Jump to content
IGNORERAD

Hjälp! Visum för flickvän..


chrisman

Recommended Posts

Hej!

Var i april 2008 i Thailand och träffade där en helt fantastisk tjej. Vi umgicks under totalt 8 dygn, först i Bangkok och därefter hängde hon med några dagar till Koh Tao. Redan innan hemresan bestämdes det att vi skulle försöka ordna ett visum på 3 månader till henne så att vi kunde "känna" mer på varandra och se om det var bestående känslor.

I juni lämnade hon in en ansökan och redan veckan därpå fick hon avslag med motiveringen att vi umgåtts för lite för att det skulle vara motiverat med ett visum. Nåväl, skam den som ger sig tänkte vi och för en vecka sedan var det dags för ett nytt besök på ambassaden med en ny ansökan. Idag fick vi besked på att även denna har avslagits pga vi inte har träffats tillräckligt länge. Med den senaste ansökan bifogade vi samtals- och SMS-specifikationer som styrkte en omfattande kontakt mellan oss. Det rör sig om 10-20 sms och minst 30 minuter samtal om dagen från och med det att jag kom hem till Sverige igen den 20:e april till dags datum. Att vi dagligen talar mer med varandra än vad många gifta par gör hör tydligen inte till saken. Det borde väl rimligtvis ha vägts in vid bedömningen av ansökan men i motiveringen till avslaget framgår att kontakt via sms och telefon inte gäller även om det kan styrkas via specifikationer.

Till saken hör att hon under 2007 ansökte om visum till Frankrike för att besöka en pojkvän där men hon fick avslag för att han tydligen hamnat i något trubbel med rättvisan. De har efter detta inte haft någon kontakt med varandra men det verkar som om detta att hon blivit nekad visum i en annan schengenstat tidigare ligger henne i fatet nu. Man skriver något kryptiskt i motiveringen att man måste ta hänsyn till andra medlemsstater som tidigare har avslagit.

Vad är er erfarenhet av liknande situationer? Är det lönt att lämna in en 3:e ansökan eller ska man be henne ta en båt hit i stället? Vad gör jag? Måste ha mer av henne snarast men kan inte dra till Thailand nu på ett bra tag pga jobbet.

Hjälp!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du pratat med Ambassaden eller bara haft kontakt via mail/brev? Skulle tro att det är mycket lättare att reda ut orsakerna om du pratar med handläggaren i telefon och förklarar läget.

Vet "hur många som helst" som fixat visum åt sina tjejer utan att ens ha träffats i verkligheten så att Ni har träffats för lite låter inte som en skälig anledning för avslag. Men förmodligen så är det precis som du redan är inne på att orsaken till avslaget är att hon tidigare sökt visum till ett annat EU-land.

Kanske tror ambassaden att du bara är en "mullvad" som försöker få in henne till EU åt någon annan.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej .

Ring direkt till Ambassaden så att du för höra vad som felar .Jag vet att då det gäller 3 m visa så har man detta klart på ca 3 dagar om man går upp på ambassaden och säger att det är bråttom.

Om detta inte funkar så begär skriftligt vad det är som felar så att du kan agera rätt .

Om det inte är några problem med dina papper och tjejen inte har nått gammalt strul så borde hon vara här innan Kräftorna e klara lycka till // Mile

Om du vill ha kontakt info till personer på ambasaden så hör av dig .

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen så går det inte endast att få visa till Sverige annars så skulle det ju kunna vara en variant istället för det Schengen visa som Ni nekats. Då borde man inte behöva ta hänsyn till avslag i andra länder.

Men som tidigare skribeneter skrivit, ring och prata med dem eftersom ett samtal reder ut de flesta oklarheter.

Lycka till

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

PS:

Finns det inte UT för besök som endast gäller i Sverige förrsten, sök detta 4 månader. Då kan de ju strunta i vad de grodätande Fransoserna säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad jag vet så har visa den gamla varianten svenskt visa utgått nu gäller väl "sk Schengen visa " då man annars bara kan röra sig i sverige .

Att söka Ut för 4 månader kommer inte att funka i detta fall heller .

Vad jag känner till så påverkar inte tidigare avslag i andra länder möjligheten att få besöks visa till sverige .

Funkar inte det på nått sätt att få besöks visa så kan hon söka visa för studier detta fungerar eller som arbetande bärplockare denna tid av året.

Lycka till // Mile

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns det inte UT för besök som endast gäller i Sverige förrsten, sök detta 4 månader. Då kan de ju strunta i vad de grodätande Fransoserna säger.

Jo om det nu är fransoserna som är problemet så sök UT för besök istället det gör man direkt hos ambassaden utan att gå via callcenter, det är migrationsverket som beslutar så det tar ju lite tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mile! Ja tack jag tar tacksamt emot dina uppgifter på kontakter på ambassaden. Verkar hopplöst att försöka ringa till växeln och bli kopplad till någon vettig själ.

Här följer Svenska Ambassadens motivering för avslaget.

"Ni har endast träffats några få dagar (7-8 dagar) i april 2008. Du fick avslag på viseringsansökan så sent som i juni 2008 för att ni träffats för kort tid. Ni har inte träffats sedan dess. Du har tidigare fått ett avslag på visering från den franska ambassade i Bangkok så sent som i december 2007. Enligt dina egna uppgifter hade du då en pojkvän i Frankrike. Mot bakgrund av den korta tid ni träffats kan det inte anses att ni har en sådan relation som motiverar en visering i tre månader. Ytterliggare har Sverige ett ansvar gentemot andra Schengenstater varvid Frankrike nyligen avslagit en viseringsansökan från dig. Att ni haft telefonkontakt med varandra efter detta ändrar inte denna bedömning.

Detta beslut kan inte överklagas."

Alla papper är i ordning, jag har inget i min bakgrund som skulle göra mig olämplig som referent.

Har bra utbilning, jobb, pengar på banken och aldrig dömd för några brott.

Är det kanske så att svenska ambassaden har blivit moralens väktare helt plötsligt?  :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ha något att göta med avslagsbeslutet från Franska ambasaden, har Du läst det? Kanske kan det finnas någon hake i tidigare förhållande/ansökan som ligger till last.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

lycka till men du måste väl ändå hålla med om att det låter lite märkligt i ambassadpersonalens öron..

men som sagt lycka till och ring och prata med dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte själv läst det men vad jag vet så var fransosen tydligen rätt strulig av sig. Jag kan ju tycka att det inte borde påverka hela hennes framtid att besöka Schengen-området för att han klantat till det med polisen. När tjejen väl förstod vad han höll på med så bröt hon direkt med honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det verkar som sagt bara finnas 2 alternativ.

1. Att söka UT för besök vilket då bara mottages i Bangkok men beslutet tas sedan av migrationsverket i Sverige. Förvisso kan det bli avslag även här.

2. Dom efterfrågar ju att ni träffats längre tid. Så då blir det att åka till Thailand i ett antal veckor.

Och om du inte kan just nu är det bara att vänta.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jobba på och vänta.

Det gör jag med!  :wai:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som sagt, jobba på och vänta.

Det gör jag med!  :wai:

Mvh

Kimmo

Det gör jag med tjejen har tid på ambassaden den 29/8 !  :wai:

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns det inte UT för besök som endast gäller i Sverige förrsten, sök detta 4 månader. Då kan de ju strunta i vad de grodätande Fransoserna säger.

"UT för Besök" heter väl förlägningen på TuristVisat/Vänbesök , det man söker på Mig. i Sverige om man vill lilla Hjärtat ska stanna 3mån. till? Rätta mig om ja har fel? unsure.gif

Sen utan att sprätta grus i ögona på dig "chrisman" så kan väldigt många av damerna där nere kanske inte ha riktigt ren mjöl i .. ja vart dom nu har sitt mjöl! Har man bara mötts 7-8 dar & kacklat lite i telefon ett par månader kanske inte alla fakta framkommit riktigt , verkar ju som om Ambassaden hakar upp sig på nåt!

Lycka till Iaf.! wink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"UT för Besök" heter väl förlägningen på TuristVisat/Vänbesök , det man söker på Mig. i Sverige om man vill lilla Hjärtat ska stanna 3mån. till? Rätta mig om ja har fel?  wink.gif

Ut för besök som man söker via Ambassaden men där migrationsverket tar beslut är det som man egentligen alltid ska söka om man avser stanna mer än tre månader. Men eftersom det tidigare bara tog en vecka att få tre månader och sedan nån timme på migrationsverket för att få tre till så valde nästan alla den vägen, idag när det är lång väntan på schengenvisa så kanske det tom går snabbare, skulle själv välja detta i allafall om det gäller en nära släkting som ska komma. Då man kan planera hela resan, försäkringar mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för Info. , orkar inte gräva i Mig.verkets & Ambassadens hemsidor för varje inlägg som ploppar upp , har bara vart sysselsatt med det här i ett par år nu så man kan väl kallas sig "novis" jämfört med många andra här antar jag!  hehehe :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att ambassadens förklaring säger det ganska tydligt. Självklart spelar avslaget från fransoserna stor roll plus att ni bra träffats 7-8 dagar och vill ta hit henne efter 2 månader. Det är lite tunt om man säger så.

Att andra har lyckats få visum utan att träffats kan ju delvis bero just på att de inte har en tidigare ansökan som avslagits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...