Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

He he! Det låter kanske som att jag skryter! Jämfört med medlemmar som Kim, IsanLover, SiamNilsson, osv. har jag dock inte så mycket att komma med. Min thailändska är på ungefär samma nivå som en 4-åring. Den viktigaste delen av min kommunikation med thailändare sker fortfarande till 95 % av min yrkestolk hustru.

Jag menade givetvis tvärtom att HC är väldigt lite integrerade. Han hävdar sig veta allt om samtliga 66 miljoner thailändarnas beteendemönster trots att han enligt eget utsago inte talar thailändska och umgås med vita människor. Lite märkligt med bakgrunden av att det är just HC som mest ondgör sig över att samtliga invandrare i Sverige skulle vara alldeles för dåligt integrerade.

Det är ganska typiskt på forumet. De som vet bäst om alla thailändare och betraktar dem som en geléklump som kollektivt och automatiskt ständigt utför giriga, snåla, lata handlingar brukar vara samma personer som inte umgås med thailändare. De som umgås med thailändare brukar oftast vara samma personer däremot hävda precis tvärtom att thailändare består av olika individer som har unika beteendemönster. Hur kommer det sig att detta samband är nästan perfekt?

Du brukar ofta haka upp sig på delar av mina inlägg. Här bjuder jag dig på en fundering som du gärna får haka dig upp så mycket du vill över:

En av de viktigaste svenska värderingar är att människor inte ska bedömas efter sin hudfärg, religion eller etnicitet. På just den punkten kan det mycket möjligt vara så att jag som utlänning är mer integrerad i Sverige än Herr Chang!

Ha det så satans gott SatanG! :friends:

Svarten

Hehe driver lite med dig Svarten.

"thailändare består av olika individer som har unika beteendemönster"

Här håller jag med dig fullständigt, bara en idi*t kan tycka eller tro annorlunda.

Jag får ofta uppfattningen att det inte är Thaifolk i gemen som HC tycker illa om utan beteenden

och att han ventilerar sitt tyckande mot det som han anser vara fel.

Ha en skön dag / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har nog aldrig blivit något annat än positivt bemött när man visar att man pratar lite thailändska. Ute på landet händer det ofta att folk blir besvärade när en falang kommer. På grund av sina dåliga kunskaper i engelska vet de inte riktigt hur de ska bete sig. Även de mest trevliga människor man kan tänka sig beter sig ofta på det viset, när man visar att man kan thai så blir de då väldigt glada. Undrar om inte detta med språket är speciellt besvärligt för just thailändare som i naturen är ett väldigt gästvänligt och hjälpsamt folk?

Visst har man hört de som inte tycker om att falanger talar thai, men det var länge sedan och de kretsarna kan man som någon annan sa, strunta i att ungås med.

Känner själv att visst är det skönt ibland att prata svenska så att ingen förstår! Jag, frugan och dottern brukar ofta använda detta vid affärsuppgörelser för att kunna diskutera hur man tycker om köpet utan att motparten ska förstå. Man kan naturligtvis göra detta på olika sätt som uppfattas olika av motparten. Jag tror inte att vi är unika i detta fallet! Är det någon som tycker att vi beter oss fel på grund av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe driver lite med dig Svarten.

"thailändare består av olika individer som har unika beteendemönster"

Här håller jag med dig fullständigt, bara en idi*t kan tycka eller tro annorlunda.

Jag får ofta uppfattningen att det inte är Thaifolk i gemen som HC tycker illa om utan beteenden

och att han ventilerar sitt tyckande mot det som han anser vara fel.

Ha en skön dag / SatanG

Hej Satan!

Jag driver väl med dig också! Jag vet att du tycker om att hitta konstigheter i inlägg och påpekar dessa. Detta uppskattas mycket av mig. Jag är knappast den bästa debattören och behöver sådana utpekanden. Jag tycker att jag har avsevärd förbättrat min argumenationsteknik via mitt deltagande här. Ingen annanstans är folk är ärliga och raka!

Jag håller med om att HC inte tycker illa om alla thailändare. Det är därför konstigt att han hävdar att hela befolkningen besitter de beteenden som han hyser agg för samt att han inte tar till sig att samma beteenden finns här hemma i Sverige bland fullblodade svenskar!

Ha det gott också!

Svarten

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En sak som jag tycker är värre än generaliseringarna om thailändarna

är de patent på sanningen som vissa här i kraft av många resor under många år anser sig ha.

Lite gran som att påstå sig vara internationell bilexpert för att man jobbar på Volvo.

"1000 ggr mer integrerad" vilken j**a måttstock är det?

De som rest i många år dras kanske till samma ställe, gång på gång, år efter år;

bofasta håller sig kanske mest i "sin by" och resandet i landet begränsas till de nödvändiga visa runs.

Man vill ses som long time turister som lägger en massa pengar i landet

vilket bör utlösa en passande tacksamhet och respekt från infödingarna.

Hur många vill ses som invandrare som inte kan (eller vill lära sig)språket och därmed förtjänta

av samma behandling och respekt som jämförbara (t.ex. muslimska) invandrare i Sverige åtnjuter?

Och vem säger att man lär sig något nytt varje gång, eller begriper mer?

Hur många här är experter på Sverige och svensk beteende trots att man växt upp och bott där

under större delen av sitt liv?

Varför används uttrycket "tala för dig själv" såpass ofta?

Kan det vara för att det inte finns några gemensamma nämnare värt namnet?

Vara sig i Sverige eller Thailand.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang!

Det är just detta som blir så absurd på detta forum. Medlemmarna får ösa obegränsade kommentarer över alla dåliga människor i Thailand samt alla invandrare i Sverige men aldrig får säga något om lika dåliga svenskar. Detta eftersom vi inte pratar om Sverige och svenskar på ett forum om Thailand.

Enligt ditt resonemang skulle Moder Theresa kunna utmålas som historiens ondskefullaste människa om hon hade valt Thailand som bas för sin verksamhet i stället för Indien. Medlemmarna skulle ha fritt tillgång att kasta skit på henne för hennes svagheter samtidigt som all diskussion om t.ex. Hells Angels, Sovjetunionen, Thomas Flink, osv. skulle förbjudas eftersom dessa inte har något med Thailand att göra.

De flesta här har en thailändsk partner och merparten har halvthailändska barn. Borde vi inte stötta våra thailändske familjemedlemmar och deras landsmän som inte alltid har det så lätt att leva i Sverige? Borde inte MPR vara ett forum som slår hål i alla fördomar om invandrare i stället för att kanske vara landets största producent av fördomar?

Varför svarar du inte min fråga om var vi kan skriva jämförelser av thailändare och andra etniska grupper med svenskar? Har du missat mitt inlägg eller tycker du att det är oviktig? Du har ju som moderat som dessutom bestämmer vilka inlägg som får skrivas och var borde svara på sådana viktiga funderingar. Har inte jag rätt att påpeka att girighet, lättja, illa lukt, konstig logik, osv. är lika utbrett bland svenskar som hos andra folkslag. Du tycker att sådant inte har hemma här men JAG och många andra tycker det.

Det är lite märkligt förresten. Du tjatar enormt mycket om att alla thailändare är giriga trots att du vet att jag som är 1000 gånger mer integrerade i Thailand än du inte alls har upplevt någon större girighet i Thailand än i Sverige. När jag tänker på girighet kommer Farbror Joakim i tankarna som symbol för fenomenet. När jag försöker hitta motsvarigheter till honom i verkligheten är det inte grupper baserade på hudfärg-, etnicitet eller religion; det är en enda person. Och den personen är du. :crazy: När jag tänker på hur Farbror Joakim kan springa ut på gatan och riskera livet för att plocka upp en fem centare tänker jag på dig som blir glad att hitta 5 cent för att kompensera förlusten av att en granne dök upp oväntat hemma hos svärmor din för 5 år sedan och åt mat som du betalade för! :whistle::whistle:

Hälsning

Svarten

Bra skrivet :great: men "två fel gör ju inte ett rätt" som dom ju säger "over there".

Förförståelser, generaliseringar och fördomar- det som skiljer dessa år är ju helt klart en gråzon, så jag förstår inte hur du hade tänkt dig kunna jämföra bl.a thailändare med svenskar utan att använda dig av just generaliseringar och fördomar för att "slå hål" på desamma?

Några här påpekar att de av olika anledningar har bättre koll på thailändare vilket förmodligen även är sant. Samtidigt är det ju ett gammalt välkänt begrepp ibland säljare att de som är lättast att sälja till är andra säljare då dessa känner sig för självsäkra och bekväma och därigenom sänker garden mer än vad vi "amatörer" gör i säljsituationen.

Samtidigt verkar ju, enligt de beskrivningar som förekommer här, att de(eventuellt förekommande) thailändare som snackar skit el. på andra sätt "dissar" västerlänningar alltid försöker göra detta utan att farangen i fråga blir medveten om det.

Skulle det inte då, bara för att spela djävulens advokat och för att använda ovan skrivna om säljare som analogi här, kunna vara så att de "integrerade" som hävdar att detta inte förekommer ibland thailändarna i själva verket bara är de som ännu inte lyckats genomskåda dem? :whistle:

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet :great: men "två fel gör ju inte ett rätt" som dom ju säger "over there".

Förförståelser, generaliseringar och fördomar- det som skiljer dessa år är ju helt klart en gråzon, så jag förstår inte hur du hade tänkt dig kunna jämföra bl.a thailändare med svenskar utan att använda dig av just generaliseringar och fördomar för att "slå hål" på desamma?

Några här påpekar att de av olika anledningar har bättre koll på thailändare vilket förmodligen även är sant. Samtidigt är det ju ett gammalt välkänt begrepp ibland säljare att de som är lättast att sälja till är andra säljare då dessa känner sig för självsäkra och bekväma och därigenom sänker garden mer än vad vi "amatörer" gör i säljsituationen.

Samtidigt verkar ju, enligt de beskrivningar som förekommer här, att de(eventuellt förekommande) thailändare som snackar skit el. på andra sätt "dissar" västerlänningar alltid försöker göra detta utan att farangen i fråga blir medveten om det.

Skulle det inte då, bara för att spela djävulens advokat och för att använda ovan skrivna om säljare som analogi här, kunna vara så att de "integrerade" som hävdar att detta inte förekommer ibland thailändarna i själva verket bara är de som ännu inte lyckats genomskåda dem? :whistle:

Eller de som klagar på andra thailändska tjejer att de tjejerna snackar skit, spelar, säljer sex m.fl. men min tjej är minsann en ängel.

Att de i själva verket kanske är förda bakom ljuset på ett mer avancerat sätt. :crazy:

Och kanske även de som klagar på att andra nationaliteter för oväsen på SFI lektioner, men "min thailändska tjej" och hennes thailändska kompisar är minsann små söta änglar och är tyst om en mus på lektionerna. Och de lär sig minsann svenska snabbt. Om de inte gör det så är det de andra elevernas eller lärarens fel.

:::

Egen fis luktar gott!

Tur, det. :drinks:

:::

Mvh

Magrood

- som kanske sitter och för alla bakom ljuset nu -

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hehe driver lite med dig Svarten.

"thailändare består av olika individer som har unika beteendemönster"

Här håller jag med dig fullständigt, bara en idi*t kan tycka eller tro annorlunda.

Jag får ofta uppfattningen att det inte är Thaifolk i gemen som HC tycker illa om utan beteenden

och att han ventilerar sitt tyckande mot det som han anser vara fel.

Ha en skön dag / SatanG

Ja, det är korrekt SatanG. Jag förstår inte riktigt var Svarten vill komma med sin kritik av mig. Det är väl inga akademiska uppsatser man skriver på detta forum?

Jag väljer oftast att inte kritisera svenskar och svenska förhållanden eftersom det alltför lätt halkar in på svensk politik och svenska partier, något jag anser vi bör undvika på detta forum. Men tro mig, det finns mycket jag skulle kunna skriva om det. Svarten antyder att jag som moderator hindrar honom från att skriva det han vill. Det är väl ändå inte riktigt sant?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag tycker är värre än generaliseringarna om thailändarna

är de patent på sanningen som vissa här i kraft av många resor under många år anser sig ha.

Lite gran som att påstå sig vara internationell bilexpert för att man jobbar på Volvo.

"1000 ggr mer integrerad" vilken j**a måttstock är det?

De som rest i många år dras kanske till samma ställe, gång på gång, år efter år;

bofasta håller sig kanske mest i "sin by" och resandet i landet begränsas till de nödvändiga visa runs.

Man vill ses som long time turister som lägger en massa pengar i landet

vilket bör utlösa en passande tacksamhet och respekt från infödingarna.

Hur många vill ses som invandrare som inte kan (eller vill lära sig)språket och därmed förtjänta

av samma behandling och respekt som jämförbara (t.ex. muslimska) invandrare i Sverige åtnjuter?

Och vem säger att man lär sig något nytt varje gång, eller begriper mer?

Hur många här är experter på Sverige och svensk beteende trots att man växt upp och bott där

under större delen av sitt liv?

Varför används uttrycket "tala för dig själv" såpass ofta?

Kan det vara för att det inte finns några gemensamma nämnare värt namnet?

Vara sig i Sverige eller Thailand.

Hej GD!

Tack för kritiken! Det var lite lustigt för att jag reagerar starkt på allt tjat på forumet om thailändarnas dåliga utbildningsnivå. Den enda bristen i utbildning som jag ser är hos de som själva tjatar om andras dåliga kunskaper! Nu råkar jag ut för samma logiska påpekande!

Har du sätt mina inlägg 46 och 50? I dessa beskriver vad jag menar lite grundligare.

Måttstocken om integrationen är huvudsakligen ett försök att driva med HC som tjatar om hur alla våra fruar/sambor, våra invandrade medlemmar samt alla andra invandrare är dåligt integrerade i Sverige. Men samma person upplever knappast själv upp till de krav som han ställer på andra människor. Det är lite lustigt för att jag som invandrare hör till HC:s kategori människor som är lata och läser SFI och stör andra elever bara för att slippa jobba och inte vill anpassa sig till det samhälle där de vistas. I själva verket började jag använda svenska som huvudspråk efter en månad och blev störd senare av stökiga svenska gymnasister i tre år. Nu vistas jag en hel del i Thailand har därför försök att lära mig språket och anpassa mig. Jag har väldigt svårt att förstå hur jag passar in i HC:s bild på människor som inte är svenskar.

Kan vi vända på din fundering i detta inlägg då jag redan har svarat din fundering i inlägg 46 och 50?

Du menar alltså att det inte alls säkert att jag har rätt och HC har fel. Det kan alltså enligt dig vara möjligt att var och enda av de 66 miljoner thailändarna är giriga och lata samt var och enda av de 9 miljonerna svenskarna är givmilda och extremt arbetsamma. Min övertygelse bygger egna observationer samt alla andra människors observationer. Varje gång någon rapporterar om att en thailändska eller svenska är trevlig eller är lurendrejerska med 3 västerländska män med en thailändsk man som lurar i bakgrunden fastnar det i hjärnan. Därtill har jag tagit till mig 7 år av samhällsvetenskapliga studier. I vetenskapen finns det inget stöd för tesen att det finns ett samband mellan etnicitet och beteenden. Vetenskapen antropologi som skapades just för att kartlägga sådana samband lär ut idag tvärtom om att det inte finns etniska grupper någon annanstans än i folks huvuden. De slutsatser som jag drar av allt detta är att det finns lata, giriga, aktiva, generösa människor överallt.

Kan du åtminstone utveckla en hypotes om hur någon som öppet avfärdar alla andras synpunkter som inte stämmer med de egna samt avfärdar all vetenskap, som inte talar thailändska och som umgås huvudsakligen med västerlänningar i Thailand veta att ALLA thailändare som JAG umgås med är lata och giriga?

Hälsning

Svarten

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är korrekt SatanG. Jag förstår inte riktigt var Svarten vill komma med sin kritik av mig. Det är väl inga akademiska uppsatser man skriver på detta forum?

Jag väljer oftast att inte kritisera svenskar och svenska förhållanden eftersom det alltför lätt halkar in på svensk politik och svenska partier, något jag anser vi bör undvika på detta forum. Men tro mig, det finns mycket jag skulle kunna skriva om det. Svarten antyder att jag som moderator hindrar honom från att skriva det han vill. Det är väl ändå inte riktigt sant?

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Jag har sagt ganska många gånger var jag vill komma med i min kritik av personer med fördomar. Här försöker jag igen en gång till:

Det finns lata, giriga, snåla, illaluktande, m.m. individer inom alla kategorier av människor. Thailand äger inte dessa egenskaper. Varför att det då så viktigt att tjata om just thailändska sådana och låtsas om att de inte finns bland svenskar?

Du har väl inte direkt förbjudit diskussioner om att en minoritet svenskar också begår brott i utlandet, också är lata, också är giriga osv. Men du skriver väldigt tydligt och ofta att diskussioner om svenskarnas lika beteendemönster inte hör hemma på detta forum. Om någon skriver en tråd "Thailändare är lata" välkomnas den i forumdelen "Thailand, eller Thai i Sverige" även fast den utom tvivel går emot regel nummer 4. Skriver någon däremot en tråd som heter "Svenskar är lika lata som thailändare" flyttas den direkt till "off topic".

Trevlig helg!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag tycker Herr Chang har all rätt i världen att kritisera thailändare som han upplever som giriga eller baksluga. Det kanske låter enahanda och orättvist i vissas öron, men om det är hans erfarenhet i mötet med Thailändare så får man väl acceptera att han har haft lite osis i mõtet med thailändare.

Jag har träffat Changen och inte var han snål eller bitter mot thailändare över lag.Inte ens i berusat tillstånd.

Jag tror dock att han gärna (precis som jag) vill bjuda och vara frikostig på hans egna villkor när han själv vill, istället för när omgivningen av bekvämlighet tycker att han ska öppna plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Herr Chang har all rätt i världen att kritisera thailändare som han upplever som giriga eller baksluga. Det kanske låter enahanda och orättvist i vissas öron, men om det är hans erfarenhet i mötet med Thailändare så får man väl acceptera att han har haft lite osis i mõtet med thailändare.

Jag har träffat Changen och inte var han snål eller bitter mot thailändare över lag.Inte ens i berusat tillstånd.

Jag tror dock att han gärna (precis som jag) vill bjuda och vara frikostig på hans egna villkor när han själv vill, istället för när omgivningen av bekvämlighet tycker att han ska öppna plånboken.

Absolut, alla har väl förmodligen olika erfarenheter från våra möten med Thai, även jag har mött alla sorter, men det finns en ton av oaccepans, kalla det bitterhet om Du vill, som rimmar illa mot hela den Thailändska folkstammen.

Sen har väl inte farangen infört det Thailändska begreppet, "rikast betalar"?

Det gäller ju att visa att man är tuppen på gödselstacken liksom. Så det blir lita av att ta seden dit man kommer. :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Herr Chang har all rätt i världen att kritisera thailändare som han upplever som giriga eller baksluga. Det kanske låter enahanda och orättvist i vissas öron, men om det är hans erfarenhet i mötet med Thailändare så får man väl acceptera att han har haft lite osis i mõtet med thailändare.

Jag har träffat Changen och inte var han snål eller bitter mot thailändare över lag.Inte ens i berusat tillstånd.

Jag tror dock att han gärna (precis som jag) vill bjuda och vara frikostig på hans egna villkor när han själv vill, istället för när omgivningen av bekvämlighet tycker att han ska öppna plånboken.

Hej Siam Nilsson!

Då tycker vi exakt likadana! Jag brukar också klaga på en svensk som har gamat öl av mig i 20 år, en holländare som har rånat mig och en ghanan som tog min kamera. Men jag för dess skull inte tjatar om att svenskar gamar öl, holländare rånar, ghananer tar andras kamera eftersom det lika väl hade kunnat vara en finne eller en ryss som hade begått nämnda handlingar.

Jag har också träffa HC några gånger och hade mycket rolig! Han är som du säger mycket generös då han bjöd mig på en stor mängde cigaretter båda kvällarna då jag är för snål att köpa en hel paket när jag vill feströka av rädsla att jag börjar röka igen.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GD!

... cut .

Kan du åtminstone utveckla en hypotes om hur någon som öppet avfärdar alla andras synpunkter som inte stämmer med de egna samt avfärdar all vetenskap, som inte talar thailändska och som umgås huvudsakligen med västerlänningar i Thailand veta att ALLA thailändare som JAG umgås med är lata och giriga?

Hälsning

Svarten

Jag skriver ju att jag avskyr generaliseringar - det vara sig om Thailändare eller andra

och att det faktum att man åkt till Thailand genom många år inte automatisk ger de egna synpunkter tyngd.

Kanske ett par resor eller tre till Australien, Sydamerika eller Grönland är det som krävs för att få lite perspektiv.

Gillar dock HC's utlåtanden mindre än många andras - därför att hans tyckanden (likt U-C's) oftast mäts i pengar

- vad han tycker om thailändare verkar enbart vara baserat på utgifter och intäkter.

De övergås i enfald bara av broderns som baseras på . barlivserfarenheter i Pattaya.

Men det är bara min åsikt, mitt filter - vem är jag att recensera och vad tråkigt det skulle vara om alla tycker samma :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Absolut, alla har väl förmodligen olika erfarenheter från våra möten med Thai, även jag har mött alla sorter, men det finns en ton av oaccepans, kalla det bitterhet om Du vill, som rimmar illa mot hela den Thailändska folkstammen.

Sen har väl inte farangen infört det Thailändska begreppet, "rikast betalar"?

Det gäller ju att visa att man är tuppen på gödselstacken liksom. Så det blir lita av att ta seden dit man kommer. :wai:

Ja kanske i den mån om det finns någon speciell folkstam att ta hänsyn till i Thailand?

Vad har vi för folkstam i Sverige att anpassa oss till?

- ja inte vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kanske i den mån om det finns någon speciell folkstam att ta hänsyn till i Thailand?

Vad har vi för folkstam i Sverige att anpassa oss till?

- ja inte vet jag.

Ber tusen gånger om ursäkt, eller om en krona, för att man behade skämta i ett inlägg som var citerat från Pulitzervinnare SN, ska aldrig göra så mer , jag lovar.. :rtfm:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ber tusen gånger om ursäkt, eller om en krona, för att man behade skämta i ett inlägg som var citerat från Pulitzervinnare SN, ska aldrig göra så mer , jag lovar.. :rtfm:

varför be om ursäkt?

det var inget märkligt eller dåligt i det du skrev.

även jag kanske behagade skämta lite utifrån din formulering.

lite skoj kan man ju kosta på sig - he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver ju att jag avskyr generaliseringar - det vara sig om Thailändare eller andra

och att det faktum att man åkt till Thailand genom många år inte automatisk ger de egna synpunkter tyngd.

Kanske ett par resor eller tre till Australien, Sydamerika eller Grönland är det som krävs för att få lite perspektiv.

Gillar dock HC's utlåtanden mindre än många andras - därför att hans tyckanden (likt U-C's) oftast mäts i pengar

- vad han tycker om thailändare verkar enbart vara baserat på utgifter och intäkter.

De övergås i enfald bara av broderns som baseras på . barlivserfarenheter i Pattaya.

Men det är bara min åsikt, mitt filter - vem är jag att recensera och vad tråkigt det skulle vara om alla tycker samma :-)

Hej GammalDansken!

Bra synpunkter där!

Men jag förstår fortfarande inte varför jag inte kan hävda trovärdigt att jag har träffat minst en thailändare som är aktiv och givmild samt minst en svensk som är lat och girig. Som jag skrev tidigare tar jag hänsyn till alla människors bedömning av individer som är trevliga, sura, arbetsamma, osv. oavsett observatörens vistelsetid i landet, utbildning, osv. Lite fel bedömning blir det förstås lite då och då. Varför kan jag då med min breda erfarenhet inte anses vara trovärdigt för att slå fast att jag har träffat minst en thailändare som arbetar och delar med sig?

Det stämmer bra med att HC:s ekonomiska observationer är harmlösa jämfört andras skriverier. Det var till och med ett tag att folk fick minuskarma för att de inte kallade sin hustru och hennes släktingar för prostituerade!

Men det känns lite märkligt att ständig läsa av min moderator om hur alla invandrare och thailändare är utan att känna igen någon egen detalj!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

``Jag skriver ju att jag avskyr generaliseringar´´

Alltså om jag tolkat dej rätt så är det enligt följande: Generellt så avskyr du generaliseringar...

Hehe förlåt kunde inte låta bli// Ha en trevlig helg...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är korrekt SatanG. Jag förstår inte riktigt var Svarten vill komma med sin kritik av mig. Det är väl inga akademiska uppsatser man skriver på detta forum?

Jag väljer oftast att inte kritisera svenskar och svenska förhållanden eftersom det alltför lätt halkar in på svensk politik och svenska partier, något jag anser vi bör undvika på detta forum. Men tro mig, det finns mycket jag skulle kunna skriva om det. Svarten antyder att jag som moderator hindrar honom från att skriva det han vill. Det är väl ändå inte riktigt sant?

Herr Chang har talat.

Jag uppfattar det som att du tar varje tillfälle i akt till att "spy galla" över thailändare i gemen.

Att du med dina åsikter som du framför är moderator på detta forum är enligt min mening lika tokigt som en homofob skulle vara moderator på ett forum på RFSL.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag uppfattar det som att du tar varje tillfälle i akt till att "spy galla" över thailändare i gemen.

Att du med dina åsikter som du framför är moderator på detta forum är enligt min mening lika tokigt som en homofob skulle vara moderator på ett forum på RFSL.

Fritz..

Nja Fritz, riktigt så är det inte enligt mitt sätt att se på det. Visst är jag ofta kritisk, men det kan man lika gärna se som ett sätt att skapa debatt.

Föredrar du ett forum där alla ständigt hyllar Thailand och dess invånare?

Nu vet jag inte vad det är för antropologiska studier som Svarten refererar till. Men jag vill gärna understryka en sak: Jag anser inte att thailändare på något sätt är genetiskt betingade att uppföra sig girigt, bedrägligt etc. De är med all säkerhet likadana som alla människor världen över.

Det är däremot ett problem med deras kultur. Alltför för mycket korruption och mutor inom statlig verksamhet och speciellt polis. Inte konstigt att dessa beteenden så att säga spiller över till den allmänna befolkningen. Det anses tyvärr av många thailändare vara ett acceptabelt beteende. Därmed inte sagt att alla thailändare är sådana, men jag hävdar att dessa beteenden är vanligare bland thailändare än bland svenskar.

Förstår du nu vad jag menar Svarten?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv reser jag till Thailand för att jag tycker att människorna där är trevliga...

MEN VAD I HELVETE ÄR DET FÖR GENERALISERINGAR!!!

Vem är intresserad på detta forum att höra om mina upplevelser i Grekland och deras kultur och vad jag tycker om den?

Svarten skrev:

"I vetenskapen finns det inget stöd för tesen att det finns ett samband mellan etnicitet och beteenden"

Hade jag tid och lust och en utbildning som folk respekterade så hade jag gett mig fan på att stryka den "vetenskapen".

Etnicitet och kultur hör oftast ihop, och kultur eller tradition skapar ett beteende.

Om man är gul,vit eller svart har ingen betydelse för beteendet, så på den punkten är det ju riktigt.

Men ursprungligen så hör alltså etnicitet och beteende ihop.

Även Svenskars blåögdhet har "avlats fram" av våran kultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att HC har snöat in på negativa företeelser betr Thailand och thailändare betyder inte att han har fel. Det betyder bara att han, av någon anledning, underlåter att ta upp det som är positivt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Att HC har snöat in på negativa företeelser betr Thailand och thailändare betyder inte att han har fel. Det betyder bara att han, av någon anledning, underlåter att ta upp det som är positivt.

Ja Jive, helt rätt!

Jag har lovat att någon gång skriva en rejäl hyllning till Thailand och dess folk, och den kommer. För det finns en hel del positivt att skriva. Väntar bara på rätta inspirationen!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Fritz, riktigt så är det inte enligt mitt sätt att se på det. Visst är jag ofta kritisk, men det kan man lika gärna se som ett sätt att skapa debatt.

Föredrar du ett forum där alla ständigt hyllar Thailand och dess invånare?

Nu vet jag inte vad det är för antropologiska studier som Svarten refererar till. Men jag vill gärna understryka en sak: Jag anser inte att thailändare på något sätt är genetiskt betingade att uppföra sig girigt, bedrägligt etc. De är med all säkerhet likadana som alla människor världen över.

Det är däremot ett problem med deras kultur. Alltför för mycket korruption och mutor inom statlig verksamhet och speciellt polis. Inte konstigt att dessa beteenden så att säga spiller över till den allmänna befolkningen. Det anses tyvärr av många thailändare vara ett acceptabelt beteende. Därmed inte sagt att alla thailändare är sådana, men jag hävdar att dessa beteenden är vanligare bland thailändare än bland svenskar.

Förstår du nu vad jag menar Svarten?

Herr Chang har talat.

Håller med fullt ut men detta har ju en hel del att göra med Arbetslöshet,underbetalning,prostitution mm.

Man har ju sett en markant förändring under 10 års tid i Pattis där "Vardagen blivit lite hårdare"!

Sen är det väl så att i alla länder med fattig landsbygd suger städerna till sig fattiga som hoppas på

arbete men dras in i kriminalitet istället.

Sen har vi ju ett faktum att grovt kriminella från Väst/Öst tar sin tillflykt till dessa områden,så dom har väl att lära av!!

Det enda jag kan motsäga är nog att den gemene Thailändaren inte accepterar detta betende!

Sen att det är vanligare beteende bland Thai har väl lite att göra med Makthavarna som kommit och gått,

dessa har väl inte varit en direkt förebild!

Har även sett detta beteende inom familjen när det gäller pengar i en arvstvist,

men det har vi väl många exempel på i Svedala ochså!

Kanske är ute å seglar men detta är Min åsikt.

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...