpet. Då osund konkurrens inte är bra för någon.

Kan ta ett väldigt bra exempel från Sverige.

Hade en polare som utan att kolla marknaden. Gick och köpte en thai vagn .

Han trodde att det gick att ställa upp den på parkeringen nära torget och där kränga mat.

Han fick tvärnit hos fastighetsägaren som sa att dom inte lät honom konkurrera med deras hyresgäster. Det slutade med att dom hamnade i ett avlägset industri område där markägaren gav tillstånd. Med konkurs efter ett tag då det var för lite gäster där som handlade lunch .

Dom som faktiskt betalar dyra hyror till dom som äger mark eller lokaler. Ska väl inte konkurreras ut av affärsrörelser som ockuperar mark istället för att hyra.

Jag får anta att myndigheterna tillser att dom som blivit avhysta får stå någonstans att stå eller hyra marken. Så inkomsterna hamnar i fickorna på markägaren. Istället för att korrupta tjänsteman ska kunna ta pengar för detta. Vilket jag tror är det verkliga problemet.

För övrigt så ska man tydligen utöka öppettider för uteserveringar i Stockholm just för turismens skull. Så där ger jag dig rätt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår naturligtvis problematiken med att köra bort försäljare. Samtidigt så handlar det om

att ha lite ordning på torpet. Då osund konkurrens inte är bra för någon.

Kan ta ett väldigt bra exempel från Sverige.

Hade en polare som utan att kolla marknaden. Gick och köpte en thai vagn .

Han trodde att det gick att ställa upp den på parkeringen nära torget och där kränga mat.

Han fick tvärnit hos fastighetsägaren som sa att dom inte lät honom konkurrera med deras hyresgäster. Det slutade med att dom hamnade i ett avlägset industri område där markägaren gav tillstånd. Med konkurs efter ett tag då det var för lite gäster där som handlade lunch .

Dom som faktiskt betalar dyra hyror till dom som äger mark eller lokaler. Ska väl inte konkurreras ut av affärsrörelser som ockuperar mark istället för att hyra.

Jag får anta att myndigheterna tillser att dom som blivit avhysta får stå någonstans att stå eller hyra marken. Så inkomsterna hamnar i fickorna på markägaren. Istället för att korrupta tjänsteman ska kunna ta pengar för detta. Vilket jag tror är det verkliga problemet.

För övrigt så ska man tydligen utöka öppettider för uteserveringar i Stockholm just för turismens skull. Så där ger jag dig rätt.

 

Ett genomgående tema i diskussionerna om demokrati är att man inte kan jämföra med väst eller Sverige

så att införa svensk ordning på den nivån känns ännu mera orealistisk.

 

I alla fall jag känner att "ordning och reda" inte är det jag åker till Thailand för att hitta.

 

Tyvärr går det inte att äta kakan och ha den kvar.

 

Några säger att oredan ger dom en känsla av frihet, att storebror blundar lite gran där.

En del har t.o.m. gått så långt som till att säga att lite lösare boliner i Sverige inte skulle skada :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår naturligtvis problematiken med att köra bort försäljare. Samtidigt så handlar det om

att ha lite ordning på torpet. Då osund konkurrens inte är bra för någon.

Kan ta ett väldigt bra exempel från Sverige.

Hade en polare som utan att kolla marknaden. Gick och köpte en thai vagn .

Han trodde att det gick att ställa upp den på parkeringen nära torget och där kränga mat.

Han fick tvärnit hos fastighetsägaren som sa att dom inte lät honom konkurrera med deras hyresgäster. Det slutade med att dom hamnade i ett avlägset industri område där markägaren gav tillstånd. Med konkurs efter ett tag då det var för lite gäster där som handlade lunch .

Dom som faktiskt betalar dyra hyror till dom som äger mark eller lokaler. Ska väl inte konkurreras ut av affärsrörelser som ockuperar mark istället för att hyra.

Jag får anta att myndigheterna tillser att dom som blivit avhysta får stå någonstans att stå eller hyra marken. Så inkomsterna hamnar i fickorna på markägaren. Istället för att korrupta tjänsteman ska kunna ta pengar för detta. Vilket jag tror är det verkliga problemet.

För övrigt så ska man tydligen utöka öppettider för uteserveringar i Stockholm just för turismens skull. Så där ger jag dig rätt.

Det fodras mycket mer an sa, fastighetsagaren ar ett litet problem jmf myndigheterna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fodras mycket mer an sa, fastighetsagaren ar ett litet problem jmf myndigheterna!

Myndigheterna är ju markägarna i detta fall.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Myndigheterna är ju markägarna i detta fall.

Jo, det kan sa vara, men det  ar en jakla massa instanser att passera innan du ens kan starta woken, oberoende vem som ar markagare!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det kan sa vara, men det  ar en jakla massa instanser att passera innan du ens kan starta woken, oberoende vem som ar markagare!

Visst kan det vara så. Men vilket är rätt och fel. Ska korrupta tjänstemän ta betalt genom mutor? eller ska markägaren kunna få betalt för sin mark som man äger?

Självklart blir ju den riktiga vägen mera pappersjobb. Men å andra sidan så kan det väl aldrig vara rätt att enskilda tjänstemän ska sko sig på detta?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I Danmark kör man runt på stränderna och säljer öl, frukt, glass och dricka, I  Danmark kan man stå på gatan och servera öl ifrån tappkran o.s.v, det samma gäller i princip resten av Europa också och själv ser jag många fördelar med detta och relativt få nackdelar. 

 

När vi jobbar i Syd Europa i länder som Italien, Portugal och Spanien har man både öl, vin och snaps i serveringsbilar och mindre gatustånd där man kan käka mackor och sallad, detta fungerar utmärkt.

 

Det samma är det i Östeuropa i länder som Kroatien, Bosnien, Serbien, Montenegro, Polen och Estland för att nämna några, inte heller här tycker jag att detta är något problem, snarare något som gör semesterlivet behagligare + att det sysselsätter massor av folk.

 

Mvh isan lover

Olagligt, utan registrerade bolag, utan att betala skatt, nej det tror jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv är jag övertygad om att både arbetslösheten skulle sjunka och turismen öka om strandförsäljare med skaldjur, glass, öl och mat skulle få besöka Svenska stränder också.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Själv så är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som körde bort strandförsäljarna så hade det blivit ett jävla liv åt andra hållet. Det där om att regler är till för att följas är väldigt flexibelt och beror mest på vem istället för vad. Man skulle också kunna tro att det är mer intressant att diskutera den nya konstitutionen som ger juntan total makt än vem som har rätt att sälja glass på en strand. Men det är det tydligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som körde bort strandförsäljarna så hade det blivit ett jävla liv åt andra hållet. Det där om att regler är till för att följas är väldigt flexibelt och beror mest på vem istället för vad. Man skulle också kunna tro att det är mer intressant att diskutera den nya konstitutionen som ger juntan total makt än vem som har rätt att sälja glass på en strand. Men det är det tydligen inte.

Är inte glass gratis i Thailand i dessa nya tider.? :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte glass gratis i Thailand i dessa nya tider.? :thumbsup:

 

Juntan kanske vill ha ensamrätt på glass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Juntan kanske vill ha ensamrätt på glass?

Första glassen gratis, sen börjar det kosta. Lågt att ge sig på de glassberoende sådär cyniskt.. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Myndigheterna är ju markägarna i detta fall.

Hej

 

Känner inte till förhållandena på Phuket men på många andra platser har jag fått uppfattningen att dom som strandförsäljarna oftast betalar till är just hotellägarna ovanför respektive strandremsa + polisen förstås.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Juntan kanske vill ha ensamrätt på glass?

Hej

 

Något åt det hållet är jag också inne på, enligt mig kommer kommersen troligen att vara igång inom något år och då med nya inkasserare.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Känner inte till förhållandena på Phuket men på många andra platser har jag fått uppfattningen att dom som strandförsäljarna oftast betalar till är just hotellägarna ovanför respektive strandremsa + polisen förstås.

 

Mvh isan lover

 

Ja det är ett problem i sig. Om det inte är hotellägaren som äger marken. Vilket det tyder på med polisens inblandning.

Vore väl bättre om strandförsäljaren betalar till den som faktiskt äger marken. Och inte mutpengar till enskilda polismän?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Något åt det hållet är jag också inne på, enligt mig kommer kommersen troligen att vara igång inom något år och då med nya inkasserare.

 

Mvh isan lover

 

Om du tänker realistiskt. Så är det en massa pengar som staten förlorar på att enskilda tjänstemän tar i rena mutor.

Sånt gagnar ju alla om man helt plötsligt får hyra för mark man äger.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...