Jump to content
IGNORERAD

Långtidsvisum - alternativ?


Gnarparn

Recommended Posts

Kommer eventuellt att flytta till Thailand för att bo där en längre tid, ett år till att börja med. Är 37 år och är sambo med och har barn med en thailändsk medborgare. Försöker nu bena ut vilka visumalternativ det finns.

1-årsvisum "multiple entry O". Borde kunna funka, men "visa runs" var 90:e dag lockar inte - finns det något alternativ till denna galenskap?

1-års "business visa" B.

Planerar att utföra arbete över nätet till ett par kunder i Sverige. I och med det behöver jag egentligen arbetstillstånd vilket i sin tur lär kräva att jag bildar ett bolag i Thailand. Hur dyrt och besvärligt kan det tänkas vara att gå denna väg? Inga visa runs med detta visum? Är ett thailändskt aktiebolag bolagsformen att föredra?

Ändrades av Gnarparn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    7

  • Doru

    6

  • Fritz

    4

  • Gnarparn

    3

Mest aktiva i denna tråd

broder tuk tuk

Kommer eventuellt att flytta till Thailand för att bo där en längre tid, ett år till att börja med. Är 37 år och är sambo med och har barn med en thailändsk medborgare. Försöker nu bena ut vilka visumalternativ det finns.

1-årsvisum "multiple entry O". Borde kunna funka, men "visa runs" var 90:e dag lockar inte - finns det något alternativ till denna galenskap?

1-års "business visa" B.

Planerar att utföra arbete över nätet till ett par kunder i Sverige. I och med det behöver jag egentligen arbetstillstånd vilket i sin tur lär kräva att jag bildar ett bolag i Thailand. Hur dyrt och besvärligt kan det tänkas vara att gå denna väg? Inga visa runs med detta visum? Är ett thailändskt aktiebolag bolagsformen att föredra?

Sök ett sk studentvisa.

Kostar ca 25000 baht på olika språkskolor och gäller ett år men kan förlängas år från år.

Det enda du behöver göra är att gå till immigration och betala 1900 baht en gång i månaden och att anmäla dig till en kurs i thailändsk språk och kultur.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gnarparn

Arbets och bolagsvägen är väl riktigast men jag skulle nog gå studentvägen och kombinera nytta med nytta om jag var du.

Du kan endast få multiple entrey O från konsulatet i Hull, England samt någonstans i Australien och då måste du som sagt ut var 90 dag. Detta visum tror jag inte du kan söka om inifrån Thailand.

1 års business visa kräver som du säger ett arbetstillstånd samt att du betalar skatt som om du tjänade minst 50000 baht/mån, alltså ca 5000/månad. Då får du gratis sjukvård på ett visst sjukhus eller läkarstation. Med detta visum behöver du inte åka ut var 90 dag men väl rapportera adress avgiftsfritt till immigration. Administrationskostnaden för AT kostar ca 35000 om du ansöker via en jurist i Thailand. Med AT i handen måste du sedan söka visum på ambasad. Nästa år blir administratins kostnaden billigare och du kan söka om på immigration.

Vad gäller studentvisa så har jag uppfattat det som att man skriver in sig på en kurs på en av staten licencierad skola (här i Pattaya ligger kursavgiften för 1 års thaiundervisning på ca 25000) och får ett studieintyg som man tar med sig till en Thailändsk ambasad. Med detta visum måste man inte åka ut var 90 dag men väl rapportera adress avgiftsfritt hos immigration. Jag tror man kan studera samma ämnde upp till fem år och få förlängt studeivisa utan att behöva åka ut. Efter fem år kan man studera ett annat ämne men man får max ha studentvisa i tio år.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök ett sk studentvisa.

Kostar ca 25000 baht på olika språkskolor och gäller ett år men kan förlängas år från år.

Det enda du behöver göra är att gå till immigration och betala 1900 baht en gång i månaden och att anmäla dig till en kurs i thailändsk språk och kultur.

BTT

Tack för tipsen! Det får nog bli ett studentvisum, jag behöver lära mig thai hur som helst.

Ändrades av Gnarparn
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan endast få multiple entrey O från konsulatet i Hull, England samt någonstans i Australien och då måste du som sagt ut var 90 dag. Detta visum tror jag inte du kan söka om inifrån Thailand.

Nja, jag har då tre sådana visan i mitt pass och dom är beviljade i Sthlm respektive Gbg. Senast beviljade gäller ännu.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ha 400.000 Baht på konto i Thailand i 3 månader (alltså ifrån första dagen i Thailand), rekommenderar jag att du ansöker om ett single entry Non-O visum i Sverige.

Detta förlängs sedan för 1900 Baht i Thailand på ditt immigrationskontor, men du kommer fortfarande inte undan den avgiftsfria, 90-dagars rapporteringen på immigrationskontoret.

Du slipper däremot dessa utlandsvistelser/snabbresor eftersom du kan ansöka om förlängningen direkt när visumet gått ut i motsats till multi entry som ska gå ut (efter ett år) och då måste du lämna Thailand var 90. dag som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ha 400.000 Baht på konto i Thailand i 3 månader (alltså ifrån första dagen i Thailand), rekommenderar jag att du ansöker om ett single entry Non-O visum i Sverige.

Detta förlängs sedan för 1900 Baht i Thailand på ditt immigrationskontor, men du kommer fortfarande inte undan den avgiftsfria, 90-dagars rapporteringen på immigrationskontoret.

Du slipper däremot dessa utlandsvistelser/snabbresor eftersom du kan ansöka om förlängningen direkt när visumet gått ut i motsats till multi entry som ska gå ut (efter ett år) och då måste du lämna Thailand var 90. dag som sagt.

Intressant - kan jag alltså använda de 400000 bahten efter tre månader och ändå förlänga visat i upp till ett år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag har då tre sådana visan i mitt pass och dom är beviljade i Sthlm respektive Gbg. Senast beviljade gäller ännu.

Är det sant?! På vilka grunder då? Bara pengar? Jag fick det inte i Stockholm. Bara på konsulatet i Helsingfors innan det försvann för ca 4 år sedan. Jag har inte lyckats få det i Laos heller. Och då för tiden hade jag ganska mycket pengar på banken. Hmmm. Har det kanske att göra med att ni har Thaifruar må hända? Tänkte inte på det... Ni är iaf inte över 50 och det var det enda kriteriet jag skulle behöva uppfylla - men så hade jag ju ingen thaikarl heller!

//Ulrika

Ändrades av Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant - kan jag alltså använda de 400000 bahten efter tre månader och ändå förlänga visat i upp till ett år?

Ja, de kan spenderas efter du fått förlängningen på vistelsen. De är till för att spenderas, och visas i princip bara upp så de vet att du har råd att leva och bo i Thailand i ett år.

Är det sant?! På vilka grunder då? Bara pengar? Jag fick det inte i Stockholm. Bara på konsulatet i Helsingfors innan det försvann för ca 4 år sedan. Jag har inte lyckats få det i Laos heller. Och då för tiden hade jag ganska mycket pengar på banken. Hmmm. Har det kanske att göra med att ni har Thaifruar må hända? Tänkte inte på det... Ni är iaf inte över 50 och det var det enda kriteriet jag skulle behöva uppfylla - men så hade jag ju ingen thaikarl heller!

//Ulrika

Man kan ansöka och får NON-Imm typ O som gift med Thailändsk medborgare eller om man har ett barn som är Thailändsk medborgare.

Utan att visa upp några pengar vid visumansökningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sant?! På vilka grunder då? Bara pengar? Jag fick det inte i Stockholm. Bara på konsulatet i Helsingfors innan det försvann för ca 4 år sedan. Jag har inte lyckats få det i Laos heller. Och då för tiden hade jag ganska mycket pengar på banken. Hmmm. Har det kanske att göra med att ni har Thaifruar må hända? Tänkte inte på det... Ni är iaf inte över 50 och det var det enda kriteriet jag skulle behöva uppfylla - men så hade jag ju ingen thaikarl heller!

//Ulrika

Jo, är man gift eller sambo med thaimedborgare, alternativt förälder till thaimedborgare så räcker det som grund för beviljat 1 års Non Immigrant O visa, multiple entry. Inga krav på redovisad inkomst eller banktillgodohavanden ställs i det fallet.

Precis som P3 skriver.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, är man gift eller sambo med thaimedborgare, alternativt förälder till thaimedborgare så räcker det som grund för beviljat 1 års Non Immigrant O visa, multiple entry. Inga krav på redovisad inkomst eller banktillgodohavanden ställs i det fallet.

Precis som P3 skriver.

Men måste man inte lämna landet var 90:e dag och vara borta minst 24 timmar med detta visa ?

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men måste man inte lämna landet var 90:e dag och vara borta minst 24 timmar med detta visa ?

http://www.thaiembas...nts/nonOswe.pdf

Fritz..

Jo, ett-års multi entry visumet kräver att man lämnar landet (inte i 24h dock, på de flesta gränsövergångarna.) var 90. dag.

Men min rekommendation till frågan i tråden var att ansöka om ett Single entry som gör att man kan ansöka om förlängningen direkt efter att ens 90 dagar gått ut. Och behöver således inte lämna landet alls under sin vistelse.

Så en sammanfattning:

--- Multi entry visum som räcker i 1 år: Måste lämna landet var 90. dag. Och kan förlängas efter detta år, i ett år med 400.000 Baht på banken.

--- Single entry visum räcker i 90 dagar och kan förlängas efter dessa 90 dagar i ett år, med 400.000 Baht på banken.

Båda dessa visum kräver efter att man ansökt om förlängningen och visat 400.000 Baht på banken att man visar upp sig (kostnadsfritt) var 90. dag på närmaste immigrationskontor.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jo, ett-års multi entry visumet kräver att man lämnar landet (inte i 24h dock, på de flesta gränsövergångarna.) var 90. dag.

Men min rekommendation till frågan i tråden var att ansöka om ett Single entry som gör att man kan ansöka om förlängningen direkt efter att ens 90 dagar gått ut. Och behöver således inte lämna landet alls under sin vistelse.

Så en sammanfattning:

--- Multi entry visum som räcker i 1 år: Måste lämna landet var 90. dag. Och kan förlängas efter detta år, i ett år med 400.000 Baht på banken.

--- Single entry visum räcker i 90 dagar och kan förlängas efter dessa 90 dagar i ett år, med 400.000 Baht på banken.

Båda dessa visum kräver efter att man ansökt om förlängningen och visat 400.000 Baht på banken att man visar upp sig (kostnadsfritt) var 90. dag på närmaste immigrationskontor.

Nu blir jag förvirrad...

Är det krav på pengar på banken om man bor med / besöker thailändsk fru eller barn?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag förvirrad...

Är det krav på pengar på banken om man bor med / besöker thailändsk fru eller barn?

För dessa förlängningar efter ditt visum gått ut, Ja.

För själva visumansökan som görs i Sverige, Nej.

Stor skillnad på visum och förlängning av vistelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men måste man inte lämna landet var 90:e dag och vara borta minst 24 timmar med detta visa ?

http://www.thaiembas...nts/nonOswe.pdf

Fritz..

Har aldrig behövt stanna borta i 24 tim utan det har alltid räckt med några timmar, senast ggn jag provade detta var i dec.

Personligen har jag heller inget emot att åka på visarun eftersom vi har vårt resehögkvarter i en gränsby till Kambodja. Har cykelavstånd till gränsövergången.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Men måste man inte lämna landet var 90:e dag och vara borta minst 24 timmar med detta visa ?

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf

Fritz..

Jag har inte heller lämnat landet i 24 timmar. Jag tar en båt från Nakhon Phanom till Thakhek i Laos, går iland och fyller i några papper, betalar 1300 Bath och tar båten tillbaka till Thailand. Detta tar väl cirka 1,5 timme.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

BankAnaconda

Om du kan ha 400.000 Baht på konto i Thailand i 3 månader (alltså ifrån första dagen i Thailand), rekommenderar jag att du ansöker om ett single entry Non-O visum i Sverige.

Detta förlängs sedan för 1900 Baht i Thailand på ditt immigrationskontor, men du kommer fortfarande inte undan den avgiftsfria, 90-dagars rapporteringen på immigrationskontoret.

Du slipper däremot dessa utlandsvistelser/snabbresor eftersom du kan ansöka om förlängningen direkt när visumet gått ut i motsats till multi entry som ska gå ut (efter ett år) och då måste du lämna Thailand var 90. dag som sagt.

Bra tipps :)

farsan orkar inte dra på visaruns.

Har någon en formell text på krav, procedur.

tänker det tar en vecka att öppna thaikonto och föra över pengar tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

För förlängningen av vistelsen (Extension of stay) som ansöks när ditt visum går ut krävs följande:

  • TM7 Blanketten (Blanketter hittas här: http://www.maipenrai.se/visum/blanketter.html
  • Passet
  • Depatrure card (den pappret som normalt tas bort ifrån passet när du lämnar Thailand och är fasthäftat i ditt pass)
  • Papper på att du är frisk (ifrån en klinik eller sjukhus - de vet vilket papper du behöver oftast)
  • Pengar på banken (400.000 THB alternativt 800.000 THB för ogifta) samt ett dokument ifrån banken som säger att du faktiskt har och har haft dina pengar på kontot i 3 månader.
  • Husboken, där du är bosatt - även fast ditt namn inte finns med i husboken.
  • Fruns/barnets ID handling eller den ID handling som är aktuell.
  • Frun och/eller barnet skall närvara vid ansökan

Massa kopior på alla dessa papper samt originalen. De kommer behövas. :)

Sen går man till sitt immigrationskontor och tar en nummerlapp och väntar på sin tur.

Man får automatisk en förlängning i passet på en månad bara för att man ska få stanna lagligt i Thailand medan de sköter allt i sin ände.

Sen åker man tillbaka en månad senare och hämtar sin förlängning. Om den inte är klar får man en månad till instämplat i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För förlängningen av vistelsen (Extension of stay) som ansöks när ditt visum går ut krävs följande:

  • TM7 Blanketten (Blanketter hittas här: http://www.maipenrai.se/visum/blanketter.html)
  • Passet
  • Depatrure card (den pappret som normalt tas bort ifrån passet när du lämnar Thailand och är fasthäftat i ditt pass)
  • Papper på att du är frisk (ifrån en klinik eller sjukhus - de vet vilket papper du behöver oftast)
  • Pengar på banken (400.000 THB alternativt 800.000 THB för ogifta) samt ett dokument ifrån banken som säger att du faktiskt har och har haft dina pengar på kontot i 3 månader.
  • Husboken, där du är bosatt - även fast ditt namn inte finns med i husboken.
  • Fruns/barnets ID handling eller den ID handling som är aktuell.
  • Frun och/eller barnet skall närvara vid ansökan

Massa kopior på alla dessa papper samt originalen. De kommer behövas. :)

Sen går man till sitt immigrationskontor och tar en nummerlapp och väntar på sin tur.

Man får automatisk en förlängning i passet på en månad bara för att man ska få stanna lagligt i Thailand medan de sköter allt i sin ände.

Sen åker man tillbaka en månad senare och hämtar sin förlängning. Om den inte är klar får man en månad till instämplat i passet.

Värt att tänka på är att det ibland krävs kontoutdrag på uttag det senaste dygnet, vissa ställen kräver tydligen att man stämplat sin bankbok samma dag man ansöker om förlängningen.

Ett annat problem kan ju bli bevis på adress om man bor i andra hand, då värden kanske inte vill skriva ett "hyresintyg"

det är ju troligtvis svarta pengar det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att det ibland krävs kontoutdrag på uttag det senaste dygnet, vissa ställen kräver tydligen att man stämplat sin bankbok samma dag man ansöker om förlängningen.

Ett annat problem kan ju bli bevis på adress om man bor i andra hand, då värden kanske inte vill skriva ett "hyresintyg"

det är ju troligtvis svarta pengar det handlar om.

Stämmer att immigrationen ibland kräver kopia på bankboken ifrån "idag".

De två sista meningarna i ditt inlägg, hänger jag inte riktigt med på. Men du kan säkert förklara eller förtydliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer att immigrationen ibland kräver kopia på bankboken ifrån "idag".

De två sista meningarna i ditt inlägg, hänger jag inte riktigt med på. Men du kan säkert förklara eller förtydliga...

Om man tex hyr en lägenhet så vill kanske inte ägaren vill att myndigheterna ska få veta att han har hyresinkomster som ska beskattas, och då kan det ju vara knepigt att få ett intyg som bekräftar din adress i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tex hyr en lägenhet så vill kanske inte ägaren vill att myndigheterna ska få veta att han har hyresinkomster som ska beskattas, och då kan det ju vara knepigt att få ett intyg som bekräftar din adress i Thailand.

Det är nog ingen större risk att bli beskattad för att hyra ut ett hus i Thailand. Men det finns säkert de som inte får intyg pga liknande saker. Fast helt säkert i klar minoritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om man är borta från Sverige i mera än 6 månader i stöten och därför utskriven från Sverige,

ska man då betala skat både i Sverige och i Thailand.

Nedanstående text antyder detta.

Hur stor procent betalar ni som bor fast i Thailand i skatt?

Från http://www.retiredexpat.com/retirement-Thailand/

When it comes to income taxes, your expat retirement check could shrink a but depending upon your residency status.

Here's the info straight from the horse's mouth:

"Taxpayers are classified into resident and non-resident.

Resident means any person residing in Thailand

for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year.

A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand on a cash basis,

regardless where the money is paid, as well as on the portion of income from foreign sources

that is brought into Thailand.

A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand."

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...