Jump to content
IGNORERAD

Tycker Inte Om När Man Pratar Thai


Snucke

Recommended Posts

Jag, som varandes svensk kvinna ber att få inflika att jag aldrig någonsin vare sig fått höra något intimt om någon annans relation eller förmedlat något intimt kring min egen när jag har att göra med västerländka kvinnor. Jag och mina väninnor brukar ha bra mycket intressantare saker att tala om än våra respektive karlar kan jag lova!

Däremot har jag fått höra massvis med intima detaljer från karlar här nere om deras flickvänner. Som man känner sig själv tror man sig känna andra, eller ...? ... eller så är det bara förutfattade meningar... *ler*

Är du helt sanningsenlig nu? Handen på hjärtat.. :P

Visst raljerade jag i mitt inlägg och spelade lite på olika förutfattade meningar, inte minst mina egna, men enligt mina erfarenheter så nosar jag ändå lite på sanningen.

Jag har inget emot om det snattras och skvallras men skulle aldrig avslöja några intimare saker om min flickvän- sambo eller fru för någon annan, mer än i generella och givetvis raljerande ordalag.

För mig handlar det om att visa respekt och hos de "karlar" du hört skvallra om sina flickvänner verkar respekt vara en bristvara som jag ser det.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 309
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svarten

    29

  • Herr Chang

    23

  • Kim

    17

  • broder tuk tuk

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tycker Welder överdriver omåttligt i sin beskrivning av fruntimmers skvallrande. Visst skvallras det både mellan män och kvinnor, inte tu tal om det. Skvaller fyller faktiskt en nedärvd funktion.

Men att det bland kvinnor skulle skvallras vitt och brett, utan hämningar, om partnerns och egnas misslyckanden i parsexlivet håller jag inte med om.

De exempel jag beskrev, som väl startade diskussionen, handlade för övrigt inte om skvaller som jag ser det utan om förtroenden. Man tar upp något man upplever som ett problem i sitt samliv med sin väninna för att så att säga få en "second opinion".

Om väninnan väljer att föra detta vidare till sina vänninor utan att den som talade om det i första hand är med så kallas det sedan skvaller.

Och det jag upplever är att thailändska tjejer har mycket lättare att ta upp privatintima misslyckande till diskussion än vad t ex svenska tjejer har.

I Sverige, speciellt bland män, så skäms man nog på tok för mycket över sådana misslyckanden att man hellre håller dom för sig själv. Att man skryter över allt som är bra i ens eget sexliv och hur många tjejer man satt på mm är dock väldigt vanligt bland svenska män. I det fallet finns ingen blygsel. ;)

Att jag skulle ”överdriva omåttligt” anser jag vara en omåttlig överdrift.

Däremot raljerar jag över fenomenet, mest för att jag tycker att det är roligare att raljera än att häckla. Men också för att det är ett fenomen jag finner ganska intressant men som i ärlighetens namn inte bekymrar mig det minsta.

Varför bekymra sig över något man ändå inte kan påverka? Dessutom är det ganska harmlöst tycker jag.

Sedan tycker jag att du motsäger dig själv i inlägget men det kan vara jag som missförstått?

Det händer att jag gör det vid sällsynta tillfällen.

Var det här ett av de tillfällena?

Du skrev att du tycker att jag överdriver och dessutom på ett hejdlöst sätt.

Det är ok att tycka så.

Här tycker vi till om allt och har dessutom vår fulla rätt att göra det.

Vi behöver heller inte hålla med varandra om allt.

Men..

Å ena sidan håller du inte med om att det skvallras om ”partnerns och egnas misslyckanden i parsexlivet”.

Å andra sidan säger du att de i förtroende tar upp något de upplever som ett problem i sitt samliv med sin väninna för att så att säga få en "second opinion".

Sedan upplever du att thailändska tjejer har mycket lättare att ta upp privatintima misslyckande till diskussion än vad t ex svenska tjejer har.

Jag har större erfarenheter av svenska tjejer än av thailändska diton så därför refererar jag till mina erfarenheter av dessa.

Som jag ser det säger du potatis medan jag säger potäter, men summan av kardemumman är den samma, om än i andra ordalag.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Welder. Min personliga erfarenhet av svenskar (kvinnor såväl som män) är att man ogärna diskuterar eventuella sexuella problem hos sig själv eller sin partner med sina vänner. Positiva erfarenheter och omdömen talar man gärna om men skäms nog över det som inte fungerar lika bra.

Vad jag alltså har förvånats över är hur öppna thailändska tjejer verkar vara inför vänninor med just problem och med det menar jag inte att dom vitt och brett hånskvallrar om sin partners tillkortakommanden i sängen, utan att dom alltså gärna pratar ur sig sin egen frustration och eventuellt önskar en second opinion av vänninan. Inte att dom önskar sprida ut på stan att dom är besviken på sin sambos ovilja att t ex ta initiativ till sex.

Jag talar alltså inte om skvaller.

Men eftersom du säger att din erfarenhet är att kvinnor är helt öppna med sitt sexliv inför vänninorna och inte har något emot att hela stan känner till dom intima problemen så måste jag nog säga emot dig. Det är inte min erfarenhet av kvinnor, varken svenska eller thailändska.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man märker det mer i Thailand!

Vad jag observerar i främst Chiang Mai är att det via mobil ges rapporter till fru Chang av diverse beskäftiga thaidamer: "Vet du att Herr Chang just nu befinner sig ensam på Night Bazaar?"

Ja, det vet fru Chang redan. Detta fenomen noterar vi tack och lov inte i Göteborg.

Herr Chang har talat.

Det skvaller jag menar att man märker mindre av i Thailand är det intima sexskvallret. Den typen av skvaller som du nämner är ett ständigt tillrinnande flöde. Trodde kanske att man var anonymare i större städer, där det finns rikligt med falanger. I byn där jag håller till samt grannbyarna kan man inte förflytta sig utan att man får redogöra vad man gjorde där och där när man kommer hem. Dagen efter för man även lämna redogörelse hos grannarna. Förflyttar man sig sedan till andra änden av byn får man nya frågor som ska fylla i detaljer man inte förklarade fullt ut hos grannarna. Känns tryggt att veta att det man gör uppskattas och upplevs som intressant ! :ironi:;)

Vilken tur att Herr Chang befann sig ensam på Night Bazaar. :) Tänk om det vore med någon okänd syster! :):ironi:

Ibland känns det faktiskt som om de tror att man inte klarar av att vara ute ensam. Åker man t.ex till grannbyn för att klippa sig kan man få en fråga om "hur man kan klara att klippa sig ensam utan att någon följer med"! Och vad duktig man är som lyckades ta sig dit, utan följe". Ofta är det nog med omtanke om den stackars handikappade falangen, men mestadels är det nog ren och skär nyfikenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, som varandes svensk kvinna ber att få inflika att jag aldrig någonsin vare sig fått höra något intimt om någon annans relation eller förmedlat något intimt kring min egen när jag har att göra med västerländka kvinnor. Jag och mina väninnor brukar ha bra mycket intressantare saker att tala om än våra respektive karlar kan jag lova!

Däremot har jag fått höra massvis med intima detaljer från karlar här nere om deras flickvänner. Som man känner sig själv tror man sig känna andra, eller ...? ... eller så är det bara förutfattade meningar... *ler*

Jag har nog samma uppfattning som dig när det gäller svenska kvinnors skvaller om sina relationer. Tror knappast att det är för att de är så mycket bättre än sina thailändska motsvarigheter på att hemlighålla sådana saker jag har den uppfattningen.

När det gäller de svenska männen är vi inte så öppna om det intima med varandra. I unga dar var det viktigt att skryta om sina upplevelser och det finns de som även vid vuxen ålder inte växt ifrån den jargången. Kan nog tänka att du får tjänstgöra som surrogatmamma för en del män med behov att öppna sig och få bekräftelse. En del män blir också som barn på nytt när de fått miljöombyte eller är det kanske en form av värmeslag. Beteendet hosmånga män är inte riktigt lika när de befinner sig i Thailand som i Sverige, på samma sätt upplever jag att många thailändska kvinnor har ett annorlunda beteende i de båda länderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag alltså har förvånats över är hur öppna thailändska tjejer verkar vara inför vänninor med just problem och med det menar jag inte att dom vitt och brett hånskvallrar om sin partners tillkortakommanden i sängen, utan att dom alltså gärna pratar ur sig sin egen frustration och eventuellt önskar en second opinion av vänninan. Inte att dom önskar sprida ut på stan att dom är besviken på sin sambos ovilja att t ex ta initiativ till sex.

Jag talar alltså inte om skvaller.

Men eftersom du säger att din erfarenhet är att kvinnor är helt öppna med sitt sexliv inför vänninorna och inte har något emot att hela stan känner till dom intima problemen så måste jag nog säga emot dig. Det är inte min erfarenhet av kvinnor, varken svenska eller thailändska.

Med skvaller menar jag inte att de mer eller mindre förtalar andra på något vis. Mer att de pratar om andra och sedan kan man kalla det för att skvallra, snattra eller kackla. Same same, men det kanske är en regional skillnad på innebörden. Avsikten var dock densamma.

Min f.d. fru, som jag f.ö. träffade redan som amasonkörande yngling medan hon gick på gymnasiet och som jag sedan var tillsammans med i ca 15 år, jobbade inom vården och till största delen inom äldreomsorgen.

Hon är den jag refererat till och enligt henne och hennes väninnor så förekom det i stort sett dagligen samtal om deras respektive i deras fikarum. Likaså på fritiden när de träffades var det ett återkommande ämne.

Samtliga var inte lika benägna att dela med sig utan var mer passiva medan andra tog ut svängarna utan någon som helst blygsel inför de andra. Och varför skulle de vara blyga? De hade i de flesta fall umgåtts i stort sett dagligen sedan skoltiden.

Vi, deras sämre hälfter, fick bara reda på olika saker av våra respektive i förbifarten. Inget märkvärdigt eller hemligt utan vardagliga saker som det kunde bli en mindre fnurra över. Däremot så talade de om för oss att de talade om oss när de var själva men de höll det inom den närmsta kretsen.

De sprang inte runt i samhället och pratade med kreti och pleti som några Krösa-Major.

Med detta i bagaget skrev jag mitt tidigare inlägg och tycker inte att det är konstigt att damer pratar om sina respektive. En vanesak kanske? Numer utgår jag därför för att samtliga pratar om sina män och sina relationer, även om det givetvis finns undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr Chang!

Menar Du på fullt allvar att Du får tyst på Din fru med så enkla medel? Lyckliga människa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vad ska jag säga. Där jag kommer ifrån talar man iaf aldrig om sexuellt intima saker med andra. Det är helt enkelt fult och uppfostrat och finns inte. Och jag måste tillägga att det är ett mycket litet fåtal av killarna som talar om sådant med mig här också.

Sedan händer det förstås att när jag och mina väninnor träffas så brukar vi fråga i all välmening hur de andra mår. Då kanske vi får höra att någon har det lite kämpigt i relationen just nu och och då brukar det komma fram saker som "han jobbar så himla mycket" eller "han hjälper aldrig till med disken" och då brukar alla chippa in med egna erfarnheter och tips för att hjälpa den första att må bättre. Sedan släpper vi det och då är det väl alltid någon som har något spännande att berätta om sådant som hänt sedan sist vi sågs och kommer karln på tal här så är det bara för att han råkade var med när det spännande hände eller gjordes.

Men jag ska erkänna att vi faktiskt även brukar förhöra oss kring andra, icke närvarande, vänners väl och ve och jag antar att det är detta som i folkmun kallas skvaller. Inget ont i det. Det är bara för att man är intresserad och vill veta hur de har det. Nu har jag inte träffat mina svenska väninnor på flera år men nu finns ju facebook som gör allt sådant prat överflödigt vilket antagligen ger att de nu för tiden går direkt på världsproblemen när de träffas.

//Ulrika

Ändrades av Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr Chang!

Menar Du på fullt allvar att Du får tyst på Din fru med så enkla medel? Lyckliga människa...

Hej Birger,

Nja, kanske inte för evigt. När hon vänjer sig vid att bli omskriven på detta forum förlorar hotet sin effekt.

Det finns dock andra knep som bör användas sparsamt. Thailändare går att manipulera likaväl som svenskar.

Klassiskt är ju att hävda att man förlorar ansikte om om man inte får som man vill. Till exempel kan fru Chang säga att hon ska följa med på en forumträff, och då skriver jag ju det på forumet. När hon sedan ändrar sig accepterar jag icke det för då förlorar jag ju ansikte om hon inte kommer...

Ett annat sätt är hot om att kontakta svärföräldrarna och hävda att thaidamen är en dålig fru. Det har jag gjort på skämt någon gång, och blev förbluffad över resultatet. Dvs, sagt att jag ska göra det, men har aldrig gjort det. Tydligen mycket effektivt, men man får ju ha en rejäl anledning om man gör något sådant.

Nu kanske någon går i taket pga att jag kan tänka mig manipulera fru Chang på bland annat dessa sätt. Betänk då att fru Chang icke drar sig för att manipulera mig på sina egna sätt. Exakt hur kan vi lämna därhän ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tja, vad ska jag säga. Där jag kommer ifrån talar man iaf aldrig om sexuellt intima saker med andra. Det är helt enkelt fult och uppfostrat och finns inte. Och jag måste tillägga att det är ett mycket litet fåtal av killarna som talar om sådant med mig här också.

Sedan händer det förstås att när jag och mina väninnor träffas så brukar vi fråga i all välmening hur de andra mår. Då kanske vi får höra att någon har det lite kämpigt i relationen just nu och och då brukar det komma fram saker som "han jobbar så himla mycket" eller "han hjälper aldrig till med disken" och då brukar alla chippa in med egna erfarnheter och tips för att hjälpa den första att må bättre. Sedan släpper vi det och då är det väl alltid någon som har något spännande att berätta om sådant som hänt sedan sist vi sågs och kommer karln på tal här så är det bara för att han råkade var med när det spännande hände eller gjordes.

Men jag ska erkänna att vi faktiskt även brukar förhöra oss kring andra, icke närvarande, vänners väl och ve och jag antar att det är detta som i folkmun kallas skvaller. Inget ont i det. Det är bara för att man är intresserad och vill veta hur de har det. Nu har jag inte träffat mina svenska väninnor på flera år men nu finns ju facebook som gör allt sådant prat överflödigt vilket antagligen ger att de nu för tiden går direkt på världsproblemen när de träffas.

//Ulrika

Jag är nog ochså av uppfattningen att de flesta normala kvinnor oavsett nationalitet inte gärna diskuterar ex sina mäns storlekar på pillevicken eller hur länge karln kan hålla ut i sängen.

Att tjejerna i barerna gör det vet jag, fast å andra sidan så är ju bartjejerna inte ihop med männen de ligger med.

Jag tror ochså att detta snack bartjejer emellan enbart tillhör barmiljön och att jargongen ändras när fd bartjejer träffas ex i Sverige.

Fast det blir bara en spekulation.

Fattar man inte vad damerna pratar om så är det ju svårt att med säkerhet veta.

Därför vissa gubbar är lite paranoida.

Det pratas säkert lite skämtsamt om gubbarnas olika later och sätt men intima detaljer ur sexlivet tror jag hålls utanför samtalen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...