Jump to content
IGNORERAD

800 Baht Kvm Exkl Material For Bygge


Posten Berit

Recommended Posts

Tja, det mest skrattretande jag sett i Thailand var i Lennos hus i Mukdahan. Först hade man installerat fönsterbräda, och sen visade det sig att marmorskivan till diskbänken inte riktigt fick plats pga fönsterbrädan. Då sågar stollarna i marmorskivan istället för fönsterbrädan...

IMG_1422.jpg

Lenno var inte road...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    6

  • GammalDansken

    5

  • Posten Berit

    4

  • Kamrat 17

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Incinerator

Är inte det detsamma, som vad vi ickebyggare förväntas kalla "fuktisolera"? :)

Det kan man säja, men du skrev "ovanpå" vilket inte rekommenderas då du kan få en platta som ligger i "vattenbad" med kort livslängd som följd om du inte använder special betong som är gjord för detta ändamål=DYRT

Link to comment
Dela på andra sajter

Poliserna eller vilka? :) = Behöver man arbetstillstånd för att få göra något på EGNA huset?

Du kan inte ens få arbetstillstånd för det i Thailand som farang- Även om du försöker

Finns en lag i Thailand som förbjuder ALLA utlänningar att bedriva arbete inom ett antal olika yrken

Den långa listan finns i en annan tråd om att "bygga hus själv" här på MPR med en lång diskussion runt den

Listan har idag 39 st yrken som är förbjudna för utlänningar (icke thailändska medborgare):

- Work in agriculture, animal breeding, forestry, fishery or general farm supervision

- Masonry, carpentry, or other construction work

- Wood carving

- Driving motor vehicles or non-motorized carriers, except for piloting international aircraft

- Shop attendant

- Auctioneering

- Supervising, auditing or giving services in accounting, except occasional international auditing

- Gem cutting and polishing

- Hair cutting, hair dressing and beautician work

- Hand weaving

- Mat weaving or making of wares from reed, rattan, kenaf, straw or bamboo pulp

- Manufacture of manual fibrous paper

- Manufacture of lacquerware

- Thai musical instrument production

- Manufacture of nielloware

- Goldsmith, silversmith and other precious metal work

- Manufacture of bronzeware

- Thai doll making

- Manufacture of mattresses and padded blankets

- Alms bowl making

- Manual silk product making

- Buddha image making

- Manufacture of knives

- Paper and cloth umbrella fabrication

- Shoemaking

- Hat making

- Brokerage or agency work, except in international business

- Dressmaking

- Pottery or ceramics

- Manual cigarette rolling

- Legal or litigation service

- Clerical or secretarial work

- Manual silk reeling and weaving

- Thai character type-setting

- Hawking business

- Tourist guide or tour organizing agency

- Architectural work

- Civil engineering work

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte ens få arbetstillstånd för det i Thailand som farang- Även om du försöker

Finns en lag i Thailand som förbjuder ALLA utlänningar att bedriva arbete inom ett antal olika yrken

Den långa listan finns i en annan tråd om att "bygga hus själv" här på MPR med en lång diskussion runt den

Listan har idag 39 st yrken som är förbjudna för utlänningar (icke thailändska medborgare):

- Work in agriculture, animal breeding, forestry, fishery or general farm supervision

- Masonry, carpentry, or other construction work

- Wood carving

- Driving motor vehicles or non-motorized carriers, except for piloting international aircraft

- Shop attendant

- Auctioneering

- Supervising, auditing or giving services in accounting, except occasional international auditing

- Gem cutting and polishing

- Hair cutting, hair dressing and beautician work

- Hand weaving

- Mat weaving or making of wares from reed, rattan, kenaf, straw or bamboo pulp

- Manufacture of manual fibrous paper

- Manufacture of lacquerware

- Thai musical instrument production

- Manufacture of nielloware

- Goldsmith, silversmith and other precious metal work

- Manufacture of bronzeware

- Thai doll making

- Manufacture of mattresses and padded blankets

- Alms bowl making

- Manual silk product making

- Buddha image making

- Manufacture of knives

- Paper and cloth umbrella fabrication

- Shoemaking

- Hat making

- Brokerage or agency work, except in international business

- Dressmaking

- Pottery or ceramics

- Manual cigarette rolling

- Legal or litigation service

- Clerical or secretarial work

- Manual silk reeling and weaving

- Thai character type-setting

- Hawking business

- Tourist guide or tour organizing agency

- Architectural work

- Civil engineering work

Det är bara det att det går att kringgå. Jag personligen är ett levande bevis på det, jag har arbetstillstånd inom ett område som inte skall gå ;-)

Och jag vet fler än jag som lyckats få det.

Jag har mycket svårt att tro att man inte får jobba på sitt eget hus utan arbetstillstånd, jag tror nog att det är mutande poliser som har tagit lite finter. Men jag är inte påläst i det och vet inte det med säkerhet. Det är bara en gissning.

Jag känner en som åkte dit för att jobba inom byggbranchen utan arbetstillstånd i Rayong, och han jobbade alltså inte på sitt eget hus. Han hade egen verksamhet. De tog honom på bar gärning, men han fick faktiskt bara lite böter. De försökte få honom att betala mutor, de började på 50 000 och sedan gick de ner. Men han tvärvägrade att betala och sa åt dem att han kunde sitta i fängelse tills han ruttnade i stället. Och till sist blev det domstol och bara lite böter. Men polischefen som låst in honom de här dagarna blev avskedad, hehe. Så där segrade rättvisan och farangen gick segrande ur striden för en gåns skull. Men jag tror inte många faranger är lika kyliga som min kompis, hehe

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du kan ju kolla denna tråd på annat forum:

http://www.thailandsforum.se/forum/lisa-goran-bygger-hus-t5075.html

Här påstår Göran att det just nu tickar avdrag på THB 2000 per dag på totalpriset eftersom bygget är försenat. Han har tydligen skrivit mycket noggranna avtal med byggherren.

Herr Chang har talat.

Vi har också skrivit sådana avtal massor av gånger, men det tycks ändå inte hjälpa. Det är i princip omöjligt att få ut de här pengarna. Vi har försökt med advokat inkopplat och allt, det är inte så enkelt. Ett problem är att de sällan har några pengar, och det går ju som bekant inte att lugga en skallig ;-)

Ett annat vanligt problem brukar vara att den offert som de gett från början sällan stämmer, och betaler man inte dem mer då så går de bara hem.

Jodå, man har gått på många nitar de här åren man hållit på med fastigheter, men man har ju också lärt sig vilka man skall undvika och vilka man kan ha nytta av, hehe

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ja man blir gammal i fortid har i Thailand. Sarskilt nar man blir involvrad i byggen.

Bland det varsta var en kille med sitt gang som vi hade anlitat for att lagga pa lite lullull pa garaget som romerska bagar m.m. Han skulle vara riktigt bra. Bara bra omdomen fran alla. Han hade tidigare varit pa plats for att mata upp allt och tillverkat krimskramset. Bra tankte jag. Antligen en kille som man kan lamna ensam en stund och jobba. Vad kan han gora for skada. Han ska ju bara lagga pa lite extra krafs pa fasaden.

Kom tillbaka 3-4 timmar senare och trodde inte mina ogon. Han hade tillverkat dekorationer for sma, som dom gick inte att ha runt pelarna. Sa vad var hans losning??? Jo.. Han stod och bilade runt betongpelarna for att fa dit for sma dekorationer. Han var inne pa den fjarde pelaren nar jag kom dit och jag holl ju pa att smalla av. Resultatet pa dom tre som var fardiga sag for javligt ut och dessutom hade han sakert bilat bort halva arean pa de barande pelarna. Han fick ta bort romerska skiten och fylla igen pelarna och dra hem. Jag var inte glad kan jag saga er.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ett annat vanligt problem brukar vara att den offert som de gett från början sällan stämmer, och betaler man inte dem mer då så går de bara hem.

Jag trodde det var många, som behöver jobb. Är det inte bara att ta några andra istället?

Vid det billigaste bygget jag har hört om - jämfört med vad som blev byggt - kickades första gänget, för de jobbade för dåligt, men det blev bra då anställdes ett nytt gäng från en grannby.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...