Jump to content
IGNORERAD

Förlänga Ut


King kong

Recommended Posts

Tjejens UT går ut i mitten av augusti. Hade tänkt att söka i början av juni men vi blev tvunga att åka till Thailand för hennes pappa blev akut sjuk.Kom hem idag så tänkte det är dags att kolla upp det här.

Är det för sent att söka förlängning nu? Får man förtur om man har en 6mån dotter tillsammans? Eller kan man få PUT med en gång? Vilka papper måste hon ha? Läste ngt om familjebevis?? Hon har svenskt id-kort.

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Tjejens UT går ut i mitten av augusti. Hade tänkt att söka i början av juni men vi blev tvunga att åka till Thailand för hennes pappa blev akut sjuk.Kom hem idag så tänkte det är dags att kolla upp det här.

Är det för sent att söka förlängning nu? Får man förtur om man har en 6mån dotter tillsammans? Eller kan man få PUT med en gång? Vilka papper måste hon ha? Läste ngt om familjebevis?? Hon har svenskt id-kort.

Om du åker till Mig samma dag som det går ut kan du få gjort intervju och få beslutet samma dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Här finns vad som krävs vid en förlängning av UT: http://www.migrationsverket.se/info/521.html#forlanga

Migrationsverket fattar inget beslut om ev. PUT förrän det gamla UT tillståndet gått ut. Idag är det t.o.m. väntetid på grund av att Migrationsverket är överbelastade men det kan gå lite snabbare i ert fall eftersom ni har ett gemensamt barn.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare var det så att vid ett gemensamt barn med svenskt medborgarskap så var fru berättigad till PUT omedelbart fr.o.m barnets födsel.

Barnet anses i behov av sin moder och MV hade inte rätt att vägra PUT enligt utlänningslagen.

Min exfru begärde PUT med ett UT som bara var några månader gammalt och det var inga problem 2005/2006.

Handläggaren på MV i Karlstad försökte köra något liknande när vi var där men jag bara påtalade

detta med utlänningslagen för henne och bad henne verifiera detta med sin chef.

Vilket hon omedelbart gjorde och kom tillbaka 5 minuter senare med en ansökan vi fyllde i på plats.

Några veckor senare hade exfru sitt PUT.

Har detta alltså ändrats nu? Hittar inget om just detta förhållande i nuvarande version av utlänningslagen, som jag ser har ändrats en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

thailandskalle

om tjejens UT går ut i december och hon ska åka hem till Thailand i oktober och kommer hem i januari, kan dom göra undantag och fixa det snabbare då för annars kan hon ju inte komma tillbaka

till sverige, vi har ett barn på 8 månader tillsammans ska tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna in alla papper till MIG innan hon åker hem till Thailand och tala om hur det ligger till så får hon ett intyg av MIG att hon har ansökt om förlängning och det intyget visar hon för passpolisen när hon kommer tillbaka igen.

För ljugaren är ljugandet en konst men för lögnaren är det ingen konst att ljuga

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

noBuzz

Att tjejen vid gemensamma barn kan få PUT direkt är inte ändrat utan den möjligheten finns fortfarande och Karlstad är extra generösa i den frågan. Det finns inte inskrivet i Utlänningslagen utan är en praxis som tillämpas av Migrationsverket sedan länge.

Man räknar ett förhållande med gemensamma barn som etablerat. Sedan beror naturligtvis mycket på handläggarens uppfattning om förhållandet och dess seriositet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...