Jump to content
IGNORERAD

Norwegian Till Thailand ?


pust

Recommended Posts

Vi får väl hoppas att det blir av denna gång.

Snabbväxande flygbolaget Norwegian börjar konkurrera med SAS även på destinationer som New York och Bangkok. Ett nytt långdistansbolag skapas nästa år. Uppåt en miljard kronor ska sökas från aktiemarknaden, även den svenska – och det nya bolaget noteras sannolikt på Stockholmsbörsen.

Även Norwegian bör noteras i Sverige. Det avslöjar vd:n och storägaren Bjørn Kjos i en intervju med di.se.

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • andrejsdenruskige

    5

  • Kenneth4618

    3

  • Tujtuj

    3

Mest aktiva i denna tråd

Detta handlar inte om feel Air då, som ju har tydliga kopplingar till Norwegian även om man förnekar detta officiellt?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Norwegian startar linjer till USA och Thailand

Tur och retur Stockholm-New York för bara 2000 kronor.

Det kan bli verklighet redan nästa sommar.

Norwegian står bakom den satsning som även kommer att gälla Stockholm-Bangkok.

Det norska lågprisbolaget fortsätter att satsa.2009 blev ett rekordår och ökningen har fortsatt i år.

Nästa år tänker Norwegian därför satsa på ett nytt långdistansflygbolag.

Det ska introduceras på Stockholmsbörsen och strategin är att få in en miljard kronor från aktiemarknaden.

Köper nya plan

Går allt i lås räcker det till fyra-fem flygplan som ska trafikera Stockholm-New York och Stockholm-Bangkok samt motsvarande destinationer från Oslo.

– Vi förhandlar med Boeing och Airbus. Planerna är att vara i gång 2011. Sommaren är realistiskt, men då handlar det nog om att flyga med hyrda flygplan, säger Bjørn Kjos, vd på Norwegian, till Dagens Industri.

Liggplatser ombord

Den nya satsningen kommer inte att stanna vid lågprisflyg till New York och Bangkok.

Norwegian hoppas att inom tre-fyra år ha cirka 15 plan som då ska flyga på mellan 30 och 50 linjer till Asien, Nordamerika, Sydamerika, Afrika och Australien.

För de som vill ha extra komfort under långdistansflygningarna kommer Norwegian också att till förhöjda priser erbjuda liggplatser.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan i min vildaste fantasi inte förstå hur folk kan vara så begeistrade över Norwegian.

Undviker in i de sista att flyga med dom.

Min senaste flygning gick dock med Norwegian och pitchen måste ha varit den minsta som kan vara möjligt att ha.

Dessutom hade jag 5 timmar i Oslo som är världens tråkigaste flygplats (internationella) och således inte tillgång till lounge.

På sista flygningen så var nackstödet i höjd med skuldrorna och jag kunde inte "glida" ner i en halvliggande position. Detta hade gått om jag hade haft fågelben med knäskål på baksidan av benen.

Folk som klagar på SAS vet inte vad dom snackar om, men nu är det inom skandinaviens gränser det gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tänk på en flygning med Ryan Air till Bangkok.

Priset - en våt dröm för herr Chang.

Ståplats och avgift på varje kg bagage samt på dricksvatten och toabesök.

Om man åker business class ingår en smörgås av Lufthansa typ.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tänk på en flygning med Ryan Air till Bangkok.

Priset - en våt dröm för herr Chang.

Ståplats och avgift på varje kg bagage samt på dricksvatten och toabesök.

Om man åker business class ingår en smörgås av Lufthansa typ.

Precis. finns alltid en bakgrund till att de kan hålla nere priserna

Alla lågprisbolag jag rest med har inte varit något jag skulle vilja flyga långflygningar med

Som mest har jag flugit 4 timmar i USA med lågpris och det är ändå mycket bättre på dom än på Ryan Air

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Säga vad man vill om lågprisbolag. Själv använder jag dom ibland och ibland inte.

Men jag tror inte SAS hade haft sina nuvarande priser till London och Kiruna utan konkurrans av Ryan Air och Norwegian.

Konkurrensen gynnar alla även dom som föredrar stora bolaget. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Ska de flyga Arn-Bkk så är det ju egentligen bara med Thai dom konkurrerar. Sitter nog hellre trångt på en direktflight än att behöva sitta på någon flygplats x antal timmar.. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ska de flyga Arn-Bkk så är det ju egentligen bara med Thai dom konkurrerar. Sitter nog hellre trångt på en direktflight än att behöva sitta på någon flygplats x antal timmar.. :clapping:

Sitter hellre i en lounge i någon timme än sitta jävligt dåligt i ett flyg i 10 timmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla lågprisbolag är inte dåliga. Åkte med Air Berlin i söndags och det var helt kanon. Bra mat och bra service.

Inte samma snålande som t.ex. AirAsia. Enkelbiljett 358 Euro.

När man sen skulle vidare från Berlin var det dock inte lika bra men det spelade ju mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Sitter hellre i en lounge i någon timme än sitta jävligt dåligt i ett flyg i 10 timmar

Jag som är slav under nikotinet tar gärna en mellanlandning förutsatt att flygplatsen har en gaskammare för min sort...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag som är slav under nikotinet tar gärna en mellanlandning förutsatt att flygplatsen har en gaskammare för min sort...

Herr Chang har talat.

Helvette, djävlar, satan.

Ska du verkligen utsätta dina medpassagerare för unken cigarettlukt.

Nu förstör du hela semestern för alla som sitter i samma flyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

2000 låter lite väl billigt, Bara soppan går nog på 3000-4000 per person,

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Helvette, djävlar, satan.

Ska du verkligen utsätta dina medpassagerare för unken cigarettlukt.

Nu förstör du hela semestern för alla som sitter i samma flyg

Nejdå, jag tar alltid en dusch, borstar tänderna och byter kläder efter besök i gaskammaren. Cigarettpaketet ligger alltid i en fryspåse så att eventuell lukt inte ska störa medpassagerare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nejdå, jag tar alltid en dusch, borstar tänderna och byter kläder efter besök i gaskammaren. Cigarettpaketet ligger alltid i en fryspåse så att eventuell lukt inte ska störa medpassagerare.

Herr Chang har talat.

Bra Herr Singha.

Då kan jag flyga utan att vara orolig att dom måste sanera planet innan jag kliver på

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag flög med Norwegian idag,det var iof inom Norge ,men där fanns inget att klaga på :great: bara bra om dom börjar flyga på Bkk och håller låga priser,finns ju många andra alternativ så det är ju bara att välja det som passar var och en bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

2000 låter lite väl billigt, Bara soppan går nog på 3000-4000 per person,

2000 är till New York

Bangkok är b etydligt längre sträcka så man kan gissa runt 3500-4000 kr kanske

Och man kan ganska ofta resa med Thai för 5000, i lågsäsonger

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Stockholm till Bangkok dricker en Boeing 747 ca 99 000 liter bränsle.

Pronera detta sen med att 311 personer åker med planet, då blir det ca 320 liter / per person X 4,26 SEK / Liter = 1363,20 SEK i bränsle kostnad per person, dvs om planet är fyllt till 80%. Är planet fyllt till 90% så blir bränsle kostnaden 1204 SEK per person. Baserat på första uträkningen, dvs 80% fullsatt plan drar planet 0,38 Liter/mil och person.. Notera att allt är Net. Inga VAT eller typ landningsavgifter, landningsavgiften för BKK är 13 547 SEK men just nu är det rabatt. Är jobbig nu.. :( Det är ju fredag.. :dance: Nästa vecka semester.. :na: Åker både upp och ner i Thailand då. :D En natt/ öl hos Maitans också..

Hittade en ny Airbus A340-500 på nätet, torr lease kostnad 11 744 410 SEK/Månad om 4000 MPR:are delar på kostnaden så har vi ett eget plan för 2936 SEK/Månad. Är alla med?

Ha en bra dag!

Mvh The Messerschmitt

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Från Stockholm till Bangkok dricker en Boeing 747 ca 99 000 liter bränsle.

Pronera detta sen med att 311 personer åker med planet, då blir det ca 320 liter / per person X 4,26 SEK / Liter = 1363,20 SEK i bränsle kostnad per person, dvs om planet är fyllt till 80%. Är planet fyllt till 90% så blir bränsle kostnaden 1204 SEK per person. Baserat på första uträkningen, dvs 80% fullsatt plan drar planet 0,38 Liter/mil och person.. Notera att allt är Net. Inga VAT eller typ landningsavgifter, landningsavgiften för BKK är 13 547 SEK men just nu är det rabatt. Är jobbig nu.. :( Det är ju fredag.. :dance: Nästa vecka semester.. :na: Åker både upp och ner i Thailand då. :D En natt/ öl hos Maitans också..

Hittade en ny Airbus A340-500 på nätet, torr lease kostnad 11 744 410 SEK/Månad om 4000 MPR:are delar på kostnaden så har vi ett eget plan för 2936 SEK/Månad. Är alla med?

Ha en bra dag!

Mvh The Messerschmitt

:wai:

Jag är med - räkna med mig, fast vad tror vi om servicen ombord?

Economy, business, first class eller kanske MPR quality...?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Låter som ett hit.

För 35232 kr/år + bränsle + lön och andra kostnader för personal + flygplatsavgifter + service

kan vi flyga "gratis".

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Låter som ett hit.

För 35232 kr/år + bränsle + lön och andra kostnader för personal + flygplatsavgifter + service

kan vi flyga "gratis".

2st piloter som behöver lön övrig personal beövs int pga. själv servering :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag är med - räkna med mig, fast vad tror vi om servicen ombord?

Economy, business, first class eller kanske MPR quality...?

Ja, varför inte.

Men jag varnar dig för att det kan bli kallt i bagageutrymmet

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Lamai får driva verksamheten...blir nog toppen! :):):)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Kan man få surströmming på mackan på MPR-planet?:ironi:

Sure Bobo:crazy:

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...