Jump to content
IGNORERAD

Vad är det värsta som hänt i Sverige när ni var i Thailand?


Herr Chang

Recommended Posts

Herr Chang

Jag satt just och drog mig till minnes en liten roande historia som jag säkert berättat förr.

Ibland är man lite maktlös om man befinner sig i Thailand och något dåligt händer i Sverige. Vad gör man?

För egen del var det väl inte så hemskt, men ändå lite pinsamt. Några dagar innan nästa resa till Thailand börjar brandvarnaren pipa för att batteriet är nästan slut. OK, jag inhandlar nytt batteri och sätter i det. Sen iväg till Thailand...

Någon vecka senare sitter jag i Chiang Mai på en privatlektion i thailändska språket, och blir då uppringd av ordföranden i min bostadsrättsförening. Det visar sig att den där jämrans brandvarnaren har gått igång utan anledning, och grannarna är efter tre dagars tjut ganska irriterade. De har ringt polisen flera gånger, och polisen kommer till trappuppgången men anser sig inte kunna bryta sig in i lägenheten för en sådan sak.

Däremot finns det någon polis som är villig att försöka spåra upp mig. Inte alltför svårt, han hittar snabbt min kära mor och hon har mitt mobilnummer i Thailand. Detta nummer överlämnas till ordföranden i min bostadsrättsförening, och han är nu ganska angelägen om att få slut på oväsendet. Det behövs en fullmakt för att låssmed ska få bryta upp låset, så det vore lämpligt med en fax.

Så fort lektionen är avslutad går jag till närmaste internet cafe och faxar en handskriven fullmakt... och jag skäms. Man går in i min lägenhet och stänger av den eländiga brandvarnaren. Nytt niotillhållarlås blir det också. Någon månad senare kommer räkning från låssmeden på 1400 kronor... jaja. Så kan det gå om man inte är på plats i Sverige!

Någon som varit med om något liknande?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    4

  • Herr Chang

    3

  • Baa

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

He he... en sak som slår mig, har ni inga blommor som ni gett någon i uppdrag att vattna medan ni är borta, eller någon som ska vittja posten?

Om inte det så är det ju ändå rätt så vanligt att man lämnar en reservnyckel till någon vän eller släkting medan man är bortrest. ifall det skulle behövas av någon anledning.

Kan ju tänka mig värre scenarior än en tjutande brandvarnare faktiskt. En reservnyckel hos någon annan är en bra idé.

Vad gäller egna anekdoter av liknande slag så kan jag inte påminna mig några så här på rak arm. Men det kanske kommer om jag får fundera en stund.

Hur som helst, en kul story och ett bra trådämne blev det ju i alla fall. :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget som jag själv orsakat men likt HC ringdes man upp i Thailand av fastighetsskötaren som föga muntert meddelade att man var i behov av tillgång till lägenheten då det uppstått en vattenläcka i lägenheten över och nu var nog mitt kök i behov av tömmning... :(

Nåja fullt så illa var det inte, men som tur var hade jag sonen som blomvakt så det löste sig utan låssmed, dock en städräkning på 1100 spänn innan lägenheten var fullt beboelig, bilhammare dammar liksom... :(

Det possitiva var att ett nytt fräscht badrum, en nymålad o omtapetserad hall samt nyrenoverat kök var klart att tagas i anspråk vid hemkomsten.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

He he... en sak som slår mig, har ni inga blommor som ni gett någon i uppdrag att vattna medan ni är borta, eller någon som ska vittja posten?

Om inte det så är det ju ändå rätt så vanligt att man lämnar en reservnyckel till någon vän eller släkting medan man är bortrest. ifall det skulle behövas av någon anledning.

Kan ju tänka mig värre scenarior än en tjutande brandvarnare faktiskt. En reservnyckel hos någon annan är en bra idé.

Vad gäller egna anekdoter av liknande slag så kan jag inte påminna mig några så här på rak arm. Men det kanske kommer om jag får fundera en stund.

Hur som helst, en kul story och ett bra trådämne blev det ju i alla fall. :great:

Hej Kim,

När detta inträffade hade jag ingen som skötte blommorna. Eftersom jag inte hade några blommor ;)

Nu är det annorlunda... min kära syster får numera sköta sådant när vi är bortresta.

Det är ändå lite intressant vem som har tillgång till ens svenska bostad när man är i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

När jag var i Thailand första gången med en kompis hände en otrevlig sak hemma i Sverige som i det närmaste förstörde resan.

En nära vän och kollega klev ut på spåret och tog sitt liv pga spelskulder nått som vi fick reda på långt senare.

Men när vi satt där nere fick man dåligt samvete över att inte kunna göra någonting och ovissheten över varför det hände var hemskt.

Så min första resa var väl inte 100% bra om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Inget världrevolutionerande. men ..

Slängde in jobbmobilen i en låst låda på jobbet med en kvarglömd inprogrammerad väckning. 07.15.

Sitter i ett kontorslandskap och väckningssignalen var 'Sexy Naugty Bitchy me .. " med Tata Young ... och med ökande signal.

Den hade tydligen ringt mellan 07.15-08.15 varje morgon någon vecka innan batterierna dog ...

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tja.

Inget världrevolutionerande. men ..

Slängde in jobbmobilen i en låst låda på jobbet med en kvarglömd inprogrammerad väckning. 07.15.

Sitter i ett kontorslandskap och väckningssignalen var 'Sexy Naugty Bitchy me .. " med Tata Young ... och med ökande signal.

Den hade tydligen ringt mellan 07.15-08.15 varje morgon någon vecka innan batterierna dog ...

/mvh

Tur det inte var en Carola låt för då hade du tmf fått åka hem direkt och stänga av eländet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tur det inte var en Carola låt för då hade du tmf fått åka hem direkt och stänga av eländet.

:) ... Tror faktiskt det finns en låt som båda damerna gjort en version av 'I Believe'. Hade det varit den hade det blivit hugget som stucket om jag hade fått åka hem kanske? :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

:) ... Tror faktiskt det finns en låt som båda damerna gjort en version av 'I Believe'. Hade det varit den hade det blivit hugget som stucket om jag hade fått åka hem kanske? :) /mvh

Efter en vecka med Carola i telefonen en timma varje morgon tror jag inte

du hadde fått komma in i Sverige.

Möjligen med poliseskort och en jacka över huvudet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig råkat ut för att något hänt här hemma när jag varit iväg men det värsta som skulle kunna hända hade ju varit att någon närstående blir allvarligt skadad eller sjuk och man inte hinner hem och säga förväl innan personen avlider, det hade känts jäkligt jobbigt. Bestämmer man sig för att avbryta semstern så kanske man ändå inte hinner hem och beslutar man sig för att fortsätta semestern så skulle man knappast kunna njuta av den ändå. :( Som "tur" är så har mina närstående som gått bort passat på att göra det i god tid innan jag rest bort så man hunnit med begravningar osv. :wai:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta som har hänt hände för några timmar sedan.

Jag hade för en tid sedan fått beskedet att min mor hade insjuknat och sannolikt inte hade långt kvar.

I det läget försökte jag få en plats på flyget, men eftersom de thailändska bärplockarna var på väg till Sverige, så var alla platser bokade för flera veckor framåt i Economy och jag fick ta den första lediga i Premium, som är med avgång måndag 12/7 och hoppades kunna hinna komma och ta frväl av min mor.

Tyvärr hann jag inte, hon gick bort i natt.

Väldigt ledsamt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det värsta som har hänt hände för några timmar sedan.

Jag hade för en tid sedan fått beskedet att min mor hade insjuknat och sannolikt inte hade långt kvar.

I det läget försökte jag få en plats på flyget, men eftersom de thailändska bärplockarna var på väg till Sverige, så var alla platser bokade för flera veckor framåt i Economy och jag fick ta den första lediga i Premium, som är med avgång måndag 12/7 och hoppades kunna hinna komma och ta frväl av min mor.

Tyvärr hann jag inte, hon gick bort i natt.

Väldigt ledsamt!

Väldigt väldigt tråkigt att höra :(

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:

Det värsta som har hänt hände för några timmar sedan.

Jag hade för en tid sedan fått beskedet att min mor hade insjuknat och sannolikt inte hade långt kvar.

I det läget försökte jag få en plats på flyget, men eftersom de thailändska bärplockarna var på väg till Sverige, så var alla platser bokade för flera veckor framåt i Economy och jag fick ta den första lediga i Premium, som är med avgång måndag 12/7 och hoppades kunna hinna komma och ta frväl av min mor.

Tyvärr hann jag inte, hon gick bort i natt.

Väldigt ledsamt!

Lider med Dig, vet hur det känns!

Vi hade samma problem för ett par somrar sen men åt andra hållet... :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det var tråkigt att läsa Jive. Mitt lilla problem med brandvarnaren bleknar ju i jämförelse. Och så problem med flyget...

Hoppas du ändå kan ta farväl av din mor på något sätt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tråkigt att läsa Jive. Mitt lilla problem med brandvarnaren bleknar ju i jämförelse. Och så problem med flyget...

Hoppas du ändå kan ta farväl av din mor på något sätt.

Herr Chang har talat.

Jodå, HC, resan är bokad och jag får då ta farväl vid begravningen, som jag kommer att ordna med.

Tack för omtanken!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider med dig,hemskt att inte få ta farväl pga en flygning :wai: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsan dog, medan jag sov ruset av mig efter en Midsommarfest i Pattaya (den på Diana), kändes fördjävligt när Farsan ringde och väckte mej 0630 på midsommardagens morgon...

Kanske det värsta jag upplevt hittills, och då finns det ändå en del jävligheter att välja på.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta som har hänt hände för några timmar sedan.

Jag hade för en tid sedan fått beskedet att min mor hade insjuknat och sannolikt inte hade långt kvar.

I det läget försökte jag få en plats på flyget, men eftersom de thailändska bärplockarna var på väg till Sverige, så var alla platser bokade för flera veckor framåt i Economy och jag fick ta den första lediga i Premium, som är med avgång måndag 12/7 och hoppades kunna hinna komma och ta frväl av min mor.

Tyvärr hann jag inte, hon gick bort i natt.

Väldigt ledsamt!

Tankarna finns hos Dig min mor gick bort för en tid sedan ställde in resan och kunde tillbringa sista tiden

med min Mor.

Förstår att det känns tungt och hopplöst när det blir så!

Men jag tror att din Mor vet att Du gjorde allt Du kunde för att hinna komma och ta farväl!

Ta väl hand om Dig!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta som har hänt hände för några timmar sedan.

Jag hade för en tid sedan fått beskedet att min mor hade insjuknat och sannolikt inte hade långt kvar.

I det läget försökte jag få en plats på flyget, men eftersom de thailändska bärplockarna var på väg till Sverige, så var alla platser bokade för flera veckor framåt i Economy och jag fick ta den första lediga i Premium, som är med avgång måndag 12/7 och hoppades kunna hinna komma och ta frväl av min mor.

Tyvärr hann jag inte, hon gick bort i natt.

Väldigt ledsamt!

Beklagar sorgen Janne!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar sorgen Jive och Tommy!

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det värsta som har hänt hände för några timmar sedan.

Jag hade för en tid sedan fått beskedet att min mor hade insjuknat och sannolikt inte hade långt kvar.

I det läget försökte jag få en plats på flyget, men eftersom de thailändska bärplockarna var på väg till Sverige, så var alla platser bokade för flera veckor framåt i Economy och jag fick ta den första lediga i Premium, som är med avgång måndag 12/7 och hoppades kunna hinna komma och ta frväl av min mor.

Tyvärr hann jag inte, hon gick bort i natt.

Väldigt ledsamt!

Beklagar sorgen Jive

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

2003 var jag två eller tre månader i Thailand och hade satt en timer till en golvlampa så den lyste lite då och då.

Grannar som visste att jag åkt ringde polisen då de trodde att det var inbrott.

Hade dock sjutillhållar lås utöver den vanliga så de brydde sig aldrig om att bryta sig in.

Grannen längst ner hade haft nycklar men de tänkte alldrig sig för att ringa på hos henne.

Beklagar sorgen Jive

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag va nere i Phuket 5 månader förra året sa jag till familjen att jag vill inget veta om nått tråkigt händer, lite ego men som tur va så hände det inget :)

Nesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall jag klara detta?

Om några timmar sitter jag på flyget till Stockholm och om något dygn står jag där ensam utanför dörren i Skåne, sätter nyckeln i låset, öppnar och kliver in.

Den välkända atmosfären slår emot mej, men denna gången är det alldeles tyst.

Alla möbler och saker står prydligt på sina platser och allt är väldigt välstädat.

Jag öppnar dörren till den rymliga klädkammaren och där hänger mors kläder.

Vad gör jag nu??

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...