Jump to content
IGNORERAD

Svårt För Pensionärer


oddtom

Recommended Posts

Mailade sv. ambasaden för några dagar sedan och undrade på vilket belopp man ska räkna på för att

göra sina beräkningar för att uppnå dom gällande belopp.

Svaret jag fick var glädjande..

Det är utifrån pensionen innan skatt. Brutto!

Så runt 13000 innan skatt borde räcka och kanske 5000 svkr. på ett thaikonto. :dance1:

Härligt !!! Jag har i flera inlägg skrivit att söker man retiredment-visa härifrån Thailand så går man efter brutto.

Nu är det alltså bekräftat att det gäller ansökan även ifrån Sverige, trots att det på thailändska ambassadens hemsida tydligt står att det är netto man räknar på :clapping::drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MooDaeng

    11

  • Baa

    10

  • måne

    5

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Förstår inte varför di pensinäriske i Thailand tvunget ska ha longtimevisum.

Lyfta på röven och åka ut ur Thailand kan väl inte vara så svårt en gång i månaden och komma tillbaka och få ytterligare en månadsvisum.

Eller ansöka om double eller tripple entry visum.

Man behöver ju inte sitta och grogga och stirra in i buffelröven hela tiden uppe i hembyn.

En tur till Penang eller Hong Kong är väl aldrig fel??

BTT

Nähä..och vad var orsaken till att du hamnade i aphuset ? :rtfm::crazy:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt !!! Jag har i flera inlägg skrivit att söker man retiredment-visa härifrån Thailand så går man efter brutto.

Nu är det alltså bekräftat att det gäller ansökan även ifrån Sverige, trots att det på thailändska ambassadens hemsida tydligt står att det är netto man räknar på :clapping::drinks:

Fritz..

Fritz, jag vet inte hur kvarnarna maler om hurvida man söker från Thailand eller Sverige. Själv är jag i Thailand.

Kanske ändå att det är som du skriver... att man utgår ifrån bruttot här i Thailand och nettot om man ansöker ifrån sverige/ sitt hemland!?

Lätt fixat isådanna fall!

Ändrades av MooDaeng
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Att ni säljer era aktier nu när ni har blivit pensionärer låter väl som en vettig idé.

Varför behålla dem och låta dem tillfalla det kommande dödsboet?

Under sin arbetsverksamma del av livet är det naturligtvis klokt att investera för

framtiden i ett sparat aktiekapital.

Tanken var väl dock från början att denna typ av aktieinvestering

till slut ska cashas in och omsättas nu när ni blir pensionär.

Detta eftersom ni vill få lite guldkant på tillvaron - exempelvis i Thailand.

Fast framtiden slutar väl inte bara för att man blir pensionerad? :)

(En del pensionerar sig ju redan vid 50.)

Lärde mig nyligen att en del thailänska börsföretag har stora utdelningar, så om man behåller aktierna, så kan man både få pengar varje år, och behålla aktierna, så att de kan fortsätta ge pensionären utdelning som "pensionstillskott" även om han blir 100 år.

Om man har eget boende, hus utan skuld eller lån, kan det räknas som tillgång?

Det är helknäppt att det räknas bara bank och inkomst/pension. Inte aktier, hus, försäkringar...!!! :(

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Man undrar ju lite över hur di thailändska myndigheterna tänker vad gäller gubbarna runt 65 som kanske vill bo lite mer permanent i Thailand på sin ålders höst?

Ex kravet på att ha en viss summa pengar på banken, vad är det för mening med en sån regel?

Sedan tycker man ju att det borde räcka att thaimyndigheterna känner till att normala svenska pensionärer har en inkomst som hyfsat täcker deras årsvistelser i Thailand.

Tror myndigheterna att di svenska 65+ gubbarna är svartjobbare eller fifflare hela högen??

Eller tror de att gubbarnas köpkraft eller köplusta blir större för att de har 45000 på bankkontot.

För det kan väl inte bottna i rädsla över att gubbarna snabbt ska bli skinnade på stålarna av förslagna damer och sluta som alkoholiserade uteliggare eller som hoppare från höga balkonger?

Har man ingen direkt inkomst eller bankmedel har man väl i normala fall ingen möjlighet att vistas longtime i Thailand,

såvida man nu inte sysslar med skumraskaffärer eller har en rik thaidam som sponsor,

vilket de flesta 65+gubbarna nog inte har.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla BTT, kan du svara på min fråga i mitt inlägg # 27 innan du filofiserar vidare ? :whistle:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nähä..och vad var orsaken till att du hamnade i aphuset ? :rtfm::crazy:

Fritz..

Bäste herr Fritz!

När man sitter och dricker på nätterna utan strumpor så kan ju myggen va lite besvärliga och jag fick infektion i ett rivsår på ena benet som jag var tvungen att åtgärda samma dag som visarunen var inplanerad och sen hade jag oturen att åka fast för overstay,

svårare än så var det inte.

Absolut ingen lathet eller fiffel bakom det hela.

Möjligen kan det faktum att jag försökte snika mig undan när immigrationen dök upp ha bidragit till aphusvistelsen.

Men det var en lärorik tid som bla lärde ut att man bör va så laglydig man kan i Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju lite över hur di thailändska myndigheterna tänker vad gäller gubbarna runt 65 som kanske vill bo lite mer permanent i Thailand på sin ålders höst?

Ex kravet på att ha en viss summa pengar på banken, vad är det för mening med en sån regel?

Sedan tycker man ju att det borde räcka att thaimyndigheterna känner till att normala svenska pensionärer har en inkomst som hyfsat täcker deras årsvistelser i Thailand.

Tror myndigheterna att di svenska 65+ gubbarna är svartjobbare eller fifflare hela högen??

Eller tror de att gubbarnas köpkraft eller köplusta blir större för att de har 45000 på bankkontot.

För det kan väl inte bottna i rädsla över att gubbarna snabbt ska bli skinnade på stålarna av förslagna damer och sluta som alkoholiserade uteliggare eller som hoppare från höga balkonger?

Har man ingen direkt inkomst eller bankmedel har man väl i normala fall ingen möjlighet att vistas longtime i Thailand,

såvida man nu inte sysslar med skumraskaffärer eller har en rik thaidam som sponsor,

vilket de flesta 65+gubbarna nog inte har.

BTT

Med alla de frågetecken som du printar är det en jäkla tur att du inte är 65+ och vill vistas i Thailand :whistle:

Jag har ju en lite lättare sits som är gift med en Thailändska, ingen som helst inkomst behövs visas upp för 12 månaders 0-multientrence.vilket i princip betyder närmare 15 månader, OK, 1300 SEK och sedan 1400 bath var 3:e månad..men vadå. Enkelt och smärtfritt.

Kan Du inte ta dig till Udon den 26/12, då skall du få en lektion i pancholivets gåtor. :drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju lite över hur di thailändska myndigheterna tänker vad gäller gubbarna runt 65 som kanske vill bo lite mer permanent i Thailand på sin ålders höst?

Ex kravet på att ha en viss summa pengar på banken, vad är det för mening med en sån regel?

Sedan tycker man ju att det borde räcka att thaimyndigheterna känner till att normala svenska pensionärer har en inkomst som hyfsat täcker deras årsvistelser i Thailand.

Tror myndigheterna att di svenska 65+ gubbarna är svartjobbare eller fifflare hela högen??

Eller tror de att gubbarnas köpkraft eller köplusta blir större för att de har 45000 på bankkontot.

För det kan väl inte bottna i rädsla över att gubbarna snabbt ska bli skinnade på stålarna av förslagna damer och sluta som alkoholiserade uteliggare eller som hoppare från höga balkonger?

Har man ingen direkt inkomst eller bankmedel har man väl i normala fall ingen möjlighet att vistas longtime i Thailand,

såvida man nu inte sysslar med skumraskaffärer eller har en rik thaidam som sponsor,

vilket de flesta 65+gubbarna nog inte har.

BTT

Eller omtanke om att de ska ha pengar att betala om de blir allvarligt sjuka. :rtfm::)

Sedan vet ju myndiheterna att falanger är miljonärer hela bunten. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Konstigt att pensionärerna alltid klagar.

Det är ännu svårare för dom som inte är pensionärer att få ett "bra" visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pensionärer har ju inget annat att göra så då blir det att gnälla lite på er som jobbar in skattemedel åt oss :crazy: Mvh Måne som hoppas ni ligger i (dom skulle väl höja lite snart)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi pensionärer har ju inget annat att göra så då blir det att gnälla lite på er som jobbar in skattemedel åt oss :crazy: Mvh Måne som hoppas ni ligger i (dom skulle väl höja lite snart)

Fan ,det tänkte jag inte på B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Konstigt att pensionärerna alltid klagar.

Det är ännu svårare för dom som inte är pensionärer att få ett "bra" visum.

Ja just det! Tänkte inte på det :wink2: Att fixa långtidsvisum innan man når rätt ålder kan ju vara antingen väldigt krångligt (byråkrati), väldigt dyrt eller både och (Driva egen bar/guesthou/restaurang import - export leka bonde trädfarm m.m.)

Ändrades av Chrille Columbus

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Osså finns det såna som jag som bara vill leka :whistle: Mvh Måne

Får jag vara med????:drinks:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju en lite lättare sits som är gift med en Thailändska, ingen som helst inkomst behövs visas upp för 12 månaders 0-multientrence.vilket i princip betyder närmare 15 månader, OK, 1300 SEK och sedan 1400 bath var 3:e månad..men vadå. Enkelt och smärtfritt.

Det är väl bättre att dra till immigrationen efter de första 90 (89) dagarna och få multientryt utbytt till ett ettårs för 1900 b. göra 90 dagars gratis och bara betala för ett exit/entry om/när du (temporärt) behöver/vill lämna Thailand under året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bättre att dra till immigrationen efter de första 90 (89) dagarna och få multientryt utbytt till ett ettårs för 1900 b. göra 90 dagars gratis och bara betala för ett exit/entry om/när du (temporärt) behöver/vill lämna Thailand under året.

Jo, rent ekonomiskt så är det säkert så, men nu är jag en orolig själ som gillar att shoppa taxfree :drinks:

Nu vet jag inte om det är så helt lätt att "byta", det skall ju in en del andra dokumentationer har jag för mig.

Dessutom kan jag näppeligen tänka mig ett helt år utan den svenska sommaren, hur usel den än må vara... :lol:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jo, rent ekonomiskt så är det säkert så, men nu är jag en orolig själ som gillar att shoppa taxfree :drinks:

Nu vet jag inte om det är så helt lätt att "byta", det skall ju in en del andra dokumentationer har jag för mig.

Dessutom kan jag näppeligen tänka mig ett helt år utan den svenska sommaren, hur usel den än må vara... :lol:

Är det någon större skillnad på taxfree då, utom på importvaror? Det är ju bara 7% VAT.

(Du kan väl måtta in att sverigeresorna passar ihop med då 1-års ändå ska förlängas?)

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon större skillnad på taxfree då, utom på importvaror? Det är ju bara 7% VAT.

(Du kan väl måtta in att sverigeresorna passar ihop med då 1-års ändå ska förlängas?)

Försök att köpa bra vin i Thailand utan att bli ruinerad...Finns MÄNGDER i taxfreeshoppen vid Friendship bridge i NongKhai...

För övrigt inga problem med visa, har koll efter 7 år...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till rubrikens innehåll...

I Sverige och ambassad Thai i Stockholm tycks gälla inkomstuppgift ( exempel 13.500 kr efter skatt .nettto)

Men åk i Stället till Thailand, där vet jag åtminstone 3 personer som har ettårsvisa med inkomst BRUTTTO 13.500.

Inte ett öre mer.

Det innebär att det är olika regler.. på gr. VAR du fixar ettårsvisat.

Åk till Thailand alltså. Gå upp till SWE ambassad i Bangkok med dina inkomstpapper, låt dem översätta dem, och din bruttolön blir reggad

som din inkomst.välkommen till Thailand

Och . vilken nu levande pensionär i Sverige har 13.500 i nettolön.? Troligen finns bara 4 st. Ingen av dem är intresserad av Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Försök att köpa bra vin i Thailand utan att bli ruinerad...Finns MÄNGDER i taxfreeshoppen vid Friendship bridge i NongKhai...

Jaha det gällde bättre viner. Jag tänkte mer i allmänhet :)

(((Jag gillar inte vin något vidare, men jag gillar söta vindruvor. Prisskillnaden gäller vindruvor också. Inhemska är billiga medan importerade är dyra.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju lite över hur di thailändska myndigheterna tänker vad gäller gubbarna runt 65 som kanske vill bo lite mer permanent i Thailand på sin ålders höst?

Ex kravet på att ha en viss summa pengar på banken, vad är det för mening med en sån regel?

Sedan tycker man ju att det borde räcka att thaimyndigheterna känner till att normala svenska pensionärer har en inkomst som hyfsat täcker deras årsvistelser i Thailand.

Tror myndigheterna att di svenska 65+ gubbarna är svartjobbare eller fifflare hela högen??

Eller tror de att gubbarnas köpkraft eller köplusta blir större för att de har 45000 på bankkontot.

För det kan väl inte bottna i rädsla över att gubbarna snabbt ska bli skinnade på stålarna av förslagna damer och sluta som alkoholiserade uteliggare eller som hoppare från höga balkonger?

Har man ingen direkt inkomst eller bankmedel har man väl i normala fall ingen möjlighet att vistas longtime i Thailand,

såvida man nu inte sysslar med skumraskaffärer eller har en rik thaidam som sponsor,

vilket de flesta 65+gubbarna nog inte har.

BTT

Det är väl ingen rättighet att få bo i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och . vilken nu levande pensionär i Sverige har 13.500 i nettolön.? Troligen finns bara 4 st. Ingen av dem är intresserad av Thailand.

Jag lever, och dessutom i Thailand. Mina svenska pensioner är väl just på gränsen men med lite 'fusk', d.v.s. en pension från Tyskland så går det riktigt bra ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till rubrikens innehåll...

I Sverige och ambassad Thai i Stockholm tycks gälla inkomstuppgift ( exempel 13.500 kr efter skatt .nettto)

Men åk i Stället till Thailand, där vet jag åtminstone 3 personer som har ettårsvisa med inkomst BRUTTTO 13.500.

Inte ett öre mer.

Det innebär att det är olika regler.. på gr. VAR du fixar ettårsvisat.

Åk till Thailand alltså. Gå upp till SWE ambassad i Bangkok med dina inkomstpapper, låt dem översätta dem, och din bruttolön blir reggad

som din inkomst.välkommen till Thailand

Och . vilken nu levande pensionär i Sverige har 13.500 i nettolön.? Troligen finns bara 4 st. Ingen av dem är intresserad av Thailand.

Jo 1.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...