Jump to content
IGNORERAD

Abhisit Omtyckt I Isaan!


noBuzz

Recommended Posts

Märkliga ting händer.

Sitter i bilen på väg hem från Bangkok idag när frugan helt plötsligt börjar berätta att de boende i byn i Buriram hade suttit och

pratat politik med henne en kväll. Och de hade sagt att de tycker att Abhisit är bättre än Thaksin var!

Argument som hördes var att de dels får 600 baht per barn inför varje terminsstart att köpa kläder etc för, och dels får

800 baht per rai med ris som förstörts av t.ex översvämmning el. dyl.

Under Thaksins tid kunde man få låna till dessa saker men nu hjälper regeringen utan krav på återbetalning.

Och detta berättar alltså frugan först nu när vi satt i bilen på väg hem. Grrr...diablo.gif

Hade jag vetat att de satt och pratade politik hade jag naturligtvis varit med istället för att sitta på nätet.

Vidare kom det fram att man fick olika mycket per rai i hjälp i olika kommuner, beroende på hur mycket pengar höjdarna

själva norpade emellan.

Intressant hur som helst. Det verkar ju som att Abhisits pengapolitiska kampanj bland de fattiga ger lite utdelning.

I alla fall i Buriram (och Sisaket fick jag höra nu)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu väntar vi bara på IL:s dementier, för inte kan det väl finnas någon möjlighet att buzzen kan ha rätt, måste vara någon illasinnad varelse från bangkoknomenklaturen som har spridit ut ett ryckte.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och nu väntar vi bara på IL:s dementier, för inte kan det väl finnas någon möjlighet att buzzen kan ha rätt, måste vara någon illasinnad varelse från bangkoknomenklaturen som har spridit ut ett ryckte.

Hej

Jag varken bekräftar eller dementerar, men eftersom vissa förstärkningar av redan tidigare införda reformer har gjorts av apishits regering så är

det ganska troligt att detta kan vara sant, om inget annat fungerar så kan man ju naturligvis på detta sätt försöka få deras stöd, och det är ju bra

mycket bättre än att skjuta på dom.

Men Isaan bönderna är luriga, dom kanske tar emot pengarna men fortsätter hoppas på fria val och demokrati ändå?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Isan Lover,

(Detta totalt off topic vilket jag ber om ursäkt för)

Har du sett mitt PM till dig (vilket inte alls har med denna tråd att göra)?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Jag varken bekräftar eller dementerar, men eftersom vissa förstärkningar av redan tidigare införda reformer har gjorts av apishits regering så är

det ganska troligt att detta kan vara sant, om inget annat fungerar så kan man ju naturligvis på detta sätt försöka få deras stöd, och det är ju bra

mycket bättre än att skjuta på dom.

Men Isaan bönderna är luriga, dom kanske tar emot pengarna men fortsätter hoppas på fria val och demokrati ändå?

Mvh Isan Lover

Eller så är Isaan-bönderna smartare än IL och väljer den som visar sig lämpligast att leda landet istället för att i panik hänga kvar vid varje halmstrå som kan visa något positivt om Thaksin

Dom kanske till och med till skillnad från IL kan stava hans namn rätt trots att dom till stora delar är analfabeter (enligt IL i alla fall) :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Eller så är Isaan-bönderna smartare än IL och väljer den som visar sig lämpligast att leda landet istället för att i panik hänga kvar vid varje halmstrå som kan visa något positivt om Thaksin

Dom kanske till och med till skillnad från IL kan stava hans namn rätt trots att dom till stora delar är analfabeter (enligt IL i alla fall) :whistle:

Hej

Den enda synpunkt jag egentligen har på regeringens agerande i denna fråga är väl att det kan synas vara märkligt att dom kopierar Thaksins politik

när det gäller småbönderna och daglönarna på landsbygden.

För enligt demokraterna och PAD som då var i opposition var detta en populistisk kortsiktig meningslös politik, som dessutom var ekonomiskt

oansvarig, men nu verkar det som Thaksins politik plötsligt är bra och värd att ta efter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej

Den enda synpunkt jag egentligen har på regeringens agerande i denna fråga är väl att det kan synas vara märkligt att dom kopierar Thaksins politik

när det gäller småbönderna och daglönarna på landsbygden.

För enligt demokraterna och PAD som då var i opposition var detta en populistisk kortsiktig meningslös politik, som dessutom var ekonomiskt

oansvarig, men nu verkar det som Thaksins politik plötsligt är bra och värd att ta efter.

Mvh Isan Lover

Om inte jag har helt fel för mig är det väl Thaksins som kopierade tidigare redan påbörjade reformer och drog själva nytta av dom som om dom hittat på dom själva

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Den enda synpunkt jag egentligen har på regeringens agerande i denna fråga är väl att det kan synas vara märkligt att dom kopierar Thaksins politik

när det gäller småbönderna och daglönarna på landsbygden.

För enligt demokraterna och PAD som då var i opposition var detta en populistisk kortsiktig meningslös politik, som dessutom var ekonomiskt

oansvarig, men nu verkar det som Thaksins politik plötsligt är bra och värd att ta efter.

Mvh Isan Lover

Är det inte märkligt att du tycker att så mycket är märkligt? :)

För mig är det rätt självklart att man nu satsar lite på landsbygden efter lärdomarna från Thaksin.

Är det något han just bevisat med sitt storhetsvansinne så är det att det är väl värda pengar att köpa sig fattigas röster genom att stö

lite spillslantar över dem.

Eller tror du att nuvarande regering gör dessa saker för att de vill göra gott?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte jag har helt fel för mig är det väl Thaksins som kopierade tidigare redan påbörjade reformer och drog själva nytta av dom som om dom hittat på dom själva

Det är ju också fullt möjligt att rökning även det är reform/kopia från samma Thaipolitiker men det kanske man kan fundera på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...