Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Guest Knasen

...Cut

Därtill har jag tagit till mig 7 år av samhällsvetenskapliga studier. I vetenskapen finns det inget stöd för tesen att det finns ett samband mellan etnicitet och beteenden. Vetenskapen antropologi som skapades just för att kartlägga sådana samband lär ut idag tvärtom om att det inte finns etniska grupper någon annanstans än i folks huvuden. De slutsatser som jag drar av allt detta är att det finns lata, giriga, aktiva, generösa människor överallt.

Hälsning

Svarten

Verkar som 7 bortkastade år då du fortfarande drar upp etnicitet i var och vartannat inlägg.. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Ganska intressant att notera att det tagit svarten 7 års studier för att komma fram till det självklara svaret att det inte finns några drag som utmärker en hel grupp av människor.

Däremot är jag inte rädd för att påstå att ex zigenare i allmänhet stjäl mer än vad vissa andra folkslag gör eftersom det draget finns i deras uppfostran och kultur.

Eller att thailändare i allmänhet ljuger mer än vad medelsvensson i Sverige gör.

Dessa drag kan man ju bevisa genom erfarenhet.

Däremot är man ju fel ute om man påstår att alla zigenare är tjuvar eller att alla thailändare ljuger.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var du inte politiskt korrekt BTT!

Men det finns inga forumregler som kräver det. Och jag får väl medge att jag till viss del håller med dig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som 7 bortkastade år då du fortfarande drar upp etnicitet i var och vartannat inlägg.. :diablo:

Hej Knasen!

Vad bra att du är debattexperten! Jag skulle jätte gärna lära mig av dig hur en icke-troende kan debattera utan att nämna det fenomén som diskuteras! Jag har aldrig upplevt att någon har lyckats med det som är så självklart för dig! Varje gång att jag har varit med om att någon har diskuterat att t.ex. Gud eller spöken inte har någon betydelsen för vardagen och egentligen inte existerar alls har orden ”Gud” eller ”spöken” använts många gånger.

Läser du bara mina inlägg förresten? Har inte märkt att det är en enormt tjat om vad thailändare, svenskar, khmer, lao, osv. gör för någonting. Läs bara på trådtiteln ska du få se att jag inte ensam att diskutera etnicitet!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska intressant att notera att det tagit svarten 7 års studier för att komma fram till det självklara svaret att det inte finns några drag som utmärker en hel grupp av människor.

Däremot är jag inte rädd för att påstå att ex zigenare i allmänhet stjäl mer än vad vissa andra folkslag gör eftersom det draget finns i deras uppfostran och kultur.

Eller att thailändare i allmänhet ljuger mer än vad medelsvensson i Sverige gör.

Dessa drag kan man ju bevisa genom erfarenhet.

Däremot är man ju fel ute om man påstår att alla zigenare är tjuvar eller att alla thailändare ljuger.

BTT

Ganska intressant att notera att det inte räcker med 5 år på lärarhögskolan för att lära sig att läsa. Ordet ”Därtill” som börjar stycket du refererar till betyder ”utöver”, ”förstärkande belägg”, osv vilket innebär förstås att mina åsikter hade formats tidigare.

Min övertygelse om ”det självklara svaret” utvecklades” redan under unga år. Som jag har skrivit en del om tidigare har jag tillbringat en del år i USA under olika perioder. Det var inte så ovanligt att en del ”vita” ungdomar tjatade i evighet om hur lata, brottsliga, giriga, osv. de ”svarta”, ”latinamerikanerna”, ”vietnameserna”, osv. är. Detta samtidigt som de gick på äppelpallnings och vandaliseringsturnéer som avslutades med att ligga på marken i timmar och dricka öl (som minderårig) och röka marijuana. Jag fick också tillfälle att umgås med ”svarta”, ”vietnameser” och ”latinamerikaner”. Märkligt nog kände jag inte att det var så annorlunda att umgås med dem och lyssna på vissa av dem klaga att de ”vita” är lata, brottsliga, giriga, osv.

Under mina ungdomsår har jag alltid fått höra någon tjata om hur dåliga tjocka, homosexuella eller invandrare är. Jag brukade alltid skratta för mig själv för att dessa personer var mycket ofta själva mulliga, halvfeminina eller finska invandrare i Sverige.

Du bor i Skåne. Är människorna där verkligen änglar? Jag har hört att en mycket stor del av befolkning under 50 år har köpt eller sålt hasch. Man hör ofta talas om ett lämmeltåg av skåningar och även andra från Norden till t.ex. Kristiania för att röka hasch eller begå annat brott. På detta forum brukar majoriteten svara i undersökningar att de har köpt sex i Thailand. Lite märkligt är det att samtidigt ofta höra att andra folkgrupper skulle vara så brottsliga.

Du då? Är du en ängel? Är du en bra representant för ditt folk? Jag måste säga att jag tycker att det lite märkligt att du tjatar om att andra ljuger och är brottslingar när du själv är forumets symbol för osanning och horbockeri!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ganska intressant att notera att det inte räcker med 5 år på lärarhögskolan för att lära sig att läsa. Ordet ”Därtill” som börjar stycket du refererar till betyder ”utöver”, ”förstärkande belägg”, osv vilket innebär förstås att mina åsikter hade formats tidigare.

Min övertygelse om ”det självklara svaret” utvecklades” redan under unga år. Som jag har skrivit en del om tidigare har jag tillbringat en del år i USA under olika perioder. Det var inte så ovanligt att en del ”vita” ungdomar tjatade i evighet om hur lata, brottsliga, giriga, osv. de ”svarta”, ”latinamerikanerna”, ”vietnameserna”, osv. är. Detta samtidigt som de gick på äppelpallnings och vandaliseringsturnéer som avslutades med att ligga på marken i timmar och dricka öl (som minderårig) och röka marijuana. Jag fick också tillfälle att umgås med ”svarta”, ”vietnameser” och ”latinamerikaner”. Märkligt nog kände jag inte att det var så annorlunda att umgås med dem och lyssna på vissa av dem klaga att de ”vita” är lata, brottsliga, giriga, osv.

Under mina ungdomsår har jag alltid fått höra någon tjata om hur dåliga tjocka, homosexuella eller invandrare är. Jag brukade alltid skratta för mig själv för att dessa personer var mycket ofta själva mulliga, halvfeminina eller finska invandrare i Sverige.

Du bor i Skåne. Är människorna där verkligen änglar? Jag har hört att en mycket stor del av befolkning under 50 år har köpt eller sålt hasch. Man hör ofta talas om ett lämmeltåg av skåningar och även andra från Norden till t.ex. Kristiania för att röka hasch eller begå annat brott. På detta forum brukar majoriteten svara i undersökningar att de har köpt sex i Thailand. Lite märkligt är det att samtidigt ofta höra att andra folkgrupper skulle vara så brottsliga.

Du då? Är du en ängel? Är du en bra representant för ditt folk? Jag måste säga att jag tycker att det lite märkligt att du tjatar om att andra ljuger och är brottslingar när du själv är forumets symbol för osanning och horbockeri!

Hälsning

Svarten

Bäste herr svarten!

Är det så svårt att förstå att människor inom en någotsånär enhetlig grupp påverkar varandra och utformar normer och värderingar och beteenden som ofta karakteriserar gruppen som helhet ur ett yttre perspektiv.

Om vi ex ser beerbartjejer i Pattaya i Thailand som en grupp av människor som lever under ganska likartade förhållanden så kan man väl lugnt påstå att dessa kvinnor i allmänhet ljuger mer än vad thailändska kvinnor i gemen gör?

Människor påverkas av den miljö där de lever.

Beteenden förändras ofta när människor skiftar miljö.

En fd beerbartjej från Pattaya ändrar säkert sitt lögnaktiga beteende efter ett tag när hon hamnar som gift kvinna i en tryggare svensk miljö.

På samma sätt är det ju så att svensken i allmänhet är en ganska tillbakadragen och reserverad person i offentliga sammanhang och inte gärna tilltalar främmande personer i ex affären eller på järnvägsstationen eller på bussen.

Detta fenomen kan man ju bevisa genom erfarenhet av att som svensk levt hela sitt liv i Sverige.

Att då påstå att svensken i allmänhet är en reserverad person ser jag inte som något felaktigt.

Som en intelligent och beläst person fattar du ju givetvis vad jag menar.

men jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang.

Klart att enskilda personer som kanske inte passar in i beskrivnigen av särdraget kan råka illa ut.

Men ska man dölja sanningen för att skydda enstaka avvikande individer?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hej Knasen!

Vad bra att du är debattexperten! Jag skulle jätte gärna lära mig av dig hur en icke-troende kan debattera utan att nämna det fenomén som diskuteras! Jag har aldrig upplevt att någon har lyckats med det som är så självklart för dig! Varje gång att jag har varit med om att någon har diskuterat att t.ex. Gud eller spöken inte har någon betydelsen för vardagen och egentligen inte existerar alls har orden ”Gud” eller ”spöken” använts många gånger.

Läser du bara mina inlägg förresten? Har inte märkt att det är en enormt tjat om vad thailändare, svenskar, khmer, lao, osv. gör för någonting. Läs bara på trådtiteln ska du få se att jag inte ensam att diskutera etnicitet!

Hälsning

Svarten

Svarten! Utan att överdriva så dominerar du användandet av ordet etnicitet i olika böjelser i denna tråd.. I det ena inlägget skriver du att det inte finns etniska grupper men använder dig själv av begreppet när det passar dig i ett annat..

Hej Herr Chang!

Det är just detta som blir så absurd på detta forum. Medlemmarna får ösa obegränsade kommentarer över alla dåliga människor i Thailand samt alla invandrare i Sverige men aldrig får säga något om lika dåliga svenskar. Detta eftersom vi inte pratar om Sverige och svenskar på ett forum om Thailand.

Enligt ditt resonemang skulle Moder Theresa kunna utmålas som historiens ondskefullaste människa om hon hade valt Thailand som bas för sin verksamhet i stället för Indien. Medlemmarna skulle ha fritt tillgång att kasta skit på henne för hennes svagheter samtidigt som all diskussion om t.ex. Hells Angels, Sovjetunionen, Thomas Flink, osv. skulle förbjudas eftersom dessa inte har något med Thailand att göra.

De flesta här har en thailändsk partner och merparten har halvthailändska barn. Borde vi inte stötta våra thailändske familjemedlemmar och deras landsmän som inte alltid har det så lätt att leva i Sverige? Borde inte MPR vara ett forum som slår hål i alla fördomar om invandrare i stället för att kanske vara landets största producent av fördomar?

Varför svarar du inte min fråga om var vi kan skriva jämförelser av thailändare och andra etniska grupper med svenskar? Har du missat mitt inlägg eller tycker du att det är oviktig? Du har ju som moderat som dessutom bestämmer vilka inlägg som får skrivas och var borde svara på sådana viktiga funderingar. Har inte jag rätt att påpeka att girighet, lättja, illa lukt, konstig logik, osv. är lika utbrett bland svenskar som hos andra folkslag. Du tycker att sådant inte har hemma här men JAG och många andra tycker det.

Det är lite märkligt förresten. Du tjatar enormt mycket om att alla thailändare är giriga trots att du vet att jag som är 1000 gånger mer integrerade i Thailand än du inte alls har upplevt någon större girighet i Thailand än i Sverige. När jag tänker på girighet kommer Farbror Joakim i tankarna som symbol för fenomenet. När jag försöker hitta motsvarigheter till honom i verkligheten är det inte grupper baserade på hudfärg-, etnicitet eller religion; det är en enda person. Och den personen är du. :crazy: När jag tänker på hur Farbror Joakim kan springa ut på gatan och riskera livet för att plocka upp en fem centare tänker jag på dig som blir glad att hitta 5 cent för att kompensera förlusten av att en granne dök upp oväntat hemma hos svärmor din för 5 år sedan och åt mat som du betalade för! :whistle::whistle:

Hälsning

Svarten

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är Buriram khmer-område eller Isaan? Tjejen kommer från en liten by en bit utanför Buriram och hon säger att det är Isaan. Har själv varit där, men kan inte hitta platsen på kartan (liten byhåla), det var utanför en stad som hette Nang Long eller nåt liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Buriram khmer-område eller Isaan? Tjejen kommer från en liten by en bit utanför Buriram och hon säger att det är Isaan. Har själv varit där, men kan inte hitta platsen på kartan (liten byhåla), det var utanför en stad som hette Nang Long eller nåt liknande.

Buriram är till stor del khmertalande samt ligger i Isaan, finns många språk i Isaan.

Nang rong är för övrigt ett amphur (kommun) som du hittar på kartan om du följer stora väg 24 mellan Nakon Ratchasima och Ubon Ratchathani. Ligger mellan "kommunerna" Nong ki och Prakon Chai

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska intressant att notera att det inte räcker med 5 år på lärarhögskolan för att lära sig att läsa. Ordet ”Därtill” som börjar stycket du refererar till betyder ”utöver”, ”förstärkande belägg”, osv vilket innebär förstås att mina åsikter hade formats tidigare.

Lärarhögskolan har sina brister, men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ganska intressant att notera att det inte räcker med 5 år på lärarhögskolan för att lära sig att läsa. Ordet ”Därtill” som börjar stycket du refererar till betyder ”utöver”, ”förstärkande belägg”, osv vilket innebär förstås att mina åsikter hade formats tidigare.

Lärarhögskolan har sina brister, men men...

Nja nu är väl svarten invandrare efter vad jag förstått så hans brister i svenska språkets meningsbyggnad är väl förlåtna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nja nu är väl svarten invandrare efter vad jag förstått så hans brister i svenska språkets meningsbyggnad är väl förlåtna.

BTT

Så vilken är din ursäkt då? Linköpings lärarhögskola och Bengt Assarsson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Buriram är till stor del khmertalande samt ligger i Isaan, finns många språk i Isaan.

Hur många då? Känner bara till tre. Har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så vilken är din ursäkt då? Linköpings lärarhögskola och Bengt Assarsson?

Jaså känner du till Bengt Assarson??

Han kommer väl från skåne om jag inte missminner mig?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser mest ut som invandrande hilltribes. Finns de många av dem i Isaan? Tänkte mest på gamla språk som funnits där länge. Om några år får de väl ta med svenska och tornedalsfinska på den där kartan :)

"Suay" (Kuy på Willes karta) lär väl ha funnits ganska länge med tanke på hur många som pratar det (400 000 enligt samma källa).

"Mok", å andra sidan, pratas tydligen av 7 personer och det slår väl tornedalfinskan redan. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Suay" (Kuy på Willes karta) lär väl ha funnits ganska länge med tanke på hur många som pratar det (400 000 enligt samma källa).

"Mok", å andra sidan, pratas tydligen av 7 personer och det slår väl tornedalfinskan redan. :)

Ursprunget till Suay, som ju är vanlig i Surin, har jag alltid undrat över men trots att jag frågat många Surina:are så har jag aldrig fått något bra svar på var dom har sina rötter.

Elefantskötare är i alla fall deras gamla yrkesspecialitet och enligt länken wille la ut så finns språket tydligen i Surin, Buriram och Sisaket med ca 400 000 talare samt även runt 90 000 personer i Kambodja och Laos.

Vi har flera nära vänner som är "suay", en av dom som bor i Sverige ska komma och övernatta hos oss om bara någon vecka... då ska jag ska försöka komma ihåg att diskutera detta med henne. Fast jag misstänker att svaren blir lika svävande som dom jag fått tidigare.

Läser i länken även att den khmer som talas i södra Isaan är av typen nordlig khmer som tydligen skiljer en del mot centralkhmer. Har av 1400 000 talare bara 1000 som kan läsa språket och endast ca 100 som kan skriva det. Och det då med thailändska skrifttecken, inte kambodjanska.

Vad gäller tornedalsfinskan så talar nog alla över 40 den när två tornedalingar talar med varandra, är båda tornedalingarna under 40 så talar dom nog hellre svenska med varandra även om dom talar meänkieli med äldre. Dom äldre i sin tur (70-80 år) är ofta dålig på svenska. Min morfars syster, född 1897, kunde aldrig svenska trots att hon föddes i samt levde hela sitt liv i Sverige, morfar själv kunde, men dåligt. Dom flesta 20 åringar i tornedalen idag förstår meänkieli men svarar helst på svenska och alla under 50 år talar nog bara svenska med sina barn. Så så lite som sju användare är nog ännu 70-80 år bort gissar jag. Om 81 år talar nog ingen längre meänkieli.

Slås av tanken på dom gamla finnbygderna i b la Värmland dit en massa finnar flyttade pga svensk/finska kungens utlovade skattebefrielse på 1600 talet. Där fanns fortfarande några talare av det förvrängda språk som växte fram kvar i början av 1970-talet, sen dog språket ut.

Intressant som tusan är att se att det fortfarande finns en by i Ukraina där det talas svenska. av ättlingar till dom svenska krigsfångarna som blev kvar efter nederlaget vid Poltava 1709. Fantastiskt!

Den stora svenskspråkiga befolkningen som fanns på öarna utanför Estlands kust utrotades tyvärr av Stalin. Några flydda dock till Sverige och har på gamla dagar, efter ett helt liv i Sverige, börjat flytta tillbaka såg jag på teve.

Så språkliga minoriteter kan tydligen ha ganska långsökt ursprungshistoria.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser i länken även att den khmer som talas i södra Isaan är av typen nordlig khmer som tydligen skiljer en del mot centralkhmer. Har av 1400 000 talare bara 1000 som kan läsa språket och endast ca 100 som kan skriva det. Och det då med thailändska skrifttecken, inte kambodjanska.

Vet inte om du minns - men jag hittade en karaoke-CD med khmerlåtar, som var textad på Thai, på marknaden

i Prasat för sådär 4 år sedan. Och lade ut en av dessa videos på thaitjejer.

Minns att jag var rätt förvånad över det då (att de skrev Khmer med thaitecken).

Med tanke på att musiken vände sig till en yngre publik så skulle jag vara än mer förvånad om inte fler än 1000 fixade

att läsa texterna. Gissar att det är betydligt fler än 1000.

Om Suay's bakgrund så har jag samma erfarenhet att ursprunget verkar vara lite av ett mysterium bland folk.

Man säger bara "det är elefantskötarnas språk" och så mycket mer vet man inte.

Idag är ju språket lite spritt, fläckvis, men frågan är om det inte bara är isolerade öar av språkliga överlevare.

Kanske var det betydligt vanligare för sådär 1000-1500 år sedan och områdets "riktiga" ursprungsspråk.

Innan migrationen från Kambodja gjorde att den dåvarande "khmer" tog över under områdets "Khmerisation" då

de flesta tempel byggdes från 1100 och framåt.

Ska se om man kan hitta något om områdets historia. Intressant! :)

Hittade en gammal tråd på asiafinest om Khmer Surin som var lite intressant.

http://www.asiafinest.com/forum/lofiversion/index.php/t15226.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du minns - men jag hittade en karaoke-CD med khmerlåtar, som var textad på Thai, på marknaden

i Prasat för sådär 4 år sedan. Och lade ut en av dessa videos på thaitjejer.

Minns att jag var rätt förvånad över det då (att de skrev Khmer med thaitecken).

Med tanke på att musiken vände sig till en yngre publik så skulle jag vara än mer förvånad om inte fler än 1000 fixade

att läsa texterna. Gissar att det är betydligt fler än 1000.

Om Suay's bakgrund så har jag samma erfarenhet att ursprunget verkar vara lite av ett mysterium bland folk.

Man säger bara "det är elefantskötarnas språk" och så mycket mer vet man inte.

Idag är ju språket lite spritt, fläckvis, men frågan är om det inte bara är isolerade öar av språkliga överlevare.

Kanske var det betydligt vanligare för sådär 1000-1500 år sedan och områdets "riktiga" ursprungsspråk.

Innan migrationen från Kambodja gjorde att den dåvarande "khmer" tog över under områdets "Khmerisation" då

de flesta tempel byggdes från 1100 och framåt.

Ska se om man kan hitta något om områdets historia. Intressant! :)

Hittade en gammal tråd på asiafinest om Khmer Surin som var lite intressant.

http://www.asiafines...php/t15226.html

Ja vem vet, kanske är Suay:erna en ursprungsbefolkning som blivit klämd mellan dom stora befolkningarna thai, lao och khmer.

Vad gäller texten i den här Surinkhmervideon så är den på khmerskrift. men frugan säger, nu när jag frågade henne, att det beror på att kambodjanerna tagit vcd:n och ändrat skriftspråket från orginal som är med thaiskrift.

Har själv flera vcd:n med gantrum-musik här hemma, inköpta i b la Prasat, där låtarna är textade på thai. Så jag håller nog med om att det bör finnas långt mer än 1000 som kan läsa och förstå dessa. Men nu vet jag ju inte vilken nivå av kunskap dom ställt som kriterium för att få fram enbart 1000 läsare. Kan ju vara högre krav än att kunna förstå en karaoketext kanske.

Denna gantrum är helt otextad, lätt för båda sidors befolkning att lägga till det skriftspråk som passar.

Vet inte hur stor surinsk gantrum är på kambodjanska sidan men det kan ju tänkas att dom når en stor publik även där.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur stor surinsk gantrum är på kambodjanska sidan men det kan ju tänkas att dom når en stor publik även där.

Enligt en del khmerforum (kambodjanska) jag varit inne på så är den väldigt populär. great.gif:)

PS. Ska in till Prasat i övermorgon och får passa på att kolla om jag hittar något nytt bra i gantrumväg. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en gammal tråd på asiafinest om Khmer Surin som var lite intressant.

http://www.asiafines...php/t15226.html

Intressant länk, tyvärr får jag ingen läsro pga barnen som ropar som tokar att jag ska hjälpa just nu. Får läsa mer utförligt om Khmer Loeu, Khmer Krom, Khmer Kandal och Khmer Surin senare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni tar fram även lite minoritetsspråk som tex khmer, musiken tycker jag är väldigt skön.

Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...