Jump to content
IGNORERAD

Idag är jag glad för att.. :)

Wwax

Recommended Posts

Guest Fredman
4 timmar sedan, skrev apknug:

Det kan ju tyckas vara ett roligt skämt men faktum är att många försöker jämföra och hävda att de har mycket lägre hyra och de bor i BR och menar då avgiften till föreningen. Vänsterfolk som bor i hyresrätt drabbas då av den svenska avundsjukan då de betalar mer i hyra och ropar då på högre skatter och hyreshöjningar för bostadsrätter för det är orättvist.

Idag är jag glad för att jag lever i upplysningarnas tid!

Tror dock inte att jag hört några som bor i hyresrätt att ropa efter högre skatter. Vilka skatter skulle det vara? Vad som framförts relativt ofta är att den som lånar till sin bostadsrätt får dra av delar av sin kostnad för lånet. Vad de då ofta glömmer bort är att fastighetsbolaget drar av sin ränta som förhoppningsvis påverkar deras hyra. Något som bostadsföreningen inte får göra. Orättvist eller inte lägger jag inga värderingar på men systemet med att man får dra av räntan kan jag tycka en del om. Varje punkt som Riksbanken höjer räntan kostar staten stora pengar.

Det mest besynnerliga tycker jag är att folk får dra av räntan på blancolån med svinhöga räntor. 

Ändrades av Fredman
Dela på andra sajter

ThailandNovise
20 minuter sedan, skrev Fredman:

Idag är jag glad för att jag lever i upplysningarnas tid!

Tror dock inte att jag hört några som bor i hyresrätt att ropa efter högre skatter. Vilka skatter skulle det vara? Vad som framförts relativt ofta är att den som lånar till sin bostadsrätt får dra av delar av sin kostnad för lånet. Vad de då ofta glömmer bort är att fastighetsbolaget drar av sin ränta som förhoppningsvis påverkar deras hyra. Något som bostadsföreningen inte får göra. Orättvist eller inte lägger jag inga värderingar på men systemet med att man får dra av räntan kan jag tycka en del om. Varje punkt som Riksbanken höjer räntan kostar staten stora pengar.

Det mest besynnerliga tycker jag är att folk får dra av räntan på blancolån med svinhöga räntor. 

Bostadsrättsföreningar har möjligheten att låta medlemmarna frivilligt överta deras andel av föreningenslån. De medlemmar som beslutar sig för det får då dra av räntan. Föreningen delar upp avgiften i 2 delar, en för lånekostnader en för drift och underhåll. De medlemmar som har övertagit lånedelen betalar då endast avgiften för drift och underhåll till föreningen. 

Dela på andra sajter

Guest Fredman
17 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Bostadsrättsföreningar har möjligheten att låta medlemmarna frivilligt överta deras andel av föreningenslån. De medlemmar som beslutar sig för det får då dra av räntan. Föreningen delar upp avgiften i 2 delar, en för lånekostnader en för drift och underhåll. De medlemmar som har övertagit lånedelen betalar då endast avgiften för drift och underhåll till föreningen. 

Som sagt var upplysningarnas tid. bostadsratterna.se är en bra sida. 
Bostadsrättsföreningen får fortfarande inte dra av räntan men mycket riktigt som bostadsratterna .se skriver så finns det andra möjligheter även om jag aldrig har hört talats om någon förening som gjort så. 

Ändrades av Fredman
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Som sagt var upplysningarnas tid. bostadsratterna.se är en bra sida. 
Bostadsrättsföreningen får fortfarande inte dra av räntan men mycket riktigt som bostadsratterna .se skriver så finns det andra möjligheter även om jag aldrig har hört talats om någon förening som gjort så. 

Du får dra av din del av räntan du betalat under tiden du bott i föreningen (ränteutgifterna som föreningen haft på sina lån) när du säljer bostadsrätten.

Mvh.Dolemon

Dela på andra sajter

ThailandNovise
2 minuter sedan, skrev Dolemon:

Du får dra av din del av räntan du betalat under tiden du bott i föreningen (ränteutgifterna som föreningen haft på sina lån) när du säljer bostadsrätten.

Mvh.Dolemon

Nä, så är det väl inte. Har du länk till det?

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Nä, så är det väl inte. Har du länk till det?

Kapitaltillskott – Bostadsrättsförening

En mäklare villa ha reda på vad en före detta bostadrättsinehavare betalat in (Kapitaltillskott han frågade efter)

https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrattsforening/kapitaltillskott-bostadsrattsforening

Mvh.  före detta styrelse medlem Dolemon

Dela på andra sajter

ThailandNovise
13 minuter sedan, skrev Dolemon:

Kapitaltillskott – Bostadsrättsförening

En mäklare villa ha reda på vad en före detta bostadrättsinehavare betalat in (Kapitaltillskott han frågade efter)

https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrattsforening/kapitaltillskott-bostadsrattsforening

Mvh.  före detta styrelse medlem Dolemon

Inte räntan men amorteringen.

Dela på andra sajter

När föreningen jag bor i byggde balkonger för ca 10 år sedan kunde man välja på att gå in med kapitaltillskott eller ta kostnaden på månadsavgiften. Kapitaltillskottet räknas sen in i anskaffningskostanden av lägenheten vid en eventuell försäljning.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ThailandNovise:

Inte räntan men amorteringen.

Ja rätt av dig, så ska det vara  nu när man har vaknat riktigt.

Mvh.Dolemon

Dela på andra sajter

Guest Fredman
7 timmar sedan, skrev apknug:

Bra, då förstår du till skillnad från många andra att det är skillnad på avgift och hyra.  Samt att Hyresgästföreningen och liknande har en agenda.

Du svarade inte på vilka skatter som vänsterfolket ville höja. Bostadsrättsföreningar betalar ju nu mer inte fastighetsskatt utan det har ersatts med kommunal avgift. Det är kanske lika larvigt hårklyveri som avgift vs hyra. 

Ändrades av Fredman
Dela på andra sajter

ThailandNovise
28 minuter sedan, skrev Fredman:

Du svarade inte på vilka skatter som vänsterfolket ville höja. Bostadsrättsföreningar betalar ju nu mer inte fastighetsskatt utan det har ersatts med kommunal avgift. Det är kanske lika larvigt hårklyveri som avgift vs hyra. 

Jag har inte heller lyckats klura ut vilka skatter han menar, men du hyr inget av en BRF.

Dela på andra sajter

On 2022-12-02 at 15:06, skrev Nicholas:

allmännytta är ett socaldemokratiskt ord.

finns ingen som helst nytta för allmänheten, lägenheterna besitts antingen av folk med vassa armbågar eller medellösa individer.

hälsningar ombildnings-kungen.

On 2022-12-02 at 20:00, skrev Enis:

Ok, hälsningar från direktörsetagevåningen

Enis

Hälsar även från en av Sthlm finaste utsikter till ett moderat pris.

66282DA1-77F2-4971-9285-65886800DC02.thumb.jpeg.406efa534ea3d76128beb5b7b7bbbe44.jpeg

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
On 2022-12-02 at 14:17, skrev Dolemon:

Bor i en liten fristående brf. där vi sköter allt själv som vaktmästare å städare,inga planer på hyreshöjning.

Sist vi höjde hyran var 2018 då vi gjorde fönsterbyten då höjdes den med 5%

Nu lägger vi om taket, få se om det behövs en hyreshöjning efter det. 

Det är inte inkomsten man blir rik på det är dom små utgjifterna

Mvh. En glad Dolemon

Dolemon

Jag arbetar uteslutande åt BRF. Min uppfattning att man inte investerar i tid för att hålla nere kostnaderna. En investering som  återbetalar sig är alltid av godo. Hålla nere hyran hela tiden slår väldigt hårt när det blir dags för investeringar. Gör en planerad fem års budget och var långsiktiga är mitt råd

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev John Khonken:

Dolemon

Jag arbetar uteslutande åt BRF. Min uppfattning att man inte investerar i tid för att hålla nere kostnaderna. En investering som  återbetalar sig är alltid av godo. Hålla nere hyran hela tiden slår väldigt hårt när det blir dags för investeringar. Gör en planerad fem års budget och var långsiktiga är mitt råd

Vi har en snubbe som skött om våran ekonomi sen Brf startade 1955-2021 " han ville gå i pension" men hjälper till med råd än.

Som sakt det är inte inkomsten/hyra in man blir rik på det är dom rörliga/dyra utgifterna som tär på kassan

Vi är lågt belånade, alla invensteringar vi gör tar vi ur kassan så gott som

1997 gjordes tilläggsisolering  av av huset egna pengar

2008 gjordi vi stambyte med renovering av VC = inga lån behövdes

2009 dränerade om husen med egna pengar, inget lån behövdes

2018 byttes fönster tog ett litet lån betalade själv ur kassan 50% av kostnaden

2022 nu byter/renoverar vi taken med egna pengar

Nu 2023 ska lånen bindas om, då ifrågan kan det bli aktuellt med hyreshöjning

Som sakt vi boende i Brf. 24st lägenheter birdrar med sitt kunnande för att hålla nere utgifterna

Somliga lånar för att leva, somliga sparar vi spar går med vinst mellan 150-200k varje år

Mvh. En nöjd Dolemon

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Dolemon:

Vi har en snubbe som skött om våran ekonomi sen Brf startade 1955-2021 " han ville gå i pension" men hjälper till med råd än.

Som sakt det är inte inkomsten/hyra in man blir rik på det är dom rörliga/dyra utgifterna som tär på kassan

Som sakt vi boende i Brf. 24st lägenheter birdrar med sitt kunnande för att hålla nere utgifterna

Somliga lånar för att leva, somliga sparar vi spar går med vinst mellan 150-200k varje år

Mvh. En nöjd Dolemon

Så har vi i vår förening också.

Vi investerade även i solpaneler så vi säljer el och huset tog linjeavgifterna.

Boende betalar bara en liten avgift till linjeavgifterna. El blev ca 250kr i mån lägre efter det.

Avgifterna /hyran har ökat ca 100kr på 15år så jag klagar inte.

Veteran

Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Dolemon:

Mvh. En nöjd Dolemon

4 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Så har vi i vår förening också.

Vi investerade även i solpaneler så vi säljer el och huset tog linjeavgifterna.

Boende betalar bara en liten avgift till linjeavgifterna. El blev ca 250kr i mån lägre efter det.

Avgifterna /hyran har ökat ca 100kr på 15år så jag klagar inte.

Nu ska ni minsann inte vara sådär, jag har läst på mpr att hyresrätt är förmånligare "gratis" el, etc.!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu ska ni minsann inte vara sådär, jag har läst på mpr att hyresrätt är förmånligare "gratis" el, etc.!

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja.

Min hyresrätt kostade ca3500 inkl el när jag flyttade 2007

Nu kostar den ca 7000 och el ingår inte längre.

Min bostadsrätt kostar ca 3000 inkl el idag.

Så det blir ett skapligt belopp man kan lägga på annat än en hyresvärd varje år.

Veteran

Dela på andra sajter

Jag är hemma efter en dryg vecka i stugan, nu ska bara tempen upp från de 12° vi har testat med, sitter påklädd och äter frukost och eldar i panna och spis/kamin så det ska vara lite varmare när sambon kommer hem.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
andrejsdenruskige
11 timmar sedan, skrev M33:

Hittade tillgänglighet med SAS ERW-CPH och lyckades ändra min bokning.

Skall bli kul att testa SAS business på A350, bara testat på A330 tidigare. Den bästa businessprodukten jag hittils testat.

19C6D496-E972-4EF0-9A25-BE32AA7B0EE1.thumb.jpeg.55aa24fad97ae5e5d134cb228663ab61.jpeg

Denna resan blir det 2H, stol som nedan men med bordet mot gången.

FE5F9E2E-1A39-43F7-886A-EBF2A7ECF201.jpeg.441800c783e4b7d4b40607864fa293fb.jpeg

https://www.businessclass.com/airlines/reviews/sas-business-class

Var det en julklapp från @Nicholas

Visste inte att ni var så tighta vänner

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Var det en julklapp från @Nicholas

Visste inte att ni var så tighta vänner

om jag kunde skulle jag ge M33 ett liv.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...