smilet Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Jag har tränat (ja är jobbigt) varje dag i snart 52 år http://svt.se/svttext/web/pages/112.html http://svt.se/svttext/web/pages/113.html Oroande fettkonsumtion i Sverige Fettkonsumtionen har ökat snabbt och kolesterolvärdena stiger. Läkare och näringsfysiologer fruktar att vi blir sjuka av all grädde, smör och bacon vi stoppar i oss. -Det vi är mest rädda för är en ökning av antalet hjärtinfarkter, säger hjärtläkaren Kurt Boman till SVT:s Västerbottensnytt. Han har följt Västerbottens hälsoundersökningar som pågått i 25 år och är bland de största i världen. Nu är fettkonsumtionen lika stor som när projektet startade. Svenskars fettätande förvånar Också i den internationella forskar- världen ser man med förvåning på Sverige, och redan 2009 publicerade tidskriften Lancet en artikel med titeln " Fad diets, in Sweden of all places". -Vi i Sverige har alltid varit kända för att bekämpa hjärt och kärlsjuk- domar på ett bra sätt, dessutom anses vi vara rationella och därför förvånas omvärlden, säger Mai-Lis Hellenius, professor vid Karolinska institutet. Det stora problemet är att vi inte rör på oss i dag, understryker hon. Smilet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Orättvist mot somliga, (mig) jag rör på mig, i varje fall lite, käkar bara max 50% svennemat och likförbannat blir jag tjockare för varje dag. Men jag tröstar mig med att det förmodligen är att arvsanlag, och det kommer jag att fortsätta tro tills någon bevisat motsatsen! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 (ändrad) Orättvist mot somliga, (mig) jag rör på mig, i varje fall lite, käkar bara max 50% svennemat och likförbannat blir jag tjockare för varje dag. Men jag tröstar mig med att det förmodligen är att arvsanlag, och det kommer jag att fortsätta tro tills någon bevisat motsatsen! Akta dig för jasminris, en riktig sockerbomb! Ingen smalmat precis. Ändrades Februari 22, 2012 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Att fettkonsumtionen i Sverige stiger beror ju på de några år gamla rönen som enkelt går ut på att det inte är fett man blir fet av att äta utan socker och snabba kolhydrater. Lättprodukternas marknad har svikit rejält och allt fler köper riktigt smör istället för lättmargarin. Eftersom det i det senaste larmet, som trådskaparen presenterats delar av, också skrivs att de, trots svenskarnas omlagda kostvanor, ännu inte kunnat påvisa någon förhöjd dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar, men att de befarar att följden kan bli det. Så ska det bli intressant att se om detta verkligen kommer bli följden? Enligt fett- och proteinkost förespråkarna så bygger ju nämligen de farhågorna på en myt. Vem som har rätt och vem som har fel får väl framtiden utvisa. Att svenska folket, liksom världens övriga, bara blir fetare beror antagligen mer på datorernas intåg i både privat och yrkesliv än på några kostvanor. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 72 kg och 172 cm kort och 72 st Singa i kylen! Kan dä va nått? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Blir alltid lika förvånad över dessa dieter i tidningar och TV. "Ät dig smal" Tror nog att problemet ligger i att vi rör oss för lite. Gunde Svan kan man ta som ett exempel. En snabb Googling gav mig svaret att han åt 8700 kcal/dag. Inte fan blev han fet. Undrar om kosten och träningen hade ett samband? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Birger Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Hörde också om resultaten från västerbotten och dom förvånar mig inte ett dugg. Hela debatten kring LCHF-diet är ju rena snurren! Om man äter bacon, fläsk, kött, grädde, ost och smör, men inga kolhydrater så går man inte upp i vikt eftersom kroppen inte behöver producera insulin och hormonet insulin är nödvändigt för fettupplagring. Eftersom fett i sig är en signalsubstans, kommer kroppen att börja förbränna fett och man går faktiskt ner i vikt. Men man får ju lika förbannat urdåliga kolesterolvärden och man blir sannolikt undernärd i brist på vitamniner etc. Dom dåliga värdena i Västerbotten är ju helt naturliga! Men prova att lägga till ris (kolhydrater) och vad händer då? Du blir fet och dieten är fortfarande lika dålig! All mat som man skall hålla sig frisk på måste bygga på nyttiga grönsaker, fleromättat fett från fisk och olja, vitaminrika ägg o lever etc. En ohälsosam diet är en ohälsosam diet vare sig den är LCHF eller inte! Och det är inte sant att det inte finns forskning på kolhydratfri kost över längre tid, det finns oändligt med forskning omfattande århundraden. Problemet är att den avser jagande naturfolk och återfinns inom historieforskning och etnografi och alltså är i stort okänd för dietisterna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Toboas Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Och det är inte sant att det inte finns forskning på kolhydratfri kost över längre tid, det finns oändligt med forskning omfattande århundraden. Problemet är att den avser jagande naturfolk och återfinns inom historieforskning och etnografi och alltså är i stort okänd för dietisterna. Det stora problemet med att jämföra med jagande naturfolk är ju också att deras aktivitetsmönster troligen stämmer bättre med en elitidrottare i väst. Det är ju också svårt att jämföra fullt ut med samhällen som har klart lägre medellivslängd och sämre sjukvård. Om de flesta dör före 60 "ändå" så tror jag att kostens inverkan på livslängden är klart mindre än i ett land där normalpersonen lever nästan 20 år längre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Akta dig för jasminris, en riktig sockerbomb! Ingen smalmat precis. klibbriset ännu mer socker. diabetes verkar vara ganska vanligt och min svärmor som har det hon lever i princip på klibbris, omöjligt att ändra på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 (ändrad) Eskimåer eller Inuiter om man så vill käkar väl i stort sett bara fet fisk och fet köttdiet av säl och val - och ju fetare käk desto godare enligt deras smaklökar. Några grönsaker eller frukter hör väl inte heller till deras meny? En och annan fågel och ägg slinker väl ner på sommaren också, men inte i några större mängder skulle jag tro. Halvårsvis under vintern så sitter de väl mest och kurar ihop sig och tuggar späck utan att motionera i någon större mängd. Ändå har de inte igenkalkade blodkärl, högt blodtryck, diabetes eller feta bilringar runt midjan - va fanken beror det på? SN Ändrades Februari 22, 2012 av Siam-Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 http://coltingblogg.com/2012/02/22/vad-ar-fel-med-den-har-bilden/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 nyckelhålsmat riktigt gott dethär med massa e-nummer "En skinkprodukt som gjorts på sammanpressade skinkbitar plus mald skinka, "rökts" med ett aromämne, försetts med fem e-nummer – inklusive e452, som ska binda det vatten som blandats ned i skinksmeten – och dessutom fått en dos av såväl vanligt socker som druvsocker. • Tunna skivor av rökt kalkon med lika många e-nummer som skinkan och därtill smakförstärkaren jästextrakt som ska kompensera för den låga kötthalten (79 procent) och det myckna vattnet, som turligt nog för tillverkaren inte behöver preciseras närmare. •Lätt & Lagom Omega 3 med vatten som huvudingrediens, smörsmak från aromämne och sammanlagt sju tillsatser. •Ett fullkornsbröd med sirap, socker och fyra e-nummer. •En hälsoyoghurt med lika mycket socker som jordgubbe och ett aromämne för att få till bärsmaken." Snart är dessa nyckelhållsmärkta produkter helt borta, det tror jag! Vem vill ha allt detta i sig, och i våra barn? från http://www.lifezone.se/2012/02/21/se/inte-konstigt-om-konsumenter-k%C3%A4nner-sig-svikna!-f%C3%A4rre-k%C3%B6per-nyckelh%C3%A5llsmat!-7690671 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Apropå fetisar med kanske även en bristande yttre och inre hälsa så snubblade jag över ett nytt "uttryck" idag som kanske kan bli ett kompliment till alla serviceprodukterna hos Thaimassage-haken i Sverige. ‘Pelvic Fitness’ är det nya och heta - Ja detta är tydligen den nya trenden på andra sidan Atlanten - och snart är den väl även här. Just välansade och väldoftande grenar är väl något som har varit legio i asiatiska länder under lång tid. Och fler och fler farangdamer har nog frågat sig vad som lockar Glenn mm i fjärran östern - Och varför stanna vid att lära sig laga lite thaikäk hemma på spisen ? - Nej, ta och testa lite ‘Pelvic Fitness’ också Vem vet, det kanske blir en riktig "hit" SN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 "Ni" är feta!? Kanske är det så, men livet skall väl ha en bredd också och inte bara en längd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Jag är ganska fet men jag tror att lösningen ligger i mindre kalorier in än vad som förbränns.Det är ju den lag som det är svårt för någon att kringgå.Min älsklingsdryck chang platsar inte i den uträkningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 (ändrad) Jag är ganska fet men jag tror att lösningen ligger i mindre kalorier in än vad som förbränns. Det är ju den lag som det är svårt för någon att kringgå. Min älsklingsdryck chang platsar inte i den uträkningen. Din kropp behöver tillverka "brunt fett" - sedan kan du klämma i dig både öl och andra gosaker utan att svälla upp. Dock kan "kylan" vara lite svår att hitta i Thailand. http://www.aftonblad...icle11611843.ab Fakta: Brunt fett Brunt fett förbränner energi och värmer kroppen, till skillnad från vanligt vitt fett som lagrar energi. Brun fettvävnad har rikare blod- och nervförsörjning och innehåller fler så kallade mitokondrier än vanlig vit fettväv – därav den brunaktiga färgen. Mitokondrier är cellernas ”kraftverk” som omvandlar energi till en form som kroppen kan använda. Brunt fett förekommer främst hos djur som går i ide, men finns också hos spädbarn samt i mindre mängd även hos vuxna. Fettet anses reglera kroppens energibalans, men exakt hur är inte känt Ändrades Februari 22, 2012 av Siam-Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Klart intressant men jag misstänker att mössen aldrig fått smak av skuggsval chang.Då går det ju lätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Hörde också om resultaten från västerbotten och dom förvånar mig inte ett dugg. Hela debatten kring LCHF-diet är ju rena snurren! Om man äter bacon, fläsk, kött, grädde, ost och smör, men inga kolhydrater så går man inte upp i vikt eftersom kroppen inte behöver producera insulin och hormonet insulin är nödvändigt för fettupplagring. Eftersom fett i sig är en signalsubstans, kommer kroppen att börja förbränna fett och man går faktiskt ner i vikt. Men man får ju lika förbannat urdåliga kolesterolvärden och man blir sannolikt undernärd i brist på vitamniner etc. Dom dåliga värdena i Västerbotten är ju helt naturliga! Men prova att lägga till ris (kolhydrater) och vad händer då? Du blir fet och dieten är fortfarande lika dålig! All mat som man skall hålla sig frisk på måste bygga på nyttiga grönsaker, fleromättat fett från fisk och olja, vitaminrika ägg o lever etc. En ohälsosam diet är en ohälsosam diet vare sig den är LCHF eller inte! Och det är inte sant att det inte finns forskning på kolhydratfri kost över längre tid, det finns oändligt med forskning omfattande århundraden. Problemet är att den avser jagande naturfolk och återfinns inom historieforskning och etnografi och alltså är i stort okänd för dietisterna. deet finns ganska många felaktiga antagande om LCHF. ang kostråden, nyttiga grönsaker, fleromättat fett från fisk och olja, vitaminrika ägg o lever etc ingår i lchf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 22, 2012 Dela Inlagd Februari 22, 2012 Eskimåer eller Inuiter om man så vill käkar väl i stort sett bara fet fisk och fet köttdiet av säl och val - och ju fetare käk desto godare enligt deras smaklökar. Några grönsaker eller frukter hör väl inte heller till deras meny? En och annan fågel och ägg slinker väl ner på sommaren också, men inte i några större mängder skulle jag tro. Halvårsvis under vintern så sitter de väl mest och kurar ihop sig och tuggar späck utan att motionera i någon större mängd. Ändå har de inte igenkalkade blodkärl, högt blodtryck, diabetes eller feta bilringar runt midjan - va fanken beror det på? SN Bristen på Chang, LEO och Shinga där dom lever. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 26, 2012 Dela Inlagd Februari 26, 2012 72 kg och 172 cm kort och 72 st Singa i kylen! Kan dä va nått? 188/90..150/90.gissa vilket är vilket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Februari 26, 2012 Dela Inlagd Februari 26, 2012 188/90..150/90.gissa vilket är vilket Jau, dä blir 188 Singha,90 Heinken och längd 150cm vikt 90kg? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Birger Inlagd Februari 26, 2012 Dela Inlagd Februari 26, 2012 Det stora problemet med att jämföra med jagande naturfolk är ju också att deras aktivitetsmönster troligen stämmer bättre med en elitidrottare i väst. Det är ju också svårt att jämföra fullt ut med samhällen som har klart lägre medellivslängd och sämre sjukvård. Om de flesta dör före 60 "ändå" så tror jag att kostens inverkan på livslängden är klart mindre än i ett land där normalpersonen lever nästan 20 år längre. Ja det har Du säkert rätt i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu