Poffa Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Detta är ett mail som som jag knåpade ihop till en kompis i Sverige men det kan väl duga som ett inlägg här också.Lite lätt anonymiserad. "" Vanligtvis händer det inte så mycket i värmen här nere, men de senaste månaderna har det varit ovanligt mycket aktivitet för att vara oss. Om vi tar det i kronologiskt ordning så får det först bli något som skulle kunna kallas En dyr öl, en MYCKET dyr öl" För ca tre månader sen var vi en lördagskväll borta hos Damens bror som då drev en föga lönsam restaurang och där "stödköpte" och drack jag diverse öl. För mycket skulle det visa sig. Styrkt av allt för många flaskor "San Mig Light" kom jag på den den mindre geniala iden att vi skulle fixa till vårt kök. Huset har ett farangkök inomhus och ett thaikök utomhus, men eftersom Damen vägrar att slåss med myggen utomhus så ska det fixas till mat så håller hon, och högvis av hennes kompisar, till i mitt lilla farangkök. Min geniala ide. Slå ihop de båda köken till ett stort kök! Jag framförde mina tankar till Damen som omedelbart tände på iden och klockan 23 på kvällen ringde till byggmästaren som olycktligtvis inte bad henne dra till varmare trakter efter samtal vid den tidpunkten på dygnet utan i stället lovade att komma hem till oss dagen efter (söndag) för att diskutera vidare. Lång innan jag hade minsta tanke på att vakna denna söndagsmorgon blev jag brutalt väckt av Damen som meddelade att byggaren satt och väntade! Långsamt, mycket långsamt, vaknade jag till liv och började omsider dra mig till minnes gårdagen. Gårdagens ide kändes plötsligt inte längre lika genial, men nu befann jag mig med skägget i brevlådan och byggmästare i soffan. En man förväntas stå vid sina ord så jag lufsade ner och hoppades att byggaren inte skulle ha tid att hjälpa till, men den vanligtvis strängt upptagna byggaren råkade givetvis ha en liten glugg så det skulle passa bra med lite mer jobb. Jag förklarade lite löst vad jag hade för ideer, även om just vid den tidpunkten inte har speciellt många ideer och gårdagskvällen solklara lösningar var liksom bortblåsta, och bad om 3 dagar för att fixa fram nån form av ritning. Hittade ett bra ritprogram på nätet och började i rask takt att rita in en nytt kök. Men. Om jag förlängde och breddade köket lite blev det ännu bättre. Och om jag förlängde tillbyggnade en bit till skulle Pla kunna få egen ”syrum” så hon slipper lägga beslag på ”mitt” biljardrum, och dessutom skulle vi få ett nytt förråd. Jättebra. Damen anlände och framförde önskemål om ett ”klädvårsrum” och med en liten förlängning även åt andra hållet fick jag till både en ”pigkammare” och "på köpet" ett förråd till gräsklippare mm. Men vänta lite. Damen får två nya rum och jag som sitter i världens sämsta kontor får inget. Det måste vi ändra på. Ett nytt våningsplan var fixat på bara några sekunder och plötsligt hade jag massvis med yta att fylla. Nytt kontor till mig, utökat badrum med plats för bubbelbad, nytt gästrum eftersom "ungdjävlarna" har blivit för stora att dela rum och lagt beslag på vårt gästrum till på köpet ett ”reservrum” ! Damen undrade visserligen om det verkligen var nödvändigt med eget badrum i det nya gästrummet, men jag förklarade att det egentiligen inte var ett gästrum utan min nya älskarinnas sovrum och inte skulle Damen (med stort D) vara tvungen att dela badrum med min "mia noi". Om en blick hade kunnat döda hade jag varit stendöd! Byggaren dök som avtalat upp på onsdagen men när fick se min ritning skakade han bara på huvudet. Om och om igen. Något som faktiskt gav ett ganska komiskt intryck eftersom att han har håret uppsatt i en hästsvans. Påminde lite om svansen på våran jycke! Vi hade pratat om att slå ihop två kök och nu fick han en ritning på ett tvåplansbyggnad på 134 kvm. Som dessutom skulle hänga ihop med en befintlig kåk, vilket medförde att bara ett av husets befintliga rum skulle förbli helt intakt. Men nu hade jag fått blodad tand och lyckades i all fall övertala honom om att räkna på det. På fredagen ringde han och hade räknat. Räknat högt. Han hade aldrig räknat så högt kvadratmeterpris förr, men han hade aldrig förr gett sig på något så jobbigt bygge förr. Bl.a. måste han påla 13 m ner och avståndet från befintligt hus till våran mur var ca 3 m. Jag måste erkänna att jag inte hade en aning om hur det skulle gå till på en så begränsad yta. Dessutom var det visst ett och annat golv i den befintliga delen som skulle brytas upp och läggas om, och ett stort antal väggar som skulle rivas/flyttas/förses med nya dörrar mm. Han lät nästan besviken när jag trots allt godtog hans ockerbud och jag avslutade lite skämtsamt med ”Vi ses på måndag”. På fredagskvällen firade jag med några öl. Ytterligare några öl som jag skulle få ångra. Kl 7 på lördagsmorgonen trodde jag att jordens undergång var nära men det visade sig ”bara” vara två man utrustade med slaghammare, modell större, som började hugga upp betongen som omgav vårt hus. Helvetet hade börjat. Det visade sig att det var mycket betong som skulle bort. Jättemycket. Och trots ”jättemaskiner” som lät ”jättemycket” tog det ”jättelång” tid. Något som dock gick fort var rivning av AC aggregat. Fem av husets sju aggregat måste bort. Redan på byggets tredje dag. I år har vi dessutom haft den varmaste ”sommaren” i mannaminne! Lyckligtvis var aggregatet i vårt sovrum ett av dom som överlevde. Annars hade inte jag överlevt. Senaste tiden har det varit lite bättre för inte ens sadistiskt lagda thailändska byggnadsarbetare lyckas frambringa allt för mycket väsen när de håller på putsar det nya huset. Ändå tills för några dagar sen. Jag vaknade av en slaghammare och trodde att det var glasmästaren som var på gång. Men efter en knapp minut startade maskin nummer 2 och dom slutade aldrig. Efter ett bra tag insåg jag det meninglösa i att försöka sova vidare och kollade vad dom höll på med. Det visade sig att ”Helvetet fas 2” hade inletts. I väggen i vardagsrummet fanns vid det laget ett hundratal hål som omgav det som skulle bli en ny dörröppning. Upptagning av hål, borttagande av gamla väggar, uppbrytande av golv och dyl mindre tysta aktiviteter kommer att fortsätta minst 3 månader till ! Möblerna ligger staplade på hög. Luften är så full av betongdamm att man knappt kan andas. Kärlekslivet under noll. (Ljudet av slagborrmaskiner är knappast det mest erotiskt eggande ljud som finns.) Inget fungerande kök. Ingen TV. Svärmor boende i huset för att hålla koll på byggarna. Sen månader tillbaka. Allt detta för några öl för mycket ! Undrar om antabus är receptfritt i Thailand ? Det har hänt en del till men det kommer i del två, kanske under rubriken "Hur jag blev pizzabagare". "" För säkerhets skull får jag nog bifoga lite "bildbevis". Bilen nedan visar en av totalt 11 pålar 12-13m långa 35cm i diameter som nya tillbyggnaden ska vila på. Någon som inte vilade var jag när dom skulle på plats. Snarare lätt hjärnskakning. Sen ska stolpen sättas på plats. Som synes ganska trångt Här fanns det visst en betongplatta förut. Nu finns bara en hörselskada. Så här såg Damen kök ut ett tag efter misshandeln hade börjat. Någon som inte gillade tillbyggnaden var "Dino". Han gillade inte alls att han blev flyttade och ser riktig sjuk ut här. Jag kan dock meddela att han har tillfrisknat riktigt bra och kommer snart att ståta i fornstor glans. Sen skulle det till med armeringsjärn en masse. Och alltid var det någon liten betongbit som satt i vägen och måste huggas bort Massvis med armeringsjärn. Visserligen är jag en välväxt man som kräver rejäla doningar men med så här mycket armering blir det knappt plats för nån betong! Efter några hyfsat lugna dagar började eländet igen. Gjutform till andra våningen skulle upp. Ett bankande utan dess like. Här har även andra planet kommit på plats. Tjusig tappa Här har dom tagit upp öppningar till de nya sovrummen. Jag påpekade lite diskret att trägolvet inte skulle bytas ut, men om dom bjuder på omslipning/omlackning så är det OK. Samma vy några dagar senare. Och - helt fantastisk! Skyddsplast på golvet. Ja, det har dykt upp en ny vägg och dörr också. Mitt vardagsrum. Eller snarare vad som en gång var mitt vardagsrum. Numera ett möbelförråd. Med thailändskt logik staplades möblerna i det enda rummet (utöver vårt sovrum) som fortfarande har AC. Så nu har vi ett möbelförråd med AC och medans vårt andra ett vardagsrum saknar AC ! Här fanns förr ett fönster, numera finns det en dörr. Om någon undrar över julpyntet så är det också thailogik. Eftersom det inte finns någon jul i Thailand kan det givetvis inte finnas något julpynt och eftersom damen gillar den "förgyllda" lampan och adventsljusstakar så fick det helt enkelt vara kvar eftersom det här inte kopplas till en jul, som inte finns. Annars gillar "arbetsstegen" som används. Är man kort i rocken så kommer farangen franska ekstol väl till pass. Poffa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Kraftigt øverdrivet. Det var nog mer æn en øl... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Somliga lär sig den "hårda vägen" Blir Coca-Cola i fortsättningen eller ? Mineralvatten kanske ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Mera öl Poffa så vi kan avnjuta flera underbara text och bildberättelser. "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Oerhört underhållande! Bra skrivet, lagom ödmjukt och med glimten i ögat! Kanske finns det fler som skulle kunna dela med sig av Thailändska byggprojekt, frivilliga såsom nödvändiga. Finns det typiska minor som vi västerlänningar alltid kliver på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Schysst berättelse och det är klart att Fru Poffa ska få ett riktigt kök. Jag har ju träffat Fru Poffa, när Herr Poffa så generöst åkte till Bkk för att dela med sig av sin snus, så jag vet att Fru Poffa är en mycket trevlig kvinna. Jag kan ändå se hur BTT, U-C och ett par andra cyniska bargubbar sitter och sliper på inlägg om hur förslagen Fru Poffa var som snabbt på lördagskvällen utnyttjade din berusning för att få sitt kök . Meddela när bygget är klart så får vi ha en MPR invigningsfest . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jannef Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Trevlig läsning och fina bilder. Frugan vill också bygga ut, tror jag blir nykter i framtiden så inte det blir sådan stor utbyggnad. //Janne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 (ändrad) Schysst berättelse och det är klart att Fru Poffa ska få ett riktigt kök. Jag har ju träffat Fru Poffa, när Herr Poffa så generöst åkte till Bkk för att dela med sig av sin snus, så jag vet att Fru Poffa är en mycket trevlig kvinna. Jag kan ändå se hur BTT, U-C och ett par andra cyniska bargubbar sitter och sliper på inlägg om hur förslagen Fru Poffa var som snabbt på lördagskvällen utnyttjade din berusning för att få sitt kök . Meddela när bygget är klart så får vi ha en MPR invigningsfest . Ta dig några järn innan du svarar på det sista... Ändrades Juli 6, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Det ser ut som du glömde en rejäl ölkällare? /mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Mycket trevlig berättelse och jag har misstänkt att det kan bli dyrt att byta ut chang mot utländska sorter.Visste jag hur skulle du få en karma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Hej Poffa, Tack för en helt underbar berättelse! Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Duracell Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Poffa tack för en underhållande berättelse. Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Ta dig några järn innan du svarar på det sista... Ja, en 15-20 SML så det blir en ordentlig groggveranda att hålla festen på är nog att rekommendera Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Man tackar för dagens garv:great: Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Tack för dagens skratt När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jojje Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Invigningsfesten måtte väl bli alkoholfri? Tack för en underhållande berättelse Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. Mark Twain Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Knasen Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Väntar med spänning på del 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SWEDEMAN Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Tack för de fina bilderna och trevliga berättelse , ser fram mot del 2 . Mvh SWEDEMAN Mvh SWEDEMAN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Väntar med spänning på del 2 Del 2 handlar om att Poffa i fyllan slog vad om hur fort det gick att riva bygget Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd Juli 6, 2010 Dela Inlagd Juli 6, 2010 Ja du Poffa,det var en historia det,dagens skratt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu