Jump to content
IGNORERAD

Alan The Builder


alanthebuilder

Recommended Posts

Ja, och särskilt måtten på trappstegen , som är enl det vanliga, gångovänliga thaistuket.

Kollade på bilderna. Kan det vara så att en thaitrappa är "steglängd = steghöjd" bara för att det sparar tid när man senare lägger kaklet? Normala kakelplattor passar ju på så sätt alla delar av trappan direkt och man behöver inte lägga tid på att dela dem. Eller riskera att plattorna går sönder.

Bara en teori...

Men ett väldigt fint hus :great: !

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    8

  • alanthebuilder

    8

  • andrejsdenruskige

    5

  • Tommy

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom där cementstolparna med den överskjutande delen är ju som sagt va inte så smart att ha på insidan.

post-3132-053659600 1278627106_thumb.jpg

Schysst! Och jag gillar att man kan komma åt och städa under skåpen.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Schysst! Och jag gillar att man kan komma åt och städa under skåpen.

/Marlon

Ja! Mycket smart att man kan städa bort allt som oundvikligen hamnar under dessa skåp!

Eller vänta lite nu...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Mycket smart att man kan städa bort allt som oundvikligen hamnar under dessa skåp!

Eller vänta lite nu...

Herr Chang har talat.

He he, jag menade ju inte att du och jag skulle städa där under :ironi: .

Har man problem med dammallergi så är det ju rätt bra att man kommer åt att städa.

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

He he, jag menade ju inte att du och jag skulle städa där under :ironi: .

Har man problem med dammallergi så är det ju rätt bra att man kommer åt att städa.

/Marlon

Annars är det ju normalt att man bara har en solid tröskel under och då kommer skiten aldrig in under överhuvudtaget och är ännu lättare att städa bort

man behöver inte ens kröka ryggen då

:whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 2,4 miljoner ganska mycket för ett hus utan kök eller tomt?

Jag skulle vilja påstå att det är ett bra pris, särskilt om byggmästaren Alan är så bra som jag hört på att hålla kvaliteten, Och 280Kvm boyta låter stort (om det är räknat som i Sverige).

Normala byggmästare i Bkk är minst lika dyra.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2.400.000 miljoner delat på 285 m2 blir 8.421 Baht per kvadratmeter. Inklusive allt utom köksinredning

Finns säkert hus för 7.000 per kvadrat, men då får man det man betalar för.

Samma gäller för hus som kostar 14.000 per kvadratmeter.

Man får det man betalar för och vill ha.

Vill du ha billigt kakelgolv, får de betala för det. Vill du ha marmorgolv, så får du betala för det.

Att säga att ett hus är dyrt att bygga känns aningens konstigt. Eftersom allt hänger på vilken standard och vilka material som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Man brukar räkna ungefär så här idag för att få en grov uppskattning av priser per kvadratmeter

Modern Thai-standard = 10.000 baht per kvadrat

Farang-standard = 12-15.000 baht per kvadratmeter beroende på farangens kvalitetskrav

Dock räknar man oftast detta på byggyta inkl altaner etc d.v.s utrymme under tak

Kan ta ett exempel:

Mitt hus är 220 kvadratmeter innanför väggarna och 300 kvadratmeter inkl altaner och det är i två våningar

Kostade ca 3.300.000 baht att bygga för själva huset exkl tomt inklusive badrum och kök

Med thaisätt att räkna alltså 11.000 baht per kvadratmeter

Så Alans hus känns definitivt rätt pris på

Misstänker att de 285 kvadraten är räknat på thaivis men man måste se ritning och mått för att kunna avgöra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej p3,har alan något enplanshus på ca.120kvm,4 rok enplanshus?Och till vilken kostnad?Mvh Måne.Även byggtid för ett sådant,tacksam för svar :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det är ett bra pris, särskilt om byggmästaren Alan är så bra som jag hört på att hålla kvaliteten, Och 280Kvm boyta låter stort (om det är räknat som i Sverige).

Normala byggmästare i Bkk är minst lika dyra.

MVH Tommy

Att dömma av bilden så känns det inte som 285 m2 boyta. Byggyta möjligen.

Edit... snabbt tittat på bilden och snabbt uppskattat så känns det mer som 185 m2 byggyta.

Är det säkert att det är på 285 m2?

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej p3,har alan något enplanshus på ca.120kvm,4 rok enplanshus?Och till vilken kostnad?Mvh Måne.Även byggtid för ett sådant,tacksam för svar :great:

Alan bygger efter dina idéer eller din ritning först och främst.

Han säger såklart till om nåt är helt åt H-E konstigt och du får veta varför. Samt tips på förändringar. Dvs om du bara har en sketch med ungefärliga mått osv.

Har du en klar ritning utgår han såklart ifrån den.

Så Måne, ska du låta ett hus byggas i dina trakter är han helt klart med och vad gäller pris beror det som sagt helt och hållet på standarden.

Du har ju ett riktpris på 8.421 Baht per m2, så ett hus på 120 kvadrat hamnar då rimligtvis på runt miljonen.

Men för att få ett exakt pris får du nog kontakta Alan själv, visa idéer och diskutera fram ett pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon p3 :great: låter onekligen intressant,vet inte om det blir i byn eller någon annanstans(det var så mycket strul senast)men vi får se.Alternativet är att köpa nåt färdigt nedanför Jomtien men inget är helt bestämt ännu(vill gärna bo nära havet)Svärmor lever ju fortfarande och hon vill ha dottern nära(vi är de enda som försörjer henne :kort: )Mvh Måne som kanske åker ner i september

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tack för infon p3 :great: låter onekligen intressant,vet inte om det blir i byn eller någon annanstans(det var så mycket strul senast)men vi får se.Alternativet är att köpa nåt färdigt nedanför Jomtien men inget är helt bestämt ännu(vill gärna bo nära havet)Svärmor lever ju fortfarande och hon vill ha dottern nära(vi är de enda som försörjer henne :kort: )Mvh Måne som kanske åker ner i september

Jag vet flera tomter till salu här i Taphong strax öster om Rayong :whistle:

Håller på med slutdetaljerna just nu i mitt hus och flera andra Faranger finns spritt i området

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

alanthebuilder

This Is another house recently finished ( Near Surin ) by My Other teams ....

[ img ] Alansurin5.jpg [ / img ]

[ img ] Alansurin2.jpg [ / img ]

[ img ] Alansurin1.jpg [ / img ]

Alansurin4.jpg

Ändrades av alanthebuilder
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
alanthebuilder

Hello there Guys, Here are two videos we have put together over the weekend.

The first, is of my interior kitchen / Living room wall being constructed in my own project in Surin.

The second is of a Boundary Wall we have just constructed close to Prasat, Surin. Our Next Step there in 2012, is to build the clients house.

Thank you, and If you have any questions or want Advice, do not hesitate to contact us.

Alan & Staff

Link to comment
Dela på andra sajter

När det blir min tur att bygga, så blir det nog Alan!

Verkar vara ett bra sätt att undvika dom "små" problem som uppkommer med thailändska byggmästare.

OK, lite dyrare , men slutändan år nog samma!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag skulle nog säga att Alan är billigare eftersom man kan vara i Sverige och arbeta utan att behöva övervaka varje sak.

När Alan byggde vårat hus så tog vi in kostnadsofferter av 2 thailändska bolag samt Alan, Alan var billigast.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
alanthebuilder

Here we go Guys, Just over half way through with this Construction Now. A detailed video of mainly the Garage come recreational area being tiled and insulated. Hope you like, and Happy Songkran from everyone at Alan The Builder. Have Fun, and Be Safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag vet flera tomter till salu här i Taphong strax öster om Rayong :whistle:

Håller på med slutdetaljerna just nu i mitt hus och flera andra Faranger finns spritt i området

Månchine ska bo granne med mig :friends::na: sen har vi inte långt till Maitan :gasp::party1::plea::ele::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dom där cementstolparna med den överskjutande delen är ju som sagt va inte så smart att ha på insidan.

post-3132-053659600 1278627106_thumb.jpg

Det är väl inget svårt att fixa om man gör rätt från början.Sluta med att göra dom kvadratiska, utan gör dom rektangulära så dom ryms i väggen.Dvs. blivande väggen tjocklek minus 60 mm. för puts och anpassning.Därmed blir dom också starkare för man kan fördela armeringen på ett annat sätt.

Har bara halkat in på denna sida, men som gammal byggare en gång i tiden, så kan jag INTE förstå, att man kan sätta spisen framför ett fönster, samt som det ser ut 5 meter från vatten / disk möjligheter.

Köksfläkt är så enkelt att bygga om man planerar det från början. Skulle vilja se hur det ser ut när man brassar på med chili och en påse vitlök i detta kök.Vem kommer ut först.

Hängrännor är INTE så vanliga i Thai men kommer på faranghus ibland. Glöm inte att se till att dagvattnet transporteras så långt från huset som möjligt, annars om man bara har rännor och vattnet går ner vid sidan av huset så är det bättre att avstå från rännorna.

Detta vatten, och det blir stora mängder skall ni veta, rinner ner och sugs sedan upp av grunden som sedan ger fuktskador. Ni har väl sett hus som där målarfärgen släpper straxt ovanför golvet. Transportera bort vattnet till en cistern för vattning av era blivande gräs mattor, kan enkelt göra av en plastpresenning i en grop..

Trappstegen har retat mig i alla är, vill minnas att normalstandard är 14-17 cm steghöjd. Många klinkers är i format 15x15 så varför skall inte detta gå.Ännu värre är där man har 18-20 cm men det sista är 8 cm för att annars kommer man över golvhöjden.

Ok !!

Tack för mig för denna gång.

Sovdags.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget svårt att fixa om man gör rätt från början.Sluta med att göra dom kvadratiska, utan gör dom rektangulära så dom ryms i väggen.Dvs. blivande väggen tjocklek minus 60 mm. för puts och anpassning.Därmed blir dom också starkare för man kan fördela armeringen på ett annat sätt.

Har bara halkat in på denna sida, men som gammal byggare en gång i tiden, så kan jag INTE förstå, att man kan sätta spisen framför ett fönster, samt som det ser ut 5 meter från vatten / disk möjligheter.

Köksfläkt är så enkelt att bygga om man planerar det från början. Skulle vilja se hur det ser ut när man brassar på med chili och en påse vitlök i detta kök.Vem kommer ut först.

Ok !!

Tack för mig för denna gång.

Sovdags.

Om det är detta vårat kök du menar så lagar frugan sina lite speciellt doftande maträtter ute i sitt thaikök så det är inga större problem med matoset i vårat kök.

Om du tittar på bilden riktigt noga en gång till så är diskhon cirka 20 centimeter och vattenkranen 50 centimeter från spisen, vad du fått 5 meter ifrån kan jag inte förstå.

post-3132-0-63238000-1303528932_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är detta vårat kök du menar så lagar frugan sina lite speciellt doftande maträtter ute i sitt thaikök så det är inga större problem med matoset i vårat kök.

Om du tittar på bilden riktigt noga en gång till så är diskhon cirka 20 centimeter och vattenkranen 50 centimeter från spisen, vad du fått 5 meter ifrån kan jag inte förstå.

post-3132-0-63238000-1303528932_thumb.jp

Bra att du påpekar detta för mig.

Det köket som jag så var från en annan bild i denna tråd, du har gjort helt rätt Ursäkta mitt misstag.

Men varför sätter ni ändå, inte upp en kåpa med fläkt och en belysning när ni ändå har det vid ytterväggen.Lätt som en plätt. Ni bygger nytt och lägger ner pengar på ett för övrigt fint hus.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bra att du påpekar detta för mig.

Det köket som jag så var från en annan bild i denna tråd, du har gjort helt rätt Ursäkta mitt misstag.

Men varför sätter ni ändå, inte upp en kåpa med fläkt och en belysning när ni ändå har det vid ytterväggen.Lätt som en plätt. Ni bygger nytt och lägger ner pengar på ett för övrigt fint hus.

Fönstren agerar säkert fläkt i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fönstren agerar säkert fläkt i detta fallet.

Helt klart !!!!!!!!!!!!!!!

BÅDE in och utluftning. Eller om man vill till och från.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...