Jump to content
IGNORERAD

Pc Itunes Thailändska Tecken ?


Bo Fink

Recommended Posts

Hej!

Dristade mig att köpa en Ipod till min kära, den var ju sååå bra enligt henne, Ja ja.. Efter att instalerart Itunes i datorn (PC men win XP) och läste in varenda låt så visade det sig namnen på dom thailändska låtarna visade sig med konstiga tecken. Har för mig att sånt beror på vad det är för teckentabell (kodning).

Men nu till frågan, vad för inställningar i Itunes eller annat ska göras för att namnen ska visa på Thai.

Tack

//BF

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vad jag kan se så finns det ingen enkel lösning tyvärr.

Kolla här för mer förslag på lösning

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Konstigt att det inte fungerar nu har jag i.o.f.s en Mac men nu testade jag att importera Thai musik och jag ser rätt tecken.

Kan det ha göra med att det är XP som strular till ID3 taggarna på låtarna men jag antar att du redan har ställt in så du kan få Thai tecken i XP?

Annars så finns det en guide här

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det inte fungerar nu har jag i.o.f.s en Mac men nu testade jag att importera Thai musik och jag ser rätt tecken.

Kan det ha göra med att det är XP som strular till ID3 taggarna på låtarna men jag antar att du redan har ställt in så du kan få Thai tecken i XP?

Annars så finns det en guide här

Tja Lappen, tack för ditt försök till hjälp, som du skriver verkar det inte helt lätt. Jag har oxo luskat och googlat men finner ingen bra ledtråd.

Dock har jag själv kommit fram till att Itunes inte läser in filnamnen utan ifrån ID taggarna. Det man kan göra är att med programvara omvandla filnamnen till ID tags men verkar krånligt värre.

Någon som vet om det går att läsa in filnamnen till biblioteket. ?

Har man en thai i hushållet så är XP inställt !! :) Tror inte ens ett Thai XP skulle hjälpa i detta fall.

Hälsningar //BF som ska exprimentera mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Här är ett program som jag använde när jag hade PC för att tagga mina mp3 filer

Ser lite rörigt ut kanske men när man lärt sig det så fungerar det bra.

Kanske blir svårt att tagga mp3 filerna automatiskt för jag vet inte om den hittar thaimusik från den hemsida som den söker sin info.

Men det går att göra allt manuellt också men det tar längre tid då naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett program som jag använde när jag hade PC för att tagga mina mp3 filer

Ser lite rörigt ut kanske men när man lärt sig det så fungerar det bra.

Kanske blir svårt att tagga mp3 filerna automatiskt för jag vet inte om den hittar thaimusik från den hemsida som den söker sin info.

Men det går att göra allt manuellt också men det tar längre tid då naturligtvis.

Ok och tack, ska ta mig en titt på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har ingen ipod och ingen aning, vill bara hjälpa...

Innehåller inlägget nedan en vägvisare till en möjlig förklaring?

post-3917-013763800 1278615040_thumb.jpg

post-3917-013763800 1278615040_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Har ingen ipod och ingen aning, vill bara hjälpa...

Innehåller inlägget nedan en vägvisare till en möjlig förklaring?

post-3917-013763800 1278615040_thumb.jpg

Njae nu ligger inte problemet i iPhone,iPod utan i iTunes och att det inte kan visa rätt Unicode

Är inte själv helt hundra på vad felet är för det verkar som inte alla har det.

In Leopard Apple decided to switch the default Thai font from Lucida Grande to Thonburi, making the Thai characters in the former inaccessible. This causes problems because a) the Thonburi Bold font is non-functioning for some reason and a) Thonburi's spacing is botched for mixed Thai/Latin text
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...