Jump to content
IGNORERAD

Köpa Kamera I Shanghai?


L64

Recommended Posts

Tänkte införskaffa en någorlunda waterproof liten kompaktkamera inför nästa Songkhran.Har sabbat en IXUS 2 år på raken och det känns som att det räcker nu.

Så en liten rackare med väderskydd, e de lönt att kika på detta i Shanghai eller e de kaffepengar som skiljer? kanske köpa i Bangkok eller Pattaya?

Eller här hemma?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L64

    9

  • Tommy

    6

  • MaiChai

    3

  • Avregistrerad clion

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänkte införskaffa en någorlunda waterproof liten kompaktkamera inför nästa Songkhran.Har sabbat en IXUS 2 år på raken och det känns som att det räcker nu.

Så en liten rackare med väderskydd, e de lönt att kika på detta i Shanghai eller e de kaffepengar som skiljer? kanske köpa i Bangkok eller Pattaya?

Eller här hemma?

Hej Lamai,

Köpte en Ixus till dottern när jag bodde i Shanghai, men det var inte billigare än i Svedala. Så om jag vore du, så skulle jag köpa Ixusen i Svedala så att du har garantin tillgänglig lätt. Inte så gott att behöva åka till Shanghai om kameran krånglar.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej Lamai,

Köpte en Ixus till dottern när jag bodde i Shanghai, men det var inte billigare än i Svedala. Så om jag vore du, så skulle jag köpa Ixusen i Svedala så att du har garantin tillgänglig lätt. Inte så gott att behöva åka till Shanghai om kameran krånglar.

Ha en bra dag!

:wai:

Oavsett var han köper Ixus är den väl inte vattentät, eller?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en liten rackare med väderskydd.

Ful så in i ..., men tålig! :6:

Canon PowerShot D10

Canon PowerShot D10 gick från klarhet till klarhet under mitt test, och totalt sett kan jag konstatera att det här en riktigt bra och pålitlig kamera. Att den dessutom är vatten- och dammtät, samt extra stöttålig är naturligtvis en bonus som bör passa barnfamiljen lika väl som den mer äventyrlige. Kameran kräver dock vissa anpassningar för att bildresultatet ska bli optimalt, och dessutom bör du hålla koll på blixten som har en förmåga att fräta ut hudtoner i vissa lägen.

Mvh

Skibi

post-3089-054889200 1278837759_thumb.jpg

post-3089-054889200 1278837759_thumb.jpg

Ändrades av skibi695

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betydligt bättre och billigare är att undvika amatörernas storhelg... :whistle:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har under många år använt mig av en Casio Exilim EX600 med ett undervattenshus under Songkrahn och andra blota tillstallningar. Kanske ska du leta efter nagon kompaktkamera som saljs med ett UV hus

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en test stötåliga vattentäta kameror på aftonbladet+..

Testvinnare är pentax optio 90, har själv en penatx optio 60 som jag är nöjd med..

FF

post-5021-078614500 1278866058_thumb.jpg

post-5021-078614500 1278866058_thumb.jpg

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en test stötåliga vattentäta kameror på aftonbladet+..

Testvinnare är pentax optio 90, har själv en penatx optio 60 som jag är nöjd med..

FF

Har själv en "Optio WP" som överlevt 3 Songkran, minst 7 dagar och mår fint än idag!

Den är kanske en av Pentax första vattentäta pocket-kameror, men funkar fint och tar hyfsade bilder iaf dagtid, när det är mörkt har den problem med fokuseringen då den saknar "ledljus" för autofokus.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ful så in i ..., men tålig! :6:

Mvh

Skibi

f-n, ser ju ut som den skall explodera vilken sekund som helst :crazy:

verkar schysst helt klart!

Betydligt bättre och billigare är att undvika amatörernas storhelg... :whistle:

För oss ungdomar som inte har varit med så mycket är denna helg fortfarande väldigt rolig.Kan förstå att den är jobbig för di äldre gubbarna som börjar tackla av i kraft och uthållighet :crazy:

Hej lamai64 jag använder dagligen en Casio EXILIM EX.G1 och det överlevde även Songkran i Saraburi i April,pris i Sverige 2800:- http://www.casio-europe.com/se/exilim/exilimg/exg1/

Ser oxå trevlig ut.Verkar som att fler tillverkare kommer med allväders o liknande kameror nu.

Jag har under många år använt mig av en Casio Exilim EX600 med ett undervattenshus under Songkrahn och andra blota tillstallningar. Kanske ska du leta efter nagon kompaktkamera som saljs med ett UV hus

Har tittat lite på såna hus men som jag ser det så är de 2 stora minus för mig, priset på husen och storleken.

Hittade en test stötåliga vattentäta kameror på aftonbladet+..

Testvinnare är pentax optio 90, har själv en penatx optio 60 som jag är nöjd med..

FF

Får nog kosta på mig en stunds + för att läsa lite på insidan där...

Verkar riktigt smidig och filmar i HD också som jag isf vill ha.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Den testen avgör saken, jag måste skaffa en Panasonic till (har en 3 år gammal FZ50 som jag är nöjd med).

Drar till Phantip imorron och kollar priser, dax att byta ut min 5 år gamla Pentax OptioWP som "Hopp å lek" kamera :lol:

Den är bra, men har sina brister.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lamai64,

Just priset och storleken avskräckte mig också, ända tills jag hittade en utgående modell som såldes i paket med UV huset, tro det kostade 2200 SEK då. Kameran är perfekt att alltid ha med sig i fickan och ska man bada eller uppleva Songkhran så åker UV huset med. Fast då får man ha lite större fickor för att få plats med den...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den testen avgör saken, jag måste skaffa en Panasonic till (har en 3 år gammal FZ50 som jag är nöjd med).

Drar till Phantip imorron och kollar priser, dax att byta ut min 5 år gamla Pentax OptioWP som "Hopp å lek" kamera :lol:

Den är bra, men har sina brister.

MVH Tommy

Låter intressant, så kan vi jämföra med priset här i Svedala... verkar ligga på ca 3500 inkl frakt.

Lamai64,

Just priset och storleken avskräckte mig också, ända tills jag hittade en utgående modell som såldes i paket med UV huset, tro det kostade 2200 SEK då. Kameran är perfekt att alltid ha med sig i fickan och ska man bada eller uppleva Songkhran så åker UV huset med. Fast då får man ha lite större fickor för att få plats med den...

Ultimata för mig kanske hade varit o få tag på ett begagnat UV-hus till min Ixus... för man är rätt så Ixus-skadad nämligen... :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det börjar väl bli dags att byta ut "påsen" om man ska fortsätta vara med där det händer i April B)

post-3617-096932000 1278953643_thumb.jpg

post-3617-050342000 1278953735_thumb.jpg

post-3617-097651100 1278953817_thumb.jpg

post-3617-096932000 1278953643_thumb.jpg

post-3617-050342000 1278953735_thumb.jpg

post-3617-097651100 1278953817_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lamai64 jag använder dagligen en Casio EXILIM EX.G1 och det överlevde även Songkran i Saraburi i April,pris i Sverige 2800:- http://www.casio-europe.com/se/exilim/exilimg/exg1/

Efter att använt den flitigt i havet utanför Koh Samui tvivlar jag på att den tål saltvatten? Minneskortluckan går inte att stänga mer. Bör man skölja dem efter salta bad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultimata för mig kanske hade varit o få tag på ett begagnat UV-hus till min Ixus... för man är rätt så Ixus-skadad nämligen... :crazy:

Vad har du för IXus? Såg du hade en Kodak pocketvideo någon resa, de finns nu mera i vatten tålig variant. Playsport

Såg förresten i dagens Expertblad att de har kampanj på en Olympus undervattens där man får flytväst på köpet. Flytväst till kameran alltså :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en Olympus u720 sw som funkat perfekt under många år både på land och i vatten, snorklat osv. Det är ju en gammal modell men de senaste modellerna lär ju vara ännu bättre. Den tål vattentryck ner till några meter, tål fall från 1,5 m eller nåt sånt och tål sand osv (bara att tvätta av). Supernöjd med den helt enkelt och den är liten och smidig. :clapping:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Då kan hern ta såna här :crazy:

post-3713-096195600 1278970172_thumb.jpg

post-3713-096195600 1278970172_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Mycket skriveri om vilken kamera du bör välja, men andra frågan "e det lönt" är nog så intressant.

Rapportera gärna vad det kostar när du väl bestämt dig.

Valet står, antar jag, mellan svensk garanti eller billigt inköpspris.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade Phantip idag, får se om jag kommer loss i morgon.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att använt den flitigt i havet utanför Koh Samui tvivlar jag på att den tål saltvatten? Minneskortluckan går inte att stänga mer. Bör man skölja dem efter salta bad?

Japp, den skall sköljas efter bad, står säkert i manualen om du har kvar den.

Gäller alla kameror som används i saltvatten, skölj med färskvatten innan den hunnit torka, saltkristallerna bygger upp sig med tiden och kan förstöra kameran.

Samma gäller efter poolbad i klorerat vatten.

Har inga problem med min 5 år gamla kamera efter en del snorkling och mycket songkran bilder, samt ett flertal bilder tagna från ett ölglas (kul partytrick).

Svågern sedd ur ett Glas Chang:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

inwarehouse.se

köpte jag i förra veckan bl.a. en Pentax optio W90 till min thailändska svåger.

Han har aldrig haft en egen digitalkamera förr,

och på grund av hans osäkerhet tänkte jag att han behöver en lättanvänd, slag och vattentålig kamera passar honom bra i Thailand i olika sammanhang.

Jag har provat den lite tillsammans med honom,

och den verkar ganska bra.

Negativt var dock det inbyggda porträttprogrammet som

med sitt ”anti rynk-filter” gick ganska hårt åt bilden i syfte att ta bort skavanker och dylikt hos den fotograferade personen.

Bättre då att använda programmet för rörliga objekt när man tar ett porträttfoto, och att man sedan efterbehandlar bilden om man nu vill trolla lite med skönheten.

*****************************************

Varor:

2 ST 350166 Sandisk Secure Digital 8GB SDHC,SDSDB-8192-E12

1 ST 599180 Pentax Optio W90 sort, 12.1 MP,2.7" LCD,5x optisk zoom, vattentät(6m)

Totalt:

Netto 2.613,60

Frakt 71,20

Moms (25%) 671,20

Totalsumma 3.356,00

********************************

post-5068-071221000 1279043346_thumb.jpg

post-5068-071221000 1279043346_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...