Jump to content
IGNORERAD

Bygga Pool På Tomten


pikelocator

Recommended Posts

pikelocator

Tjenare alla glada!

Har haft hus i Ban Chang i fyraårs tid nu och trivs jäkligt bra. Jag jobbar och bor i Svea.

Hursomhelst, det jag inte fattar är hur jäkla dyrt det är att bygga pool där... Har kollat med flera firmor och priset ligger mellan 4-500.000 thb. Jag kan inte fatta hur det kan var så dyrt därnere.. Ett hål ska grävas, botten gjutas, armeras osv. Fan inte värre än att bygga en välarmerad källare. Jag har en egenbyggd pool här i malmö på 8*4 m. Önskar jag hade tid att lägga 2 månader på plats utan familj och bara klydda och övervaka jobbet av en pool på tomten. Något vi alla lärt oss är ju att jobbet måste övervakas av oss själva och inte någon annan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra. Aldrig vart i svea men malmö är ok. Har du kollat med flygbolaget om du inte kan ta med din egenbyggda pool till bangan, för du har väl inte två familjer va? Sen så blåser alla alla i LOS, så ta med en fläkt istället. Helt rätt, en man utan familj mår så mycket bättre i LOS, med eller utan pool. Lycka till och simma lugnt.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Tråkigt att höra. Aldrig vart i svea men malmö är ok. Har du kollat med flygbolaget om du inte kan ta med din egenbyggda pool till bangan, för du har väl inte två familjer va? Sen så blåser alla alla i LOS, så ta med en fläkt istället. Helt rätt, en man utan familj mår så mycket bättre i LOS, med eller utan pool. Lycka till och simma lugnt.

Tackar för svaret bäste broder!

Det är kommentarer som dina som gör att jag är sparsam med mina inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret bäste broder!

Det är kommentarer som dina som gör att jag är sparsam med mina inlägg.

Varsågod MPR-broder.

Skaffa lite humor så blir det en massa fler inlägg, eller politiska om du saknar humor.

Inte min sak men tror mig veta att det finns en speciell avdelning för just dessa byggtekniska spörsomål på detta forum.

Lycka till med Poolen!!!!

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Finns flera trådar i detta ämne redan under "Hus i Thailand"-sektionen

Sök först - Fråga sen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige så gjuter och kaklar man sällan en pool, oftast använder man en duk. Klart enklare och billigare. I Thailand så är det oftast en helgjuten pool som sedan kaklas. Om ni kollar i Sverige vad det kostar att bygga en sådan pool så blir nog priset inte så billigt.

Ett tips! Om ni vill bygga pool i Thailand så var mycket försiktig med vem ni anlitar, de flesta som åtar sig poolbygge är inte kvalificerade att utföra det. Jag arbetar som mäklare sedan många år här och ca 50% av poolerna som byggs här har problem. Man bör ta referenser och se tidigare byggda pooler den firma man tänkt anlita har byggt. Ofta kommer inte felen fram förrän långt senare, och garanti eller pengar tillbaka får man ofta se i månen efter.

Det är dyrare att göra om en pool än att bygga en ny direkt från början.

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag misstanker att de hoga priserna beror helt enkelt pa att det ar endast penningstarka kunder (med thaimatt matt) som kan kopa pool. Sa da passar man pa och saltar priset rejalt da det finns att ta.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har ju diskuterats flitigt tidigare och själv har jag mycket och dyrköpt erfarenhet av poolbygge.

Det är ett faktum att en bra pool, minst hamnar på 500 000 baht, faktum som sagt, även om många här inte vill tro detta.

Bara pump och reningsutrustning av acceptabel kvalitet går på 100 000 baht, sedan byggs inte bara en pool utan också en "kyl" och påfyllningstank på ca 4-5 kubikmeter, kostnad 60-70 000 baht.

Ja sedan har vi kakel, en pool på ca 5x10 meter, ca 70-80 000 baht inklusive fog, sikatätning, fuktspärr, och fästmassa. OBS: spara inte in här, det gjorde jag, blev svindyrt i slutändan.

Problemet med att bygga pool är att det är så djädrans svårt att hitta rätt byggare!

Många känner sig kallade och ser lättförtjänta pengar här, men ytterst få vet eller ens bryr sig om att göra rätt, kan sedan kosta hur mycket som helst att rätta till.

Jag vet dock om ett företag, mycket duktiga och seriösa, de vet hur man skall göra och har vettiga avtal, Lomatec heter de, rekommenderas varm, ligger på Theprasit Road, Jomtien.

De bygger som sagt pooler i området mellan Chon Buri och Rayong.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi ju en affärsidé för dom svenskar med svenska "billiga" poolbyggnadskunskaper. Borde vara lätt att slå in sig på en kvalitétsdålig och dyr poolbyggarmarknad med nya mycket billigare och kvalitativa metoder.

Marknadsunderlaget i poolbyggarbranchen bör ju vara enormt i Thailand.

Och för den eventuellt affärsintresserade utan förkunskap är det väl bara att börja plugga byggmetoder etc.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har ju diskuterats flitigt tidigare och själv har jag mycket och dyrköpt erfarenhet av poolbygge.

Det är ett faktum att en bra pool, minst hamnar på 500 000 baht, faktum som sagt, även om många här inte vill tro detta.

Bara pump och reningsutrustning av acceptabel kvalitet går på 100 000 baht, sedan byggs inte bara en pool utan också en "kyl" och påfyllningstank på ca 4-5 kubikmeter, kostnad 60-70 000 baht.

Ja sedan har vi kakel, en pool på ca 5x10 meter, ca 70-80 000 baht inklusive fog, sikatätning, fuktspärr, och fästmassa. OBS: spara inte in här, det gjorde jag, blev svindyrt i slutändan.

Problemet med att bygga pool är att det är så djädrans svårt att hitta rätt byggare!

Många känner sig kallade och ser lättförtjänta pengar här, men ytterst få vet eller ens bryr sig om att göra rätt, kan sedan kosta hur mycket som helst att rätta till.

Jag vet dock om ett företag, mycket duktiga och seriösa, de vet hur man skall göra och har vettiga avtal, Lomatec heter de, rekommenderas varm, ligger på Theprasit Road, Jomtien.

De bygger som sagt pooler i området mellan Chon Buri och Rayong.

Bra tips. Skall jag lägga på minnet. Har dom någon web-sida, mailadress eller telefon du känner till ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi ju en affärsidé för dom svenskar med svenska "billiga" poolbyggnadskunskaper. Borde vara lätt att slå in sig på en kvalitétsdålig och dyr poolbyggarmarknad med nya mycket billigare och kvalitativa metoder.

Marknadsunderlaget i poolbyggarbranchen bör ju vara enormt i Thailand.

Och för den eventuellt affärsintresserade utan förkunskap är det väl bara att börja plugga byggmetoder etc.

Det verkar ju bra, men!

Anledningen till att det finns så många klåpare i branschen är just personalavhopp.

Ett företag som vet hur man skall göra behöver ju personal. Att behålla denna är ofta det stora problemet då många efter att ha varit med och byggt 1 pool anser sig vara poolexperter och startar eget.

Detta händer, om och om igen, fler och fler oseriösa, eller rättare sagt okunniga hamnar i branschen.

De använder sedan lågpris betong och all annan byggskit man kan köpa för nästan ingeting i Thailand om man inte bryr sig om livslängd och kvalitet.

Ingen tanke på kvalitet eller på kunden, nä jag vill ha stålar nu, vad som händer efter det skiter jag i.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju bra, men!

Anledningen till att det finns så många klåpare i branschen är just personalavhopp.

Ett företag som vet hur man skall göra behöver ju personal. Att behålla denna är ofta det stora problemet då många efter att ha varit med och byggt 1 pool anser sig vara poolexperter och startar eget.

Detta händer, om och om igen, fler och fler oseriösa, eller rättare sagt okunniga hamnar i branschen.

De använder sedan lågpris betong och all annan byggskit man kan köpa för nästan ingeting i Thailand om man inte bryr sig om livslängd och kvalitet.

Ingen tanke på kvalitet eller på kunden, nä jag vill ha stålar nu, vad som händer efter det skiter jag i.

Förstår problemet men det finns väl olika metoder för att få behålla sin kvalificerad arbetskraft, en är väl att försöka lönekonkurrera, en annan är kanske någon form av delägarskap.

Och varför inte försöka placera sig i det övre marknadssegment där kunderna bryr sig mer om kvalité än om pris.

Nåja inget jag tänkt försöka mig på, föredrar en tillbakalutad tillvaro här i gamla sawiiden och drömmer inte om att bo i Thailand. Men det var bara en tanke åt dom som eventuellt är intresserad av nischer där det borde gå att konkurrera både kvalitéts och prismässigt med svensk beprövad teknik.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Ytterligare en poolfirma i Rayong. Denna reklamskylt står precis vid en tomt vi köpt. Vet inget om firman, men om man begär in offerter kan man ju även höra med denna:

http://www.desjoyaux.eu/

post-5127-087495800 1279122639_thumb.jpg

post-5127-087495800 1279122639_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en poolfirma i Rayong. Denna reklamskylt står precis vid en tomt vi köpt. Vet inget om firman, men om man begär in offerter kan man ju även höra med denna:

http://www.desjoyaux.eu/

Åker förbi den firman varje dag

Kommer man från Rayong så ligger den på vänster sida 100 meter innan stora korsningen i Taphong

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...