Jump to content
IGNORERAD

800 Baht Kvm Exkl Material For Bygge


Posten Berit

Recommended Posts

Posten Berit

Hejsan!

En lokal byggare har erbjudit sig att bygga at oss for 800 Baht/kvm per kvadrat exklusive material. I jobbet ingar i princip allt, grund, vaggar av cementblock, tak, malning, el. Montering av fonster och dorrar ingar ej.

Vad tror ni om det priset? Detta ar da enkel thaistil.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    6

  • GammalDansken

    5

  • Posten Berit

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Hejsan!

En lokal byggare har erbjudit sig att bygga at oss for 800 Baht/kvm per kvadrat exklusive material. I jobbet ingar i princip allt, grund, vaggar av cementblock, tak, malning, el. Montering av fonster och dorrar ingar ej.

Vad tror ni om det priset? Detta ar da enkel thaistil.

Svårt att bedöma men låter inte helt fel

Kvadratpriset för modern thai-standard är 10.000 inkl materiel och arbete är billigt i Thailand

Ca 200 baht per dag för en byggarbetare

Montering av dörrar och fönster betäller ni av den som levererar dom så blir det bäst och ni har någon att ringa för att komma och justera om något kärvar i efterhand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad kubikmeterpriset är med tanke på att jag vill ha väggar & tak.

Ändrades av SSS
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad kubikmeterpriset är med tanke på att jag vill ha väggar & tak.

Det är särskilt "falang-tillägg" på det om du vill ha sådan lyx. Du måste begära det särskilt i en offert :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Bara darfor bestallde jag 3 meter hogt inne. Paverkar inte priset annat an att det gar at aningen mer material. :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bara darfor bestallde jag 3 meter hogt inne. Paverkar inte priset annat an att det gar at aningen mer material. :)

... och får saker med standardhöjd att verka lite smålöjliga .

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

... och får saker med standardhöjd att verka lite smålöjliga .

Standard??? I Thailand???

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har också 3 meter i takhöjd, luftig och bra för inomhusklimatet samt att långa gäster ej behöver skalperas av takfläktarna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Efter vad jag hört kan det bli mycket billigare om man är byggherre själv - och hittar bra byggjobbare :)

För 10 år sedan kostade det 300 000 för c:a 150 m2 inklusive veranda exklusive målning. (Thaistandard plus WC.) Övervåningen är i trä.

Nu räknar de med att det kostar 1 - 1,5 mill för 200m2 i den standarden. Men då har de egna träd, men andra gör jobbet.

Kostnaderna har gått upp MYCKET, men ett nybyggt sägs ha kostat knappt 700 000 inklusive allt för 150 m2 + veranda, men då gjorde de köksinstallationen plus småjobb som målning själva. Men då sparkade de första gänget, för att de jobbade dåligt, men nästa gäng från grannbyn var bra - Då övervakade thaikvinnan dem s g s hela tiden :)

Efter vad jag hört är det ganska mycket billigare om man bygger envånings och direkt på cementplatta.

Jag är fundersam gällande fuktproblem och bygge på cementplatta, för det blev fuktproblem då man började bygga på cementplatta i Sverige. (Men sedan dess lär de ha lärt sig att fuktissolera ovanpå cementplattan.) Vet inte hur det är i Thailand med fuktproblem p g a cementplattan. Vet inte om thailändare vet det heller, eftersom i Thailand så får de ju ofta fuktskador av översvämningar :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Efter vad jag hört kan det bli mycket billigare om man är byggherre själv - och hittar bra byggjobbare :)

För 10 år sedan kostade det 300 000 för c:a 150 m2 inklusive veranda exklusive målning. (Thaistandard plus WC.) Övervåningen är i trä.

Nu räknar de med att det kostar 1 - 1,5 mill för 200m2 i den standarden. Men då har de egna träd, men andra gör jobbet.

Kostnaderna har gått upp MYCKET, men ett nybyggt sägs ha kostat knappt 700 000 inklusive allt för 150 m2 + veranda, men då gjorde de köksinstallationen plus småjobb som målning själva. Men då sparkade de första gänget, för att de jobbade dåligt, men nästa gäng från grannbyn var bra - Då övervakade thaikvinnan dem s g s hela tiden :)

Efter vad jag hört är det ganska mycket billigare om man bygger envånings och direkt på cementplatta.

Jag är fundersam gällande fuktproblem och bygge på cementplatta, för det blev fuktproblem då man började bygga på cementplatta i Sverige. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤(Men sedan dess lär de ha lärt sig att fuktissolera ovanpå cementplattan.)¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ Vet inte hur det är i Thailand med fuktproblem p g a cementplattan. Vet inte om thailändare vet det heller, eftersom i Thailand så får de ju ofta fuktskador av översvämningar :)

Man brukar inte "fuktisolera" ovanpå cementplattan i sverige, man lägger kapillärbrytande skikt under plattan på så vis slipper man få fukten i plattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Man brukar inte "fuktisolera" ovanpå cementplattan i sverige, man lägger kapillärbrytande skikt under plattan på så vis slipper man få fukten i plattan.

Är inte det detsamma, som vad vi ickebyggare förväntas kalla "fuktisolera"? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vad jag hört kan det bli mycket billigare om man är byggherre själv - och hittar bra byggjobbare :)

För 10 år sedan kostade det 300 000 för c:a 150 m2 inklusive veranda exklusive målning. (Thaistandard plus WC.) Övervåningen är i trä.

Nu räknar de med att det kostar 1 - 1,5 mill för 200m2 i den standarden. Men då har de egna träd, men andra gör jobbet.

Kostnaderna har gått upp MYCKET, men ett nybyggt sägs ha kostat knappt 700 000 inklusive allt för 150 m2 + veranda, men då gjorde de köksinstallationen plus småjobb som målning själva. Men då sparkade de första gänget, för att de jobbade dåligt, men nästa gäng från grannbyn var bra - Då övervakade thaikvinnan dem s g s hela tiden :)

Efter vad jag hört är det ganska mycket billigare om man bygger envånings och direkt på cementplatta.

Jag är fundersam gällande fuktproblem och bygge på cementplatta, för det blev fuktproblem då man började bygga på cementplatta i Sverige. (Men sedan dess lär de ha lärt sig att fuktissolera ovanpå cementplattan.) Vet inte hur det är i Thailand med fuktproblem p g a cementplattan. Vet inte om thailändare vet det heller, eftersom i Thailand så får de ju ofta fuktskador av översvämningar :)

Helt rätt, det blir mycket billigare att bygga själv. Och vill du sänka kostnaderna ännu mer så skall du hyra en lastbil och hämta material i de provinserna där det kommer ifrån. Som tex Khorat är stenprovinsen där allt sådant är billigast, osv. Finns stora pengar att tjäna på det.

Dock bör du raka av dig håret innan du börjar, så slipper du slita av det sedan, hehe.

Jag har själv hållt på mycket med den biten under mina år i Thailand, jag kan skriva en hel roman om all idi*ti jag råkat ut för. En thai har en helt annan syn på saker än oss faranger. Man kan inte lämna dem ensamma i 5 minuter för då kommer inget där du vill fast du förklarat det ingående. Ganska vanligt förekommande att de inte ens kan sitt eget modersmål thailändska vid problem, hehe.

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill påminna er om att när ni registrerade er på MPR så godkände ni våra regler.

En regel säger att man inte får anlita extern byggchef för sitt första husbygge, utan måste genomlida detta själv.

Andra huset får man göra som man vill med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Efter vad det verkar på många inlägg, så verkar det vara en massa problem även då man anlitar byggherre, och i sådana fall är det väl ingen större idé att betala dem för det :)

Kanske blir det en kombination = byggherre för delar man inte begriper tillräckligt själv. Blivande frugan är liten men tuff, så hon kan säkert klara förhandlingar bra. Synd bara att hon har annat jobb, så hon kan inte vara där på dagarna, så det blir nog hårt för mig :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vill påminna er om att när ni registrerade er på MPR så godkände ni våra regler.

En regel säger att man inte får anlita extern byggchef för sitt första husbygge, utan måste genomlida detta själv.

Andra huset får man göra som man vill med...

Var tog tråden vägen där någon här med bilder dokumenterade deltagande i arbetet med att bygga eget.

Vet ej hur jag ska söka.

På frågan om inte det är förbundet med risk för bötesstraff att arbeta i Thailand som byggare

utan arbetstillstånd blev det först tyst sedan kom det fram att han visst fått en jätteböte

(men att denna fixats på något skumt sätt antagligen med stålar till "rätt" person).

Det, om något tycker jag är viktig info till alla som "hjälper till" med sitt bygge i Thailand.

Kan någon hitta tråden?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Angående byggnationer.

Man hör ofta talas om hur många fel som uppstår under resans gång och hur byggherre och byggbolag missförstår varandra och vad svårt det är att få rätt mot dessa byggbolag (eller de individer som man anlitar)

Vad jag funderar över är hur har de möjlighet att lirka sig ur ansvaret om man har ett skrivet, detaljerat och bindande kontrakt som exakt specificerar vad som skall göras och hur lång tid det skall ta.

Kanske är mitt största fel att jag tänker med en svensk hjärna (och i mitt fall till storleken som en böna)?

:rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående byggnationer.

Man hör ofta talas om hur många fel som uppstår under resans gång och hur byggherre och byggbolag missförstår varandra och vad svårt det är att få rätt mot dessa byggbolag (eller de individer som man anlitar)

Vad jag funderar över är hur har de möjlighet att lirka sig ur ansvaret om man har ett skrivet, detaljerat och bindande kontrakt som exakt specificerar vad som skall göras och hur lång tid det skall ta.

Kanske är mitt största fel att jag tänker med en svensk hjärna (och i mitt fall till storleken som en böna)?

:rtfm:

Tja, du kan ju kolla denna tråd på annat forum:

http://www.thailandsforum.se/forum/lisa-goran-bygger-hus-t5075.html

Här påstår Göran att det just nu tickar avdrag på THB 2000 per dag på totalpriset eftersom bygget är försenat. Han har tydligen skrivit mycket noggranna avtal med byggherren.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Chansen att bli upptäckt är kanske inte så stor om man inte

har taskiga grannar, men passa dig ändå för att hjälpa till för mycket, det kan sluta illa:

forsokte hjalpatill lite, gick bra tills polisen/banken kom ock kollade 1200000 thb i boter ,for vad lyfte ett par tegelpannor ? alskar Thailand

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Behöver man verkligen arbetstillstånd för att jobba lite på fruns/egna kåken??

Var det inte bara polisen, som ville få bra betalt? :)

Om man inte får det utan arbetstillstånd, så får man väl inte diska och städa hemma heller?... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Behöver man verkligen arbetstillstånd för att jobba lite på fruns/egna kåken??

Var det inte bara polisen, som ville få bra betalt? :)

Om man inte får det utan arbetstillstånd, så får man väl inte diska och städa hemma heller?... :)

He he, visste du inte det.

Dom är luriga dom små liven.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt, det blir mycket billigare att bygga själv. Och vill du sänka kostnaderna ännu mer så skall du hyra en lastbil och hämta material i de provinserna där det kommer ifrån. Som tex Khorat är stenprovinsen där allt sådant är billigast, osv. Finns stora pengar att tjäna på det.

Dock bör du raka av dig håret innan du börjar, så slipper du slita av det sedan, hehe.

Jag har själv hållt på mycket med den biten under mina år i Thailand, jag kan skriva en hel roman om all idi*ti jag råkat ut för. En thai har en helt annan syn på saker än oss faranger. Man kan inte lämna dem ensamma i 5 minuter för då kommer inget där du vill fast du förklarat det ingående. Ganska vanligt förekommande att de inte ens kan sitt eget modersmål thailändska vid problem, hehe.

Jo de ska gudarna veta att Thailändska byggjobbare har "lösningar" på saker och ting om man inte vaktar och pekar.

En bok med bilder kanske skulle bli en storsäljare.

post-3132-079208300 1279737823_thumb.jpg

post-3132-070693900 1279737858_thumb.jpg

post-3132-079208300 1279737823_thumb.jpg

post-3132-070693900 1279737858_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

He he, visste du inte det.

Dom är luriga dom små liven.

Poliserna eller vilka? :) = Behöver man arbetstillstånd för att få göra något på EGNA huset?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Poliserna eller vilka? :) = Behöver man arbetstillstånd för att få göra något på EGNA huset?

Avsåg det fetstilda - att de små liven - thaiflickvännarna och -fruarna förtigit

att det är strängeligen förbjudet för faranger att diska eller städa när de är i Thailand.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...