Jump to content
IGNORERAD

Irak återupptar import av thailändskt ris efter ett års uppehåll


MPR Nyheter

Recommended Posts

Är väl troligare att lagren växer ytterligare, då risodlingen inte upphört utan många satsade mycket tidigare i år på risodling då löftena till stora inkomster utlovats.

Många har lånat till satsningarna och det som skördas nu ger inte det förväntade pengarna utan måste säljas till lägre pris för att klara sina lån.

Uppköpare av ris är affärsmän och betalar inte mer än vad som behövs.

 

En tragisk ond cirkel för många.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    14

  • Tallviking

    5

  • leifen

    5

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om finriset går till Irak kan man undra vilka som får nöja sig med fulriset, kan det bli Thailändarna tro?

För inte nån gång har väl taxasläkten tänkt på Thailändarnas väl och ve... Eller

frugan klagar på det jasminska riset här hemma som importeras från  Thailand, dem senaste gångerna vi har handlat ris så har där varit en jäkla dålig sortering i riset, verkar som dem har blandat i en annan sort i jasminriset allt detta påståendet är från min fru.

Link to comment
Dela på andra sajter

frugan klagar på det jasminska riset här hemma som importeras från  Thailand, dem senaste gångerna vi har handlat ris så har där varit en jäkla dålig sortering i riset, verkar som dem har blandat i en annan sort i jasminriset allt detta påståendet är från min fru.

Jo jag har hört det också, men har klarat mig från taksinris. Vet att några fått ris med dålig lukt mm.

Tråkigt.

Sen har jag hört att visa bönder för att överleva byter till sämre sorter som ger mer avkastning... Verkar som taksiniska risprogrammet bara ger negativa effekter.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

frugan klagar på det jasminska riset här hemma som importeras från  Thailand, dem senaste gångerna vi har handlat ris så har där varit en jäkla dålig sortering i riset, verkar som dem har blandat i en annan sort i jasminriset allt detta påståendet är från min fru.

Det smugglades en hel del ris från grannländerna till Thailand, sannolikheten är ganska stor att någon/några gjort sig en rejäl hacka med att blanda in det i det thailändska riset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det smugglades en hel del ris från grannländerna till Thailand, sannolikheten är ganska stor att någon/några gjort sig en rejäl hacka med att blanda in det i det thailändska riset.

utan att få betalt ännu dock..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

utan att få betalt ännu dock..

Jag tror inte risbönderna var inblandade i smugglingen.
Link to comment
Dela på andra sajter

utan att få betalt ännu dock..

Smugglarna vet nog hur dom ska få betalt.

Det är risfarmarna som står längst ner på listan

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

"Snickarn" vet att alla får + 12000 per ton utan ricepledge, till privata uppköpare så varför misstro en som lever i värkligheten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Snickarn" vet att alla får + 12000 per ton utan ricepledge, till privata uppköpare så varför misstro en som lever i värkligheten.

Ännu inga bevis på att han är "värksam" i risbranchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att risböndernas lott i risprogrammet är att bära hundbenet åt taxin, det lär vara de som får uppleva alla de negativa sidorna av denna svindlande affär. Tyvärr får man säga för de är ju en del av det Thailändska folket som producera, och de de producerar är viktigt för hela landet. Så jag hoppas alla Thailändare på sikt enas och slänger ut den där snyltande släkten en gång för alla.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Snickarn" vet att alla får + 12000 per ton utan ricepledge, till privata uppköpare så varför misstro en som lever i värkligheten.

Hej

 

Även hans ris ingår hamnar nog med stor sannolikhet i ricepledge även om han inte är medveten om det, risuppköparen säljer det nog vidare inom ricepledge och tar mellanskillnaden själv.

 

Vi får ju 12 600 baht per ton och betalt kontant direkt hos uppköparen, så Carpenters uppgift om 12 000 baht per ton är säkert korrekt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även hans ris ingår hamnar nog med stor sannolikhet i ricepledge även om han inte är medveten om det, risuppköparen säljer det nog vidare inom ricepledge och tar mellanskillnaden själv.

 

Vi får ju 12 600 baht per ton och betalt kontant direkt hos uppköparen, så Carpenters uppgift om 12 000 baht per ton är säkert korrekt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Finns det någon anledning till att ni från Utopia får kontanter medans andra får vänta eller helt bli utan ersättning?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon anledning till att ni från Utopia får kontanter medans andra får vänta eller helt bli utan ersättning?

eller att uppköparna får sina pengar hela tiden men inte bönderna.

 

Det är ju ett halvår nu sen utbetalningarna upphörde.

 

Hur kan privata uppköpare fortfarande betala över 12.000b per ton.?

 

En riktig gåta

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon anledning till att ni från Utopia får kontanter medans andra får vänta eller helt bli utan ersättning?

Vid försäljning hos privata uppköpare så får man alltid cash betalt efter vikt och kvalitet på riset. Om det är 12.000 Baht/ton låter jag vara osagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

OBS! Detta ska bara ses som ett skämt och ren  :ironi:

 

Nu har ju dom röda supportrarna sagt att dom hyser förakt emot kungahuset. Trots det kröp YL på golvet framför drottningen.

Då kan man ju inte heller använda kontanter i dom röda byarna då man fick se kungens porträtt hela tiden. Därför har man infört gammal hederlig byteshandel istället. Det är detta sådana som IL hänvisar till när han säger att han har fått betalt.

För ett ton ris får man kanske 50 kilo ananas och 50 kilo mango. För detta byter man till sig kanske en veckas arbete för en på fältet o.s.v. Naturligtvis med 10% avkastning varje gång.

 

Samma förakt har också medfört att det inte finns biografer på flera mils avstånd ifrån en röd by då ingen vill resa på sig under kungasången.  :crazy:

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även hans ris ingår hamnar nog med stor sannolikhet i ricepledge även om han inte är medveten om det, risuppköparen säljer det nog vidare inom ricepledge och tar mellanskillnaden själv.

 

Vi får ju 12 600 baht per ton och betalt kontant direkt hos uppköparen, så Carpenters uppgift om 12 000 baht per ton är säkert korrekt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

För topp kvalitet (Long grain white rice - high quality) 395-405 USD 395x32 12640-12960THB Det är detta pris som riset handlas för på världsmarknaden. Du skall inte inbilla mig att risbönderna får detta pris om inte det är Hom Mali ris som dom odlar? Är det priset för Hom Mali?

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Vid försäljning hos privata uppköpare så får man alltid cash betalt efter vikt och kvalitet på riset. Om det är 12.000 Baht/ton låter jag vara osagt!

min vän i Chaiyaphum säger att uppköparna betalar låga priser just nu, och det förstår jag då det är ett risktagande då lagren redan är överfulla.

Uppköparna måste ju också bli av med riset.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

min vän i Chaiyaphum säger att uppköparna betalar låga priser just nu, och det förstår jag då det är ett risktagande då lagren redan är överfulla.

Uppköparna måste ju också bli av med riset.

Ville bara förklara att Cash gäller hos privata uppköpare. Här får farmarna mellan 6.500-7.000/ton Baht idag för vanligt s.k matris hos uppköparna.

Så visst är det dåligt betalt!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara förklara att Cash gäller hos privata uppköpare. Här får farmarna mellan 6.500-7.000/ton Baht idag för vanligt s.k matris hos uppköparna.

Så visst är det dåligt betalt!

Det tragiska är att det nästan är kostnaden för att producera riset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara förklara att Cash gäller hos privata uppköpare. Här får farmarna mellan 6.500-7.000/ton Baht idag för vanligt s.k matris hos uppköparna.

Så visst är det dåligt betalt!

Helt rätt.

 

6500-7000b/ton är kanske rätt pris mot världsmarknaden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tragiska är att det nästan är kostnaden för att producera riset. 

Kostnaden för ett ton matris ligger på ca 3.000 Baht. Det förutsätter att farmaren har egenägd mark,egen traktor och ej anlitar inhyrd arbetskraft.

Samt att det är normalt väder och inte för mycket skadedjur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaden för ett ton matris ligger på ca 3.000 Baht. Det förutsätter att farmaren har egenägd mark,egen traktor och ej anlitar inhyrd arbetskraft.

Samt att det är normalt väder och inte för mycket skadedjur.

Det är ett fåtal bönder i vår by som har traktor. Kostnad för skördetröska 1000 THB/ rai.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett fåtal bönder i vår by som har traktor. Kostnad för skördetröska 1000 THB/ rai.

P3 tog bara 500/rai  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Irak kommer att återuppta importen av thailändskt ris efter att den varit stoppad under ett år som ett resultat av oro över kvaliteten.

 

Förtroendet för det Thailändska riset är inte högt.

 

I alla artiklar man kan läsa så är den röda tråden att ev.köpare som funderar och kanske ska köpa ris kräver

ordentliga inspektioner och besiktningar av riset.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...