Jump to content
IGNORERAD

Väntetid UT?

Johandiver

Recommended Posts

Min flickvän lämnade in ansökan om UT i Bangkok den 11/8, var på intervju den 1/9. Jag fick frågeformulär att fylla i den 25/9. Dessa Skickades in den 28/9.

Det är Migrationsverket i Växjö som handar ärendet. När är det troligt att UT är klart?

Kan man skynda på detta på något sätt?

Tips motages gärna.

Dela på andra sajter

Finns det någon vänlig själ som kan ha synpunkter på min fråga.

Vänliga hälsningar

Johan

Mig i Växjö säger själva att handläggningstiden ligger mellan 7-11 månader. Den här typen av ärenden prioriteras ofta ner om mer akuta ärenden blir fler, t ex flyktingärenden.

Sent from my Galaxy S II using Tapatalk

Dela på andra sajter

Jag sitter själv och väntar på svar dock ör det MIG Solna.

26/7 Tjejen går till ambassaden och bokar tid etc..

23/8 Intervju på ambassaden

21/9 Jag får papper om att jag skall skicka in T77

23/9 Skickar jag in T77

Väntar fortfarande... Vet hur du känner dig. Skulle vara kul och fira jul o nyår med sin tjej i alla fall :(

Ändrades av JCC
Dela på andra sajter

Jag sitter själv och väntar på svar dock ör det MIG Solna.

26/7 Tjejen går till ambassaden och bokar tid etc..

23/8 Intervju på ambassaden

21/9 Jag får papper om att jag skall skicka in T77

23/9 Skickar jag in T77

Väntar fortfarande... Vet hur du känner dig. Skulle vara kul och fira jul o nyår med sin tjej i alla fall :(

Vet inte om det gäller förlängning av UT som mitt fall jag gjorde en JO-Anmälan mot MIG fick tid nästa dag men vad hjälpe det dom är ju dumma ihuvudet där (på dossiern hos dem stod det JO till AKM (=akutmottagning).

Inte ett enda rätt gjorde det orkar inte dra hela storyn känns lite onödigt blir för lång story

Mvh Palla

Dela på andra sajter

På förlängning ja

men nytt UT 9mån

står på deras hemsida.

Mvh Palla

Fyfan, då vi gjorde det vill jag minnas att det var 6 månader vid nytt har dom ändrat eller är jag helt ute och cyklar? snart tre år sedan vi sökte.

Dela på andra sajter

Svärdottern lämnade in ansökan i BKK i slutet på juli, intervju ca en månad senare. Jag har ringt till Malmö ett par gånger ( sonen i Thailand tills hon kommer med ) och idag kom beslutet att allt är klart!

Dela på andra sajter

Svärdottern lämnade in ansökan i BKK i slutet på juli, intervju ca en månad senare. Jag har ringt till Malmö ett par gånger ( sonen i Thailand tills hon kommer med ) och idag kom beslutet att allt är klart!

Grattis !!

Dela på andra sajter

Det är olika beroende var ärendet hamnar...

Min tjej lämnade in ansökan den 18/8 och fick tid för intervju 8/9 men efter några dagar ringde ambassaden och ändrade till 5/9.

Det som kan irritera mig är att den 16/8 lade ambassaden ut information om elektronisk ansökan med garanterad handläggning inom 3 månader men ingen behagade upplysa tjejen om detta när hon lämnade in papperen.

Efter intervjun så tar det 3-4 veckor för papperen att nå Migrationsverket (man kan undra hur ambassaden över huvud taget kan fungera med en dylik postgång).

Papperen hade iaf lyckats ta sig till Sverige på lite drygt 3 veckor och den 30:e fick jag ett brev vad jag skulle fylla i och skicka in. Där stod samma sak som på ambassadens hemsida: 7-9 månaders väntetid.

Jag skickade in papperen den 3/10 och tänkte att jag ringer efter tre veckor och frågar om jag kan få en ungefärlig tidsuppskattning.

Den 24:e ringde jag och fick till svar att UT blev "klart i fredags" - dvs den 21:e. Det enda jag kunde få ur mig i luren var "VA???"

Det tog alltså 2 månader och 3 dagar efter att ansökan lämnats in så var UT klart.

När jag hämtat mig från överraskningen så frågade jag vad som händer härnäst och handläggaren sade att ambassaden hade fått beskedet och de hade beställt plastkortet hos företaget i Sverige som tillverkar dem men det tar c:a 3 veckor för ambassaden att få det och därefter skulle de ringa upp tjejen.

Om jag minns rätt så säger ambassadens hemsida 3-4 veckor för att leverera plastkortet så den 4/11 beställde jag biljetter till 4 veckor och 4 dagar efter beslutsdatum - dvs den 22/11. Sen väntade vi...

Den 9/11 ringde tjejen för att försäkra sig om att ambassaden verkligen skulle kontakta henne när de fick hennes UT. Jodå, det skulle de göra och kortet skulle komma samma vecka eller senast veckan efter.

Den 17/11 (torsdag) så ringde hon igen eftersom det började osa katt och ambassaden inte har telefontid på fredagar så nästa möjlighet att ringa skulle bli på måndagen. Planet går 00:25 på tisdagen så hon var ju tvungen att vara i Bangkok på måndagen och det är 60 mils resa vilket man inte gärna gör i onödan på en buss med bagage. Jag kände även hur tusenlapparna började fladdra iväg eftersom jag utgick från att en svensk myndighet skall kunna stå för sina tidsuppgifter så hade jag köpt billigare icke ombokningsbara biljetter.

Svaret hon fick när hon ringde var att UT-kortet hade kommit redan den 3/11 !!!

Och de hade ringt en gång men fick inte tag i henne. De ringer tydligen bara en gång enligt ambassadtjänstemannen och får de inget svar så rycker de på axlarna och struntar i det. Är ambassaden så tekniskt efterbliven att de inte hört talas om SMS ??

Det räcker alltså med att man går på skithuset och inte har mobilen med sig eftersom man inte förväntar sig att kortet skall komma på kortare tid än 2 veckor, så kan man missa kort, flyg och hela härligheten. Sen tycker man ju att de kunde ha kollat redan första gången hon ringde ifall kortet hade kommit...

Om 1 timme tar hon bussen till Bangkok, hämtar UT-kortet i morgon förmiddag och åker till flygplatsen på kvällen.

På tisdag morgon tar jag flyget till Arlanda och möter henne där.

Hoppas nu bara att det inte blir några fler konstigheter...

Är det förresten någon som vet hur lång tid det tar för att få ett personnummer ?

Hon är ju tvungen att ha det för att kunna anmäla sig till SFI mm.

Jag har en arbetskamrat som säger att det tar 6 veckor.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Dela på andra sajter

Dom rinde min fru idag o tala om att kortet e klart hon fråga då hur länge kortet ligger kvar i Thailand då fick hon till svars 1 vecka så hon får ta bussen ner dit nu hon frågade för att ja landar den 6:e i BKK så då kunde vi ju tagit kortet då men nej 1 vecka vilken djävla skit amabasad måste ja säga

finns väl massa som kanske inte kan komma på en vecka va fan gör dom ??????

glimten66

Dela på andra sajter

Det är olika beroende var ärendet hamnar...

Min tjej lämnade in ansökan den 18/8 och fick tid för intervju 8/9 men efter några dagar ringde ambassaden och ändrade till 5/9.

Det som kan irritera mig är att den 16/8 lade ambassaden ut information om elektronisk ansökan med garanterad handläggning inom 3 månader men ingen behagade upplysa tjejen om detta när hon lämnade in papperen.

Efter intervjun så tar det 3-4 veckor för papperen att nå Migrationsverket (man kan undra hur ambassaden över huvud taget kan fungera med en dylik postgång).

Papperen hade iaf lyckats ta sig till Sverige på lite drygt 3 veckor och den 30:e fick jag ett brev vad jag skulle fylla i och skicka in. Där stod samma sak som på ambassadens hemsida: 7-9 månaders väntetid.

Jag skickade in papperen den 3/10 och tänkte att jag ringer efter tre veckor och frågar om jag kan få en ungefärlig tidsuppskattning.

Den 24:e ringde jag och fick till svar att UT blev "klart i fredags" - dvs den 21:e. Det enda jag kunde få ur mig i luren var "VA???"

Det tog alltså 2 månader och 3 dagar efter att ansökan lämnats in så var UT klart.

När jag hämtat mig från överraskningen så frågade jag vad som händer härnäst och handläggaren sade att ambassaden hade fått beskedet och de hade beställt plastkortet hos företaget i Sverige som tillverkar dem men det tar c:a 3 veckor för ambassaden att få det och därefter skulle de ringa upp tjejen.

Om jag minns rätt så säger ambassadens hemsida 3-4 veckor för att leverera plastkortet så den 4/11 beställde jag biljetter till 4 veckor och 4 dagar efter beslutsdatum - dvs den 22/11. Sen väntade vi...

Den 9/11 ringde tjejen för att försäkra sig om att ambassaden verkligen skulle kontakta henne när de fick hennes UT. Jodå, det skulle de göra och kortet skulle komma samma vecka eller senast veckan efter.

Den 17/11 (torsdag) så ringde hon igen eftersom det började osa katt och ambassaden inte har telefontid på fredagar så nästa möjlighet att ringa skulle bli på måndagen. Planet går 00:25 på tisdagen så hon var ju tvungen att vara i Bangkok på måndagen och det är 60 mils resa vilket man inte gärna gör i onödan på en buss med bagage. Jag kände även hur tusenlapparna började fladdra iväg eftersom jag utgick från att en svensk myndighet skall kunna stå för sina tidsuppgifter så hade jag köpt billigare icke ombokningsbara biljetter.

Svaret hon fick när hon ringde var att UT-kortet hade kommit redan den 3/11 !!!

Och de hade ringt en gång men fick inte tag i henne. De ringer tydligen bara en gång enligt ambassadtjänstemannen och får de inget svar så rycker de på axlarna och struntar i det. Är ambassaden så tekniskt efterbliven att de inte hört talas om SMS ??

Det räcker alltså med att man går på skithuset och inte har mobilen med sig eftersom man inte förväntar sig att kortet skall komma på kortare tid än 2 veckor, så kan man missa kort, flyg och hela härligheten. Sen tycker man ju att de kunde ha kollat redan första gången hon ringde ifall kortet hade kommit...

Om 1 timme tar hon bussen till Bangkok, hämtar UT-kortet i morgon förmiddag och åker till flygplatsen på kvällen.

På tisdag morgon tar jag flyget till Arlanda och möter henne där.

Hoppas nu bara att det inte blir några fler konstigheter...

Är det förresten någon som vet hur lång tid det tar för att få ett personnummer ?

Hon är ju tvungen att ha det för att kunna anmäla sig till SFI mm.

Jag har en arbetskamrat som säger att det tar 6 veckor.

Skattemyndigheten upplyste tjejen om att det skulle ta 4 veckor att få personnummer. Efter 4 dagar kom det med posten och hon kunde gå och beställa ID-kort samt skriva in sig hos Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och SFI. Angående SFI så kan det ta upp till 3 månader att få börja studera beroende på vart man bor.

/Marlon

Dela på andra sajter

Dessa väntetider är så olika men sjukt att det kan ta sån tid.. Vi tänkte söka via ambasaden men nu ändrade vi oss och hon ansökte via webben i måndags och jag fick min ansökan direkt när hon fyllt i sin klart.. nu ska jag scanna mitt pass så ja kan ladda up det i ansökan sen ska det bli intressant och see hur lång tid det tar.. tack för ni skrev om UT korten, bra och veta.

Lycka till med era ansökningar och no som ej gjort det än överväg webben som utlovar en handligstid på max 3mån. rekordet som jag känner till är 18dagar men tjejen hade läst på ett forum där det tagit 1 vecka.. Undra varför det ska ta så himmla mycke längre via ambasaden? är ju stor skillnad på 18dagar och 10 månader

är inte inne på detta forum så önskar er all en god jul å gott nytt år

ett tips är å kolla in thaikonsult.se åxå

Dela på andra sajter

Hej alla glada MPRare!!

Igår ringde jag mig och fick höra att vi fått handläggare. Jippi någonting händer.

Är det någon som har koll ungefär hur lång tid det brukar ta när ärendet hamnat hos en handläggare?

Kanske det är väldigt olika. Uppsala sköter vårat ärende.

Vi är gifta i Sverige och har registrerat i Thailand.

Mvh

Hasse

Dela på andra sajter

Ring Handläggaren direkt.Tog 2 dagar för mig. Brukar gå att få numret via kundtjänst.

Sen är det bara att ringa ringa ringa ringa..

Lycka Till

Dela på andra sajter

En tanke!

Om inga ringde och stör handläggarna hela tiden

Skulle inte handläggningstiden bli kortare då?

:rolleyes:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Hoppas det går lika fort för oss som för er Robban7073 då kan hon hinna hit före jul.

Fick nummret av en assistent i Uppsala som sa jag skullle ringa om 1 till 2 veckor.

Men jag kunde inte hålla mig så jag ringde handläggaren på eftermiddagen, då lät hon lite sur och sa att hon fått pappren för några timmar sen.

Hon hade inte hunnit titta på de än.

Hoppas hon bara var trött after dagen.

Sen sa hon att de har 8 månader på sig.

Kenneth4618

Har haft samma tanke om alla ringer och stör måste handläggningstiderna bli längre.

Mvh

Hafos

Dela på andra sajter

Idag är jag en glad Hasse. :D

Väntan över, nästan. :unsure:

Ringde mig idag och fick veta att UT blev klart igår och iväg skickat för tilllverkning av UT-kortet.

Så nu är det bara att vänta att kortet kommer till BKK. Undrar hur lång tid det kan ta.

Skulle vilja boka biljett men till vilket dag??

Mvh

Hasse

Dela på andra sajter

Idag är jag en glad Hasse. :D

Väntan över, nästan. :unsure:

Ringde mig idag och fick veta att UT blev klart igår och iväg skickat för tilllverkning av UT-kortet.

Så nu är det bara att vänta att kortet kommer till BKK. Undrar hur lång tid det kan ta.

Skulle vilja boka biljett men till vilket dag??

Mvh

Hasse

Grattis!

Räkna med att det tar ca 2 veckor för kortet att komma till Bkk. Posten kommer på onsdagarna till ambassaden så ring på torsdag nästa vecka och kolla. Annars så kommer det veckan efter.

Personligen hade jag inte bokat biljett innan allt är klart dvs. kortet kommit fram. Air Berlin brukar ha ganska konkurrenskraftiga priser på enkelbiljetter. Du får t.ex en resa Bkk-Arn för under 4000 SEK dagarna innan och efter jul.

/Marlon

Dela på andra sajter

Tack Marlon!

Tackar för infon kommer att ringa och kolla på torsdag.

Tror vi gör som du och väntar med flygbokning, Borde inte vara något problem med biljett om vi får klart före jul.

De flest från Sverige vill ju ner då inte hem.

Får kolla upp det där med Air Berlin låter intressant. Frugan kollade priser med Thai runt jul pris ca: 8000kr.

Mvh

Hasse

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...