Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Nu till ämnet, alla i hembyn är lite irriterade på jag inte lärt mig thai, så vi kan prata med varandra.

Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Härligt sound i den där flöjten:great: Gillade den låten, undrar om man varit för mycket i asien :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till ämnet, alla i hembyn är lite irriterade på jag inte lärt mig thai, så vi kan prata med varandra.

Christer

Det finns ju alltid det visuella språket men en fördel är väl alltid att kunna Nik Noi Thai?

Kan ju bli rätt trist om Du är ensam Falang som bara sitter och ler till allt och fattar nada!

Kör en pralör till att börja med Du vet klockan,Wc,tack,vart liggern bybaren osv alltid en start!

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Det finns ju alltid det visuella språket men en fördel är väl alltid att kunna Nik Noi Thai?

Kan ju bli rätt trist om Du är ensam Falang som bara sitter och ler till allt och fattar nada!

Kör en pralör till att börja med Du vet klockan,Wc,tack,vart liggern bybaren osv alltid en start!

Mvh Svampen :wai:

Bybar fixar man väl själv uppe i hembyn.

Bara att fixa ett antal stora sangsomflaskor och bjuda in granngubbarna på party.

Kommunikation är inga problem efter ett antal groggar.

Har man bara frugan vid sidan om så kan hon ju tolka så att gubbarna fattar vad man säger.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bybar fixar man väl själv uppe i hembyn.

Bara att fixa ett antal stora sangsomflaskor och bjuda in granngubbarna på party.

Kommunikation är inga problem efter ett antal groggar.

Har man bara frugan vid sidan om så kan hon ju tolka så att gubbarna fattar vad man säger.

BTT

Ja ja , dety finns en liten Changshop tvärs över vägen (20 meter) så det är inga problem, egentligen inget annat heller då kroppssråket blir väl utvecklat efter ett antal Chang. Värre är det dagen efter, innan ett antal Chang.

Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Kör en pralör till att börja med Du vet klockan,

Mvh Svampen :wai:

Mr Party fastän jag inte kan flytande thai

så kan jag göra mig förstådd förhoppningsvis :dance1:

men klockan tog säkert 3-4 år innan det satt

deras klocksystem är svårt. uppbyggt på 6 timmars moduler

varav en är uppdelad ytterligare, iallafall för mig så

blandade jag ihop begreppen. Så klockan är inte det första

man lär sig även om 16-18 är lätta (det är då den kalla ölen fås)

Pingis som vill att någon håller Thaiskola

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Party fastän jag inte kan flytande thai

så kan jag göra mig förstådd förhoppningsvis

men klockan tog säkert 3-4 år innan det satt

deras klocksystem är svårt. uppbyggt på 6 timmars moduler

varav en är uppdelad ytterligare, iallafall för mig så

blandade jag ihop begreppen. Så klockan är inte det första

man lär sig även om 16-18 är lätta (det är då den kalla ölen fås)

Tack pingis, äntligen har vet jag varför jag inte sover på sammma tider som changen kommer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Ett tag efter att jag träffat frugan så ville jag försöka lära mig lite thai och det tyckte frugan var ok men hon sa att jag inte fick visa någon att jag kunde thai för då kan dom ju inte lura mig sa hon. :rolleyes: Men nu snart två år efteråt så bryr hon inte sig om det utan skryter lite till sina vänner om att jag kan thai. Hmmm kan o kan jag förstår mer än jag prata så hennes kompisar som inte känner mig blir iaf positivt förvånade när frugan säger något på thai till mig och att jag svarar henne ibland på något som ska föreställa thai och ibland på svenska.

Enligt frugan så anser många thai att om turister kan thai så är det inte så bra för då kan man inte lura dom, men dom faranger som är bofasta i Thailand samt att dom som har thaifru bör lära sig thai för att kunna komunicera när man träffar släcktingar och övriga bybor som kanske inte har gått länge nog i skolan för att lära sig engelska.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Intressant som tusan är att se att det fortfarande finns en by i Ukraina där det talas svenska. av ättlingar till dom svenska krigsfångarna som blev kvar efter nederlaget vid Poltava 1709. Fantastiskt!

Den stora svenskspråkiga befolkningen som fanns på öarna utanför Estlands kust utrotades tyvärr av Stalin. Några flydda dock till Sverige och har på gamla dagar, efter ett helt liv i Sverige, börjat flytta tillbaka såg jag på teve.

Så språkliga minoriteter kan tydligen ha ganska långsökt ursprungshistoria.

Om du nu uppskattar denna uppoffring hoppas jag verkligen du skickar rikligt med bidrag så de kan fortsätta avskärma sig från omvärlden fortsatta århundraden. Jämförelsen med med folk som laddar ner gratis film och programvara är ju annars slående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten! Utan att överdriva så dominerar du användandet av ordet etnicitet i olika böjelser i denna tråd.. I det ena inlägget skriver du att det inte finns etniska grupper men använder dig själv av begreppet när det passar dig i ett annat..

Hej Knasen!

Jag tror inte att det så svårt att få de flesta att förstå att etnicitet inte finns som konkret och mätbar enhet. Det går inte att placera alla i en grupp. Många hamnar i flera grupper. Där linjer dras finns det folk på båda sidor som känner sig närmare besläktade med varandra än såkallade etniska bröder långt bort. Det går inte att hitta tydliga egenskaper som skiljer en grupp från de andra. Jag skriver att det inte finns en konkret klassikifikation av människor som kan användas för att dela in mänskligheten i olika beteendemönster.

Etnicitet som abstrakt begrepp används däremot mycket flitigt och kan därför inte ignoreras. Etnicitet i detta fall blir ibland vad man upplever och ibland vad andra upplever. En svensk som växer upp i England kan kalla sig ”svensk” men samtidig kallas ”engelsman” av Migrationsverket och många andra svenskar. När jag diskuterar etnicitet växlar jag mellan det konkreta som jag inte tror på och det abstrakta som jag upplever tillsammans som min omgivning.

Är det verkligen så jag har gjort denna tråd till en diskussion om etnicitet? Titta på titeln och alla inlägg som postats innan jag skrev det första inlägget? Ämnet handlar egentligen om lurendrejare som inte vill att de potentiella utländska offren ska lära sig lokalspråket. Detta beteende är ganska förväntat under sådana omständigheter tycker jag. Redan från början antogs det att detta beteende däremot skulle vara thailändskt. Det skulle alltså finnas thailändskor som inte lurars som inte vill att deras män ska kunna prata med hennes familj och vänner - ett ganska vidrigt beteende tycker jag. Det antogs alltså att eftersom lurendrejare i Thailand beter som lurendrejare över världen kunde man anta att thailändskor som inte luras är dåliga människor.

I stället för att vara en diskussion om lurendrejare kontra icke-lurendrejare blev det en diskussion om thailändare kontra svenskar. Delar av skribenterna hävdar att beteendet är allmänt thailändskt medan andra hävdar att så inte är fallet för den egna frun och hennes omgivning. På vilket sätt anser du att andra inte pratar om etnicitet lika ofta som jag? Vad har en lurendrejares förväntade beteende överhuvudtaget att göra med en thailändska som inte luras? Vad har dessa två grupper av kvinnor gemensamt mer än etnicitet? Har inte du märkt att när det talas om lättja, konstig logik och lögner på forumet handlar diskussionerna om ”thailändare” kontra ”svenskar” och aldrig om ”lata” kontra ”giriga”, ”ologiska” kontra ”logiska” samt ”lögner” kontra ”sanningssägare”?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr svarten!

Är det så svårt att förstå att människor inom en någotsånär enhetlig grupp påverkar varandra och utformar normer och värderingar och beteenden som ofta karakteriserar gruppen som helhet ur ett yttre perspektiv.

Om vi ex ser beerbartjejer i Pattaya i Thailand som en grupp av människor som lever under ganska likartade förhållanden så kan man väl lugnt påstå att dessa kvinnor i allmänhet ljuger mer än vad thailändska kvinnor i gemen gör?

Människor påverkas av den miljö där de lever.

Beteenden förändras ofta när människor skiftar miljö.

En fd beerbartjej från Pattaya ändrar säkert sitt lögnaktiga beteende efter ett tag när hon hamnar som gift kvinna i en tryggare svensk miljö.

På samma sätt är det ju så att svensken i allmänhet är en ganska tillbakadragen och reserverad person i offentliga sammanhang och inte gärna tilltalar främmande personer i ex affären eller på järnvägsstationen eller på bussen.

Detta fenomen kan man ju bevisa genom erfarenhet av att som svensk levt hela sitt liv i Sverige.

Att då påstå att svensken i allmänhet är en reserverad person ser jag inte som något felaktigt.

Som en intelligent och beläst person fattar du ju givetvis vad jag menar.

men jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang.

Klart att enskilda personer som kanske inte passar in i beskrivnigen av särdraget kan råka illa ut.

Men ska man dölja sanningen för att skydda enstaka avvikande individer?

BTT

Hej BTT!

Tack för komplimangen om min intelligens och kunskapsbas! Men jag håller inte riktigt med. Jag tycker att lilla jag inte räcker till för att helt säkert veta något om vår planet med så många miljoner kvadratkilometer med miljarder år historia och dess miljarder människor med miljoner år historia. Jag är helt beroende av andras analyser för att kunna tro att jag har det minsta lilla hummet om vad som är på gång.

Och så pass intelligent att jag inte att jag förstår hur du resonerar här. Jag ser inte människorna i Sverige som någon enhetlig grupp med samma normer. Varje svensk jag träffar skiljer sig avsevärt mycket från alla andra svenskar som jag har träffat. Om jag inte visste och någon skulle be att gissa vilket land du, Kim och Vaxet kommer ifrån skulle jag aldrig kunna gissa att alla kommer från samma land och dessutom att detta land är Sverige. Tror du verkligen att någon på planeten skulle kunna gissa rätt? Samma gäller för de thailändare som jag träffar. När jag träffar en ny thailändare påminner denne person mer om individer som jag har träffat i Sverige, Tyskland och Kanada än andra thailändare

Nej! Min beläsning har inte lett till att förstår varför etnicitet ska vara den enda faktor som förklarar beteenden som lögner, lättja, lurendrejeri, osv. Det finns många andra faktorer som påverkar som inkomst, slump, uppväxtmiljö, nuvarande omgivning, ålder, utbildning, fysiska möjligheter, osv.

Jag förstår inte hur likheterna mellan olika grupper och olikheterna inom olika grupper kan vara så lite som du hävdar.

Vidare har jag problem med att det aldrig finns belägg för dina analyser där enbart etnicitet är förklaringsfaktor. Har du inte förstått av forumet att väldigt många på forumet reagerar extremt på dina etniska påståenden? Och det är inte bara dina påståenden men alla andra som florerar här. Det är väldigt lätt att t.ex. resonera att svenskar är ännu mera lata och giriga än thailändare om man skulle resonera på samma snäva sätt som du som postulerar dessa teorier från början. Det är lätt som en plätt att avfärda nästan alla på en sekund. De människor som påstår att det finns olika grupper med samma levnadsätt som uppvisar olika beteendemönster nästan alltid hävdar att andra grupper har dåligt beteende medan den egna gruppen är överlägsen alla andra. Detta låter inte så subjektivt och trovärdigt tycker jag!

Hur kan folk råka illa för att tala sanningen? Ge exempel!

Hälsning

Svarten

Ändrades av svarten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vem vet, kanske är Suay:erna en ursprungsbefolkning som blivit klämd mellan dom stora befolkningarna thai, lao och khmer.

Hej Kim!

Egentligen är Suay ett systerspråk till Khmer. Språket är mer avlägset central Khmer än Nord Khmer.

Vi hälsade på en Suayfamilj utanför Srisaket. Det är lätt att ana hur suaykulturen har överlevt. De flesta (kvarvarande) lever i isolerade bergstrakter och har kunnat vara ”i fred” fram tills nyligen. Jag tycker att det är intressant med mångspråkigheten i området. Det är tydligen vanligt att Khmer och Suay talar även laotiska. Det finns även Suayspråkiga som dessutom talar Khmer.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Knasen!

Jag tror inte att det så svårt att få de flesta att förstå att etnicitet inte finns som konkret och mätbar enhet. Det går inte att placera alla i en grupp. Många hamnar i flera grupper. Där linjer dras finns det folk på båda sidor som känner sig närmare besläktade med varandra än såkallade etniska bröder långt bort. Det går inte att hitta tydliga egenskaper som skiljer en grupp från de andra. Jag skriver att det inte finns en konkret klassikifikation av människor som kan användas för att dela in mänskligheten i olika beteendemönster.

Etnicitet som abstrakt begrepp används däremot mycket flitigt och kan därför inte ignoreras. Etnicitet i detta fall blir ibland vad man upplever och ibland vad andra upplever. En svensk som växer upp i England kan kalla sig ”svensk” men samtidig kallas ”engelsman” av Migrationsverket och många andra svenskar. När jag diskuterar etnicitet växlar jag mellan det konkreta som jag inte tror på och det abstrakta som jag upplever tillsammans som min omgivning.

Är det verkligen så jag har gjort denna tråd till en diskussion om etnicitet? Titta på titeln och alla inlägg som postats innan jag skrev det första inlägget? Ämnet handlar egentligen om lurendrejare som inte vill att de potentiella utländska offren ska lära sig lokalspråket. Detta beteende är ganska förväntat under sådana omständigheter tycker jag. Redan från början antogs det att detta beteende däremot skulle vara thailändskt. Det skulle alltså finnas thailändskor som inte lurars som inte vill att deras män ska kunna prata med hennes familj och vänner - ett ganska vidrigt beteende tycker jag. Det antogs alltså att eftersom lurendrejare i Thailand beter som lurendrejare över världen kunde man anta att thailändskor som inte luras är dåliga människor.

I stället för att vara en diskussion om lurendrejare kontra icke-lurendrejare blev det en diskussion om thailändare kontra svenskar. Delar av skribenterna hävdar att beteendet är allmänt thailändskt medan andra hävdar att så inte är fallet för den egna frun och hennes omgivning. På vilket sätt anser du att andra inte pratar om etnicitet lika ofta som jag? Vad har en lurendrejares förväntade beteende överhuvudtaget att göra med en thailändska som inte luras? Vad har dessa två grupper av kvinnor gemensamt mer än etnicitet? Har inte du märkt att när det talas om lättja, konstig logik och lögner på forumet handlar diskussionerna om ”thailändare” kontra ”svenskar” och aldrig om ”lata” kontra ”giriga”, ”ologiska” kontra ”logiska” samt ”lögner” kontra ”sanningssägare”?

Hälsning

Svarten

Hej BTT!

Tack för komplimangen om min intelligens och kunskapsbas! Men jag håller inte riktigt med. Jag tycker att lilla jag inte räcker till för att helt säkert veta något om vår planet med så många miljoner kvadratkilometer med miljarder år historia och dess miljarder människor med miljoner år historia. Jag är helt beroende av andras analyser för att kunna tro att jag har det minsta lilla hummet om vad som är på gång.

Och så pass intelligent att jag inte att jag förstår hur du resonerar här. Jag ser inte människorna i Sverige som någon enhetlig grupp med samma normer. Varje svensk jag träffar skiljer sig avsevärt mycket från alla andra svenskar som jag har träffat. Om jag inte visste och någon skulle be att gissa vilket land du, Kim och Vaxet kommer ifrån skulle jag aldrig kunna gissa att alla kommer från samma land och dessutom att detta land är Sverige. Tror du verkligen att någon på planeten skulle kunna gissa rätt? Samma gäller för de thailändare som jag träffar. När jag träffar en ny thailändare påminner denne person mer om individer som jag har träffat i Sverige, Tyskland och Kanada än andra thailändare

Nej! Min beläsning har inte lett till att förstår varför etnicitet ska vara den enda faktor som förklarar beteenden som lögner, lättja, lurendrejeri, osv. Det finns många andra faktorer som påverkar som inkomst, slump, uppväxtmiljö, nuvarande omgivning, ålder, utbildning, fysiska möjligheter, osv.

Jag förstår inte hur likheterna mellan olika grupper och olikheterna inom olika grupper kan vara så lite som du hävdar.

Vidare har jag problem med att det aldrig finns belägg för dina analyser där enbart etnicitet är förklaringsfaktor. Har du inte förstått av forumet att väldigt många på forumet reagerar extremt på dina etniska påståenden? Och det är inte bara dina påståenden men alla andra som florerar här. Det är väldigt lätt att t.ex. resonera att svenskar är ännu mera lata och giriga än thailändare om man skulle resonera på samma snäva sätt som du som postulerar dessa teorier från början. Det är lätt som en plätt att avfärda nästan alla på en sekund. De människor som påstår att det finns olika grupper med samma levnadsätt som uppvisar olika beteendemönster nästan alltid hävdar att andra grupper har dåligt beteende medan den egna gruppen är överlägsen alla andra. Detta låter inte så subjektivt och trovärdigt tycker jag!

Hur kan folk råka illa för att tala sanningen? Ge exempel!

Hälsning

Svarten

Men det är ju så himla roligt att få generalisera lite! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej BTT!

Tack för komplimangen om min intelligens och kunskapsbas! Men jag håller inte riktigt med. Jag tycker att lilla jag inte räcker till för att helt säkert veta något om vår planet med så många miljoner kvadratkilometer med miljarder år historia och dess miljarder människor med miljoner år historia. Jag är helt beroende av andras analyser för att kunna tro att jag har det minsta lilla hummet om vad som är på gång.

Och så pass intelligent att jag inte att jag förstår hur du resonerar här. Jag ser inte människorna i Sverige som någon enhetlig grupp med samma normer. Varje svensk jag träffar skiljer sig avsevärt mycket från alla andra svenskar som jag har träffat. Om jag inte visste och någon skulle be att gissa vilket land du, Kim och Vaxet kommer ifrån skulle jag aldrig kunna gissa att alla kommer från samma land och dessutom att detta land är Sverige. Tror du verkligen att någon på planeten skulle kunna gissa rätt? Samma gäller för de thailändare som jag träffar. När jag träffar en ny thailändare påminner denne person mer om individer som jag har träffat i Sverige, Tyskland och Kanada än andra thailändare

Nej! Min beläsning har inte lett till att förstår varför etnicitet ska vara den enda faktor som förklarar beteenden som lögner, lättja, lurendrejeri, osv. Det finns många andra faktorer som påverkar som inkomst, slump, uppväxtmiljö, nuvarande omgivning, ålder, utbildning, fysiska möjligheter, osv.

Jag förstår inte hur likheterna mellan olika grupper och olikheterna inom olika grupper kan vara så lite som du hävdar.

Vidare har jag problem med att det aldrig finns belägg för dina analyser där enbart etnicitet är förklaringsfaktor. Har du inte förstått av forumet att väldigt många på forumet reagerar extremt på dina etniska påståenden? Och det är inte bara dina påståenden men alla andra som florerar här. Det är väldigt lätt att t.ex. resonera att svenskar är ännu mera lata och giriga än thailändare om man skulle resonera på samma snäva sätt som du som postulerar dessa teorier från början. Det är lätt som en plätt att avfärda nästan alla på en sekund. De människor som påstår att det finns olika grupper med samma levnadsätt som uppvisar olika beteendemönster nästan alltid hävdar att andra grupper har dåligt beteende medan den egna gruppen är överlägsen alla andra. Detta låter inte så subjektivt och trovärdigt tycker jag!

Hur kan folk råka illa för att tala sanningen? Ge exempel!

Hälsning

Svarten

Tja vad gäller att råka illa ut när man talar sanning så räcker det väl med att man går utanför de sociala normerna som finns människor emellan.

Om jag säger till 120 kg Ulla på banken att hon är fet och ful så lär jag nog hamna i trubbel.

Eller om jag beskyller någon medlems fruga för att vara fd bartjej.

I många fall skulle jag säkert säga sanningen men jag skulle förmodligen åka på en snyting på kuppen.

Att en del människor och även stater o dyl inte klarar av att handskas med sanningen är ju inget nytt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Egentligen är Suay ett systerspråk till Khmer. Språket är mer avlägset central Khmer än Nord Khmer.

Vi hälsade på en Suayfamilj utanför Srisaket. Det är lätt att ana hur suaykulturen har överlevt. De flesta (kvarvarande) lever i isolerade bergstrakter och har kunnat vara ”i fred” fram tills nyligen. Jag tycker att det är intressant med mångspråkigheten i området. Det är tydligen vanligt att Khmer och Suay talar även laotiska. Det finns även Suayspråkiga som dessutom talar Khmer.

Hälsning

Svarten

Jo jag känner både suay-spåkiga och lao-språkiga som även talar flytande khmer. Det språket har dom fått av sina kompisar under uppväxten. I byarna i våra trakter är folken blandade hej vilt och alla språk finns i nästan i alla byar.. Svärfar talar för övrigt flytande thai, khmer och lao, dock inte suay vad jag vet. Hans pappa var lao från Sisaket, mamma var khmer från Samrong, Cambodia och i skolan lärde han sig thai.

Att suay var ett khmerbesläktat språk har jag läst och visste alltså men skillnaden språken emellan är så stor att dom inte ens låter likadant, i alla fall i mitt öra. Men t ex frugan förstår inte suay så skillnaden är nog stor.

I Surin finns många starka suay-tillhåll som inte har några bergstrakter. Amphur Sangkha 30 km från vår by är ett sådant, norr om stan, mellan Surin och Roi et likaså. Många suay-byar på slättbygd i provinsen Surin.

Frugan har en del väldigt nära suay-kompisar vi hälsar på då och då och själv ser jag inga kulturskillnader jämfört med lao eller khmer i samma provins. Enbart språket är vad som skiljer dom byarna i mina ögon.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jasså, den här tråden pågår fortfarande, fastän det var länge sedan Magrood gav en bra sammanfattning av huvudfrågan ! :) (=De, som vill luras mycket, gillar det inte. Normalt gillar övriga att man försöker.)

----

Gällande "etnicitet" så finns det säkert vissa skillnader I GENOMSNITT mellan olika grupper gällande sådant, som kommer av kulturen. T ex att thai är mer relaxed och att de inte brukar vilja säga till då någon missköter sig. Vid ledarutbildning på Masternivå, lär de ut den här lösningen, om någon anställd fortsätter att missköta jobbet: "Ställ er bakom, och kontrollera personen då den jobbar." :)

Jag har inte tillräckligt statistiskt underlag, men det verkar vara vanligt att de inte lämnar besked ens för viktiga saker som att de inte kan/vill göra ett jobb då det är överenskommet att påbörjas... :(

Fast å andra sidan är de väldigt vänliga.

Gällande girighet och att luras, så beror det SÄKERT mer på om det är bardistrikt eller by, än om det är Sverige eller Thailand :) Sedan kan man ju förstå även om någon fattig thailänsk hantverkare/handelsman försöker få ut lite extra av en farang.

KANSKE är thailändare lite lata jämfört med svenskar p g a relaxheten p g a kulturen, MEN de kan ju inte ha varit särskilt lata då de varit bärplockare på ackord :) Och jag känner flera, som definitivt INTE är lata. Kanske är det så enkelt att det UPPFATTAS som lathet, men beror på klimatet? Vi svenskar jobbar väl inte heller så fort i 40-gradig värme?... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jasså, den här tråden pågår fortfarande, fastän det var länge sedan Magrood gav en bra sammanfattning av huvudfrågan ! :) (=De, som vill luras mycket, gillar det inte. Normalt gillar övriga att man försöker.)

----

Gällande "etnicitet" så finns det säkert vissa skillnader I GENOMSNITT mellan olika grupper gällande sådant, som kommer av kulturen. T ex att thai är mer relaxed och att de inte brukar vilja säga till då någon missköter sig. Vid ledarutbildning på Masternivå, lär de ut den här lösningen, om någon anställd fortsätter att missköta jobbet: "Ställ er bakom, och kontrollera personen då den jobbar." :)

Jag har inte tillräckligt statistiskt underlag, men det verkar vara vanligt att de inte lämnar besked ens för viktiga saker som att de inte kan/vill göra ett jobb då det är överenskommet att påbörjas... :(

Fast å andra sidan är de väldigt vänliga.

Gällande girighet och att luras, så beror det SÄKERT mer på om det är bardistrikt eller by, än om det är Sverige eller Thailand :) Sedan kan man ju förstå även om någon fattig thailänsk hantverkare/handelsman försöker få ut lite extra av en farang.

KANSKE är thailändare lite lata jämfört med svenskar p g a relaxheten p g a kulturen, MEN de kan ju inte ha varit särskilt lata då de varit bärplockare på ackord :) Och jag känner flera, som definitivt INTE är lata. Kanske är det så enkelt att det UPPFATTAS som lathet, men beror på klimatet? Vi svenskar jobbar väl inte heller så fort i 40-gradig värme?... :)

Hej

Instämmer helt i att Thailändare och thailändskor inte är lata, enligt mig arbetar dom lika hårt eller hårdare än andra folk.

Och att arbeta med kroppsarbete i den värme och luftfuktighet som råder stora delar av året är oerhört tufft för kroppen,

jag tror faktiskt att många vältränade svenska ungdommar skulle bli utklassade av en thailändsk man eller kvinna i 60-70 års åldern.

Vad det gäller att lura folk på t.ex en vara eller tjänst pris, så anses det inte som lurendrejeri, utan man anser att den som ska köpa bör känna till det rätta priset på det han vill ha, och gör han inte det och är rik så får han gärna betala mer om han vill.

Och själv tycker jag att det är skillnad på att ge alla samma pris oavsett om det är en thai eller falang om man vet vad det kostar.

Det vore värre och berägligare att alltid begära mer bara för att en kund inte är infödd thai, med det system som nu råder får alla samma pris om man bara ids ta reda på vad det kostar.

Och att man inte klagar på varandra och bråkar om struntsaker som många utlänningar ägnar sin tid åt i Sverige, beror enligt mig på att dom lever och bor nära varandra och det vore inte roligt att ha en massa ovänner runt sig, så därför tiger man oftast om det är bagatellartat.

Inställningen att allt ska vara lite roligt genomsyrar nästan allt ute i byarna, och själv köper jag detta totalt, vilket hårt arbete, eller jobbig situation blir genast lättare om man har roligt många tillsammans.

Tar man bara till sig lite av detta tänkande så blir tillvaron ganska behaglig, och man undrar nästan varför inte vi lever och umgås på ett lika naturligt och okomplicerat sätt som dom, man blir nästan lite avundsjuk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att hitta tydliga egenskaper som skiljer en grupp från de andra.

Exakt! Alla är vi lika! smile.gif

lika.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Alla är vi lika! smile.gif

Assura mente!

Det är väldigt svårt att hitta några olikheter som skulle ha någon grund i etnisk tillhörighet! Och det är vetenskapligt bevisat eller var det konstaterat! Eller åtminstone akademiskt framfört...

Det finns endast individuella skillnader!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Assura mente!

Det är väldigt svårt att hitta några olikheter som skulle ha någon grund i etnisk tillhörighet! Och det är vetenskapligt bevisat eller var det konstaterat! Eller åtminstone akademiskt framfört...

Det finns endast individuella skillnader!

Herr Chang har talat.

Nu menar nog inte svarten etniska skillnader vad gäller utseende utan mer på beteendeplanet.

Jag håller ändå inte med svarten.

Visst finns det skillnader även på beteenden mellan olika etniska grupper.

Visst är det skillnad på en färgad amerikansk tonårings beteende i Harlem och en svensk tonårings beteende i Karlstad.

På samma sätt som det är skillnad mellan en bartjejs beteende i baren på soi 8 i Pattaya och en svensk kvinnas beteende på krogen i Karlstad.

Givetvis finns det undantag som stödjer teorin om enbart individuella skillnader men i varje smhälle och inom varje grupp utvecklas outtalade normer som styr individernas beteende.

Och dessa normer är det som majoriteten av gruppens medlemmar rättar sig efter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Nu menar nog inte svarten etniska skillnader vad gäller utseende utan mer på beteendeplanet.

Jag håller ändå inte med svarten.

Visst finns det skillnader även på beteenden mellan olika etniska grupper.

Visst är det skillnad på en färgad amerikansk tonårings beteende i Harlem och en svensk tonårings beteende i Karlstad.

På samma sätt som det är skillnad mellan en bartjejs beteende i baren på soi 8 i Pattaya och en svensk kvinnas beteende på krogen i Karlstad.

Givetvis finns det undantag som stödjer teorin om enbart individuella skillnader men i varje smhälle och inom varje grupp utvecklas outtalade normer som styr individernas beteende.

Och dessa normer är det som majoriteten av gruppens medlemmar rättar sig efter.

BTT

Jaha det är "etniska skillnader" du nu rabblar upp? Och vad är det då för skillnad i beteende på en färgad amerikansk tonåring som lever på Harlems gator och en färgad amerikansk tonåring som är en mönsterelev Harvard.. Är du så j-vla korkad så du tror att dessa 2 har samma beteendemönster? Och hur fan förklarar du då vita snubbar som typ Eminem som försöker sig på att efterapa allt vad sk svart hiphoppkultur heter.. Handlar såna här frågor om sk "etnicitet" eller är handlar det om uppväxt och samhällsklimat/förhållanden?

Du bror som jobbar i skolan måste väl veta att finns en del, för att göra det enkelt som exempel, "araber" som gör väldigt bra ifrån sig i skolan.. Visst, sen finns det också en del "araber" som pga flera anledningar inte gör så bra ifrån sig i skolan.. Hur kan du då säga att "etniska araber" inte är skötsamma i skolan..? Jag är sk "etnisk" svensk och jag var en katastrof i jämförelse med många "araber" i skolan på den tiden jag gick i skolan..

Men nu fortsätter du ju med att jämföra äpple med päron och i detta fall är det ju just ditt ändamål att göra så.. Men hur ställer du dig till detta om man tex jämför en sådan kille sim Liam Norberg ( har precis läst hans bok ) och prins Carl Philip..? Är det så att "etniskt" svenska killar i sin ungdomen har en förkärlek till att råna värdetransporter? Är då så att prins Carl Philip är en potentiell värdetransportrånare?

Det är ju mycket av dessa frågor som speglar samhället.. Jag har själv i sämre stunder ondgjort mig över ett visst folkslag och dom har inte varit vatten värda i mina ögon.. Men då kommer ju självklart en kompis förbi (som bär ett namn inom denna sk "etniska" grupp som jag hatar för tillfället) och självklart tänker jag ju inte honom som mina fiender trots att han ju är av samma "etnicitet" som mina fiender..

Nej att bedöma människor efter ursprung eller nationalitet är inget jag förespråkar.. Däremot när det gäller religioner har jag svårare för och ingen lust att blanda in i denna tråd och ej heller diskutera..

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jaha det är "etniska skillnader" du nu rabblar upp? Och vad är det då för skillnad i beteende på en färgad amerikansk tonåring som lever på Harlems gator och en färgad amerikansk tonåring som är en mönsterelev Harvard.. Är du så j-vla korkad så du tror att dessa 2 har samma beteendemönster? Och hur fan förklarar du då vita snubbar som typ Eminem som försöker sig på att efterapa allt vad sk svart hiphoppkultur heter.. Handlar såna här frågor om sk "etnicitet" eller är handlar det om uppväxt och samhällsklimat/förhållanden?

Du bror som jobbar i skolan måste väl veta att finns en del, för att göra det enkelt som exempel, "araber" som gör väldigt bra ifrån sig i skolan.. Visst, sen finns det också en del "araber" som pga flera anledningar inte gör så bra ifrån sig i skolan.. Hur kan du då säga att "etniska araber" inte är skötsamma i skolan..? Jag är sk "etnisk" svensk och jag var en katastrof i jämförelse med många "araber" i skolan på den tiden jag gick i skolan..

Men nu fortsätter du ju med att jämföra äpple med päron och i detta fall är det ju just ditt ändamål att göra så.. Men hur ställer du dig till detta om man tex jämför en sådan kille sim Liam Norberg ( har precis läst hans bok ) och prins Carl Philip..? Är det så att "etniskt" svenska killar i sin ungdomen har en förkärlek till att råna värdetransporter? Är då så att prins Carl Philip är en potentiell värdetransportrånare?

Det är ju mycket av dessa frågor som speglar samhället.. Jag har själv i sämre stunder ondgjort mig över ett visst folkslag och dom har inte varit vatten värda i mina ögon.. Men då kommer ju självklart en kompis förbi (som bär ett namn inom denna sk "etniska" grupp som jag hatar för tillfället) och självklart tänker jag ju inte honom som mina fiender trots att han ju är av samma "etnicitet" som mina fiender..

Nej att bedöma människor efter ursprung eller nationalitet är inget jag förespråkar.. Däremot när det gäller religioner har jag svårare för och ingen lust att blanda in i denna tråd och ej heller diskutera..

Nja nu tillhör ju inte färgade amerikanska tonårspojkar samma etniska grupp som di vita mönstereleverna på Harvard.

Och jag skrev ju att vissa undantag från reglerna om beteende finns inom varje grupp.

Det är klart det finns arabiska ungdomar som gör bra resultat i di svenska skolorna men de är få och tillhör undantagen.

Bedömer man en grupps beteende måste man utgå ifrån majoriteten i gruppen och inte inkludera avvikarna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Nja nu tillhör ju inte färgade amerikanska tonårspojkar samma etniska grupp som di vita mönstereleverna på Harvard.

Och jag skrev ju att vissa undantag från reglerna om beteende finns inom varje grupp.

Det är klart det finns arabiska ungdomar som gör bra resultat i di svenska skolorna men de är få och tillhör undantagen.

Bedömer man en grupps beteende måste man utgå ifrån majoriteten i gruppen och inte inkludera avvikarna.

BTT

Lägg ner.. Jag har själv en del åsikter om saker och ting som jag inte har lust att ta upp här.. Men det handlar om vad människor tror och tycker, inte vad de har för nationalitet eller ursprung, utan snarare vad dom fått för sig i huvudet.. Och det Btt, ska du veta har ingenting med "etnicitet" att göra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det känns lika konstigt att säga att alla är lika, som att påstå att det inte finns etniskt gemensamma beteendemönster.

Självklart går det att identifiera en samling beteenden som kan säga representera en viss folkgrupp i förhållande till någon annan.

Därmed inte sagt att det går att, på förhand, bedömma individer ur denna grupp och stämpla dessa individer som personer med vissa egenskaper -

enkom på grund av sin etniska tillhörighet.

Dessa gemensamma beteenden tjänar alltså bara ett syfte när man beskriver grupper sinsemellan. Inte individer.

Och det är här BTT gör fel eftersom han hela tiden exemplifierar med en viss "lilla noi".

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag tycker att det känns lika konstigt att säga att alla är lika, som att påstå att det inte finns etniskt gemensamma beteendemönster.

Självklart går det att identifiera en samling beteenden som kan säga representera en viss folkgrupp i förhållande till någon annan.

Därmed inte sagt att det går att, på förhand, bedömma individer ur denna grupp och stämpla dessa individer som personer med vissa egenskaper -

enkom på grund av sin etniska tillhörighet.

Dessa gemensamma beteenden tjänar alltså bara ett syfte när man beskriver grupper sinsemellan. Inte individer.

Och det är här BTT gör fel eftersom han hela tiden exemplifierar med en viss "lilla noi".

Bäste herr buzzen!

Eftersom jag omöjligt kan veta vad alla bartjejer och vanliga thaitjejer egentligen heter så är lilla Noi enbart en samlingsbeteckning.

Jag brukar ju skriva ifall jag menar lilla Noi i baren eller lilla Noi på banken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...