Jump to content
IGNORERAD

Vilken Biljett För Ettårs Visa?


clas391

Recommended Posts

Vilken biljett typ erfordras för att ansöka om ett år visa som sedan skall förlängas? Planen är att c:a 28- 31 oktober åka till Thailand på ett år, för att sedan söka förlängning, alltså att stanna som pensionär. För frugans del är det inga bekymmer hon är thai så där räcker det med enkel, men för mej gäller vad? Kan jag ansöka om ett år med uppvisande av enkelresa eller kommer ambassaden att kräva retur? Om jag kan få visa med enkelresa, vad säger flygbolaget kan de neka mej boarding på en enkelbilljet som ju faktiskt går att köpa (c:a 4000 tusen) Det borde väl finnas någon här som gjort en liknande resa och har kunskap att förmedla.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Har säkert ansökt om 5-6 ett-års visum i Sverige och har aldrig haft mer än en enkelresa till Thailand. Vilket i mitt fall ofta varit just returresan tillbaka till Thailand eftersom mina biljetter varit inköpta i Thailand.

Ingen retur alltså behövs enligt mig. Bara att förklara situationen om de frågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken biljett typ erfordras för att ansöka om ett år visa som sedan skall förlängas? Planen är att c:a 28- 31 oktober åka till Thailand på ett år, för att sedan söka förlängning, alltså att stanna som pensionär. För frugans del är det inga bekymmer hon är thai så där räcker det med enkel, men för mej gäller vad? Kan jag ansöka om ett år med uppvisande av enkelresa eller kommer ambassaden att kräva retur? Om jag kan få visa med enkelresa, vad säger flygbolaget kan de neka mej boarding på en enkelbilljet som ju faktiskt går att köpa (c:a 4000 tusen) Det borde väl finnas någon här som gjort en liknande resa och har kunskap att förmedla.

Hej där, kopierar in svaret jag fick från thailändska ambassaden i STHLM angående min fråga om detta.

To apply for visa you can show only one way ticket. But at the airport in Sweden as well as in Thailand, they might ask you about return ticket and you have to explain about that.

Detta var för drygt ett år sen och jag flög senare ner på enkel biljett. På flygplatsen i Rom ville dom inte släppa ombord mig förrän jag letade rätt på mitt visum i passet men sen var det lugna puckar. :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där, kopierar in svaret jag fick från thailändska ambassaden i STHLM angående min fråga om detta.

To apply for visa you can show only one way ticket. But at the airport in Sweden as well as in Thailand, they might ask you about return ticket and you have to explain about that.

Detta var för drygt ett år sen och jag flög senare ner på enkel biljett. På flygplatsen i Rom ville dom inte släppa ombord mig förrän jag letade rätt på mitt visum i passet men sen var det lugna puckar. :drinks:

Fritz..

Ja, ett sånt papper har jag fått skriva på ett par ggr.

I kort är pappret ett frånsägande av ansvar för flygbolaget.

På detta sätt slipper flygbolaget skjutsa tillbaka dig gratis. Du måste alltså betala för resan tillbaka till Sverige om du mot förmodan skulle nekas inträde till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får buga och tacka, det var ungefär som jag hade trott men bättre att förvissa sig innan man står där med en ogiltlig biljett och uppsagd lägenhet, måste fixa den nästa vecka, Får bli ett o-visa så slipper jag åka till fjollträsk dessutom behövs inget läkarintyg, min fd tjänsteläkare har semester jourcentralen vill inte befatta sig med den sortens intyg och en privatläkare blev hutlöst dyr, han krävde fullständiga tester för samtliga sjukdommar, dessutom så kan ett visarun var tredje månad bara vara trevligt, det är ungefär då som lappsjukan brukar sätta in när jag inte har haft något att göra vid tidigare 4-5 månaders resor.

Att det skulle vara något problem att komma in i landet har jag aldrig upplevt, det enda de kräver vid immigration är passet plus enter-exit card

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett råd som även gäller dem som flyger med enkel biljett på dubbel entry visa. Är att köpa en fullt återbetalnings och ombokningsbar biljett till t.ex. Penang i Malaysia. Biljetten varar ett år och kostar 15-20 000 bath.

Sen är det bara att komma ihåg boknings datumet och boka om, om det skulle behövas. Och innan året är slut går man och löser in biljetten. Man får tillbaka i stort sett hela summan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...