Jump to content
IGNORERAD

Ny lagändring!


thaikonsult

Recommended Posts

thaikonsult

I morgon, den 1 juli införs en lagändring som berör migrationsområdet. Den syftar till att barn och föräldrar inte ska skiljas åt i onödan.

Från den första 1 juli kan fler personer få uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning utan att behöva resa från Sverige. Lagändringen är gjord med tanke på barnets bästa och ska göra det lättare att hålla samman familjer. Så länge den sökande är i Sverige kan han eller hon åberopa familjeanknytning, oavsett var ärendet finns i handläggningsprocessen.

Huvudregeln är dock fortfarande att uppehållstillstånd ska vara ordnat före inresa i Sverige. Alla som åberopar familjeanknytning efter inresan kommer inte att kunna få tillstånd. De måste till exempel ha styrkt sin identitet för att uppfylla lagstiftarens krav.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

I morgon, den 1 juli införs en lagändring som berör migrationsområdet. Den syftar till att barn och föräldrar inte ska skiljas åt i onödan.

Från den första 1 juli kan fler personer få uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning utan att behöva resa från Sverige. Lagändringen är gjord med tanke på barnets bästa och ska göra det lättare att hålla samman familjer. Så länge den sökande är i Sverige kan han eller hon åberopa familjeanknytning, oavsett var ärendet finns i handläggningsprocessen.

Huvudregeln är dock fortfarande att uppehållstillstånd ska vara ordnat före inresa i Sverige. Alla som åberopar familjeanknytning efter inresan kommer inte att kunna få tillstånd. De måste till exempel ha styrkt sin identitet för att uppfylla lagstiftarens krav.

Mvh Thaikonsult

Vi tackar för den värdefulla infon :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ny lagen gäller inte bara dem som har barn

Krav för uppehållstillstånd

Du kan få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige om:

•Du har en stark anknytning till en familjemedlem i Sverige, till exempel make, maka, sambo eller barn.

•Det inte finns tillräckliga skäl att kräva att du ska resa till ett annat land för att ansöka

•Du har eller väntar barn tillsammans med någon som är bosatt i Sverige. Du kan också vara barn till någon som är bosatt i landet.

•Det står klart att du skulle ha fått tillstånd om du ansökt innan du reste in Sverige.

Det får inte finnas skäl som talar mot uppehållstillstånd, till exempel brottslighet eller hot mot allmän ordning och säkerhet.

Följderna av att du och ditt barn skiljs åt är avgörande för om du får tillstånd eller inte.

Min länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ny lagen gäller inte bara dem som har barn

Min länk

Efter att precis ha diskuterat med en trevlig person på Migrationsverket tar jag tillbaks citatet ovan. Tycker dock att man kan tolka den nya informationen på flera olika vis vilket jag så generöst upplyste honom om. I vilket fall, efter att ha försäkrat mig tre ggr så gäller den nya lagan enbart fall där barn finns med i bilden. Precis som konsulten ovan redan skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från ambassaden med en fru som fick PUT direkt. dance1.gif

Så det verkar som att dom tar större hänsyn till barn numera. great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från ambassaden med en fru som fick PUT direkt. dance1.gif

Så det verkar som att dom tar större hänsyn till barn numera. great.gif

Stort GRATTIS och lycka till med ert liv i Sverige!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från ambassaden med en fru som fick PUT direkt. dance1.gif

Så det verkar som att dom tar större hänsyn till barn numera. great.gif

Grattis!

Hur lång tid tog det att få PUT, från att ni började med er ansökan?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från ambassaden med en fru som fick PUT direkt. dance1.gif

Så det verkar som att dom tar större hänsyn till barn numera. great.gif

Kanske det beror på att dom tar hänsyn till dig :dance1:

Äsch, skoja bara , Grattis noBuzz :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för gratulationerna. :)

Grattis!

Hur lång tid tog det att få PUT, från att ni började med er ansökan?

MVH Tommy

En och en halv månad ungefär.

Först in och lämna in ansökan och få tid för intervjuer.

Sedan intervjuer ca en-två veckor senare.

Och svar om Put ca 1 månad efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det beror på att dom tar hänsyn till dig :dance1:

Ja.. skrev jag inte det? wink.gif

Jag har alltid känt mig som ett barn. :)

Och bara för att du skålade måste jag åka och köpa några bärs! drinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nyss hemkommen från ambassaden med en fru som fick PUT direkt. dance1.gif

Så det verkar som att dom tar större hänsyn till barn numera. great.gif

Grattis!! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det råder inga tvivel om att man på ambassaden förväxlade noBuzz med hans barn...

Men det gick ju bra ändå. Grattis till PUT!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Tolkningar är alltid svårt och man måste läsa igenom förarbetena för att förstå hur utredarna resonerar. Som alltid med nya lagändringar kommer det så småningom en domstolspraxis när lagändringen prövats i Migrationsöverdomstolen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Så snart ligger myrstackarna dåligt till :wacko::im_happy::im_happy::heat:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...