Jump to content
IGNORERAD

Besök hos karenfolket


LungAlahato

Recommended Posts

LungAlahato

Vid senaste besök i juni besökte Karen folket som hade flytt från Burma. De var flyktingar alltså, bifogar några dokument:post-3150-078566000 1277927664_thumb.jpg

Där framgår att det är endast vi utländska besökare som får bekosta deras dagliga behov som mat, medicin, barnens skolgång osv.

Tänk om Sverige behandlade flyktingar på samma sätt..

Återkommer med bilder från besöket...

post-3150-078566000 1277927664_thumb.jpg

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Tyvärr har du nog stoppat pengar i fickorna på fel personer. Inte ditt fel och lätt hänt :wai:

Min länk

Roiet

Intressant, fick +karma av mig för det.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Inte enbart en positiv upplevelse att besöka "long neck hill tribes"

Human Zoo's? Prisons? To visit or not?

- All the Long Neck "villages" in Thailand are set up for tourists and are not neccessarily managed by the Padaung people themselves.

- There have been allegations of imprisonment, and ill-treatment by management in some villages before.

- Some of the ladies are illegally on Thai soil (not officially granted refugee status) and are vulnerable to exploitation

- Allegations have been made that children are forced to adopt this practice at a young age.

- They see many people and are constantly photographed so it is difficult for some to look anything other than bored.

- The "villages" are basically set up as shopping stalls set up with the Long Neck ladies as the stall holders. The ladies will be keen for you to buy handicrafts in exchange for your photography. Don't expect too

much of a traditional village setting.

- There is an entrance fee, which by the nature of it means you are paying to look at these ladies - human zoo?

Å andra sidan (över-) lever några på detta sättet och Padaung behöver all hjälp de kan få.

Som alltid när det gäller burmeser i Thailand så gäller det att försöka ge dricks direkt

och helst utan att ägaren eller chefen ser det :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag håller med om att man kan få en dålig smak i munnen vid ett besök i dessa byar. Har gjort det en gång, men troligen aldrig mer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att man kan få en dålig smak i munnen vid ett besök i dessa byar. Har gjort det en gång, men troligen aldrig mer.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang vi sitter å dricker kaffe nu skall dra om ca 1 timma, vi hade tänkt oss

att besöka Hilltrabe Villages efter väg nr 1089 kanske skita i det. Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Herr Chang vi sitter å dricker kaffe nu skall dra om ca 1 timma, vi hade tänkt oss

att besöka Hilltrabe Villages efter väg nr 1089 kanske skita i det. Mvh Maitan.

Nej nej, ni ska inte hoppa över det. Det är värt att se det med egna ögon, sen kan det i och för sig bli så att man inte vill göra om det.

Det är bra med egna erfarenheter.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej nej, ni ska inte hoppa över det. Det är värt att se det med egna ögon, sen kan det i och för sig bli så att man inte vill göra om det.

Det är bra med egna erfarenheter.

Herr Chang har talat.

Hej

Helt riktigt man bör se saker och ting själv, men med lite kritiska ögon.

En bojkott kanske t.o.m skulle förvärra deras situation?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

ThaiSkuggan

Om det är längs väg 1089 kanske det är samma som jag hälsade på i november.

Får kolla om du lägger upp lite kort.

Skulle åka dit i april oxå men då fick jag reda på att de åkt iväg och samlats på annat ställe, tror de va mea hong son.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Här komme de bilder jag talade om:

post-3150-089650300 1278008170_thumb.jpg

Första tjejen vi mötte var utan ringar för tillfället, väldigt söt tyckte jag.

post-3150-057155100 1278008341_thumb.jpg

Här är jag och två karentjejer

post-3150-089650300 1278008170_thumb.jpg

post-3150-057155100 1278008341_thumb.jpg

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

post-3150-047929900 1278008665_thumb.jpg

Vet inte hur dessa människor känner sig men jag själv skulle känna mig som en apa i en bur. Men samtidigt man veatt man gör en god gärning när man besöker dem.

post-3150-051395900 1278008973_thumb.jpg

post-3150-047929900 1278008665_thumb.jpg

post-3150-051395900 1278008973_thumb.jpg

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

post-3150-068266600 1278009177_thumb.jpg

Den här tjejen spelade gitarr och sjöng rätt bra.

post-3150-002849700 1278009348_thumb.jpg

Standarde på deras hus var inte så hög heller...

post-3150-068266600 1278009177_thumb.jpg

post-3150-002849700 1278009348_thumb.jpg

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Vad som irriterade mig mest var att det var bara utländska besökare som fick betala för besöket. Såg faktiskt thaiturister(antagligen från Bangkok) som slapp betala. Tycker om alla skulle betala 100 baht så skulle de får mera i sina plånböcker.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina bilder även om jag håller med om det du skriver om apor i bur. Personligen undviker jag numera liknande ställen.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Vad som irriterade mig mest var att det var bara utländska besökare som fick betala för besöket. Såg faktiskt thaiturister(antagligen från Bangkok) som slapp betala. Tycker om alla skulle betala 100 baht så skulle de får mera i sina plånböcker.

Ja exakt. Själv blev jag erbjuden någon slags specialvisning för THB 500. Den dam som var med mig vid detta tillfälle erbjöds i hemlighet hälften av denna summa i händelse jag accepterade. Vilket jag inte gjorde.

Finns det någon gräns för hur pengakåta thailändare kan vara?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vad som irriterade mig mest var att det var bara utländska besökare som fick betala för besöket. Såg faktiskt thaiturister(antagligen från Bangkok) som slapp betala. Tycker om alla skulle betala 100 baht så skulle de får mera i sina plånböcker.

Ja, för det som är riktigt upprörande är att de har mage att ta ut olika pris för thailändare och utlänningar.

Dessutom så försöker de så kallade byborna sälja på turisterna olika typer av prylar också. Tänk vad jobbigt för turisterna. Skandal!

Ställer mig mycket tveksam till uppmaningen till folk att åka dit, en eller flera gånger. Det är ju knappast en hemlighet vad som pågår så folk behöver ju knappast åka dit för att ge frågan uppmärksamhet längre.

Varje turist som besöker dessa byar innebär en inkomst till de skrupelfria byadministratörerna och lokala politikerna. Så länge inkomsten kommer med alla naiva turister så kommer nog ingen Kayan få lämna landet.

http://www.theage.com.au/news/world/burmas-longneck-women-struggle-to-break-out-of-thailands-humanzoo/2008/01/11/1199988589409.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Det är inte dessa människor man brukar benämna Karen. Dessa kallas Longneck och är en liten minoritet bland karenerna kallade Karenni. De egentliga karenerna har det betydligt bättre och är mer assimilerade, åtminstone de som varit i Thailand länge. Jag besökte byn 1990 och då var det inte så mycket exploaterat som idag. Omgivningen var riktigt mysig faktiskt. Men det är som att gå i en djurpark och titta på objekten. Vad ska man säga? Självvald kultur eller påtvingade sedvanor eller urgammalt parningsbeteende eller slaveri?!

Pele

SÅ här klär sig karenska flickor när de vill vara tradionsenliga:

post-3972-081612600 1278234586_thumb.jpg

Här har vi en skön bild från dagens lunch:

post-3972-018956900 1278234589_thumb.jpg

post-3972-081612600 1278234586_thumb.jpg

post-3972-018956900 1278234589_thumb.jpg

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...