Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Birger LKPG

Att HC har snöat in på negativa företeelser betr Thailand och thailändare betyder inte att han har fel. Det betyder bara att han, av någon anledning, underlåter att ta upp det som är positivt.

Vadå HC har fel?

Du är ju störd, hur understår du dig vanliga människa att säga att HC har fel!

Vad fan är det som är positivt med en thailändare? Dom pratar ju inte ens svenska, med undantag från mig tjej från Thailand som iaf kan ett par ord!

Du och jag HC vi tycker tamefan likadant! :friends:

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vadå HC har fel?

Du är ju störd, hur understår du dig vanliga människa att säga att HC har fel!

Vad fan är det som är positivt med en thailändare? Dom pratar ju inte ens svenska, med undantag från mig tjej från Thailand som iaf kan ett par ord!

Du och jag HC vi tycker tamefan likadant! :friends:

Läs om, läs rätt, men jag hoppas ju att detta är ett försök till ironisk humor, annars blir man ju lite orolig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Fritz, riktigt så är det inte enligt mitt sätt att se på det. Visst är jag ofta kritisk, men det kan man lika gärna se som ett sätt att skapa debatt.

Föredrar du ett forum där alla ständigt hyllar Thailand och dess invånare?

Herr Chang har talat.

Jag kan inte påminna mig ett endaste inlägg där du varit positiv men massor där du varit mycket negativ. Ej heller har jag önskat ett forum där allt om Thailand hyllas.

När du beskriver thailändare som "smilande mähän som bara vill ha mina pengar" så tycker jag det är ett osmakligt sätt att skapa debatt på.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Jag kan inte påminna mig ett endaste inlägg där du varit positiv men massor där du varit mycket negativ. Ej heller har jag önskat ett forum där allt om Thailand hyllas.

När du beskriver thailändare som "smilande mähän som bara vill ha mina pengar" så tycker jag det är ett osmakligt sätt att skapa debatt på.

Fritz..

Ok, nu är jag full igen.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte påminna mig ett endaste inlägg där du varit positiv men massor där du varit mycket negativ. Ej heller har jag önskat ett forum där allt om Thailand hyllas.

När du beskriver thailändare som "smilande mähän som bara vill ha mina pengar" så tycker jag det är ett osmakligt sätt att skapa debatt på.

Fritz..

Tja, nu orkar jag inte plöja igenom alla mina inlägg, men jag har ändå känslan av att jag åtminstone är ganska snäll i mina bildtrådar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag kan inte påminna mig ett endaste inlägg där du varit positiv men massor där du varit mycket negativ. Ej heller har jag önskat ett forum där allt om Thailand hyllas.

När du beskriver thailändare som "smilande mähän som bara vill ha mina pengar" så tycker jag det är ett osmakligt sätt att skapa debatt på.

Fritz..

Vad sur, gnällig och känslig du är.

Man kan klart se att Maud O-son har gjort ett djupt intryck på dej

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som i politiken, en ultra(höger), (Thai är skitkass, HC) mot ultra(vänster) (Thai är himmelriket, Kim), och likförbannat slutar det med en koalition..

OBS inga värderingar på personernas politiska inställning utan "bara ett exempel Helge".

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivet av Svarten

Menar du verkligen att någon som inte umgås med thailändare vet bättre om de thailändare som JAG umgås med mer än jag?

Nej det menar jag inte och jag förtår inte hur du kunde tolka det så.

Vi pratar väl generella drag och beteenden inte om dina polare.

Om jag säger att Thailändare ofte ler så menar jag inte att inte går att hitta en sur och vresig Thailändare.De borde väl vara ganska självklart eller?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Ungefär som i politiken, en ultra(höger), (Thai är skitkass, HC) mot ultra(vänster) (Thai är himmelriket, Kim), och likförbannat slutar det med en koalition..

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta bråka nu pöjkar!

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD!

Tack för kritiken! Det var lite lustigt för att jag reagerar starkt på allt tjat på forumet om thailändarnas dåliga utbildningsnivå. Den enda bristen i utbildning som jag ser är hos de som själva tjatar om andras dåliga kunskaper! Nu råkar jag ut för samma logiska påpekande!

Har du sätt mina inlägg 46 och 50? I dessa beskriver vad jag menar lite grundligare.

Måttstocken om integrationen är huvudsakligen ett försök att driva med HC som tjatar om hur alla våra fruar/sambor, våra invandrade medlemmar samt alla andra invandrare är dåligt integrerade i Sverige. Men samma person upplever knappast själv upp till de krav som han ställer på andra människor. Det är lite lustigt för att jag som invandrare hör till HC:s kategori människor som är lata och läser SFI och stör andra elever bara för att slippa jobba och inte vill anpassa sig till det samhälle där de vistas. I själva verket började jag använda svenska som huvudspråk efter en månad och blev störd senare av stökiga svenska gymnasister i tre år. Nu vistas jag en hel del i Thailand har därför försök att lära mig språket och anpassa mig. Jag har väldigt svårt att förstå hur jag passar in i HC:s bild på människor som inte är svenskar.

Kan vi vända på din fundering i detta inlägg då jag redan har svarat din fundering i inlägg 46 och 50?

Du menar alltså att det inte alls säkert att jag har rätt och HC har fel. Det kan alltså enligt dig vara möjligt att var och enda av de 66 miljoner thailändarna är giriga och lata samt var och enda av de 9 miljonerna svenskarna är givmilda och extremt arbetsamma. Min övertygelse bygger egna observationer samt alla andra människors observationer. Varje gång någon rapporterar om att en thailändska eller svenska är trevlig eller är lurendrejerska med 3 västerländska män med en thailändsk man som lurar i bakgrunden fastnar det i hjärnan. Därtill har jag tagit till mig 7 år av samhällsvetenskapliga studier. I vetenskapen finns det inget stöd för tesen att det finns ett samband mellan etnicitet och beteenden. Vetenskapen antropologi som skapades just för att kartlägga sådana samband lär ut idag tvärtom om att det inte finns etniska grupper någon annanstans än i folks huvuden. De slutsatser som jag drar av allt detta är att det finns lata, giriga, aktiva, generösa människor överallt.

Kan du åtminstone utveckla en hypotes om hur någon som öppet avfärdar alla andras synpunkter som inte stämmer med de egna samt avfärdar all vetenskap, som inte talar thailändska och som umgås huvudsakligen med västerlänningar i Thailand veta att ALLA thailändare som JAG umgås med är lata och giriga?

Hälsning

Svarten

Nog kan man väl ändå hitta åsikter eller beteenden som förekommer mer frekvet hos vissa grupper.

Jag tycker thai är mer royalistiska än vad svenskar är. Tycker du att jag har fel?

Thailänskor gillar stark mat. Fel där igen eller?

Thai ler mer än vad svenskar gör. Kanske fel men det är som jag upplever det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt mig på att lära mig lite av språket för att kunna komunicera lite i min flickväns by (ban pho).

Det har hänt ett flertal gånger att gubbar och farbröder i byn satt sig ner med mig och försökt lära mig uttalet i deras bokstäver.

Det har bara blivit positivt gehör och det är många som engagerar sig för min skull och kanske även för att de vill kunna prata med mig lite mer.

Bara positiva saker att säga om reaktionen när man yttrar sig på thai till en thailändare förutom när man snappar upp lite svordomar och frågar vad de betyder.

Imported+Photos+00022.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sur, gnällig och känslig du är.

Man kan klart se att Maud O-son har gjort ett djupt intryck på dej

Mycket har jag blivit anklagad för i mina dar men det är garanterat första gången någon offentligt påstår att jag är påverkad av Maud Olofsson.

Nu har jag en ny rolig historia att berätta för mina vänner :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som i politiken, en ultra(höger), (Thai är skitkass, HC) mot ultra(vänster) (Thai är himmelriket, Kim), och likförbannat slutar det med en koalition..

OBS inga värderingar på personernas politiska inställning utan "bara ett exempel Helge".

Nej nu jäklar.. VAR har jag påstått att Thailand är himmelriket?

Att man ska behöva tåla att exemplifieras som positiv till omgivningen. Skulle mycket hellre beskriva mig som jävligt negativ. till negativa människor. ;)

Skämt åsido men.. Jag tycker nog inte Herr Chang kan klassas som en klassiskt bitter thairesenär som vänder alla erfarenheter till något negativt. Sådana personer finns det betydligt bättre/värre exempel på här på forumet.

Tycker nog HC har en relativt balanserad syn på Thailand och thailändare även om han delar ut en verbal känga då och då (säkert baserad på någon personlig och bitter verklig erfarenhet). Att bli förbannad på enskilda thailändare eller mer typiska företeelser är lätt hänt, det blir jag ofta själv. Det är först när man applicerar sin enstaka dåliga erfarenhet på alla thailändare det spårar ur och blir sjukt tycker jag. Förmår man sära på person och folk så behöver man inte gräva ned sig i bitterhet och mörka tankar för en enskild motgång. Tyvärr finns det många exempel på människor som inte klarar av det och i Thailand därför går runt och hatar allt och alla. I den samlingen människor anser jag inte HC passar in.

En annan sak om vi ska prata lite mer generellt om saken så är jag övertygad om att bittra människor med all säkerhet blir sämre bemött av sin omgivning eftersom dom bemöter sin omgivning sämre. What comes around goes around. Så det blir lite av en självuppfyllande profetia att hela tiden gå runt och misstänkligöra sin omgivning.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del, är det väl mera tvärtom.

De blir lite irriterade att man inte lärt sig tillräckligt mycket Thai, för att kunna prata med dom.

(Skäms lite själv faktiskt)

Same, Same!! :wacko:

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Ett tips i all välmening till alla er som tillbringar tid i Thailand:

Att lära sig thailändska språket är inte fel. Usch va jobbigt tycker säkert de flesta, men nu menar jag inte att ni ska prata språket flytande. Börja med lite basic ord/fraser och bygg sedan på efterhand. Träna på uttalet, säg fel ett par gånger och bjud på ett par goda skratt. Praktisera, praktisera och till sist kan ni klara er hyggligt och en helt ny VÄRLD öppnar sig!!!!

Ni slipper känna er bittra, slipper många missförstånd etc. Allt blir så mycket enklare och ni kan ta till er så mycket mer från den thailändska kulturen.

Att thai skulle uppfatta det negativt att ni kan språket var något av det löjligaste jag hört på länge!!!!

Chook dee

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka tjejer blir irriterade over detta?

Detta påstående är vanligt förekommande men jag har själv aldrig stött på det i någon större skala och det känns lite som en myt. Visst att det säkert är mer frekevent inne på vissa barer men vanligt i Thailand i stort?

Och där kom baren in. I andra inlägget också, och inte från vem som helst utan från en moderator.

Hehe... Hr Wille skämter lite eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Och där kom baren in. I andra inlägget också, och inte från vem som helst utan från en moderator.

Hehe... Hr Wille skämter lite eller??

Det är oundvikligt att baren kommer på tal i vilken tråd som helst!

Om jag får ta mig friheten att tolka Willes inlägg så tror jag han menar att det ej är gynnsamt för bardamerna om kunden behärskar thailändska språket. Vilket jag i så fall håller med om.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det får stå för herr wille.

Jag å andra sidan skulle inte stå för att blanda in barer i andra inlägget.

Speciellt inte som tråden handlar om något helt annat.

Thai människor gillar om jag försöker prata thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det får stå för herr wille.

Jag å andra sidan skulle inte stå för att blanda in barer i andra inlägget.

Speciellt inte som tråden handlar om något helt annat.

Thai människor gillar om jag försöker prata thai.

Jamen kära nån...

Jag tvivlar inte på att de flesta thailändare gillar att man kan prata thai.

Men vissa sorter gillar det inte, bland annat vissa bararbetare. Så varför skulle det var fel att nämna barer i denna tråd?

Det är ju precis motviljan mot att faranger förstår thai bland annat i barer tråden handlar om?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Och där kom baren in. I andra inlägget också, och inte från vem som helst utan från en moderator.

Hehe... Hr Wille skämter lite eller??

Det var i någon annan tråd någon av forumets alla självutnämnda barexperter som påstod att det inte var poppis att snacka Thai på landets barer. Har personligen ingen riktig uppfattning om det så kan varken säga bu eller bä om det. Däremot tror jag att det generellt mottas positivt och bara de mest utpräglade cynikerna orkar knåpa ihop konspirationsteorier om annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är kanske lite felformulerad.

Det är väl självklart att de flesta thailändare uppskattar att en farang behärskar thai.

Vad en del inte gillar är att detta faktum döljs, dvs att man envisas med engelska så att thailändarna tror att man inte förstår någon thai alls. Snackar de då skit på thai om farangen så blir det väl en viss förlust av ansikte om de skulle konfronteras med vad de sagt.

För övrigt är det en aspekt av den thailändska kulturen jag ogillar starkt. En thailändare gör något uppenbart fel, men anmärker man på det så tappar dom ansikte. Plötsligt är det den som anmärkt som har gjort fel!

Ojdå, och jag som lovat skriva något positivt om Thailand... det kommer, jag lovar!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Språkmotståndet i barerna och på övriga platser.

Många gånger beror nog detta motstånd på att de faranger som sitter där och försöker snacka thai i ett mer eller mindre berusat tillstånd också saknar en vettig skolning i det Thailändska språket. De har på sina barrundor och i samtal med sina nattliga sänggäster snappat upp lite ord och fraser som de tycker vara användbara. Kontentan blir ofta ett ganska grovt och burdust vokabulär som i sin nyansfattigdom gör att de låter som förhärdade tivoliarbetare.

Innan vi i Sverige införde en ordnad svenskundervisning för våra invandrare från exempelvis Finnland, Grekland och Jugoslavien så var det ofta slang och svordomar som först snappades upp när de kom hit till Sverige för att arbeta i våra industrier. Detta säger dock mer om de svenska arbetskamraterna än om de hitflyttade invandrarna som på stapplande ben försökte lära sig ett nytt språk. Så när svordomarna och grodorna började ploppa ut ur truten på våra invandrare så mottogs inte dessa kraftuttryck med någon större förtjusning eller förståelse i det svenska samhället.

Detsamma gäller nog även i Thailand. Det är en sak att en thailändare med viss finess och kanske även med en smula ironi klarar av att stoppa in en ”rund” antydning eller en svordom på rätt ställe i en mening, men det blir bara plumpt, platt och burdust om en farang lite ovetande och naivt sitter och pladdrar diverse oförskämdheter.

Sedan har även jag stött på både en och annan thailändska som är minst sagt ambivalent vad det gäller nyttan av farangers och i synnerhet deras pojkvänners kunskap i Thailändska. Visst är det bra att deras män med hjälp av sina nya språkkunskaper klarar av att både beställa mat, köpa varor och att utföra enklare sysslor på den thailändska landsbygden där Engelskan som språk inte är så utbredd.

Men å andra sidan så finns det hos vissa damer en stark rädsla att deras farangmän ska få höra både nytt och gammalt skvaller om frugan eller hennes släktingars handel och vandel. Det kan röra sig om lite ”vita” lögner som hon sade i början av relationen för att hon eller släktingarna ska framstå i lite bättre dager, och som farangen okritiskt tolkade som en edsvuren sanning. Har sedan trixandet med bakgrund och familjeförhållanden rullat på i syfte att fortsatt kunna måla upp en skönmålad bild av tillvaron, så känner nog en hel del att de har målat in sig i ett hörn av alla pinsamma osanningar.

Därför kostar det förmodligen mer än vad det smakar om nu farangens öron även skulle bli

mottagliga för allmänt och elakt skvaller i byn.

Då blir det jobbigt att ställa tillbaka klockan och att försöka nysta upp allt igen.

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...