Jump to content
IGNORERAD

3:E Gången Jag Bevittnar Samma Tragik I Thailand.


Jive

Recommended Posts

En svensk man dör och thaisambon blir ställd på bar backe.

Bara några detaljer skiljer de tre fallen.

Denna gång handlar det om en svensk man, 78 år, och hans thaisambo, 55 år, som jag har lärt känna.

Mannen dog i förrgår på Bkk-Pattaya Hospital efter en massiv hjärtinfarkt.

Han efterlämnar sin thaisambo, som han har levt tillsammans med i över 30 år, samt vuxna barn i Sverige.

De var inte gifta och hyrde sin bostad här i Pattaya. Nyligen hade de köpt en ny bil på avbetalning och bilen skrevs på henne.

Mannen hade ett sommarhus i Sverige, som han tänkte sälja i sommar.

Pensionen gick automatiskt till hans thailändska bankkonto, där även huvuddelen av hans övriga kontanta tillgångar finns.

Han hade inget testamente!

Jag har försökt att få honom att skriva ett testamente och då relaterat till min kännedom om två tidigare fall, där thaimyndigheterna beslagtog farangens tillgångar i Thailand och thaikvinnan blev ställd på bar backe.

Han svarade, att han hade arrangerat en fiffig lösning utan att behöva skriva testamente, - när han gick bort, eller strax före, skulle hans pengar blixtsnabbt överföras till sambons konto.

Tjena, tänkte jag.

Nu står hon där utan pengar.

Tänker en thaikvinna som har levt ett gott liv med sin farang i över 30 år och plötsligt blir hon lämnad utan ekonomiska medel att leva, betala hyran, betala bilen etc.

Hon måste börja arbeta, men var?

Det är så fruktansvärt tragiskt!

Jag känner både saknad och förbannelse över mannen, men framför allt en stor sorg över kvinnan och hennes situation.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • Jive

    5

  • Baa

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Nobody

Bra ämne att ta upp och agera inför. Det gäller ju inte bara par med en utlandsfödd kvinna även om de antagligen drabbas hårdare.

Vi hade ju ett uppmärksammat fall i Sverige med pengarna (många miljoner) efter Steig Larsson. Han levde ihop med en kvinna i 30 år som inte hade någon juridisk rätt till några pengar när Steig dog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tråkigt för henne och mannens anhöriga som förlorade en nära och kär.

Detta om något visar väl hur viktigt det är att man inte försöker skaffa sig

ett kuttersmycke som man sedan till hennes egen nackdel skämmer bort

genom att man låter henne gå hemma i bostaden för att damma och titta på TV under dagarna

och sedan förväntas vara mannen till viljes på nätterna.

Sätt henne istället i avlönat arbete snarast möjligt, så gör du henne en stor tjänst.

Och om kunskaperna brister så ta och kosta på henne en vidareutbildning

så att hon både får förmågan och möjligheten att försörja sig på egen hand.

Vill hon inte utbilda sig eller arbeta så är hon förmodligen inget att bygga en framtid med.

Det samma gäller för övrigt de karlar som åker snålskjuts på kvinnors arbete och inkomster.

Men var och en gör väl ändå som det passar dem :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tråkigt för henne och mannens anhöriga som förlorade en nära och kär.

Detta om något visar väl hur viktigt det är att man inte försöker skaffa sig

ett kuttersmycke som man sedan till hennes egen nackdel skämmer bort

genom att man låter henne gå hemma i bostaden för att damma och titta på TV under dagarna

och sedan förväntas vara mannen till viljes på nätterna.

Sätt henne istället i avlönat arbete snarast möjligt, så gör du henne en stor tjänst.

Och om kunskaperna brister så ta och kosta på henne en vidareutbildning

så att hon både får förmågan och möjligheten att försörja sig på egen hand.

Vill hon inte utbilda sig eller arbeta så är hon förmodligen inget att bygga en framtid med.

Det samma gäller för övrigt de karlar som åker snålskjuts på kvinnors arbete och inkomster.

Men var och en gör väl ändå som det passar dem :whistle:

Pusha på och pusha på ...

Har damen inte den drivkraften själv så har man kanske valt fel från början??

Jag skulle i varje fall känna så.

Själv har jag inget testamente men eftersom jag inte har några tillgångar i Thailand och vi har en gemensam dotter löser det sig.

Jag har däremot satt några försäkringar som utfaller på gumman om det värsta skulle hända.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt för henne och mannens anhöriga som förlorade en nära och kär.

Detta om något visar väl hur viktigt det är att man inte försöker skaffa sig

ett kuttersmycke som man sedan till hennes egen nackdel skämmer bort

genom att man låter henne gå hemma i bostaden för att damma och titta på TV under dagarna

och sedan förväntas vara mannen till viljes på nätterna.

Sätt henne istället i avlönat arbete snarast möjligt, så gör du henne en stor tjänst.

Och om kunskaperna brister så ta och kosta på henne en vidareutbildning

så att hon både får förmågan och möjligheten att försörja sig på egen hand.

Vill hon inte utbilda sig eller arbeta så är hon förmodligen inget att bygga en framtid med.

Det samma gäller för övrigt de karlar som åker snålskjuts på kvinnors arbete och inkomster.

Men var och en gör väl ändå som det passar dem :whistle:

Men om man vill och har råd att vara tillsammans med sin "lyxhustru" 24 tim/dygn, så bör detta koncept även innebära att man tar det ekonomiska ansvaret efter man har kilat vidare.

Var och en gör som det passar dem, men under ansvar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

. thaimyndigheterna beslagtog farangens tillgångar i Thailand och thaikvinnan blev ställd på bar backe.

Ingenting borde väl förvåna när det gäller myndigheter man hur man de göra så? Kände inte till det fenomenet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting borde väl förvåna när det gäller myndigheter man hur man de göra så? Kände inte till det fenomenet.

Så är tydligen reglerna.

Är de inte gifta och inget är skrivet, så tillfaller farangens kvarlåtenskap den thailändska staten.

I de tre fall jag känner till, har de tagit rubbet - moppe, kamera, dator etc.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Så är tydligen reglerna.

Är de inte gifta och inget är skrivet, så tillfaller farangens kvarlåtenskap den thailändska staten.

I de tre fall jag känner till, har de tagit rubbet - moppe, kamera, dator etc.

Är det inte samma sak i Sverige. Inget testamente och ingen arving så går pengaran till allmänna arvsfonden.

Men i Sverige söker man väl arvingar även utanför landet antar jag?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är det inte samma sak i Sverige. Inget testamente och ingen arving så går pengaran till allmänna arvsfonden.

Men i Sverige söker man väl arvingar även utanför landet antar jag?

/mvh

Det ær væl inte varje dag som allmænna arvsfonden plockar datorer, kameror och moppar av sambo ænkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det ær væl inte varje dag som allmænna arvsfonden plockar datorer, kameror och moppar av sambo ænkan?

Jo.

Under beteckningen "dödsbo"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo.

Under beteckningen "dödsbo"

Inte om dom har varit sambo i 30 år, væl?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Inte om dom har varit sambo i 30 år, væl?

Dödsbo som dödsbo. Arvegods som arvegods.

Finns det inga arvingar så gör det inte.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Dödsbo som dödsbo. Arvegods som arvegods.

Finns det inga arvingar så gör det inte.

Korrekt.

Vill man som sambos ärva varandra bör man skriva varsitt testamente om det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Tråkigt för henne och mannens anhöriga som förlorade en nära och kär.

Detta om något visar väl hur viktigt det är att man inte försöker skaffa sig

ett kuttersmycke som man sedan till hennes egen nackdel skämmer bort

genom att man låter henne gå hemma i bostaden för att damma och titta på TV under dagarna

och sedan förväntas vara mannen till viljes på nätterna.

Sätt henne istället i avlönat arbete snarast möjligt, så gör du henne en stor tjänst.

Och om kunskaperna brister så ta och kosta på henne en vidareutbildning

så att hon både får förmågan och möjligheten att försörja sig på egen hand.

Vill hon inte utbilda sig eller arbeta så är hon förmodligen inget att bygga en framtid med.

Det samma gäller för övrigt de karlar som åker snålskjuts på kvinnors arbete och inkomster.

Men var och en gör väl ändå som det passar dem :whistle:

-Tyvärr är det många som skaffar sig en Farang, precis av den

anledningen, att dom just slipper att jobba.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dödsbo som dödsbo. Arvegods som arvegods.

Finns det inga arvingar så gör det inte.

Efter att ha läst igenom det ursprungliga inlägget som jag svarade på så är det ju helt korrekt.

Men om man som jag, blandar ihop första inlägget med allt annat. Ja, då blir det lätt lite luddigt

Summa smmarum

I Thailand skiter man i sambo

i Sverige tar arvsfonden allt om det inte finns arvinge

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Efter att ha läst igenom det ursprungliga inlägget som jag svarade på så är det ju helt korrekt.

Men om man som jag, blandar ihop första inlägget med allt annat. Ja, då blir det lätt lite luddigt

Summa smmarum

I Thailand skiter man i sambo

i Sverige tar arvsfonden allt om det inte finns arvinge

Sambo har ingen arvsrätt varken i Sverige eller i Thailand utan testamente.

Men har sambo nyckel bör hon ju i bästa fall kunna lägga beslag på lösöret i båda länderna utan att varken arvingar eller staten lägger sig i.

Fasta tillgångar och pengar kan man nog i en sådan situation titta sig stjärnorna om i båda länderna.

Dock tror jag att man i sverige och flesta västländer söker sig även utomlands för att söka arvingar, men detta sker alltså inte i Thailand om jag fatta saken rätt.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

När man skriver ett testamente, räcker det att det bevittnas av 2 personer för att vara giltigt eller måste man även in till tingsrätten med det? :fool:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu mannen har arvingar, syskon etc så är det ju hemskt om de tar parets tillhörigheter, pengar etc bara för de har rätt till det och inte tänker på den part som är kvar i livet. Tyvärr är människan girig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En svensk man dör och thaisambon blir ställd på bar backe.

Bara några detaljer skiljer de tre fallen.

Denna gång handlar det om en svensk man, 78 år, och hans thaisambo, 55 år, som jag har lärt känna.

Mannen dog i förrgår på Bkk-Pattaya Hospital efter en massiv hjärtinfarkt.

Han efterlämnar sin thaisambo, som han har levt tillsammans med i över 30 år, samt vuxna barn i Sverige.

De var inte gifta och hyrde sin bostad här i Pattaya. Nyligen hade de köpt en ny bil på avbetalning och bilen skrevs på henne.

Mannen hade ett sommarhus i Sverige, som han tänkte sälja i sommar.

Pensionen gick automatiskt till hans thailändska bankkonto, där även huvuddelen av hans övriga kontanta tillgångar finns.

Han hade inget testamente!

Jag har försökt att få honom att skriva ett testamente och då relaterat till min kännedom om två tidigare fall, där thaimyndigheterna beslagtog farangens tillgångar i Thailand och thaikvinnan blev ställd på bar backe.

Han svarade, att han hade arrangerat en fiffig lösning utan att behöva skriva testamente, - när han gick bort, eller strax före, skulle hans pengar blixtsnabbt överföras till sambons konto.

Tjena, tänkte jag.

Nu står hon där utan pengar.

Tänker en thaikvinna som har levt ett gott liv med sin farang i över 30 år och plötsligt blir hon lämnad utan ekonomiska medel att leva, betala hyran, betala bilen etc.

Hon måste börja arbeta, men var?

Det är så fruktansvärt tragiskt!

Jag känner både saknad och förbannelse över mannen, men framför allt en stor sorg över kvinnan och hennes situation.

Ja vad kan man säga annat än tragiskt och släpphänt att mannen inte tänkte på att ordna detta innan sin död. Vi får väl hoppas att det du skriver hjälper åtminstone någon annan från att hamna i samma situation i framtiden.

Att se om sitt hus, skriva testamenten eller på annat sätt ordna saker innan man eventuellt går bort tycker jag även unga par bör tänka på. Mitt vad det är ligger man under en lastbil och förblöder.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Hej

Detta är otroligt tragiskt att det finns män som tar hit kvinnor eller lever med dem i Thailand, utan att tänka på dess försörjning om de nu skulle avlida.

Det är som Kim skrev inte svårt att fixa det även om man tror att man är odödlig.

Själv skrev jag över antal försäkringar, så om gud förbjude att jag dör innan henne så lever hon gott i Thailand(eller sverige). :D

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det om man är gift och reggad bara i Thailand, har för mig att det räcker juridiskt även i Sverige???

För säkerhets skull har jag skrivit tillägg på mina pensioner med efterlevnadsskydd och namngivit hustrun, men då kommer frågan, hur mycket får hon ut, skatt o.s.v. hon har ju inget UT???

Jive:s inlägg är ett tragiskt exempel men belyser väl den del av sanningen många blundar för in i det längsta.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var av just den anledningen som jag ansåg att ett juridiskt reggat äktenskap i Thailand är viktigare än en munkceremoni, något som frugan inte riktigt hade förstått innebörden av, innan äldsta sonens svärfar, som är jurist, lyckades förklara det som kunnde hända om jag skulle gå bort före henne och inga gilltliga papper finns. Munkceremonin kan och skall vi ta när vi har flyttat ner för gott.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte samma sak i Sverige. Inget testamente och ingen arving så går pengaran till allmänna arvsfonden.

Men i Sverige söker man väl arvingar även utanför landet antar jag?

/mvh

hej, dom söker bara utomlands om dom får vetskap om att där kan finna nära anhörig eller bröstarvingar, inte annars. men i detta fallet skulle den thailändska myndigheten kontakta svenska beskickningen för att medela att och om att han har avlidet och höra om det finns anhöriga( BRÖSTARVINGAR). dom har enligt min åsikt inte gjort rätt till att beslag ta hans pengar.I detta fall att INTE skriva ett TESTAMENTE är ju helt korkat, gammalt ordspråk säger ; dax att kissa till kvälls när halva Natten har gått!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har ju levt bra fram till nu, ser ingen som helst tragik i det här. Som man bäddar får man ligga och allt det där.

En av anledningarna att jag dumpade min tjej efter att vi var tillsammans i 4 månader var att jag inte var ute efter ett adoptiv barn utan en flickvän. Hon har säkert bedrivit sitt eget lilla pensionsparande på sidan om, så gråt inga floder imo.

Hennes Thailändska familj/släkt utgör givetvis hennes skyddsnät, den familj/släkt hon säkerligen har skickat pengar till under alla år. Som en A-kassa ungefär.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hon har ju levt bra fram till nu, ser ingen som helst tragik i det här. Som man bäddar får man ligga och allt det där.

En av anledningarna att jag dumpade min tjej efter att vi var tillsammans i 4 månader var att jag inte var ute efter ett adoptiv barn utan en flickvän. Hon har säkert bedrivit sitt eget lilla pensionsparande på sidan om, så gråt inga floder imo.

Hennes Thailändska familj/släkt utgör givetvis hennes skyddsnät, den familj/släkt hon säkerligen har skickat pengar till under alla år. Som en A-kassa ungefär.

Jag är benägen att hålla med dig, men det är ju inte en politiskt korrekt åsikt...

Fru Chang har på egen hand lyckats samla på sig ett beundransvärt kapital i Sverige, och jag har sett till att hon får efterlevandeskydd om jag skulle avlida.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...