Jump to content
IGNORERAD

Svårt För Pensionärer


oddtom

Recommended Posts

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MooDaeng

    11

  • Baa

    10

  • måne

    5

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

mamma bäng fan pappa käng

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Tja.

Tror inte Thailand ändrar sina visumregler för att SEK är svag/THB är stark just nu.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja.

Tror inte Thailand ändrar sina visumregler för att SEK är svag/THB är stark just nu.

/mvh

Nej - och ingen påstår heller att de är smarta.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Är det inte bara av omtanke, så att ni ska klara er i Thailand?

Nja, enligt mina teorier (ej bekräftade) så är det helt enkelt så att Thailand inte vill ha något riff-raff som besöker deras land en längre tid.

Att pengar på ett konto skulle bevisa att man inte är ovärdig att vistas i Thailand är väl bara något penningfixerade thailändare tror på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, enligt mina teorier (ej bekräftade) så är det helt enkelt så att Thailand inte vill ha något riff-raff som besöker deras land en längre tid.

Att pengar på ett konto skulle bevisa att man inte är ovärdig att vistas i Thailand är väl bara något penningfixerade thailändare tror på.

Herr Chang har talat.

Då blir det svårt för många av oss att besöka LOS :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det svårt för många av oss att besöka LOS :crazy:

Inget problem om man är en välbeställd "riff-raff"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Visst kan det verka taskigt men samtidigt skulle jag nog inte vilja vara pensionär och vistas i Thailand längre än den svenska hemförsäkringer täcker om jag inte hade ett ordentligt kapital för att hantera eventuella sjukhusvistelser. En stroke eller hjärtinfarkt kan lätt gå loss på 2 miljoner Baht och då är inte kravet på 45,000 SEK på ett konto det primära problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.

Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Att ni säljer era aktier nu när ni har blivit pensionärer låter väl som en vettig idé.

Varför behålla dem och låta dem tillfalla det kommande dödsboet?

Under sin arbetsverksamma del av livet är det naturligtvis klokt att investera för

framtiden i ett sparat aktiekapital.

Tanken var väl dock från början att denna typ av aktieinvestering

till slut ska cashas in och omsättas nu när ni blir pensionär.

Detta eftersom ni vill få lite guldkant på tillvaron - exempelvis i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuket18.5

Om man har eget boende, hus utan skuld eller lån, kan det räknas som tillgång?

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bara av omtanke, så att ni ska klara er i Thailand?

Vi har varit i Thailand ca tio ggr och klarat oss utmärkt på 25000 kr i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det verka taskigt men samtidigt skulle jag nog inte vilja vara pensionär och vistas i Thailand längre än den svenska hemförsäkringer täcker om jag inte hade ett ordentligt kapital för att hantera eventuella sjukhusvistelser. En stroke eller hjärtinfarkt kan lätt gå loss på 2 miljoner Baht och då är inte kravet på 45,000 SEK på ett konto det primära problemet.

Då är det väl bättre att kolla att man är försäkrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har varit i Thailand ca tio ggr och klarat oss utmärkt på 25000 kr i månaden.

Jo, men som sagts tidigare.

Om något oförutsett inträffar, måste ni ju kunna klara er själva

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det är ju inga större problem att teckna en försäkring på längre tid än den beskrivna hemförsäkringen.

Är man pensionär ligger det på ca 500:-/månaden för den under 70 och för 70+ kanske 1000:- per månad. http://www.gouda-rf.se/

Så även om man har 10 000:- i pension så är det 9000:- kvar. Och 36 000:- thb bör man väl klara sig ganska bra på. Om man sedan är 2 med samma inkomst som bor ihop räcker pengarna ännu längre.

Boende

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Går det att kombinera, så baksparandet täcker upp det som eventuellt saknas på månadspensionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är som ett lotteri, det beror på vem man har haft nöjet eller oturen att ha på andra sidan disken.

Finns de som trots en god pension är tvungna att uppvisa bankmedel. Dessutom kan det komma att krävas hos migrationspolisen I Thailand när man skall förlänga så det bästa är att ha bankmedel, då spelar inkomsten/pensionen ingen roll.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att kombinera, så baksparandet täcker upp det som eventuellt saknas på månadspensionen?

Söker du ett O-A Visa så går det utmärkt att kombinera pension och banksparande så du kommer upp till 175 000 SEK/år efter skatt.

Det omständiga är att du måste ha intyg både från polisen och läkare.

http://www.thaiembas.../NonOA10swe.pdf

Vanligtvis välunderrättade källor har sagt mig att enklast är att söka ett turistvisum i Sverige och med det som bas söka ett retirementvisa när man kommer till Thailand.

Här frågas inte efter vare sig läkarintyg, utdrag ur polisregistret. Dessutom räknas det på bruttoinkomsten, åtminstonde på svenska konsulatet i Jomtien. Det har både jag och flera andra haft nöjet att vara med om.

Men skicka för säkerhets skull ett mail till ambassaden i Sthlm eller Gbg och fråga om mitt råd ang turistvisa stämmer eller kanske nån annan kan bekräfta eller dementera min teori.

Fritz

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Vilka länder menar du då?

På Filippinerna kan man stanna länge ganska enkelt utan att bluffa, men i resten av Asien så är det väl inte så enkelt att få longstayvisa. I många länder finns inte ens möjligheten att få ett longstayvisa på laglig väg, så Thailand är väl ganska ok tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vilka länder menar du då?

På Filippinerna kan man stanna länge ganska enkelt utan att bluffa, men i resten av Asien så är det väl inte så enkelt att få longstayvisa. I många länder finns inte ens möjligheten att få ett longstayvisa på laglig väg, så Thailand är väl ganska ok tycker jag.

Skrolla upp Malaysia lär vara bäst :huh:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrolla upp Malaysia lär vara bäst :huh:

Trådskaparen tyckte att det var höga ekonomiska krav i Thailand, för att pensionera sig i Malaysia så måste man investera 40 000 Dollar eller ha en inkomst på minst 2500 Dollar/mån, det är betydligt mera än i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

STJP 8729 skrev i nån tråd om Malaysia trode det va denna :suicide:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Förstår inte varför di pensinäriske i Thailand tvunget ska ha longtimevisum.

Lyfta på röven och åka ut ur Thailand kan väl inte vara så svårt en gång i månaden och komma tillbaka och få ytterligare en månadsvisum.

Eller ansöka om double eller tripple entry visum.

Man behöver ju inte sitta och grogga och stirra in i buffelröven hela tiden uppe i hembyn.

En tur till Penang eller Hong Kong är väl aldrig fel??

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför di pensinäriske i Thailand tvunget ska ha longtimevisum.

Lyfta på röven och åka ut ur Thailand kan väl inte vara så svårt en gång i månaden och komma tillbaka och få ytterligare en månadsvisum.

Eller ansöka om double eller tripple entry visum.

Man behöver ju inte sitta och grogga och stirra in i buffelröven hela tiden uppe i hembyn.

En tur till Penang eller Hong Kong är väl aldrig fel??

BTT

Haha buffelröven den va bra BTT

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför di pensinäriske i Thailand tvunget ska ha longtimevisum.

Lyfta på röven och åka ut ur Thailand kan väl inte vara så svårt en gång i månaden och komma tillbaka och få ytterligare en månadsvisum.

Eller ansöka om double eller tripple entry visum.

Man behöver ju inte sitta och grogga och stirra in i buffelröven hela tiden uppe i hembyn.

En tur till Penang eller Hong Kong är väl aldrig fel??

BTT

Va..Har Du somnat om så d-la länge...3 månader gäller det att stå ut utan att köpa taxfree...se fram mot den gyllene tiden broder, oldies and goldies rule the world.bara så du vet...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Med den dåliga kronkursen blir det svårt för en pensionär att få 3 månadersvisa eller längre.

Det krävs nu en månadspension på 13500 kr efter skatt eller 45000kr på banken.

Aktier eller fonder gäller inte.Vi som är två måste då sälja aktier och ha 90000kr på ett bankkonto.

Andra länder i Sydostasien har enklare regler för longstay, det verkar som Thailand inte vill ha oss

pensionärer som övervintrare.

Mailade sv. ambasaden för några dagar sedan och undrade på vilket belopp man ska räkna på för att

göra sina beräkningar för att uppnå dom gällande belopp.

Svaret jag fick var glädjande..

Det är utifrån pensionen innan skatt. Brutto!

Så runt 13000 innan skatt borde räcka och kanske 5000 svkr. på ett thaikonto. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...