MrOlofsson Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Hej! Är ny här på forumet, hittade hit efter att jag sökte Information om besöksvisum Har titta runt på äldre trådar i forumet, har fått en del svar men behöver lite råd. Under min semester i Thailand träffade jag en tjej där, detta var I oktober, nu vill jag att hon kommer hit på besök. Tänkte att hon skulle komma över precis innan julen. Är detta orimligt om man ser på tiden som är kvar. Kan man hinna och få ett visum på så kort tid. Med vänlig hälsning, Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mussemannen Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Hejsan Johan, Jag tror att det kan bli väldigt svårt att hinna inom den tiden men med lite tur så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Enl mig, inga större problem, bör inte vara några större problem att ordna ett turistvisa på ett par veckor, vi ordnade just ett för frugans bror...det tog inte många dagar.se bara till att de dokument du skickar ner går med REK..annars så kan det ta tid att vänta på posten, om den kommer fram i huvudtaget. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Magistern Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 citat från http://www.swedenabroad.com/Page____16270.aspx "Beslut i ansökningar inlämnade kommer att fattas inom 7-9 dagar beroende på säsong och arbetsbelastning." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 23, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 23, 2011 Hej! Tackar för svaren! Ok, ser ut som att det är svårt att hinna, efter vad ni har svarat. Och vad Tomurdoc skriver om dokument så antar jag att man inte kan skicka dessa dokument i digital form. Måste de vara i original-papper? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 (ändrad) Hej! Tackar för svaren! Ok, ser ut som att det är svårt att hinna, efter vad ni har svarat. Och vad Tomurdoc skriver om dokument så antar jag att man inte kan skicka dessa dokument i digital form. Måste de vara i original-papper? På bla blanketten för inbjudan så måste nog din signatur vara i "original". Men det fungerar bra att skicka REK, brukar ta 2-4 dagar. Tror inte det skulle bli svårt att hinna, värsta scenariot som jag ser det är väl 14 dagar...om också passa måste fixas, annars ca 7-10 dagar. Pass, ca max en vecka Visa ca en vecka ( för oss tog det nog ca 4 dagar detta för 4 v sedan). Ändrades November 23, 2011 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr_Martin Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Man kan skicka ner i digital form och ett separat in scannat papper med din signatur på, så kan hon skriva på originalet själv, fast så får man ju inte göra. /Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 23, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 23, 2011 På bla blanketten för inbjudan så måste nog din signatur vara i "original". Men det fungerar bra att skicka REK, brukar ta 2-4 dagar. Tror inte det skulle bli svårt att hinna, värsta scenariot som jag ser det är väl 14 dagar...om också passa måste fixas, annars ca 7-10 dagar. Pass, ca max en vecka Visa ca en vecka ( för oss tog det nog ca 4 dagar detta för 4 v sedan). Ok. det låter bra!, men är det turistvisum du menar? Är det lättare att få än besöksvisum? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 23, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 23, 2011 Man kan skicka ner i digital form och ett separat in scannat papper med din signatur på, så kan hon skriva på originalet själv, fast så får man ju inte göra. /Martin hehe, ja de e ju klart Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Ok. det låter bra!, men är det turistvisum du menar? Är det lättare att få än besöksvisum? Jo, det var turistvisum jag menade. På http://thaikonsult.egetforum.se/ finns mycket info och hjälp att få på ett lättöverskådligt sätt. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jobbe Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 (ändrad) Jo, det var turistvisum jag menade. På http://thaikonsult.egetforum.se/ finns mycket info och hjälp att få på ett lättöverskådligt sätt. För turistvisum behöver man väl inte skicka ner några papper? Då är det upp till tjejen själv att visa att hon har pengar till hela vistelsen. Besöksvisum är ju vanligast att man söker för sin tjej. // Jobbe Ändrades November 23, 2011 av Jobbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd November 23, 2011 Dela Inlagd November 23, 2011 Turistvisum kräver att tjejen kan visa att hon har pengar motsvarande 370 kr per dag (33.300 SEK för 90 dagar) besöket varar, en detaljerad resplan samt bokning av boende och flygresa. Du kan läsa om turistvisum här: http://www.swedenabroad.com/Page____16957.aspx För flickvännens del är det enklare och billigare med besöksvisum som du kan läsa om här: http://www.swedenabroad.com/Page____73844.aspx Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 26, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 26, 2011 Ok, nu förstår jag bättre om hur det går till med visum. Men fick mig en fundering, om tjejen åker via ett annat land som tex. Finland måste man förklara detta redan vid ansökan eller kan hon åka via vilket land som helst i shengen området. Vet ni om det finns någon direkt linje från thai till Göteborg? Kanske fel forums del för denna fråga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Magistern Inlagd November 26, 2011 Dela Inlagd November 26, 2011 Ok, nu förstår jag bättre om hur det går till med visum. Men fick mig en fundering, om tjejen åker via ett annat land som tex. Finland måste man förklara detta redan vid ansökan eller kan hon åka via vilket land som helst i shengen området. Vet ni om det finns någon direkt linje från thai till Göteborg? Kanske fel forums del för denna fråga. Hej När vi sökte Schengenvisa för min flickvän, skulle man ange första Schengenland, som hon landade i samt kopia på flygbiljettbokning. Dock behöver hon inte åka med det "bokade" flyget, och i visumet står det inget om vilket land hon skall komma till först. (Hon åkte SAS via CPH till GOT) Men. Jag har endast den erfarenhet, här finns säkert personer med mera kunskap än jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd November 27, 2011 Dela Inlagd November 27, 2011 (ändrad) Ok, nu förstår jag bättre om hur det går till med visum. Men fick mig en fundering, om tjejen åker via ett annat land som tex. Finland måste man förklara detta redan vid ansökan eller kan hon åka via vilket land som helst i shengen området. Vet ni om det finns någon direkt linje från thai till Göteborg? Kanske fel forums del för denna fråga. Hej, Ni söker ett Schengenvisum så det går bra att åka via Finland (eller annat land som är med i Schengensamarbetet). Precis som Magistern säger så fyller ni i ansökningshandligen i destinationslandet (Sverige) och det första landet hon anländer till (t.ex. Finland). Tyvärr finns det inget reguljärt direktflyg mellan Thailand och Göteborg, endast charterflygningar. Vet inte vad din flickvän har för erfarenhet av att flyga, men har man aldrig gjort det innan och dessutom ska göra det själv så kan det vara ganska stressande. Så försök göra det lätt för henne och undvik mellanlandning på stora flygplatser som t.ex. Frankfurt och Schiphol. Din idé om att låta henne flyga via Finland tycker jag låter sund. Helsingfors flygplats är inte allt för stor och man behöver inte gå jättelångt mellan de olika gaterna. Om hon är väldigt orolig över att behöva byta flyg så får hon flyga direkt till Stockholm med Thai Airways och du hämtar henne där. Alternativt Thai eller SAS direkt till Köpenhamn. /Marlon Ändrades November 27, 2011 av Marlon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 29, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 29, 2011 oh tackar för svaren, mycket intressant. det var som jag själv trodde men ville ha det bekräftat. Vad tror ni om man bara har träffat tjejen i en månad, är det för liten tid för att få visum, är det då bättre för henne att bocka i att hon ska träffa en vän eller ska man välja pojkvän? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 1 månad kan uppfattas som lite väl kort, det är upp till den som handlägger ärendet. Prova och se hur det går, att börja hitta på historior kan leda till problem för tjejen och dej att få visa i framtiden. Säg också åt tjejen att vara ärlig när hon fyller i sin del av blanketten (eller när hon berättar för dej vad du skall skriva), annars kan det bli nobben direkt. Tex om hon sökt visa till andra länder men döljer detta av olika skäl. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 29, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 29, 2011 (ändrad) 1 månad kan uppfattas som lite väl kort, det är upp till den som handlägger ärendet. Prova och se hur det går, att börja hitta på historior kan leda till problem för tjejen och dej att få visa i framtiden. Säg också åt tjejen att vara ärlig när hon fyller i sin del av blanketten (eller när hon berättar för dej vad du skall skriva), annars kan det bli nobben direkt. Tex om hon sökt visa till andra länder men döljer detta av olika skäl. MVH Tommy Yupp de saker har vi redan gått igenom, men vad tror du om, att man är "vänner" tas de då lättare av den så handlägger ärendet eller ser dom vän och pojkvän som lika? Hon är lite orolg om att hon ska få dålig stämpel i passet på grund av att vår tid tillsammans är för kort, stämmer det att hon kan få detta? Som jag läste här inne så verkar det som fler personer har bjudit in deras tjejer efter ganska kort tid och det har inte varit några problem, har jag misstolkat detta? Är det den totala tiden eller menar man tiden i Thailand som de gäller? Mvh Johan Ändrades November 29, 2011 av MrOlofsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Magistern Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Hittade denna http://lifos.migrati...tSummaryId=4385 För besök hos släktingar och vänner samt turistbesök ges visering om syftet inte bedöms vara något annat. När visering utfärdas för personer som nyligen lärt känna varandra och som i framtiden avser att leva tillsammans i Sverige skall det erinras om huvudregeln i 2 kap 5 § utlänningslagen, dvs att tillstånd för bosättning skall vara ordnat före inresan till Sverige. Tolkar det som att besöksvisum/Schengenvisum i princip alltid beviljas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matte14 Inlagd November 29, 2011 Dela Inlagd November 29, 2011 Hej! Min tjej och jag pratade ca 4 måmader med varann på internet och jag åkte ner till henne i feb 2011 i 2 veckor. Vi beslöt att hon skulle komma hit så fort som möjligt. Vi lämnade in alla papper och det tog 4 dagar. Så det skall inte vara något problem anser jag Hoppas att det går bra för er. Matte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 29, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 29, 2011 Detta var kul o höra! Ja då e det bara o se till o få iväg dokumenten till henne. Tackar för information! Mvh Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrOlofsson Inlagd November 30, 2011 Trådstartare Dela Inlagd November 30, 2011 Hej igen. Blev lite fundersam nu, för hos finnair kan jag Inte boka flygbiljett o vänta med att betala tills Visum är klart, är det någon som har ett bra tips hur man gör? Datumet är den 26 december som hon ska flyga men vilket bolag kan man boka en biljett utan att betala nu? Krångligt detta hmm Med vänlig hälsning, Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hafos Inlagd November 30, 2011 Dela Inlagd November 30, 2011 Hej! När tjejen bokade i vintras gick hon in på en resebyrå och det var inga problem att preliminärboka och betala sen. Hon flög med Thai. Dem fixade försäkringen också. Mvh Hafos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Magistern Inlagd November 30, 2011 Dela Inlagd November 30, 2011 resebyrå = www.kilroy.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu