Jump to content
IGNORERAD

Helgdagar som slinter över i vardagen


Herr Chang

Recommended Posts

Herr Chang

Jag noterar att NASDAQ-börsen är stängd idag, detta då beroende på att det var USAs nationaldag igår 4 juli.

Samma fenomen kan man förvisso observera i Thailand. Infaller en högtidsdag på en lördag eller söndag ska minsann befolkningen kompenseras med en ledig fredag eller måndag.

I Sverige var det i år nationaldagen 6 juni på en söndag, och vad jag vet blev det ingen extra ledighet på måndagen efter... har vi missat något i Sverige?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag noterar att NASDAQ-börsen är stängd idag, detta då beroende på att det var USAs nationaldag igår 4 juli.

Samma fenomen kan man förvisso observera i Thailand. Infaller en högtidsdag på en lördag eller söndag ska minsann befolkningen kompenseras med en ledig fredag eller måndag.

I Sverige var det i år nationaldagen 6 juni på en söndag, och vad jag vet blev det ingen extra ledighet på måndagen efter... har vi missat något i Sverige?

Herr Chang har talat.

Benämnas arbetslinjen av den sittande regeringen :-)

Vad angår just 6 juni så har det sedan något år tillbaka träffats olika avtal

om ledigheten kring den.

Ett avtal gick ut på att om den infaller (som i år) på en lördag eller söndag är det inget mer med det.

Om den infaller på en måndag, onsdag eller fredag får du ledigt denna dag.

Om den infaller en tisdag eller en torsdag, räknas måndag resp fredag som en klämdag.

I gengäld bortfaller annandag påsk (som ju alltid inföll på en måndag)

Men det var bara resultatet av én specifik förhandling kring nationaldagsledigheten.

Andra har gjort upp på annat sätt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad har vi missat? Jag tror att man skulle kunna dra igång ett jätteresonemang här om svensken och dennes psykologi.

Jag nöjer mig dock med att konstatera att detta förmodligen är en följd av vårt konsensusinriktning och därigenom konflikträdsla.

Man ska ju som bekant "vara glad att man har ett jobb", och därför inte stöta sig med arbetsgivaren.

Jag har en egen teori som menar att den största anledningen till att våra fackföreningar fortfarande existerar i Sverige är deras egna misslyckande. Detta eftersom medlemsskapen ökar vid otrygga anställningsförhållanden, vilket facket ju skall motverka, och tvärtom.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Nej GD,

Det är annandag pingst som bortfaller pga nationaldagen, inte annandag påsk.

Och nu önskar jag inte någon diskussion om svensk politik, endast om hur man behandlar helgdagar i olika länder.

Besserwisser Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

I Norge så inför man alltid en strejk eller två i Maj.

Det kämpas om 50 öringar hit och dit. Men i själva verket är det bara lite extra ledigt dom vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nej GD,

Det är annandag pingst som bortfaller pga nationaldagen, inte annandag påsk.

Och nu önskar jag inte någon diskussion om svensk politik, endast om hur man behandlar helgdagar i olika länder.

Besserwisser Herr Chang har talat.

Just det annandag pingst var det.

Men om du vet, varför frågar du då om huruvida det är rätt med ledigt eller inte

efter en national(sön)dag?

Jag tog mig besväret att ge dig iaf én plausibel förklaring.

Tror fan att man behandlar dagarna olika i olika länder.

Söndag är väl knappt en helgdag i buddistiska Thailand

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej GD,

Det är annandag pingst som bortfaller pga nationaldagen, inte annandag påsk.

Och nu önskar jag inte någon diskussion om svensk politik, endast om hur man behandlar helgdagar i olika länder.

Besserwisser Herr Chang har talat.

Besserwisser var ordet

:friends:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterar att NASDAQ-börsen är stängd idag, detta då beroende på att det var USAs nationaldag igår 4 juli.

Samma fenomen kan man förvisso observera i Thailand. Infaller en högtidsdag på en lördag eller söndag ska minsann befolkningen kompenseras med en ledig fredag eller måndag.

I Sverige var det i år nationaldagen 6 juni på en söndag, och vad jag vet blev det ingen extra ledighet på måndagen efter... har vi missat något i Sverige?

Herr Chang har talat.

Ja detta var ett, av regeringen beslutat, nedköp eftersom annandag pingst dels var en del av en långhelg vilket byttes mot en dags fristående ledighet. Annandag pingst var dessutom alltid en måndag medan 6 juni 2 ggr på 7 år infaller under helgen och då blir det ju inget extraledigt alls.

Dessutom så räknades annandag pingst, i alla fall i mitt avtal, som en sk specialhelg (med 100% av lönen i OB-ersättning) medan nationaldagen räknas som vanlig helgersättning (OB endast 50% av lönen).

Så nedköpet borde nog förändras i samma riktning som USA tillämpar sin 4 juli ledighet. Kommer även ihåg att detta var fallet under någon av thailands helgdagar under vår sista resa då den lediga dagen inföll på en helg så fick thailändarna istället vara ledig måndagen efter. Kommer dock inte ihåg om det var kungens födelsedag eller någon annan helg det var frågan om (?).

Såg att Bodström, i någon tidning, uttalade att han tyckte att bytet av helgdagarna var det politiska beslut han medverkat till som han ångrade mest.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Benämnas arbetslinjen av den sittande regeringen :-)

Vad angår just 6 juni så har det sedan något år tillbaka träffats olika avtal

om ledigheten kring den.

Ett avtal gick ut på att om den infaller (som i år) på en lördag eller söndag är det inget mer med det.

Om den infaller på en måndag, onsdag eller fredag får du ledigt denna dag.

Om den infaller en tisdag eller en torsdag, räknas måndag resp fredag som en klämdag.

I gengäld bortfaller annandag påsk (som ju alltid inföll på en måndag)

Men det var bara resultatet av én specifik förhandling kring nationaldagsledigheten.

Andra har gjort upp på annat sätt.

Och hur benämnas det av den regering som drev igenom detta beslut? :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja detta var ett, av regeringen beslutat, nedköp eftersom annandag pingst dels var en del av en långhelg vilket byttes mot en dags fristående ledighet. Annandag pingst var dessutom alltid en måndag medan 6 juni 2 ggr på 7 år infaller under helgen och då blir det ju inget extraledigt alls.

Dessutom så räknades annandag pingst, i alla fall i mitt avtal, som en sk specialhelg (med 100% av lönen i OB-ersättning) medan nationaldagen räknas som vanlig helgersättning (OB endast 50% av lönen).

Så nedköpet borde nog förändras i samma riktning som USA tillämpar sin 4 juli ledighet. Kommer även ihåg att detta var fallet under någon av thailands helgdagar under vår sista resa då den lediga dagen inföll på en helg så fick thailändarna istället vara ledig måndagen efter. Kommer dock inte ihåg om det var kungens födelsedag eller någon annan helg det var frågan om (?).

Såg att Bodström, i någon tidning, uttalade att han tyckte att bytet av helgdagarna var det politiska beslut han medverkat till som han ångrade mest.

Om man tillämpar det avtalet jag skissade ovan jämnar det ut sig.

Över tid.

Närmare bestämt 33 år :-)

Vem som vinner mest på det de första 10 åren vet jag inte, men i år var inget bra :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vi fick ledigt fredagen efter flygardan istället så det blev en långhelg:great:

Frugan som jobbar hos länsstyrelsen fick välja fredagen eller måndagen som ledig dag istället som kompenstion

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag tycker ändå det är intressant hur olika länder hanterar detta.

Det närmaste vi kan komma i Sverige skulle väl vara de så kallade klämdagarna. Men ledighet då är väl ändå förhandlat av facket, och inte med stöd av några myndighetsdirektiv?

Jag har sett många gånger i Thailand att man har ledigt på måndag eller fredag trots att själva helgdagen infaller på lördag eller söndag. OK, denna ledighet omfattar väl inte alla anställda, men åtminstone de offentliganställda. Som jag uppfattat det är det pga myndighetsbeslut, ej några förhandlingar med fackföreningar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm jag tog ut min nationaldag till midsommar så det blev en extra dag ledigt, trodde i min enfald att alla fick en (valfri) ledig dag som kompensation för nationaldagen.

Om jag inte tagit ut dagen utgår inte någon ersättning var väl det enda villkoret... :dance1:

Trevlig arbetsgivare man har. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Ja detta var ett, av regeringen beslutat, nedköp eftersom annandag pingst dels var en del av en långhelg vilket byttes mot en dags fristående ledighet. Annandag pingst var dessutom alltid en måndag medan 6 juni 2 ggr på 7 år infaller under helgen och då blir det ju inget extraledigt alls.

Dessutom så räknades annandag pingst, i alla fall i mitt avtal, som en sk specialhelg (med 100% av lönen i OB-ersättning) medan nationaldagen räknas som vanlig helgersättning (OB endast 50% av lönen).

Så nedköpet borde nog förändras i samma riktning som USA tillämpar sin 4 juli ledighet. Kommer även ihåg att detta var fallet under någon av thailands helgdagar under vår sista resa då den lediga dagen inföll på en helg så fick thailändarna istället vara ledig måndagen efter. Kommer dock inte ihåg om det var kungens födelsedag eller någon annan helg det var frågan om (?).

Såg att Bodström, i någon tidning, uttalade att han tyckte att bytet av helgdagarna var det politiska beslut han medverkat till som han ångrade mest.

Hej, gubben som stör, för mig som är medlem i SKTF har förljande regler:

2010 infaller nationaldagen, för andra gången sedan den blev helgdag, på en söndag. Eftersom nationaldagen infaller på olika dagar kan man säga att ledigheten ”fryser inne” de år som den infaller på en lördag eller söndag.

Men för att kompensera detta har SKTF förhandlat fram olika lösningar, så att årsarbetstiden inte ska bli längre än förut, när Annandag pingst var helgdag och alltid inföll på en måndag.

Så här får du extra ledighet tack vare ditt kollektivavtal

Om du fullgjort arbetstid någon del av kalendermånaden när annandag pingst infaller och nationaldagen infaller på en lördag eller söndag får du en ledig arbetsdag under kalenderåret.

Ledigheten kan tidigast förläggas efter att Annandag pingst infallit och kan inte sparas till annat år. Prata med din arbetsgivare om när du vill ta ut din lediga dag. Meningen är att du ska få ledigt enligt dina önskemål, så långt det är förenligt med verksamheten. Din arbetsgivare kan alltså till exempel inte bestämma att alla ska vara lediga en specifik dag.

Bestämmelsen omfattar arbetstagare, vars heltidsmått enligt avtalet AB är 40 timmar per helgfri vecka. (Eventuella lokala överenskommelser om kortare veckoarbetstid omfattas också.) Även visstidsanställda och deltidsanställda omfattas av bestämmelsen. Hur arbetstiden är förlagd har ingen betydelse för att kompensation ska utgå så länge man fullgjort arbetstid. Med andra ord omfattas även de med uppehållsanställning. Däremot omfattas inte de som har sin ordinarie arbetstid förlagd till vardag såväl som sön- och helgdag med ordinarie arbetstid på i genomsnitt 38,25 timmar per vecka eller timavlönade av kompensationen.

Observera att anställda som arbetar på Schema inte berörs av detta avtal eftersom när de arbetar på dessa helgdagar så får de kompensation då.

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Tack för infon Gubben, detta hade jag missat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Skulle det vara ngt fel att ta en Chang på en måndag?'

/mvh

EDIT Nu såg jag att det handlade om ngt annat än rubriken. :). Hos oss så har vi vanligt år, förutom semestern 3 valfria dagar att ta ut när vi vill ( i samråd med närmaste chef) och de år som nationaldagen infaller på en lördag eller söndag får vi 4 valfria dagar. Så för oss har det varit en fördel. /mvh

END-EDIT

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterar att NASDAQ-börsen är stängd idag, detta då beroende på att det var USAs nationaldag igår 4 juli.

Var Nasdaq stängt igår? Det var inget jag märkte =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...