Jump to content
IGNORERAD

Avfettning! Finns Det I Los?


Posten Berit

Recommended Posts

Posten Berit

Har nu försökt med åtskilliga butiker som säljer biltvättmedel m.m. Inte en kotte fattar vad jag menar när jag försöker förklara att jag vill ha avfettningsmedel.

Finns det i LOS och vad heter det i så fall?

/Saknar Sverige ibland

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu försökt med åtskilliga butiker som säljer biltvättmedel m.m. Inte en kotte fattar vad jag menar när jag försöker förklara att jag vill ha avfettningsmedel.

Finns det i LOS och vad heter det i så fall?

/Saknar Sverige ibland

Nej det fins inte, men köp White spirit(lacknafta), funkar bra, men viktigt att man tvättar ytan med schampo och sköljer av efteråt.

Annars tror jag säker att Lao Khao funkar också, gör på samma sätt som med White spirit.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Annars tror jag säker att Lao Khao funkar också, gör på samma sätt som med White spirit.

Fast då kanske man kan slicka den ren efteråt :D

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det fins inte, men köp White spirit(lacknafta), funkar bra, men viktigt att man tvättar ytan med schampo och sköljer av efteråt.

Annars tror jag säker att Lao Khao funkar också, gör på samma sätt som med White spirit.

White spirit, som är ett aromatiskt kolväte, funkar som avfettningsmedel (löser fettet) eftersom fettet också tillhör familjen aromatiska kolväten.

Lao Khao är alkohol och funkar inte lösande på aromatiska kolväten och är alltså odugligt som avfettningsmedel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Gjorde en översättning på Google av lacknafta

วิญญาณขาวWiỵỵāṇ k̄hāw

vet inte om det stämmer.

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lämnar in bilen för tvätt och det finns asfaltsfläckar på lacken har dom alltid varit borta efteråt, vad dom använder vet jag inte, men så har väl miljövårdsprogrammet inte slagit fullt ut heller, men bilen blir ju fin. :bag:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

White spirit, som är ett aromatiskt kolväte, funkar som avfettningsmedel (löser fettet) eftersom fettet också tillhör familjen aromatiska kolväten.

Lao Khao är alkohol och funkar inte lösande på aromatiska kolväten och är alltså odugligt som avfettningsmedel.

Jo så är det ju, men asfalt innehåller mer än oljebaserade föroreningar och det har visat sig att alkoholbaserade avfettningar funkar alldelses utmärkt.

Tro mig, om detta kan jag en hel del. ;)

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det ju, men asfalt innehåller mer än oljebaserade föroreningar och det har visat sig att alkoholbaserade avfettningar funkar alldelses utmärkt.

Tro mig, om detta kan jag en hel del. ;)

Me too.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu försökt med åtskilliga butiker som säljer biltvättmedel m.m. Inte en kotte fattar vad jag menar när jag försöker förklara att jag vill ha avfettningsmedel.

Finns det i LOS och vad heter det i så fall?

/Saknar Sverige ibland

Prova Durian tar den bort lika mycket skit som den luktar måste det vara det bästa avfättningsmedlet :ironi:

Mvh Svampen :wai: PS:glöm ej att efterspola bilen ordetligt!!hi hi

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så är det ju, men asfalt innehåller mer än oljebaserade föroreningar och det har visat sig att alkoholbaserade avfettningar funkar alldelses utmärkt.

Tro mig, om detta kan jag en hel del. ;)

Viktigt att man vaxar bilen efter tvätt så släpper smutsen mycket lättare nästa gång. :huh:;)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bra tråd.

Skit i riskerna. Vad är bäst.

Frugan skulle behöva sig en rejäl omgång med avfettning

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

Me too.:)

Så ja nu har pajkastningen snart börjat, undra vilket thai proffs som vinner detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kör med lacknafta eller white spirit.

Jag öppnar lack recond. alternativt lackfirma

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Om du vill bli av med fettet så heter det

Lådd nam nagg

Pingis som vet att det funkar i LOS(o) land

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Chrille Columbus

Hej jag brukar blanda alifatnafta och lite diskmedel 1 dl nafta och 1 tesked diskmedel till en liter vatten sen skakar man och häller på sprayflaska funkar om man har en gammal bil som är lite halvdan i lacken sen vaxar jag med grojet som finns b.l.a. på Jula och sådana ställen. Grojet funkar bra på gamla halvdana lacker, men är inget för utställningsbilen eller den nya BMW kombin för runt halvmiljonen :whistle: En stor fördel är att plastdetaljer blir inte vita kritiga utan blanka och fina om man missar lite så det är mycket lätt att använda. :crazy:

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...